Gå til innhold

I kveld blir det mye banning i heimen her.

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
laban skrev (32 minutter siden):

Det var skikkelig uflaks. Jeg skal ikke være den irriterende positive, men det var tross alt godt han ikke slo hodet. 

Håper dere finner en løsning for julen og hytteturen. 

Ja, det var det jeg sa til han også. Løsningen blir at det blir jeg som kjører bil og at jeg må forberede  " ungene" på dugnadsarbeid, ( bære ved, måke snø, lage mat osv )  slik at ikke alt faller på meg i jula, men dette skal gå fint :)

Fortsetter under...

Nicklusheletida
Lillemus skrev (2 timer siden):

Oj oj! Det var litt av en start på jula. :( Kommer han seg på hytta da?

Men det jeg lurte på i starten av tråden er hvordan i alle dager klarer du å ødelegge krumkakene når du steker dem!? 

Jada, jeg kjører bil og vi har en som måker innkjørselen. Jeg måker fra innkjørselen og inn til døra. Går så fint så :)

Hvordan jeg klarer å ødelegge krumkaker ? Det er jo etter de er rullet sammen og jeg skal dra den pinnen ut igjen de blir ødelagt. Men i går ødela jeg kun den første. Jeg tror Ekstra har rett. Løsningen er mye smør i røra. 

Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Ja, det var det jeg sa til han også. Løsningen blir at det blir jeg som kjører bil og at jeg må forberede  " ungene" på dugnadsarbeid, ( bære ved, måke snø, lage mat osv )  slik at ikke alt faller på meg i jula, men dette skal gå fint :)

Mens junior fortsatt bodde hos oss, hendte noe tilsvarende med faren til en av hans klasse- og fotballkompiser. Hele familien var veldig spreke og aktive til vanlig, men faren måtte nødvendigvis sitte mye stille mens han hadde gips.

Ifølge hans kone og sønn trivdes han etter hvert veldig godt med en tilværelse der han kunne styre / "kommandere" den øvrige familien rundt for å hente ting og gjøre andre tjenester som han dessverre ikke kunne fikse selv 😉 Så mot slutten av gips-perioden gledet alle seg til at han kom tilbake i normal form - av flere årsaker 😄

Nicklusheletida
laban skrev (17 minutter siden):

Mens junior fortsatt bodde hos oss, hendte noe tilsvarende med faren til en av hans klasse- og fotballkompiser. Hele familien var veldig spreke og aktive til vanlig, men faren måtte nødvendigvis sitte mye stille mens han hadde gips.

Ifølge hans kone og sønn trivdes han etter hvert veldig godt med en tilværelse der han kunne styre / "kommandere" den øvrige familien rundt for å hente ting og gjøre andre tjenester som han dessverre ikke kunne fikse selv 😉 Så mot slutten av gips-perioden gledet alle seg til at han kom tilbake i normal form - av flere årsaker 😄

Er forberedt på at det fort kan skje ja . 

De krumkakene ble plutselig lite viktige nå :)

Nicklusheletida
emilie321 skrev (2 timer siden):

Så kjedelig.  Det passer aldri når sånt skjer, men ekstra kjedelig akkurat nå da. Håper han slipper operasjon.

Han kom hjem nærmere kl 3 i natt. Ble lite søvn i natt. Han ble gipset og skulle få beskjed i løpet av dagen i dag om det også blir operasjon. Det var et langt brudd på leggbeinet. Jeg skjønte i går at det kunne være brudd, fordi han har høy smerteterskel. 

Nicklusheletida skrev (13 minutter siden):

Han kom hjem nærmere kl 3 i natt. Ble lite søvn i natt. Han ble gipset og skulle få beskjed i løpet av dagen i dag om det også blir operasjon. Det var et langt brudd på leggbeinet. Jeg skjønte i går at det kunne være brudd, fordi han har høy smerteterskel. 

Får håpe på best mulig resultat, om det blir operasjon eller ikke.  Det er innmari vondt å brekke noe, så jeg skjønner at han ga uttrykk for smerter da.

Annonse

laban skrev (1 time siden):

Det var skikkelig uflaks. Jeg skal ikke være den irriterende positive, men det var tross alt godt han ikke slo hodet. 

Håper dere finner en løsning for julen og hytteturen. 

Min gamle mor ramlet på glatta for et par uker siden og slo hodet hardt, med påfølgende hjernerystelse og hukommelsestap. Det var ganske skremmende. Heldigvis gikk det bra. Hun fikk også et brudd i skuldra, noe som hemmer henne en del, bl.a kan hun ikke kjøre bil ennå. 

påskelilje skrev (1 minutt siden):

Min gamle mor ramlet på glatta for et par uker siden og slo hodet hardt, med påfølgende hjernerystelse og hukommelsestap. Det var ganske skremmende. Heldigvis gikk det bra. Hun fikk også et brudd i skuldra, noe som hemmer henne en del, bl.a kan hun ikke kjøre bil ennå. 

Sånt tar dessverre lang tid når man blir eldre - og det er dessverre ikke alltid man blir helt som før igjen. Godt hun ikke skadet hodet mer alvorlig. 

laban skrev (1 minutt siden):

Sånt tar dessverre lang tid når man blir eldre - og det er dessverre ikke alltid man blir helt som før igjen. Godt hun ikke skadet hodet mer alvorlig. 

Ja, hun er liksom mer ustø i hele kroppen nå, kanskje redd for å falle. Og vant til å bruke begge hendene når hun skal reise seg opp fra en lav stol. Håper jo at hun kommer seg,  hun har vært flink med styrketrening inntil hun falt, så jeg håper hun kommer i gang med det igjen.

Nicklusheletida skrev (9 timer siden):

Det gjør visst ikke det. Jeg klarer ikke å legge meg nå. Sitter oppe og venter. Han er på legevakta fortsatt. Brudd i leggbeinet. Gips og kanskje operasjon. Synes jeg ser han for meg sittende inne i hytta i jula, mens vi andre er på ski :(

Utrolig kjipt at det skulle skje nå rett før jul.  Jeg føler med både ham og resten av dere.  Men godt at dere likevel har muligheten til å dra på hytta i jula som planlagt.  Riktig god bedring til ham.

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Det er ikke sikkert operasjon er så dumt - guttungen her ramlet på blankisen på denne tiden for 3 år siden og brakk overarmen, like nedenfor skulderen. 4 uker senere, da det hadde begynt å gro, falt han igjen og det gikk selvfølgelig opp igjen og da opererte de ham. Plate og skruer i overarmen, men da gikk bedringen utrolig mye raskere enn første gangen! 

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

De krumkakene ble plutselig lite viktige nå :)

Ja, slike perspektiver endrer seg raskt når slike hendelser oppstår - men vær likevel glad for krumkakene du fikk laget. De vil komme godt med 🫶 Håper inderlig ikke det blir operasjon og at bruddet vil gro fint.

Noen gode tips på veien som kan gjøre hverdagen litt enklere - take it or leave it:

Ta kontakt med kommunen og be om å bli satt i kontakt med de som driver med korttidsutlån av hjelpemidler. Da kan han få lånt seg en rullestol så lenge det er nødvendig (maksimalt to år). I blant følger det ikke med pute til disse stolene, så be om det spesifikt. Stolen er ikke tilpasset brukeren spesielt, slik det er når vi får vår egen, men ofte forsøker de å tilpasse det så godt det lar seg gjøre ved at en må oppgi vekten til den som skal bruke stolen.

Om det er liten plass i heimen, får man ofte lånt ut rullestoler o.l. på store og små kjøpesenter, Ikea etc.

Ved korttidsutlånet kan du også spørre om f.eks. dusjkrakk, trillebord etc. Slike hjelpemidler skal normalt sett komme på plass i løpet av kort tid.

Jeg selv har nå lånt bort mine krykker med ispigger til en god venn som for en periode trenger de mer enn meg. Glatta går bokstavelig talt ut over liv og helse... Men slikt fås kjøpt på Apotek, Enklere Liv, Smartasaker.no etc.

Annonse

Lillemus skrev (5 timer siden):

Men det jeg lurte på i starten av tråden er hvordan i alle dager klarer du å ødelegge krumkakene når du steker dem!? 

Jeg også tenkte litt på det samme, men har jo fått svar... ;) 

Jeg skal lage røren i dag og steke krumkaker i morgen. Jeg har forsøkt to ulike oppskrifter de siste årene, og den ene oppskriften med litt potetmel i, gir mest porøse krumkaker. Den er også mer utfordrende å gi fasong til krumkakene. Det var da jeg begynte å jukse - fordi oppskriften gir så gode krumkaker.

Jeg har de to siste årene gått for en enkel variant, å legge de over en skål og klemmer lett ned. Da får alle samme fasongen og de er lett å stable i kakeboks.

Men det står respekt av @laban som steker med to jern samtidig...

Nicklusheletida
laban skrev (2 timer siden):

Jeg har allerede fått bevis for at det ikke kommer til å skje. Jeg er på hjemmekontor nå og han sto opp i sted og sto nærmest på en fot og satte inn kopper fra oppvaskmaskinen. - Jeg ba han sette seg, men nei det ville han ikke. 

Husker den gangen han brakk flere ribbein og punkterte lunge i slalombakken. Da kom hjem fra sykehuset og gikk rett ut og gikk en lang tur. Jeg ble helt forskrekket da jeg kom hjem fra jobb og møtte han på butikken etter gåturen. Han var helt grå i ansiktet og så ut som han skulle svime av. Forklaringen var at han ville trene seg opp igjen.  Da måtte jeg kjefte på han . 

Han er ikke en type som legger seg ned nei :)

Nicklusheletida
Eva Sofie skrev (21 minutter siden):

Ja, slike perspektiver endrer seg raskt når slike hendelser oppstår - men vær likevel glad for krumkakene du fikk laget. De vil komme godt med 🫶 Håper inderlig ikke det blir operasjon og at bruddet vil gro fint.

Noen gode tips på veien som kan gjøre hverdagen litt enklere - take it or leave it:

Ta kontakt med kommunen og be om å bli satt i kontakt med de som driver med korttidsutlån av hjelpemidler. Da kan han få lånt seg en rullestol så lenge det er nødvendig (maksimalt to år). I blant følger det ikke med pute til disse stolene, så be om det spesifikt. Stolen er ikke tilpasset brukeren spesielt, slik det er når vi får vår egen, men ofte forsøker de å tilpasse det så godt det lar seg gjøre ved at en må oppgi vekten til den som skal bruke stolen.

Om det er liten plass i heimen, får man ofte lånt ut rullestoler o.l. på store og små kjøpesenter, Ikea etc.

Ved korttidsutlånet kan du også spørre om f.eks. dusjkrakk, trillebord etc. Slike hjelpemidler skal normalt sett komme på plass i løpet av kort tid.

Jeg selv har nå lånt bort mine krykker med ispigger til en god venn som for en periode trenger de mer enn meg. Glatta går bokstavelig talt ut over liv og helse... Men slikt fås kjøpt på Apotek, Enklere Liv, Smartasaker.no etc.

Takk for gode tips. Slik det ser ut nå, tror jeg ikke han trenger noen rullestol :) Han har med seg hjem krykker med ispigger.

Nicklusheletida skrev (På 15.12.2023 den 12.42):

Takk for gode tips. Slik det ser ut nå, tror jeg ikke han trenger noen rullestol :) Han har med seg hjem krykker med ispigger.

Overskriften gikk vel troll i ord her 🫣. Høres strevsomt ut, og så synd rett før juleferie på fjellet. God bedring!

Nicklusheletida skrev (På 15.12.2023 den 1.18):

Det gjør visst ikke det. Jeg klarer ikke å legge meg nå. Sitter oppe og venter. Han er på legevakta fortsatt. Brudd i leggbeinet. Gips og kanskje operasjon. Synes jeg ser han for meg sittende inne i hytta i jula, mens vi andre er på ski :(

Huff og huff! Kjip start på jula! God bedring til han og lykke til for deg med å være den eneste sprekingen av dere i lang tid framover! 

laban skrev (På 15.12.2023 den 9.34):

Hahaha!! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...