Gå til innhold

Er senebetennelse gyldig grunn til egenmelding noen dager?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er renholder og har vondt fra skuldra og ned i fingertuppene. Fingrene dovner også bort. Hånda og håndleddet er hovent og rødt (har en skade i håndleddet fra før, så jeg har fast resept på Voltaren). Jeg har spesielt vondt når jeg mopper. 

Drømmeautomat
Emoji skrev (2 minutter siden):

Jeg er renholder og har vondt fra skuldra og ned i fingertuppene. Fingrene dovner også bort. Hånda og håndleddet er hovent og rødt (har en skade i håndleddet fra før, så jeg har fast resept på Voltaren). Jeg har spesielt vondt når jeg mopper. 

Høres absolutt ut som gyldig grunn. Du er bare pliktig til å oppgi arbeidsevne, ikke sykdom. Personlig forteller jeg av prinsipp ikke hvorfor jeg er borte fra jobb.

Annonse

Emoji skrev (4 minutter siden):

Det kan vel kvalifisere for en sykemelding hvis du tar kontakt med fastlegen?

Drømmeautomat skrev (Akkurat nå):

Høres absolutt ut som gyldig grunn. Du er bare pliktig til å oppgi arbeidsevne, ikke sykdom. Personlig forteller jeg av prinsipp ikke hvorfor jeg er borte fra jobb.

Jeg er motsatt. Jeg forteller alltid sjefen min hvorfor jeg er borte fra jobb, selv om jeg vet jeg ikke trenger å gjøre det.

Jeg gjør det fordi jeg vil at sjefen skal ha noenlunde oversikt over når jeg kommer tilbake. Det er forskjell på "Jeg har influensa", "Jeg har vondt i ryggen" og "Jeg skal hjerteopereres med tilhørende rekonvalesenstid". 

Derfor sier jeg også fra om hvorfor når det gjelder små ting som f.eks influensa, nettopp fordi at sjefen skal vite at dette blir ikke en langtidssykemelding, han trenger ikke gjøre noe for jeg er snart tilbake. Hadde det vært pga problemer med f.eks rygg og skuldre så er det viktig at sjefen hadde fått vite det slik at vi kunne diskutere evt ergonomiske tiltak som kan gjøres på jobb. Og da siste eksempel med hjerteoperasjon, da var jeg borte så lenge fra jobb at de fikk inn en vikar for meg fulltid.

Drømmeautomat

Jeg kan også signalisere hvor lenge jeg blir borte, men jeg sier ikke noe om sykdommen. Da jeg hadde en mindre operasjon for noen år sida sa jeg at jeg skulle opereres og at jeg kom til å bli borte ei uke, men jeg sa ikke hva jeg skulle opereres for. Dette er rett og slett et prinsipp fordi arbeidsgiver ikke har lov til å spørre om konkrete ting når det gjelder helsen til ansatte, og jeg syns det er verd å bevare det sånn. 

Emoji skrev (2 timer siden):

Vet at sjefen kan avslå  egenmeldinger. 

Det er gyldig grunn.

Dette med at sjefen kan avslå egenmeldinger stemmer ikke helt. Arbeidsgiver skal ha rimelig grunn til (og dokumentere) å tro at fraværet ikke skyldes sykdom. Et eksempel er hvis du ikke møter på jobb som følge av påstått hodepine om morgenen 18.mai. Eventuelt hvis det er grunn til å anta at egenmelding benyttes som ledd i arbeidskonflikter.

§ 8-27.Tap av retten til å nytte egenmelding

En arbeidsgiver kan bestemme at en arbeidstaker skal tape retten til å få sykepenger på grunnlag av egenmelding

a. dersom arbeidstakeren i løpet av 12 måneder har hatt minst fire fravær uten å legge fram legeerklæring,
b. dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom.

Før arbeidsgiveren treffer sin beslutning, skal arbeidstakeren gis høve til å uttale seg. En beslutning om å ta fra en arbeidstaker retten til å nytte egenmelding skal vurderes på nytt etter seks måneder.

Dersom det foreligger begrunnet mistanke om at egenmelding nyttes som aksjonsform i en arbeidskonflikt, kan arbeidsgiveren kreve legeerklæring fra første fraværsdag så lenge aksjonen varer.

Emoji skrev (1 time siden):

Da høres det ut som gyldig grunn.

Anonymkode: 472d0...181

Emoji skrev (2 timer siden):

Dette synes jeg du skal komme deg til legen for og få behandling og sykemelding, dette må da være en skade etter langvarig slitasje?

Lillemus skrev (4 timer siden):

Dette synes jeg du skal komme deg til legen for og få behandling og sykemelding, dette må da være en skade etter langvarig slitasje?

Det er en skade etter sykkelvelt for noen år siden🙈

Annonse

Emoji skrev (8 timer siden):

Er senebetennelse gyldig grunn til egenmelding noen dager?

Vet at sjefen kan avslå  egenmeldinger. 

Som arbeidstaker ville jeg ikke valgt egenmelding om jeg (mistenkte at jeg) hadde senebetennelse. En skikkelig senebetennelse blir ikke bra på tre dager men krever behandling for å bli bedre, og jeg ville helt klart gått til fastlegen for å få en vurdering fra denne.

Som arbeidsgiver ville jeg stusset om noen oppga senebetennelse som årsak til sykefravær i tre dager via egenmelding.

Kanskje ikke svaret du ønsker, men mitt råd er altså ikke "å holde ut" men å gå til fastlegen for å få en kompetent vurdering og behandling.

Endret av Kayia
Kayia skrev (39 minutter siden):

Som arbeidstaker ville jeg ikke valgt egenmelding om jeg (mistenkte at jeg) hadde senebetennelse. En skikkelig senebetennelse blir ikke bra på tre dager men krever behandling for å bli bedre, og jeg ville helt klart gått til fastlegen for å få en vurdering fra denne.

Som arbeidsgiver ville jeg stusset om noen oppga senebetennelse som årsak til sykefravær i tre dager via egenmelding.

Kanskje ikke svaret du ønsker, men mitt råd er altså ikke "å holde ut" men å gå til fastlegen for å få en kompetent vurdering og behandling.

Jeg har vært hos lege med det flere ganger  tidllgere etter skaden, og han kan ikke hjelpe meg med annet enn Voltaren og sykemelding. Det er derfor jeg har fast resept på Voltarenkurer - fordi jeg plages med senebetennelse i armen og hånda i perioder.  Jeg tenkte bare at om jeg lot armen få ro noen dager så ville det kanskje hjelpe i stedet for å gå til lege. Jeg tenkte også at dersom det ikke hjalp med noen dager så måtte jeg deretter gått til legen og spurt om sykm. Jeg kan bruke inntil 8 dager med egenmelding, og jeg har mange å ta av fordi jeg har så lite fravær. Jeg har fått beskjed om at det ikke er bra å være passiv også, og at jeg kkke skal være helt i ro. Jeg skal ikke belaste etter en viss grad. Jeg bruker også skinne hjemme som hjeper. 

Endret av Emoji

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...