Gå til innhold

Hvordan holder man ut sult?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg holder på å slanke meg, er sulten hele tiden og sliter med å holde ut. Forsøker drikke MASSE vann og noen ganger zeroh saft eller hva den nå heter. Men føler det ikke hjelper.  Noen som har flere tips til åssen holde ut sultfølelsen?

Anonymkode: 0fb92...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

mer fettrik mat, og mindre karbohydrater kan hjelpe mye.

Anonymkode: ea227...5bf

Kan ikke spise så mye fett. Hjelper det å spise ennå mer proteiner i stedet?

Anonymkode: 0fb92...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kan ikke spise så mye fett. Hjelper det å spise ennå mer proteiner i stedet?

Anonymkode: 0fb92...456

hvorfor ikke? 

Anonymkode: ea227...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

hvorfor ikke? 

Anonymkode: ea227...5bf

Har nok fett på kroppen fra før.

Anonymkode: 0fb92...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har nok fett på kroppen fra før.

Anonymkode: 0fb92...456

Da har du misforstått. Du kan fint spise fett for å gå ned i velt, så fremt du kutter karbo. det kalles lavkarbo-kosthold. Uansett, ønsker du å være på kalorifattig mat bør du se over kosten du spiser og gjøre justeringer over mat som faktisk metter. 

Anonymkode: ea227...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har nok fett på kroppen fra før.

Anonymkode: 0fb92...456

Det er ikke fettet du spiser som legger seg på kroppen. Karbohydrater av alle sorter spaltes til sukker i tarmen og om det er for mye av det (det skal ikke så mye til) så lagres det som fett, enkelt sagt. Når du spiser noe søtt utløser det en isulinutskillelse i kroppen, noe som fører til fettlagring. Dette skjer ikke når du spiser fett og proteiner. Les gjerne bøkene fra Sofie Hexeberg for bedre forklaringer. 

Du er i alle fall helt på villspor med det du driver med, å slanke seg ved å gjøre som du gjør fungerer selvfølgelig ikke - du vil kunne gå ned litt og så smeller det og du kommer til å gå opp igjen alt og enda mer til. Jeg er forøvrig heller ikke sikker på at du egentlig trenger å gå ned noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da har du misforstått. Du kan fint spise fett for å gå ned i velt, så fremt du kutter karbo. det kalles lavkarbo-kosthold. Uansett, ønsker du å være på kalorifattig mat bør du se over kosten du spiser og gjøre justeringer over mat som faktisk metter. 

Anonymkode: ea227...5bf

Jeg tror ikke jeg hadde klart å holde ett lavkarbo kosthold i lengden. Jeg skal se over det jeg spiser og se om jeg kan gjøre noe justeringer. Spiser stort sett protein yoghurt, salat med kylling eller karbonadeideig og egg (eggerøre eller omelett med grønnsaker). 

Anonymkode: 0fb92...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (5 minutter siden):

Det er ikke fettet du spiser som legger seg på kroppen. Karbohydrater av alle sorter spaltes til sukker i tarmen og om det er for mye av det (det skal ikke så mye til) så lagres det som fett, enkelt sagt. Når du spiser noe søtt utløser det en isulinutskillelse i kroppen, noe som fører til fettlagring. Dette skjer ikke når du spiser fett og proteiner. Les gjerne bøkene fra Sofie Hexeberg for bedre forklaringer. 

Du er i alle fall helt på villspor med det du driver med, å slanke seg ved å gjøre som du gjør fungerer selvfølgelig ikke - du vil kunne gå ned litt og så smeller det og du kommer til å gå opp igjen alt og enda mer til. Jeg er forøvrig heller ikke sikker på at du egentlig trenger å gå ned noe som helst.

Skjønner. Skal sjekke ut bøkene. Den insulinutskillelsen man får når man spiser noe søtt gjelder det også når man spiser f.eks sukrin eller stevia også? Jeg har en BMI på 27 så trenger gå ned i vekt. 

Anonymkode: 0fb92...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skjønner. Skal sjekke ut bøkene. Den insulinutskillelsen man får når man spiser noe søtt gjelder det også når man spiser f.eks sukrin eller stevia også? Jeg har en BMI på 27 så trenger gå ned i vekt. 

Anonymkode: 0fb92...456

Noen av de kunstige søtningsstoffene utløser blodsukkerstigning ja, spesielt maltitol og flere andre. BMI 27 er litt høyt om det er mye fett og lite muskler, men man som er veldig muskuløse har høyere bmi enn det uten å være overvektige. Du er på ingen måte så overvektig at du trenger å gå ned i vekt ved å sulte deg ned. Spis ren og vanlig mat og kutt ned på karbohydratene så vil kroppen din også ha det mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Noen av de kunstige søtningsstoffene utløser blodsukkerstigning ja, spesielt maltitol og flere andre. BMI 27 er litt høyt om det er mye fett og lite muskler, men man som er veldig muskuløse har høyere bmi enn det uten å være overvektige. Du er på ingen måte så overvektig at du trenger å gå ned i vekt ved å sulte deg ned. Spis ren og vanlig mat og kutt ned på karbohydratene så vil kroppen din også ha det mye bedre.

Skjønner. Jeg har mye fett og lite muskler. Beveger knapt på meg i løpet av en dag (Har planer om å begynne å trene etterhvert da). 

Anonymkode: 0fb92...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner. Jeg har mye fett og lite muskler. Beveger knapt på meg i løpet av en dag (Har planer om å begynne å trene etterhvert da). 

Anonymkode: 0fb92...456

Begynn med å gå en tur hver dag og økt på distanse og tempo etter hvert. :) Gåing er undervurdert! Det finnes massevis av apper og greier man kan bruke for å opp motvasjonen - geocaching, pokemon go, citystrides, conqueror challenges... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort noen erfaringer med dette. Finn ut av når på dagen du er mest sulten. Ofte vil det være på ettermiddag eller kveld. Drøy med å spise frem til tidspunktet sulten normalt melder seg, når du etterhvert har lagt merke til mønsteret. Det er viktig å være litt i forkant slik at sult ikke går over til å ukritisk ville innta hva som helst. Lag deg et lite måltid som du blir mett av men pass på at det er lavt på kalorier, f.eks ulike supper, grønnsaker og knekkebrød fremfor brød. Spis sakte slik at du legger merke til når du begynner å bli mett. Pass på å av og til på å spise noe som har mye fiber i seg slik at ikke fordøyelsen stopper opp. Har også gjort erfaringen at kroppen holder på veldig mye vann om den ikke får noe kalorier. Vet ikke om dette er bare tull, men å passe på balansen inntak/forbrenning er det viktigste for å gå ned, så du kan jo nesten spise hva som helst så lenge du holder noen hundre kaloriers avstand til det du regner med å forbrenne av kalorier daglig. 

Hvordan holde ut sult? Jeg har det lett siden jeg ikke kjenner vanlig sultfølelse for tiden. Merker litt på ettermiddag kveld, og da spiser jeg noe. Som sagt tror jeg det er lurt å spise litt sånn med engang behovet melder seg. Problem løst. Skjønner at ikke alle har det sånn. 

Anonymkode: 7dea0...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...