Gå til innhold

Hva er fine bruksgaver som "alle" vil like?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I tillegg til det du skriver: syltetøy, sild, kaffe, te, honning, "hjemmebakt" flatbrød og andre spiselig ting som en ofte kan få tak i på julemarkeder. Flax-lodd, quiz-bok, fagblad (f.eks. interiørmagasin, Illustrert vitenskap o.lign.), ullsokker er også kjærkomment, og selvsagt gavekort kjøpt hos ideelle organisasjoner - f.eks. Kirkens nødhjelp.

I fjor ga vi hele spekepølser til jul til et par venner. I tillegg til å gi bort noe hjemmelaget julebakst, som julebrød, kransekake og krumkake. Jeg tror også at eplemost også var med til noen av mottakerne.

En kan også gi opplevelser til jul, enten det er gavekort på restaurant, museum, kino, hotell, spa, frisør... - eller gjerne valgfritt. Eller gavekort på apper.

Et magasin tilpasset interesse, litt eksklusiv marsipan eller noe annet ekstra godt, te, kaffe, god drikke (jeg drikker fint lite alkohol så jeg foretrekker en god eplemost f.eks.), fine ullsokker, spekepølse, honning, en lekker olivenolje - litt finere slike ting enn man finner på Rema liksom. Men kjenn gjerne mottakers matpreferanser før du gir bort noe - hadde jeg fått rødvin og sild så hadde jeg i grunnen bare fått noe jeg kunne gitt videre for å si det sånn. :) 

Annonse

Jeg tror også svært mange voksne har dreid ønskelisten fra typiske "pynteting" til spiselige ting eller opplevelser, og liker trenden. Jeg for min del har likt å få gavekort på opplevelsersom feks restaurant, spa, massasje, kino etc, men også noe så åpent som gavekort hos Ticketmaster. Jeg er glad i mat, og har likt å få noe godt og kortreist. Jeg er ikke like glad i kjedenes gavepakninger som feks Kitch'n, Apotek1s kaffe- og trøffelpakke og et-eller-annet-produsert-i-Kina, eller div godis fra Nille etc, da foretrekker jeg heller å få én og mindre pakke med gode kaffebønner uten trøfler og diverse (som koster det samme som Kitch'ns kaffe- og trøfler-pakke). Kvalitet forran kvantitet for min del. 

Med fare for å høres krevende ut - jeg er en sånn som egentlig ikke ønsker meg servietter eller stearinlys (men takker pent om jeg får det), slikt vil jeg helst velge selv. Jeg syns også det er en uting å gi bort "geit" eller andre veldedige gaver på andres vegne. Jeg syns dette er en misforstått praksis der giver sikkert mener det godt, men heller kunne skrevet et kort der det stor "I år har jeg valgt å ikke gi gaver til enkeltpersoner, men bruker gavebudsjettet på et formål jeg selv ønsker å støtte" istedenfor 😇 Det skal ikke defineres som en gave til andre at en selv gir noe videre, syns jeg...

Jeg er derimot glad i alt hjemmelagd, og det trenger ikke være mengder. Noen struter krumkake eller annen bakst er tipp topp, det samme er geleer, syltetøy, sild eller leverpostei (som jeg har nevnt i slike tråder før). Jeg blir også både rørt og glad når noen har giddet å strikke votter, lugger eller lue, og gir det til meg.

🎅🎄🤶

Endret av Kayia
Kayia skrev (11 minutter siden):

Jeg tror også svært mange voksne har dreid ønskelisten fra typiske "pynteting" til spiselige ting eller opplevelser, og liker trenden. Jeg for min del har likt å få gavekort på opplevelsersom feks restaurant, spa, massasje, kino etc, men også noe så åpent som gavekort hos Ticketmaster. Jeg er glad i mat, og har likt å få noe godt og kortreist. Jeg er ikke like glad i kjedenes gavepakninger som feks Kitch'n, Apotek1s kaffe- og trøffelpakke og et-eller-annet-produsert-i-Kina, eller div godis fra Nille etc, da foretrekker jeg heller å få én og mindre pakke med gode kaffebønner uten trøfler (som koster det samme som Kitch'ns kaffe- og trøfler-pakke. Kvalitet forran kvantitet for min del. 

Med fare for å høres krevende ut - jeg er en sånn som egentlig ikke ønsker meg servietter eller stearinlys (men takker pent om jeg får det), slikt vil jeg gjerne velge selv. Jeg syns også det er en uting å gi bort "geit" eller andre veldedige gaver på andres vegne. Jeg syns dette er en misforstått praksis der giver sikkert mener det godt, men heller kunne skrevet et kort der det stor "I år har jeg valgt å ikke gi gaver til enkeltpersoner, men bruker gavebudsjettet på et formål jeg selv ønsker å støtte" istedenfor 😇 Det skal ikke defineres som en gave til andre at en selv gir noe videre, syns jeg...

Jeg er derimot glad i alt hjemmelagd, og det trenger ikke være mengder. Noen struter krumkake eller annen bakst er tipp topp, det samme er geleer, syltetøy, sild eller leverpostei (som jeg har nevnt i slike tråder før). Jeg blir også både rørt og glad når noen har giddet å strikke votter, lugger eller lue, og gir det til meg.

🎅🎄🤶

Du er en skikkelig perle 🤣 du dreier alt inn på det negative.

Her spør Hi om råd og tips til gaver, og det du skriver mest om er hva du IKKE liker? 

En viktig rettelse herfra: Jeg tar gjerne i mot servietter og stearnlys altså. Statementet var begrunnet i at jeg har et par tanter som har gitt meg "kunstlys" med alt fra hestemotiv til fargesterke blomster eller norske flagg, med ditto servietter som akkurat ikke matcher. Gjerne lys med en vridning på midten om dere skjønner, eller lys som er bortimot meteren høy.

Som noen-og-tjueåring skjønte jeg ikke hva hun holdt på med og tenkte "don't you know me at all?", men med årene likte jeg godt å få disse litt odde tingene. Nå er hun så gammel at jeg ikke lenger får disse julehilsningene, og savner dem faktisk under treet. Det var jo veldig gøy å åpne gavene - hva har tante funnet i år liksom. 

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Du er en skikkelig perle 🤣 du dreier alt inn på det negative.

Her spør Hi om råd og tips til gaver, og det du skriver mest om er hva du IKKE liker? 

Nei det gjør jeg ikke, men du velger å lese meg sånn - nær sagt som vanlig.

Det jeg gjør er å forsøke å nyansere. Du skjønner, i min verden er ikke en pølse alltid en god pølse og det tror jeg ikke jeg er alene om å mene.

Endret av Kayia
Kayia skrev (18 minutter siden):

Nei det gjør jeg ikke, men du velger å lese meg sånn - nær sagt som vanlig.

Det jeg gjør er å forsøke å nyansere. Du skjønner, i min verden er ikke en pølse alltid en god pølse og det tror jeg ikke jeg er alene om å mene.

Sant nok. En pølse kan være så mangt 🙃

Jeg tror ikke at jeg har svart deg før? 

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 17.10):

Jeg tenker da på julegaver til voksne. Tenker ting som vin, saft, sjokolade, stearinlys, servietter, spekemat???? Flere tips???

Anonymkode: 0329a...996

by-gavekort (slike som kan brukes i en rekke butikker i byen)

Anonymkode: 8ffe1...7e8

AnonymBruker skrev (1 time siden):

tror forøvrig slike finnes på større handlesenter også. Litt enklere for mottaker å finne seg noe vs. gavekort i kun en butikk :) 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg begynner sikkert å bli litt sær når jeg ikke lenger er nede på 30-tallet... Men selv synes jeg det å få universalgavekort kan være litt upersonlig. Da foretrekker jeg istedenfor å få et gavekort som er rettet mot en spesiell butikk, men det innebærer at giver kjenner meg såpass at h*n vet at jeg f.eks. gjerne blir glad for et gavekort fra Kid/Prinsess, Kitchn/Til Bords/Bakeren og Kokken etc.

Det tristeste jeg vet, er å komme over gavekort jeg selv har mottatt for halvannet år siden og se at de har gått ut på dato - for jeg er så uorganisert av meg... Jeg vet jeg ikke er alene der... Se i hvert fall etter at gavekortene ikke reduserer verdi jo lengre tiden går... Det er tyveri...

Ellers støtter jeg det som er sagt over... Og jeg innså også brått at jeg savner de merkelige gavene fra bestemor, ofte en figur med noe badesåpe, figursåpe etc., og min far fikk alltid badesalt, alt kjøpt på nærmeste matbutikk. Som @Kayia sier, ble det en spenning rundt hva hun hadde funnet på i år - tross lite variasjon for øvrig. Det er mye tanken og tradisjonen som teller i julen.

Eva Sofie skrev (5 minutter siden):

Det tristeste jeg vet, er å komme over gavekort jeg selv har mottatt for halvannet år siden og se at de har gått ut på dato - for jeg er så uorganisert av meg... Jeg vet jeg ikke er alene der... Se i hvert fall etter at gavekortene ikke reduserer verdi jo lengre tiden går... Det er tyveri...

Det er det skumleste med gavekort 🙈 såååå lett å utsette bruk, og vipps er de gått ut på dato. Vi vant på et julelotteri i fjor, 4000 kroner. Det fant jeg i skapet her sist uke, 7 dager etter utløpsdato 😏 (ordnet seg da, snakket med senterlederen her og så fikk vi nytt, de var ikke vanskelige på det. Fiksa faktisk nytt for oss av to andre gavekort også, som gikk ut for 2 år siden! Det er service det!)

Veldig ambivalent til gavekort.. mest pga at så mange blir ubrukt, og da er det bortkasta penger.

Selv er jeg veldig glad i å få en god flaske vin/bobler/sider, strikka ragger, litt eksklusiv sjokolade. Som regel kjenner man jo mottaker litt iallfall? Og vet om vedkommende feks drikker alkohol.

Anonymkode: 374dd...aa9

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er det skumleste med gavekort 🙈 såååå lett å utsette bruk, og vipps er de gått ut på dato. Vi vant på et julelotteri i fjor, 4000 kroner. Det fant jeg i skapet her sist uke, 7 dager etter utløpsdato 😏 (ordnet seg da, snakket med senterlederen her og så fikk vi nytt, de var ikke vanskelige på det. Fiksa faktisk nytt for oss av to andre gavekort også, som gikk ut for 2 år siden! Det er service det!)

Veldig ambivalent til gavekort.. mest pga at så mange blir ubrukt, og da er det bortkasta penger.

Selv er jeg veldig glad i å få en god flaske vin/bobler/sider, strikka ragger, litt eksklusiv sjokolade. Som regel kjenner man jo mottaker litt iallfall? Og vet om vedkommende feks drikker alkohol.

Anonymkode: 374dd...aa9

Støtter den. Jeg gir kun gaver til folk jeg kjenner godt - heldigvis, får jeg si. Vi blir også glad for det samme, men vi drikker mindre alkohol. Eplemost er svært godt... Et år fikk vi noe laks på døren av en venn - fisk har jo blitt kjempedyrt det siste året.

Alkoholholdige gaver går helt fint til de fleste. I fjor kjøpte vi en flaske vin samt en vinholder til to i familien. Men jeg vet min far har fått så mye sterkere alkohol opp igjennom årenes løp, men drikker selv så lite, at det blir stående i barskapet urørt inntil hvert 7. år da de avholder elgfest. Trenger ikke kjøpe inn drikkevarer da... ;) 

En sak jeg har satt spørsmålstegn ved til en nær person, er om det blir riktig å gi alkoholholdige gaver til en venn av seg som er litt for glad i alkohol. Når inntaket fører til fysiske vonter, mener jeg en bør finne andre gaver. Andre igjen ser på det som omsorg. For min del blir det misforstått omsorg.

Kayia skrev (På 27.11.2023 den 16.25):

Jeg tror også svært mange voksne har dreid ønskelisten fra typiske "pynteting" til spiselige ting eller opplevelser, og liker trenden. Jeg for min del har likt å få gavekort på opplevelsersom feks restaurant, spa, massasje, kino etc, men også noe så åpent som gavekort hos Ticketmaster. Jeg er glad i mat, og har likt å få noe godt og kortreist. Jeg er ikke like glad i kjedenes gavepakninger som feks Kitch'n, Apotek1s kaffe- og trøffelpakke og et-eller-annet-produsert-i-Kina, eller div godis fra Nille etc, da foretrekker jeg heller å få én og mindre pakke med gode kaffebønner uten trøfler og diverse (som koster det samme som Kitch'ns kaffe- og trøfler-pakke). Kvalitet forran kvantitet for min del. 

Med fare for å høres krevende ut - jeg er en sånn som egentlig ikke ønsker meg servietter eller stearinlys (men takker pent om jeg får det), slikt vil jeg helst velge selv. Jeg syns også det er en uting å gi bort "geit" eller andre veldedige gaver på andres vegne. Jeg syns dette er en misforstått praksis der giver sikkert mener det godt, men heller kunne skrevet et kort der det stor "I år har jeg valgt å ikke gi gaver til enkeltpersoner, men bruker gavebudsjettet på et formål jeg selv ønsker å støtte" istedenfor 😇 Det skal ikke defineres som en gave til andre at en selv gir noe videre, syns jeg...

🎅🎄🤶

Hva er "geit" mener du spekeskinke🙈

Anonymkode: ae373...c92

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 19.01):

tror forøvrig slike finnes på større handlesenter også. Litt enklere for mottaker å finne seg noe vs. gavekort i kun en butikk :) 

Er det ikke bedre å  bare gi penger istedet? Ingen begrensninger 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...