Gå til innhold

Gir du til veldedighet i Norge?

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2

Det er mange trengende i Norge og de bli stadig flere. Har du gitt i spleis e.l? Jeg har ikke. Jeg ga til kirkens bymisjon tror jeg det var, 1 julemiddag ti 1 person. Ellers har jeg aldri gitt. 
Til internasjonale hjelpeorganisasjoner gir jeg ett fast lite beløp hver måned. Føler vel det monner mer. 
Det virker som veldig mye av fattigdommen i Norge kommer av at det er så dyrt å etablere seg her med bolig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476889-gir-du-til-veldedighet-i-norge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2 skrev (11 minutter siden):

Det er mange trengende i Norge og de bli stadig flere. Har du gitt i spleis e.l? Jeg har ikke. Jeg ga til kirkens bymisjon tror jeg det var, 1 julemiddag ti 1 person. Ellers har jeg aldri gitt. 
Til internasjonale hjelpeorganisasjoner gir jeg ett fast lite beløp hver måned. Føler vel det monner mer. 
Det virker som veldig mye av fattigdommen i Norge kommer av at det er så dyrt å etablere seg her med bolig.

Jeg gir til forskjellige organisasjoner hver mnd, tilsammen rundt 1250,- og det synes jeg holder. Har i mange år gitt til en eller annen organisasjon til jul i tillegg, men ikke i år.

Vi gir fast til menigheten vi går i (og de jobber jo lokalt, også med aktiviteter/tiltak for de med ulike utfordringer), samt til Leger uten grenser. I tillegg har vi tenkt å gi et større beløp til en organisasjon nå til jul, men vi har ikke bestemt oss for om det blir f.eks Kirkens bymisjon her i Norge eller noen som opererer utenlands.

I tillegg til det gir jeg en god del gjennom året på sporadiske ting, f.eks konserter til inntekt for ulike organisasjoner, gjennom kollekt på gudstjenester (ca halvparten av gangene går kollekten til andre organisasjoner enn menigheten selv).

Så til spørsmålet ditt: Ja, jeg gir også til organisasjoner her i Norge, men ikke fast. 

UtakknemligDiva

Jeg tenker staten kan stå for dette, i stedet for å sløse bort skattepenger på å bygge statuer, moskeer, tegne Pride på asfalten, salte veien, og mye mer tull.

Jeg har donert med poeng. Men mye føler jeg kommer ikke dit det skal likevel. 

Annonse

Jeg gir en god del via en venninne som er helt utrolig flink med veldedighet. Hun er et unikum  som samler inn, stiller opp og kjører hit og dit. Jeg gir så hun har mer å gi. Og det er alt bortsett fra at jeg gir til tiggere noen ganger. Jeg burde støttet Kirkens Bymisjon, så kanskje det blir et nyttårsforsett. 

UtakknemligDiva skrev (12 timer siden):

Jeg tenker staten kan stå for dette, i stedet for å sløse bort skattepenger på å bygge statuer, moskeer, tegne Pride på asfalten, salte veien, og mye mer tull.

Jeg har donert med poeng. Men mye føler jeg kommer ikke dit det skal likevel. 

Staten bygger da ikke moskeer! Og salte veien er da ikke tull!

Anonymkode: 65f67...25e

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Staten bygger da ikke moskeer! Og salte veien er da ikke tull!

Jo den har gjort det. Salte veier er tull. Høyere krav til å kunne kjøre sier jeg heller, men alt skal tiltrettelegges for folk som ikke kan noe.

Worriesome Plenty 2 skrev (23 timer siden):

Hm, jeg har aldri tenkt over om det jeg gir er til gode internt i Norge eller internasjonalt. Jeg gir til norske organisasjoner, men hos noen går pengene til hjelp i utlandet. Jeg har faste trekk hver måned til noen, og også faste årlige. Pengene går til Kirkens nødhjelp, Leger uten grenser, Kirkens bymisjon og FOD, og også noe ad hoc. 

Spleis bruker jeg ikke å delta i. 

morsan skrev (12 minutter siden):

Hm, jeg har aldri tenkt over om det jeg gir er til gode internt i Norge eller internasjonalt. Jeg gir til norske organisasjoner, men hos noen går pengene til hjelp i utlandet. Jeg har faste trekk hver måned til noen, og også faste årlige. Pengene går til Kirkens nødhjelp, Leger uten grenser, Kirkens bymisjon og FOD, og også noe ad hoc. 

Jeg bruker heller ikke å gi noe til spleis, men har gjort to unntak.  Det ene var en som hadde en sjelden øye sykdom og som holdt på å bli blind pga han ikke fikk operasjon.  Det var visstnok 8 stykker med den diagnosen i Norge og ingen fikk operasjon.  Nå ble det et så massivt trykk i media, at det endte opp med operasjon for de alle 8. Så spleis kan føre noe godt med seg.

Annonse

morsan skrev (1 time siden):

Det hender jeg deltar i spleis om det er noen jeg kjenner som har opprettet en spleis for noe. Men disse spleisene for å få folk hjem fra utlandet eller til de som ikke har giddet forsikre dyrene sine og plutselig sitter der med en dyrlegeregning på 75.000,- det gidder jeg ikke.

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Det hender jeg deltar i spleis om det er noen jeg kjenner som har opprettet en spleis for noe. Men disse spleisene for å få folk hjem fra utlandet eller til de som ikke har giddet forsikre dyrene sine og plutselig sitter der med en dyrlegeregning på 75.000,- det gidder jeg ikke.

Den eneste gangen jeg har deltatt i spleis, var da ei venninne hadde en syk hund. Tror den var forsikret, men forsikringen gjaldt ikke for akkurat dette.

påskelilje skrev (3 minutter siden):

Den eneste gangen jeg har deltatt i spleis, var da ei venninne hadde en syk hund. Tror den var forsikret, men forsikringen gjaldt ikke for akkurat dette.

Det hadde blitt noe annet, men jeg hadde neppe gjort det til helt ukjente. :) Til venner hadde jeg klart stilt opp.

UtakknemligDiva skrev (8 timer siden):

Jo den har gjort det. Salte veier er tull. Høyere krav til å kunne kjøre sier jeg heller, men alt skal tiltrettelegges for folk som ikke kan noe.

Bra du er så superflink til å kjøre bil da!

UtakknemligDiva skrev (9 timer siden):

Det kommer helt an på forholdene. Når det er underkjølt regn er det ikke stort annet enn salt som hjelper, ev. varm sand kanskje. Å salte i snøvær er bare tull, det blir bare potetmelsnø som er umulig å kjøre i, men å si at salting av veier uansett vær og føre er bare tull - det er bare tull. Selv den dyktigste sjåfør kan få problemer på det verste føret.

Jeg gir til flere norske organisasjoner hvert år. Gir ikke noe fast beløp for tiden.

En ting som stadig ergrer meg er at organisasjonene jeg gir til sender meg forespørsler i lang tid etterpå. Enkelte ganger i form av noe som ser ut som en faktura. Det gir meg lite lyst til å gi igjen.

emilie321 skrev (7 timer siden):

Jeg bruker heller ikke å gi noe til spleis, men har gjort to unntak.  

Lillemus skrev (6 timer siden):

påskelilje skrev (6 timer siden):

Jeg bruker som sagt ikke gi i Spleis, men kan nok vurdere det i spesielle tilfeller. Jeg har gjort det to ganger, og begge ganger er noen år siden. Den ene gangen bidro jeg til innsamling for operasjon for en herreløs katt som ble levert inn skadet til dyrebeskyttelsen. Jeg ga også litt til en innsamling som noen dro i gang til fordel for en en person på SoMe, som hadde en dramatisk endring i livssituasjon. Jeg lever greit med at jeg lot meg rive med av det. Men jeg har i ettertid sett at både de som samlet inn og den som det ble samlet inn for flere ganger senere har bedt om penger på spleis eller vipps til dekking av vanlig livsopphold, så de har nok lav terskel for å be om bidrag på den måten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...