Gå til innhold

En merkedag: Covid-19 er ikke lenger betegnet som en allmennfarlig smittsom sykdom

Anbefalte innlegg

Covid-19 er fjernet fra listen over allmennfarlige smittsomme sykdommer, og koronaforskriften blir nå opphevet.

- Dette er en normalisering slik regjeringens strategi og beredskapsplan legger opp til, sier helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol (Ap) i en pressemelding fra hennes departement.

Covid-19 havner nå i samme kategori som influensa og RS-virus i den forstand at pasienter nå må betale egenandel ved legekonsultasjon for viruset, og at retten til gratis selvtester og behandling faller bort.

Dette melder NTB.

Anonymkode: 09914...2eb

Fortsetter under...

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Covid-19 er fjernet fra listen over allmennfarlige smittsomme sykdommer, og koronaforskriften blir nå opphevet.

- Dette er en normalisering slik regjeringens strategi og beredskapsplan legger opp til, sier helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol (Ap) i en pressemelding fra hennes departement.

Covid-19 havner nå i samme kategori som influensa og RS-virus i den forstand at pasienter nå må betale egenandel ved legekonsultasjon for viruset, og at retten til gratis selvtester og behandling faller bort.

Dette melder NTB.

Anonymkode: 09914...2eb

Hvorfor skulle noen teste seg for covid dersom det ikke lenger er noen lov om karantene? 

Drømmeautomat
UtakknemligDiva skrev (11 minutter siden):

Hvorfor skulle noen teste seg for covid dersom det ikke lenger er noen lov om karantene? 

For å ikke være den som tar livet av bestemor som ligger skrøpelig på pleiehjem, f.eks. 

UtakknemligDiva
Drømmeautomat skrev (41 minutter siden):

For å ikke være den som tar livet av bestemor som ligger skrøpelig på pleiehjem, f.eks. 

Men du har viruset før du kjenner symptomene. Bestemor som ligger skrøpelig på pleiehjem dør snart likevel. Nei, ikke at jeg mener at vi like gjerne kan gå inn for å gjøre prosessen raskere. Men hva gjorde vi før Covid? Skal vi begynne å teste oss for alskens før vi besøker noen på pleiehjem? 
Jeg mener bare… døden tar oss alle, uavhengig av hva det er.

Worriesome Plenty 2
UtakknemligDiva skrev (2 timer siden):

Skal vi begynne å teste oss for alskens før vi besøker noen på pleiehjem? 
Jeg mener bare… døden tar oss alle, uavhengig av hva det er.

Nei vi trenger ikke teste oss, vi trenger bare ikke dra om vi har luftveissymptomer eller feber. Vanlig folkeskikk kommer man Langt med.

Annonse

UtakknemligDiva skrev (På 20.11.2023 den 16.26):

Jeg testet meg av nysgjerrighet da jeg ble sylte forkjølet for et par uker siden. Jeg har fortsatt flere selvtester liggende etter at Oslo kommune sto og delte ut 2x5-pakk på Oslo S, trolig i 2021. Det slo ut positivt, ja. 

morsan skrev (31 minutter siden):

Jeg testet meg av nysgjerrighet da jeg ble sylte forkjølet for et par uker siden. Jeg har fortsatt flere selvtester liggende etter at Oslo kommune sto og delte ut 2x5-pakk på Oslo S, trolig i 2021. Det slo ut positivt, ja. 

Samme her. Jeg kjente noe var i gjære tirsdag/onsdag i forrige uke. Testet meg lørdag kveld, og den var positiv. Var sengeliggende lørdag kveld, søndag, mandag og litt i går. Hadde besøk av foreldrene mine på onsdag, men heldigvis var vi forsiktige og klemte ikke. Det ser ut til at jeg ikke smitter dem, heller ikke resten av familien.  Det er jo særlig de gamle jeg vil unngå å smitte med korona.

Jeg har i alle fall vært ekstra forsiktig etter at jeg testet meg, ift smitte. Nå er jeg nok ikke smittefarlig lenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...