AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 Del Skrevet 25. november 2023 Usikker på om dette skulle skrives her eller inne på psykiatri, men. Jeg er mor til to gutter mellom 17 og 21. Kort fortalt er jeg nå så sliten og lei av at ingen har respekt for noe i hjemmet. Alt fra masse rot i alle rom de har vært i, klissvåt baderomsgulv med avrengte busker med boxer inni der inni, og samme med genser med t skjorte inni. Altså jeg vet at dette er bagateller, men jeg syns det er så respektløs. Jeg har sagt så mange hundre ganger at de må ordne opp etter seg. Det er verre ting også, men de får jeg heller avvente med. Jeg har hatt veldig lav lunte i det siste ,for jeg har på en måte fått så nok av alt, så i helgem mistet jeg helt besinnelsen,.dette var ifm et stort selskap vi var invitert til, jeg hadde. Bedt de så mange ganger om at vi måtte kjøre innen halv 6. Jeg var helt klar en time før, men guttene var så lite effektive og virket ikke til å stresse i det hele tatt. Da jeg så at klokka var kvart på 6, kjente jeg det begynte å koke inni meg. Nå kommer vi forsent -igjen og ungene virker ikke ut til å bry seg det minste. Da rablet det for meg og jeg skrek til dem(noe jeg gjør sjelden.) Var altså rasende og mista helt komtroll over sinnet mit. Endte med at jeg satt meg i bilen og fikk de fo F...komme seg bort selv. Satt i bilen. En stund og grein fordi jeg ikke klarer å være en god mor lenger. Jeg kjenner jeg har blitt litt langsint også i dem site tiden. Jeg føler vi går hverandre på nervene, og kjenner at jeg rett og slett ikke er en god nok mor nå. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: d62c1...1f8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476359-n%C3%A5r-man-g%C3%A5r-hverandre-p%C3%A5-nervene-i-hjemmet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. november 2023 Del Skrevet 26. november 2023 Du gjorde i alle fall helt rett ved bare å kjøre når de ikke var klare til tiden - det er den beste måten de kan lære på, spør du meg. Jeg hadde gitt beskjed om at klær som skal vaskes må ligge i skittentøyskurven, da lærer de den dagen de ikke har noen rene boksere og andre klær igjen i skapet. Jeg gjorde det med eksen, det tok to ganger med tomme skuffer og skap, men da hendet det ikke igjen. Men du må gjennomføre - ikke bare true! Gjelder også oppvask som blir stående på rommet osv. Den dagen det er tomt i kjøkkenskapet og de må spise med fingrene skjønner de nok tegningen. Men pass også på å skryt og gi ros når de gjør noe de har blitt bedt om, det synes man er trivelig i alle aldre. Men de er så voksne, i alle fall den eldste, at det er på høy tid at de lærer at det er mye jobb å holde et hjem i orden og at det er en selvfølge at de også skal bidra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476359-n%C3%A5r-man-g%C3%A5r-hverandre-p%C3%A5-nervene-i-hjemmet/#findComment-4222856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 Del Skrevet 26. november 2023 Lillemus skrev (6 timer siden): Du gjorde i alle fall helt rett ved bare å kjøre når de ikke var klare til tiden - det er den beste måten de kan lære på, spør du meg. Jeg hadde gitt beskjed om at klær som skal vaskes må ligge i skittentøyskurven, da lærer de den dagen de ikke har noen rene boksere og andre klær igjen i skapet. Jeg gjorde det med eksen, det tok to ganger med tomme skuffer og skap, men da hendet det ikke igjen. Men du må gjennomføre - ikke bare true! Gjelder også oppvask som blir stående på rommet osv. Den dagen det er tomt i kjøkkenskapet og de må spise med fingrene skjønner de nok tegningen. Men pass også på å skryt og gi ros når de gjør noe de har blitt bedt om, det synes man er trivelig i alle aldre. Men de er så voksne, i alle fall den eldste, at det er på høy tid at de lærer at det er mye jobb å holde et hjem i orden og at det er en selvfølge at de også skal bidra. Takk for støtten! 😊 Ser det var mye skrivefeil her, var nok litt trøtt da jeg skrev det. Jeg skal forsøke å forsøke meg på det du gjorde med din ex og håpe på det beste. Jeg synes også at de er såpass gamle at de burde vært flinkere. Jeg prøver å gi skryt på de gode tingene, men innrømmer at jeg glemmer det i perioder. Alt jeg vil er jo at alle skal ha det godt, men jeg syns det er vanskelig nå for tida. Det er alltid jeg som er skylda når jeg til slutt sprekker, men tålmodigheten min har blitt litt dårligere nå som de er blitt så store og jeg har større forventninger. Anonymkode: d62c1...1f8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476359-n%C3%A5r-man-g%C3%A5r-hverandre-p%C3%A5-nervene-i-hjemmet/#findComment-4222991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 26. november 2023 Del Skrevet 26. november 2023 Vi kan alle ha lavere toleranse og tålmodighet noen ganger, og jeg syns ikke man skal få verdens største slyldfølelse for det. Jeg ser at du skriver at ingen har respekt for noe i hjemmet, og jeg lurer på om du er objektiv her? Behandler de deg respektløst som person? Tenåringer gjør mye irriterende og kan være en prøvelse, men jeg tror det er viktig å ikke ta alt personlig som at de ikke har respekt. De kan godt lære seg å legge tøy i kurven, og de bør også lære seg å holde tider og avtaler. Men jeg tror ikke alltid at slike unødvendigheter handler om at de ikke har respekt. Det er at de har tanker andre steder og glemmer seg bort. At de er late eller distraherte. Så jeg tenker at man som forelder ikke må bli såret og tro at de vil noe vondt med vilje og intensjon. Ellers enig med @Lillemus i at å vise glede og gi ros er viktig. Det fører nok lettere fram også. "Unger"får også skyldfølelse og liker lite som voksne å bli bebreidet. Da blir det gjerne å ignorere eller å gå i forsvar. Det er veldig få som ikke vil glede noen, så det har bedre effekt å vise nettopp glede og positivitet også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476359-n%C3%A5r-man-g%C3%A5r-hverandre-p%C3%A5-nervene-i-hjemmet/#findComment-4223006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.