Gå til innhold

Å bo i sentrum av en by, hva er din erfaring og tanker rundt det - skal kjøpe min første leilighet

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en middels stor-stor by (Ålesund). Og jeg skal nå kjøpe min første leilighet. Det er en del leiligheter som ligger ute til salgs i sentrum. Og jeg vurderer kjøpe der, men det er bare det at jeg aldri har bodd i sentrum før og ikke helt vet hvordan jeg hadde villet trives med å bo der. Det jeg tenker er positivt er jo det å ha alt i umiddelbar nærhet er positivt, men så er det jo også det med støy som kanskje kan være litt kjipt. Har foreløpig ikke vært på visning men. Vet ikke om det er så mange fra Ålesund her inne, men  ønsker gjerne andres erfaringer og tanker rundt det å bo i sentrum av en by. Jeg har tidligere bodd utenfor sentrum, i kjellerleilighet i nabolag. Jeg er veldig redd for om jeg kanskje skulle angre om jeg kjøper i sentrum også må jeg bare bli boende der.

Hva tenker dere? 

Anonymkode: df679...4d2

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg bor i en middels stor-stor by (Ålesund). Og jeg skal nå kjøpe min første leilighet. Det er en del leiligheter som ligger ute til salgs i sentrum. Og jeg vurderer kjøpe der, men det er bare det at jeg aldri har bodd i sentrum før og ikke helt vet hvordan jeg hadde villet trives med å bo der. Det jeg tenker er positivt er jo det å ha alt i umiddelbar nærhet er positivt, men så er det jo også det med støy som kanskje kan være litt kjipt. Har foreløpig ikke vært på visning men. Vet ikke om det er så mange fra Ålesund her inne, men  ønsker gjerne andres erfaringer og tanker rundt det å bo i sentrum av en by. Jeg har tidligere bodd utenfor sentrum, i kjellerleilighet i nabolag. Jeg er veldig redd for om jeg kanskje skulle angre om jeg kjøper i sentrum også må jeg bare bli boende der.

Hva tenker dere? 

Dette kommer jo helt an på personlige preferanser og hva en synes er viktig, f.eks. nærhet til kafeer, kultur og butikker vs. nærhet til natur og stillhet.  Familiesituasjon har også betydning. Har selv bodde både veldig sentralt og i utkant av by, og trivdes med begge deler. Som ung og singel ville jeg utvilsomt bodde sentralt, om jeg kunne velge.

Endret av Ekstra
Worriesome Plenty 2 skrev (4 minutter siden):

Sentrum er vel gjerne dyrt? Jeg har ikke råd til å bo i sentrum hverken her i Oslo eller fødebyen min. Har du veldig god råd?

Der er en del gamle bygg som gjør at det er billigere der enn feks. rundt Moa området. Ligger på rundt 2 mill. Har ikke veldig god råd nei.

Det kan være støy utenfor sentrum også, hvis du har bråkete naboer.. og du kan bo i sentrum med rolige naboer. 
Forhør deg litt eller spør selger om hvordan det er mht støy i nabolaget. 

Ekstra skrev (3 minutter siden):

Dette kommer jo helt an på personlige preferanser og hva en synes er viktig, f.eks. nærhet til kafeer, kultur og butikker vs. nærhet til natur og stillhet.  Familiesituasjon har også betydning. Har selv bodde både veldig sentralt og i utkant av by, og trivdes med begge deler. Som ung og singel ville jeg utvilsomt bodde sentralt, om jeg kunne velge.

Ja, glemte nevne at jeg er enslig. Jeg kommer fra og er oppvokst i en bygd så sånn sett er jeg mest vandt til å bo landlig. Men jeg tenker også det kunne være kjekt å oppleve det å bo i sentrum av en by også. Er bare redd det ville blitt veldig uvant eller for mye støy? Ene leiligheten jeg ser på har gressplen utenfor, den andre bare en slags større platting.

Det er også forholdsvis gamle bygg så er litt redd de kanskje skulle bestemme seg for å pusse opp utvendig (innvendig er de leilighetene jeg har sett på fine). Men sånt er vel vanskelig å vite?

Annonse

Emoji skrev (Akkurat nå):

Det kan være støy utenfor sentrum også, hvis du har bråkete naboer.. og du kan bo i sentrum med rolige naboer. 
Forhør deg litt eller spør selger om hvordan det er mht støy i nabolaget. 

Ja, det er ett godt poeng. Men vil selger svare helt ærlig tror du? Om en sier det feks. skulle være mye bråk?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er ett godt poeng. Men vil selger svare helt ærlig tror du? Om en sier det feks. skulle være mye bråk?

Står det ikke noe om det i prospektet mon tro? Om nabolaget altså. 

Hvis jeg går to min så er jeg midt i smørøyet, og jeg trives utrolig godt! Ja, det er lyder, men nå liker jeg det, så du må vurdere. Det er jo stille på nettene høst og vinter, med unntak av noe i helger, men her ligger de fleste utesteder litt unna, så hører kun folk på vei til og fra noen ganger.

Alt er i nærheten eller i gangavstand av alt man trenger. To min til bibliotek, dagligvare, bensinstasjon og fem til apotek, gågate med butikker, og storsentre ti minutter unna. Da snakker jeg gange og ikke bil. Bussen går rett på utsiden her og bort til turområder og strand, så det er absolutt ingenting jeg savner. 

Emoji skrev (1 minutt siden):

Står det ikke noe om det i prospektet mon tro? Om nabolaget altså. 

Jeg skal lese litt nøyere og se 🙂

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Hvis jeg går to min så er jeg midt i smørøyet, og jeg trives utrolig godt! Ja, det er lyder, men nå liker jeg det, så du må vurdere. Det er jo stille på nettene høst og vinter, med unntak av noe i helger, men her ligger de fleste utesteder litt unna, så hører kun folk på vei til og fra noen ganger.

Alt er i nærheten eller i gangavstand av alt man trenger. To min til bibliotek, dagligvare, bensinstasjon og fem til apotek, gågate med butikker, og storsentre ti minutter unna. Da snakker jeg gange og ikke bil. Bussen går rett på utsiden her og bort til turområder og strand, så det er absolutt ingenting jeg savner. 

Høres ut som om du bor veldig fint til 😊 Om en bor i sentrum her har en jo Fjellstua/Aksla som er fint turområde. Men ikke så mye utover det. Også er det jo kjøpesenter og bibliotek og kafeer og sånt også så klart men.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Var det dumt av meg å skrive hvor jeg bor? Angrer litt... 

Det bor sikkert mange flere der, og du er anonym så ikke tenk på det 🙂

Annonse

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Det bor sikkert mange flere der, og du er anonym så ikke tenk på det 🙂

Ja, heldigvis hehe 🙂 Men kan jeg spørre om du alltid har bodd i sentrum? Var det en overgang å flytte dit om ikke?

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, heldigvis hehe 🙂 Men kan jeg spørre om du alltid har bodd i sentrum? Var det en overgang å flytte dit om ikke?

Nei, vokste opp i en storby, men så giftet jeg meg og flyttet til ei bygd. Det var helt ok på mange måter, men jeg følte jeg skilte meg ut og var litt nervøs for mange der 😆 litt sladder og så veldig...internt. Og alle hadde full oversikt. Vakkert var det der da, og jeg var aldri i konflikt eller i overensstemmelse med noen. Men jeg slappet aldri ordentlig av! Det gjør jeg i byen 😊

Må vel legge til at vi bodde i middels stor by før jeg giftet meg da. Likte meg der også. 

Endret av Kashmir
Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Jeg ville ikke bodd i sentrum av Oslo, men jeg kunne ha tenkt meg å bo i Ålesund sentrum. Jeg er godt kjent og liker byen veldig godt. 

Så kjekt 😊 Jeg synes det er veldig kjekt å gå rundt i sentrum, men har aldri bodd der liksom. Så jeg er bare litt usikker akkurat der. Men om jeg passer på å kjøpe ett sted det ikke er mye støy så tror jeg at jeg ville trivdes godt egentlig. Er bare litt redd for om de kanskje plutselig skulle bestemme seg for å pusse opp utvendig (i og med at bygningene er forholdsvis gamle) og det kan man vel ikke få sikkert svar på på forhånd?

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Nei, vokste opp i en storby, men så giftet jeg meg og flyttet til ei bygd. Det var helt ok på mange måter, men jeg følte jeg skilte meg ut og var litt nervøs for mange der 😆 litt sladder og så veldig...internt. Og alle hadde full oversikt. Vakkert var det der da, og jeg var aldri i konflikt eller i overensstemmelse med noen. Men jeg slappet aldri ordentlig av! Det gjør jeg i byen 😊

Skjønner 😊 Er litt nervøs, spesielt for hvilke naboer jeg kommer til å få i bygningen leiligheten ligger...

Jeg er vokst opp på et småsted, men har i maaange år bodd i Oslo sentrum. 10 minutter å gå til Oslo S - elsker det! 

Selve gata jeg bor i er stille - ingen gjennomgangstrafikk. 

E7H7 skrev (11 minutter siden):

Jeg er vokst opp på et småsted, men har i maaange år bodd i Oslo sentrum. 10 minutter å gå til Oslo S - elsker det! 

Selve gata jeg bor i er stille - ingen gjennomgangstrafikk. 

Så kjekt å høre 😊 Kanskje det blir til at jeg prøver meg på å bo i sentrum. Har jo egentlig alltid hatt lyst til det. Er bare litt større risiko å kjøpe enn å leie 🙂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...