AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 Del Skrevet 17. desember 2023 Jeg har en mor og stefar som ikke har tatt vare på huset deres de siste 10 årene. Det begynte etter min mor fikk alvorlig hjerneblødning og nedsatt funksjonsevne. Hun flyttet hjem igjen før avsluttet rehabilitering og fikk dermed lite hjelp fra det offentlige. Min stefar fremstår som frisk og oppegående, dermed skulle de kunne klare seg fint uten hjelp. De første årene hjalp jeg til med vasking og aktivisering. Oppdaget etterhvert at selv om jeg ryddet og vasket gjorde de aldri noe selv og det ble for mye for meg. Vi ble enige om at de måtte ta tak i det selv. Noe de altså ikke gjorde.. I dag ser ikke huset ut. De nærmer seg begge 70. Til tross for at de fortsatt er friske og samboer er oppegående blir det ikke verken ryddet eller vasket annet enn det de har spist og klær de har brukt nylig. Ting og skit hoper seg opp overalt og det er ingen overflater igjen. Bad og kjøkken er ekstremt skitne og jeg er veldig bekymret for at det nå er helseskadelig. Det er så ille at jeg ikke lenger aner hvordan jeg skal kunne hjelpe.. Hver gang jeg har prøvd å ta det opp blir det snakket bort. Jeg har ingen søsken og min mor har ingen annen familie som kan hjelpe, alt står dermed på meg. Tenker også hva som skjer når de faller fra og huset blir mitt ansvar. Hvor kan jeg få hjelpen vi trenger hvis det overhodet er mulig??? Noen som er/har vært i samme situasjon? Anonymkode: 7b747...ae3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476863-ekstrem-selvneglisjering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 Del Skrevet 17. desember 2023 Vanskelig når de ikke bryr seg og ikke vil ha hjelp selv dessverre. Men det viktigste er vel egentlig at de selv trives? Og trives de sånn så får de vel bare ha det sånn? Anonymkode: 3caf4...c3c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476863-ekstrem-selvneglisjering/#findComment-4229986 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vanskelig når de ikke bryr seg og ikke vil ha hjelp selv dessverre. Men det viktigste er vel egentlig at de selv trives? Og trives de sånn så får de vel bare ha det sånn? Anonymkode: 3caf4...c3c Men tror du virkelig de trives da? Jeg tenker heller at de har gitt opp, det ble for mye for dem.. kanskje det er for flaut å be om hjelp.. det er ikke bare rotete, det er så skittent at det er ekkelt. Ingen hadde villet gå innenfor døren, de kan aldri få besøk. Anonymkode: 7b747...ae3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476863-ekstrem-selvneglisjering/#findComment-4230005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trinity80 Skrevet 17. desember 2023 Del Skrevet 17. desember 2023 Jeg hadde samme problematikk med min mor, og påbegynnende demens. Fant en liten leilighet til henne (hun kjøper ting og glemmer at hun har kjøpt - det blir MYE greier). Med mye mindre boareal så ser hun at det er begrenset med plass selv. Boligen er også betjent av vaktmestertjeneste, så hun får hjelp med praktiske ting som må fikses. Dessuten så ordnet jeg og søster gjennom advokat og fastlege med fremtidsfullmakt for ca. 4 år siden. Og leiligheten hun bor i nå er leid, så overgang til noe annet bli enkelt. Hverken jeg eller min søster har kapasitet til å stille opp for henne sånn fryktelig mye annet enn sosialt samvær. Søster har to små barn og jeg har fysiske og psykiske utfordringer. Så denne løsningen ble veldig bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476863-ekstrem-selvneglisjering/#findComment-4230016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. desember 2023 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har en mor og stefar som ikke har tatt vare på huset deres de siste 10 årene. Det begynte etter min mor fikk alvorlig hjerneblødning og nedsatt funksjonsevne. Hun flyttet hjem igjen før avsluttet rehabilitering og fikk dermed lite hjelp fra det offentlige. Min stefar fremstår som frisk og oppegående, dermed skulle de kunne klare seg fint uten hjelp. De første årene hjalp jeg til med vasking og aktivisering. Oppdaget etterhvert at selv om jeg ryddet og vasket gjorde de aldri noe selv og det ble for mye for meg. Vi ble enige om at de måtte ta tak i det selv. Noe de altså ikke gjorde.. I dag ser ikke huset ut. De nærmer seg begge 70. Til tross for at de fortsatt er friske og samboer er oppegående blir det ikke verken ryddet eller vasket annet enn det de har spist og klær de har brukt nylig. Ting og skit hoper seg opp overalt og det er ingen overflater igjen. Bad og kjøkken er ekstremt skitne og jeg er veldig bekymret for at det nå er helseskadelig. Det er så ille at jeg ikke lenger aner hvordan jeg skal kunne hjelpe.. Hver gang jeg har prøvd å ta det opp blir det snakket bort. Jeg har ingen søsken og min mor har ingen annen familie som kan hjelpe, alt står dermed på meg. Tenker også hva som skjer når de faller fra og huset blir mitt ansvar. Hvor kan jeg få hjelpen vi trenger hvis det overhodet er mulig??? Noen som er/har vært i samme situasjon? Anonymkode: 7b747...ae3 Har de økonomi til evt. å kjøpe tjenester fra privat leverandør? Og hvis ikke, vil de være villige til å betale pålagt egenandel om de kan få hjelp fra kommunale omsorgstjenester? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476863-ekstrem-selvneglisjering/#findComment-4230018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
psykedeliker Skrevet 17. desember 2023 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hver gang jeg har prøvd å ta det opp blir det snakket bort. Her ligger det nok noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476863-ekstrem-selvneglisjering/#findComment-4230053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.