Gå til innhold

Dugnadsarbeid

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har deltatt på dugnader mange ganger uten å være noen typisk forgrunnsfigur. Jeg har en sterk pliktfølelse for å stille opp på dugnad som gagner et fellesskap. 

Noen ganger tror jeg vi som hører til "fotfolket", gjør vel så mye nytte for oss som de selvoppnevnte "toppene" som ofte ikke jobber så mye, men går rundt og later som om de leder innsatsen og tar eierskap til resultatene. Nå tenker jeg ikke på de som virkelig er ledere for organisasjonen eller selve dugnaden, men de som føler seg så ovenpå og fornøyde med seg selv i slike sammenhenger at de går inn i en slags privilegert gruppe / rolle som bare soler seg i glansen.

Litt vanskelig å forklare hva jeg mener, men jeg tror nok noen vil forstå hva slags folk jeg sikter til. For over 30 år siden var det en som tok hovedoppgave eller doktorgrad eller noe sånt, på dugnader i aktiviteter som korps og barneidrett. I en radioreportasje husker jeg han snakket litt humoristisk om forskjellene mellom foreldre som stilte opp og var innstilt på å gjøre jobben effektivt og dra hjem, og på de som selv mente de "eide korpset" og bare fløt rundt og tok det som en sosial begivenhet. Jeg kjente så godt igjen disse selvoppnevnte "lederforeldrene" fra min egen tid i skolemusikk som barn, derfor har jeg aldri glemt den beskrivelsen. 

Jeg har levd så lenge at jeg har forsonet meg med at noen liker meg, men ikke alle. Jeg har aldri vært noen populær stjerne i noen slags gruppe, men jeg er nokså sikker på at jeg regnes som pålitelig og ordentlig. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476732-dugnadsarbeid/#findComment-4228266
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 time siden):

Finnes det en lenke til denne oppgaven?

Alexander Eriksson Furunes har doktorgrad i dugnad. :) Den har den enkle tittelen  

Mutual support: learning from bayanihan / dugnad : barn-raising / Đôi công / Dure / Gadugi / Gotong-royong / Harambee / Junta / Kaláka / Meitheal / Minga / Minka / Moba / Mutirão / Naffir / Pomochi / Pumasi / Shramdaan / Sogo-fujo / Talkoot / Tequio / Tłoka / Umuganda / Yui

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476732-dugnadsarbeid/#findComment-4228289
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...