Gå til innhold

16-8 delvis faste gjennom døgnet


cathlin

Anbefalte innlegg

Jeg spratt opp 4-5 kg i vekt siden sommeren. Skal ikke klage da det ikke gjør meg direkte overvektig av den grunn.

Skulle likevel ønske å gå ned til min mer normale vekt og har lest kort om 16-8, at man faster i 16 timer og spiser normalt resterende 8 timer i døgnet. Jeg tåler sult greit på dagtid, men spiser mest om kvelden. 

Er det noen som har erfaring med at dette virker? (selv om man ikke er overvektig).

Går ut fra at kaffe er innafor å drikke uansett. 

Holder det med et 8-timersvindu eller er det mer effektivt om man snevrer dette ytterligere inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan sikkert faste mer enn 16 timer, men du må være nøye med hva du spiser for å få i deg det du trenger av næring.

Du bør spise mest mulig grønnsaker (gjerne en hel paprika + andre grønnsaker), fisk, kjøtt, egg + noe bær.

Og helst ikke spise etter kl. 20, så du bør passe på å ha et bra måltid før den tida, sånn at du ikke blir sulten seint på kvelden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær skrev (9 timer siden):

Du kan sikkert faste mer enn 16 timer, men du må være nøye med hva du spiser for å få i deg det du trenger av næring.

Du bør spise mest mulig grønnsaker (gjerne en hel paprika + andre grønnsaker), fisk, kjøtt, egg + noe bær.

Og helst ikke spise etter kl. 20, så du bør passe på å ha et bra måltid før den tida, sånn at du ikke blir sulten seint på kvelden.

 

Takk for svar!

Søkte på nett om hvorfor man helst ikke skal spise etter kl 20 som du skrev. Jeg må spise noe om kvelden.

Har lest i et par timer om ulike varianter av periodisk fasting, 23:1 og  fasting hvor man spiser annen hver dag osv osv Men fant ikke ut hvorfor man ikke kan spise på kveld eller natt. Sikkert noe med forbrenning om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tre dager med lite mat, dvs bare ett måltid i går og enda ikke spist i dag (ok, drakk to slurker capuccino før koppen ble sølt ut i sekken), og dagen før maks ett måltid veier jeg NØYAKTIG det samme.

Why... Det så lovende ut da jeg gikk ned ett helt kg fra lørdag til søndag, (spiste ikke søndag). Men nå. Helt lik vekt som på lørdag.

Jeg har også blitt syk *syns veldig synd på meg selv*

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser periodisk faste. Spiser mellom kl 13 og 20. Tre måltider. Middagen er helt normal også er første og siste måltid moderat vil jeg si. 

Dette kostholdet går jeg ned på. 

Selv om man faster så må man fortsatt være i kaloriunderskudd resten av tiden hvis man skal komme seg ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser også periodisk faste. Jeg har valgt å spise middag som siste måltid på kvelden da det passer meg best. Synes det holder meg mett lengre og at det er lettere å ikke skulle spise før lunsj da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (På 19.12.2023 den 17.25):

Jeg spiser periodisk faste. Spiser mellom kl 13 og 20. Tre måltider. Middagen er helt normal også er første og siste måltid moderat vil jeg si. 

Dette kostholdet går jeg ned på. 

Selv om man faster så må man fortsatt være i kaloriunderskudd resten av tiden hvis man skal komme seg ned i vekt. 

Jeg prøvde ett måltid om dagen, men gikk bare ned 1 kg. Nå har jeg ikke veid meg på en stund. Virker ikke som om kroppen min vil gå ned til normalvekt. Kan være på grunn av noe medisiner, kanskje. Eller at jeg spiser det ene måltidet om kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (4 minutter siden):

Jeg prøvde ett måltid om dagen, men gikk bare ned 1 kg. Nå har jeg ikke veid meg på en stund. Virker ikke som om kroppen min vil gå ned til normalvekt. Kan være på grunn av noe medisiner, kanskje. Eller at jeg spiser det ene måltidet om kvelden. 

Hm ja, er ikke godt å si. Ett måltid om dagen er jo vanskelig og spesielt vanskelig å klare i lengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...