Gå til innhold

Hvorfor blir så mange unge uføretrygdet med psykiske lidelser?

Anbefalte innlegg

ISW skrev (24 minutter siden):

Man idealiserer en perfekt tilværelse støttet oppunder av influensere og annet drit i sosiale medier.

En løsning kunne jo være statlig sponsede antiinfluensere med vide fullmakter til å latterliggjøre influenserne og deres menigheter.

Fortsetter under...

Psykologisk resiliens eller motstandskraft er nok mye av problemet her. I alle fall stor del av problemet. Vi får se hvor dette bringer oss, blir definitivt innstramming av sosial økonomisk støtte i fremtiden. Tror nok problemet løser seg av seg selv, når det blir samfunnsnyttig å løse det.

Må man ut i jobb fordi man ikke klarer seg økonomisk, så må man - slik det er i andre land. Videre ser jeg for meg at kun tunge grunner gjør at man kan leve på samfunnet, slik det bør være. 

Kjenner mennesker som sitter hjemme og gamer fordi de har pådratt seg psykiske diagnoser. Nettopp fordi de har sittet hjemme hele livet.

I denne diskusjonen så inkluderer jeg ikke de med tung fysisk og/ eller psykisk belastning og lidelse, nettopp slik @ISW skisserer. 

AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 16.33):

Men de fleste med bipolar fungerer helt normalt utenom periodene og i tillegg fungerer de fleste normalt på rett medisiner dersom diagnosen er korrekt. Jeg vil tenke at ved bipolar er det bedre å heller bli sykemeldt i de periodene man faktisk er dårlig enn å bli permanent ufør som 22åring. 

Anonymkode: 7e400...a8f

Jeg ser argumentene dine, og i en del tilfeller tror jeg det stemmer. - Men en del med bp trenger å bruke tiden på å forebygge sykdomsepisoder. De personene som får hyppigere episoder pga at jobben stresser, kommer i veien for gode rutiner, trigger på noen måte - de har nok bedre livskvalitet som ufør. Og så kan man jo velge å jobbe senere, hvis man har erfart å være stabil over lang tid.

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kanskje folk har mer angst for ting nå en tidligere? Nå er det jo mer åpenhet om psykiske lidelser en det var før. Kanskje uførhet pga psykiske lidelser er mer akseptert nå.

Anonymkode: 91a3f...521

Angst fordi vi merker alt som forventes. Alt er liksom mer gjennomsiktig og verden har blitt liten. 
Før måtte folk ting de syntes var litt skummelt. Altså, har hørt på fortellinger av bestemor da hun levde, og da var det vanlig at barn gikk ute i mørket alene for å gjøre tjenester. Hun opplevde også krigen. Siden jeg vet at noen fra nabolaget på hjemstedet mitt har vært på siden her vil jeg ikke skrive for detaljert nå, men en slektning av meg måtte gjemme seg under krigen, jeg vet akkurat hvor, men det ingen har svaret på som lever nå som vi vet, er hvem som fraktet informasjon. Dette betyr at vedkommende gikk frem og tilbake, uten å bli tatt.
Høres ut som en sånn type jobb jeg hadde elsket å påta meg. For adrenalinkikk hver dag! Eksisterte jo ikke telefoner på den tiden. 
Så, man måtte gjøre, være fysisk tilstede. 
Vi kan ta alt over nett. Det skaper nok en del angst som ikke er helt reell siden det bare er i hodet vårt. Angsten før var mer forårsaket av faktiske hendelser. Har mistet litt ord merker jeg, forstår om noen synes dette virker rart og fjernt forklart. 

Jeg har bare angst når det er stille rundt meg. Det er fordi tankene begynner å jobbe og de stopper aldri= angst.

UtakknemligDiva
Everybody skrev (På 10.12.2023 den 21.34):

Hva slags andre lidelser blir en ufør av? Kan man bli ufør av å være rusavhengig?

Rusavhengighet kommer som oftest av noe psykisk. Så ikke rus i seg selv. Vet om mange som bruker diverse rusmidler som er i full jobb. Men disse er ikke slaver for rusen. 

UtakknemligDiva
Everybody skrev (På 10.12.2023 den 21.34):

Hva slags andre lidelser blir en ufør av? Kan man bli ufør av å være rusavhengig?

Venninna mi har ptsd og er deltidsufør som følge av det. 

Annonse

UtakknemligDiva
Sokk skrev (På 9.12.2023 den 17.59):

Enig. Vi har et svært lite inkluderende arbeidsliv, der personer med psykiske lidelser (eller funksjonsnedsettelser generelt) blir diskriminert. Så det er ikke nok å bli frisk nok til å jobbe, arbeidsgivere må også ønske å satse på deg. 

Det er også mulig å se på statistikken med litt sunn fornuft og se på hva som kjennetegner de ulike årsakene til uføretrygd. Alvorlige psykiske lidelser (som schizofreni) bryter ut i ung alder, mens fysiske lidelser som det er vanlig å bli uføretrygdet av (muskel- og skjelettlidelser) gjerne er belastningsskader som rammer folk som har stått i arbeidslivet i lang tid. Det gir rett og slett mening at det er vanligere å bli ung ufør med psykiske enn fysiske lidelser (hvis vi ser bort fra medfødte tilstander som uansett utelukker arbeid). 

Endelig!! Da jeg hadde det som verst ble jeg møtt med hvor glad jeg skulle være for at jeg bor i Norge, fordi her får man alt så tilrettelagt. Gjorde alt bare verre. 

UtakknemligDiva skrev (7 minutter siden):

Endelig!! Da jeg hadde det som verst ble jeg møtt med hvor glad jeg skulle være for at jeg bor i Norge, fordi her får man alt så tilrettelagt. Gjorde alt bare verre. 

Kan du ikke flytte til Kongo eller ligende, da blir alt sikkert bedre?

Anonymkode: 9ca6b...051

UtakknemligDiva
kupton skrev (På 10.12.2023 den 23.03):

En grunn er at de aldri har blitt stilt krav til. De har aldri måttet gjøre noe de ikke har likt eller som har vært kjedelig. De har aldri opplevd at det finnes autoriteter som bestemmer over dem. 

Nå sikter du til den såkalte generasjon Z ikke sant? Jeg tilhører ikke den. Sier seg selv at jeg har stått i mye kjedelig. Det meste av skolen var tvang da jeg var barn. Med diagnosen min var også sosialisering tvang. Var ikke alltid nok å bare være der heller, man måtte passe på å si og gjøre de riktige tingene. Det var aldri rett uansett. 
Nå var dette i gamledager da jeg var barn, og alt har absolutt ikke vært dritt. 
Som voksen har jeg hatt jobber som har vært kjedelige. Så jeg vil si jeg har stått i mye som har vært kjedelig. Men… mye av dette kjedelige hadde vi heller ikke trengt å gjøre om folk ikke var så late. 
Husker en gang på skolen, noen hadde brutt en regel, og skolen kom med den eledige ideen å straffe alle for det. Pga dette måtte alle ut og ta en skikkelig rydderunde (søppel og sånn). Dette var et slags maktmisbruk der de skulle få alle til å bli sure på de som hadde brutt reglene fordi de også måtte være med å rydde pga dette. Jeg husker jeg tenkte tanken å rydde alt på natta. Hva som holdt meg igjen husker jeg ikke. Mulig jeg ikke turte å spørre noen til å være med pga sosial angst.. jeg ville bare se hva de hadde funnet på dersom det faktisk var strøkent når alle skulle gjøre denne straffen da….   Å kaste søppel i naturen/gata er en av tingene vi alltid har lært man ikke skal, likevel kom dette til en fordel når noen skulle straffes…… 

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan du ikke flytte til Kongo eller ligende, da blir alt sikkert bedre?

Anonymkode: 9ca6b...051

Hvorfor det? Da må jeg lære språket, bli kjent med folkene og kulturen her helt annerledes. Jeg ser ingen vits i å oppsøke fare bare for å oppsøke fare. Den må liksom ha en mening og mål. 
Kongo er heller ikke et land jeg er særlig interessert i.

UtakknemligDiva
psykedeliker skrev (13 timer siden):

En løsning kunne jo være statlig sponsede antiinfluensere med vide fullmakter til å latterliggjøre influenserne og deres menigheter.

I praksis fungerer det slik at influensere selger. Som igjen beviser hvor mange som er dumme. Har selv aldri interessert meg for influensere. Og de latterliggjøres allerede. Er bare å se på kommentarfeltene på bl.a Facebook. Jeg lurer på hvor beundrerne er sånn helt egentlig, for det ser jo ut som alle hater dem. Men kanskje det er nettopp det at mange av de klarer å provosere. Og dumme folk kaster seg på. Folk lar det skje.

UtakknemligDiva skrev (8 minutter siden):

Det meste av skolen var tvang da jeg var barn.

Det har ingenting med sann autoritet å gjøre. En som har autoritet i kraft av sin kunnskap og integritet vil aldri trenge å bruke tvang. Men jeg har jo forstått det slik at det ikke var den typen lærere du hadde. Det varierte nok veldig på den tiden, for det var en stor utskiftning av lærergenerasjonene, der "konservative" og "progressive" krefter sto mot hverandre og en del elever dessverre havnet i skvis mellom dem.

Endret av psykedeliker
UtakknemligDiva
psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Det har ingenting med sann autoritet å gjøre. En som har autoritet i kraft av sin kunnskap og integritet vil aldri trenge å bruke tvang. Men jeg har jo forstått det slik at det ikke var den typen lærere du hadde. Det varierte nok veldig på den tiden, for det var en stor utskiftning av lærergenerasjonene, der "konservative" og "progressive" krefter sto mot hverandre og en del elever dessverre havnet i skvis mellom dem.

Vi var vel av de. Merket veldig forskjell på lærere ja. Men det var ikke den tiden sett på som makt i mine øyne. Det bare var sånn.. 

Endret av UtakknemligDiva

Annonse

UtakknemligDiva
psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Nei, det var aldri sånn. Du ble lurt til å tro at det var sånn.

Ja jeg vet. Men det er fortiden. Poenget var at jeg følte det ikke på denne måten, that time Titanic was still around.. 

Endret av UtakknemligDiva

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...