Gå til innhold

Kopp og skål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det helt slutt på å bruke kopp og skål?  Alle bruktbutikker er fulle av kaffeserviser.

Fortsetter under...

Skrevet
  Savannah skrev (På 26.11.2023 den 19.54):

Er det helt slutt på å bruke kopp og skål?  Alle bruktbutikker er fulle av kaffeserviser.

Ekspander  

Ja, det er slutt, tror jeg. Kaffen smaker egentlig litt bedre i en tynn kopp. Men på hotell serverer de kaffe i kopp og skål

Skrevet
  Savannah skrev (På 26.11.2023 den 19.54):

Ekspander  

Nå drikker ingen av oss her i huset kaffe, men om vi får gjester som gjør det så setter jeg alltid frem kopp og skål til dem ja. :) Tedrikkerne får krus, man kan ikke servere te i små kaffekopper! Og jeg har skjønt at en del foretrekker kaffen i tynnere kaffekopper.

Skrevet (endret)

Nei det er på vei tilbake. Til og med på koselige kafeer i gamlebyen bruker kopp og skål her hos oss.

Jeg har imidlertid sett det samme som deg, og tror det henger sammen med at generasjonen som nå er eldst eller dør har eid så masse at det blir for mye for arvinger å ta i mot. Dessuten er det spydd ut enorme mengder av dårlig kvalitet, og de havner nok enda lettere på brukten. 

Endret av Kayia
Skrevet

Her drikkes kaffe (og te) fra kopper uten skål til hverdags. 

Men jeg har et penservise, som opprinnelig var gave til mitt første bryllup for 30 år siden, og med suppleringer de første årene deretter. Det har kopp og skål, men det er ikke så ofte det brukes, da.

Også hos andre på min alder kan man bli servert i kopp med skål under finere middager, men ikke alltid. Den eneste jeg kjenner som drar frem kopp og skål til hverdags, er vel svigermor på 90 år. 

Skrevet

Det er jo ikke rart at bruktbutikkene er fulle av kaffeserviser, når det i flere generasjoner har vært tradisjon å gi det i bryllupsgave. Kaffeservisene må jo havne et sted når eierne dør og ingen av arvingene er interessert i det fordi de har sitt eget.

Annonse

Skrevet (endret)

Jeg bruker for det meste krus til hverdags til både kaffe og te, men bruker gjerne "finserviset" med kopp og skål om jeg har middagsgjester. Bruker forresten ganske ofte tekopp med skål fra finserviset når jeg drikker te alene i helgene, elsker å drikke te og kaffe av tynt porselen, det smaker mye bedre da ;) 

Endret av Ekstra
Skrevet (endret)

Hva er kopp og skål? Kaffekopp og et lite fat under? 

Jeg bruker kaffekrus. Slik som mummikopper. 

Endret av Glitter
Skrevet (endret)
  Glitter skrev (På 27.11.2023 den 11.55):

Hva er kopp og skål?

Ekspander  

Skål er østlandsdialekt for "tefat", altså det som er under koppen. Vet ikke hva det vanligvis kalles i din del av landet. 

Endret av laban
Skrevet
  laban skrev (På 27.11.2023 den 12.03):

Skål er østlandsdialekt for "tefat", altså det som er under koppen. Vet ikke hva det vanligvis kalles i din del av landet. 

Ekspander  

Åja. Vi sier tefat tror jeg. En skål er jo et dypt fat. 😛

Skrevet
  Glitter skrev (På 27.11.2023 den 12.57):

Åja. Vi sier tefat tror jeg. En skål er jo et dypt fat. 😛

Ekspander  

Aha, et fat er en skål og en skål er et fat, det var jo oppklarende 😂

Skrevet
  Ekstra skrev (På 27.11.2023 den 13.03):

Ekspander  

😅

Skrevet

Ekspander  

Et eksempel på lignende dialektvariasjoner er bruken av fot og bein.

I mange østlandsdialekter brukes bein om både fot og bein. F. eks. ha vondt under beina eller fryse på beina (= føttene).

I Trøndelag og nordpå er det vel motsatt? Altså at både fot og bein er fot/fota/føtern eller hva det nå heter.?

Har i alle fall hørt folk si at de har vondt i en fot når smerten sitter langt opp på leggen.

Annonse

Skrevet
  Babette skrev (På 27.11.2023 den 13.52):

I Trøndelag og nordpå er det vel motsatt? Altså at både fot og bein er fot/fota/føtern eller hva det nå heter.?

Ekspander  

Trøder her og jeg skiller i alle fall mellom bein (fra ankel og opp til skrittet) og fot (den du står på).

Skrevet
  Lillemus skrev (På 27.11.2023 den 14.03):

Trøder her og jeg skiller i alle fall mellom bein (fra ankel og opp til skrittet) og fot (den du står på).

Ekspander  

Sitat fra Adresseavisens Trøndersk ABC:

«foten» - som i «Æ har vondt i foten min»

Ordet som forøvrig brukes i de fleste norske dialekter betyr på trøndersk hele benet, og ikke bare fotbladet som er den korrekte bokmålsdefinisjonen.

Skrevet

Ekspander  

Ja, nettopp... Det er mange, mange år siden jeg har hørt skål ang. det en har under kaffekoppen, så har visst bodd halve livet på en annen kant av landet... ;) 

Dette var en koselig tråd... Og for ikke å spore av helt... Vi har tefat, men bruker de til alt annet enn å ha de små kaffekoppene på. Jeg er ingen kaffedrikker, men min samboer foretrekker å drikke kaffe av krus. Han er en kaffe-nerd utover det, 🫶 og kjøper kvalitetskaffe og kverner den m.m., men å drikke den fra tynn kaffekopp har jeg ikke hørt noe om...

Skrevet
  Babette skrev (På 27.11.2023 den 13.52):

Et eksempel på lignende dialektvariasjoner er bruken av fot og bein.

I mange østlandsdialekter brukes bein om både fot og bein. F. eks. ha vondt under beina eller fryse på beina (= føttene).

Har i alle fall hørt folk si at de har vondt i en fot når smerten sitter langt opp på leggen.

Ekspander  

Jeg sier bein for bein og "fotn/føttern" for føttene. Bor i nord. 

Skrevet
  Glitter skrev (På 27.11.2023 den 17.31):

Jeg sier bein for bein og "fotn/føttern" for føttene. Bor i nord. 

Ekspander  

Så nettopp en fra nord som hadde "knekt fot", bilde av gips fra kneet og ned til ankelen.

Skrevet
  Babette skrev (På 27.11.2023 den 18.34):

Så nettopp en fra nord som hadde "knekt fot", bilde av gips fra kneet og ned til ankelen.

Ekspander  

Det hadde ikke jeg sagt. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...