Gå til innhold

Staten tvangssparer for deg slik at du skal få utbetalt mer penger til sommerferien og til jul

Anbefalte innlegg

Staten leker barnepike og tror ikke folket selv klarer å spare opp penger til ferie og julefeiring.

Hadde du foretrukket å bli trukket det samme i skatt i alle årets 12 måneder, og ikke slik som nå med "0 skatt" i juni og "halv skatt" i desember? Altså, fordele skattetrekket på 12 måneder i steden for 10 1/2 måned.

Anonymkode: 14fa2...b08

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Staten leker barnepike og tror ikke folket selv klarer å spare opp penger til ferie og julefeiring.

Hadde du foretrukket å bli trukket det samme i skatt i alle årets 12 måneder, og ikke slik som nå med "0 skatt" i juni og "halv skatt" i desember? Altså, fordele skattetrekket på 12 måneder i steden for 10 1/2 måned.

Jeg foretrekker å ha det som det er nå.

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg synes det er en god ordning jeg. :) Vi vet alle at det er mange som ikke hadde klart å spare om de hadde fått like mye hver mnd, så denne formen for tvangssparing er helt grei for meg.

Annonse

Dorthe skrev (20 minutter siden):

Jeg liker ikke at vi får penger den 12.  Da skal de jo vare ekstra lenge.

Men det jo bare 3 uker siden forrige utbetaling?

Lillemus skrev (39 minutter siden):

Jeg synes det er en god ordning jeg. :) Vi vet alle at det er mange som ikke hadde klart å spare om de hadde fått like mye hver mnd, så denne formen for tvangssparing er helt grei for meg.

Skulle vært valgfritt. Ikke alle har behov for barnepike.

Det reduserte trekket i desember tror jeg mange kunne klart seg uten, særlig hvis man ikke var vant til noe annet. Men det kommer avgjort godt med på den tiden av året.

Men feriepengene tror jeg er en nyttig ordning for de fleste som er i jobb. Det hadde fort blitt innviklet hvis vi skulle hatt et system der vi fikk utbetalt mindre enn vanlig fordi vi ikke er på jobb og i stedet måtte legge av penger til disse ukene selv. Jeg tror dagens feriepengeordning redder sommerferien for mange familier. 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Skulle vært valgfritt. Ikke alle har behov for barnepike.

Det kan man jo ønske, men det vil nok koste en del å skulle utviklet og drifte et system for det.

Jeg er vant med og liket dagens ordning, selv om jeg fint kunne klart å spare penger selv uten denne «tvangssparingen». 

Det et vel sjelden man hører om at folk er misfornøyde med det. Jeg har oftere lest/hørt om folk som er misfornøyde med jevnt 12-måneders trekk istf 10,5-måneders trekk.

UtakknemligDiva

Tvangssparing faktisk. Er det ikke bare en fordel av det er halv skatt en mnd? Har aldri hørt noen klage på det og ble litt forundret når det var melding fra jobben at vi måtte gi beskjed dersom vi ikke ønsket dette.

Men tvang? Ingen tvinger noen til å spare.

Annonse

Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden):

Jeg synes ordningen er bra, men er egentlig i mot tidlig utbetaling i mai og desember, men det stammer fra da jeg hadde mindre kontroll på økonomien.

Enig. Ja, for mange blir det innmari hardt fram til 20 januar, da neste trygd kommer. For tiden har jeg kontroll, men det har ikke alltid vært sånn. 

UtakknemligDiva skrev (8 timer siden):

Tvangssparing faktisk. Er det ikke bare en fordel av det er halv skatt en mnd?

Hvorfor er det en fordel? Du trekkes bare mer skatt de andre månedene.

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en fordel for de fleste ts. Å få mer penger til ferie og jul.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ikke vil ha det sånn så kan du jo snakke med lønningsansvarlig for arbeidsplassen din og spørre om du ikke kan få jevn trekk hele året?

Worriesome Plenty 2 skrev (49 minutter siden):

Det er en fordel for de fleste ts. Å få mer penger til ferie og jul.

Har folk flest så dårlig økonomistyring?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...