Gå til innhold

Når private behandlingssteder bruker paienter for å bestå.

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner temperamentet gjør seg gjeldende når jeg ser at private behandlingssteder bruker pasienter for å drive god reklame og mer propaganda for stedet. 

Hvorfor er det greit at "Sigurd" på 20 år må sitte og fortelle sun historie med alle detaljer offentlig for å reklamere for akkurat det behandlingsstedet? 

De "viser en bekymring" for at de nå må ta mot offentlige tilbud og de er ikke bra nok. Noen legger ut om at hjelpen de får på gitte institusjon er helt uvurderlig? 

Hva tenker dere om dette? 

Fortsetter under...

Kashmir skrev (1 time siden):

Jeg kjenner temperamentet gjør seg gjeldende når jeg ser at private behandlingssteder bruker pasienter for å drive god reklame og mer propaganda for stedet. 

Hvorfor er det greit at "Sigurd" på 20 år må sitte og fortelle sun historie med alle detaljer offentlig for å reklamere for akkurat det behandlingsstedet? 

De "viser en bekymring" for at de nå må ta mot offentlige tilbud og de er ikke bra nok. Noen legger ut om at hjelpen de får på gitte institusjon er helt uvurderlig? 

Tenker du han er tvunget til dette?

psykedeliker skrev (12 minutter siden):

At dette er noe du må ta opp med "Sigurd". Han har jo frivillig sagt ja til å være med på opplegget.

Nei. Han kan ha følt seg presset. Det er litt av poenget her. Det burde du forstå. 

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Han kan ha følt seg presset.

En mann på 20 år er en voksen person og må ta ansvar for seg selv, akkurat som alle oss andre.

Endret av psykedeliker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

En mann på 20 år er en voksen person og må ta ansvar for seg selv.

Nei. Nå glemmer du maktbalanse og situasjon. Alder har ingenting med saken å gjøre. 

Annonse

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Det hjelper lite å kun være uenig uten argumenter her. 

Jeg har allerede redegjort for dette. Jeg legger til grunn at dette er en myndig person som har bestått grunnskolen og er i stand til å skjønne hva han er med på.

Dersom han hadde vært i en sårbar situasjon, manglet grunnleggende skolegang og/eller vært umyndiggjort ville det stilt seg annerledes. Private helseforetak har alt for mye å tape på å utnytte mennesker i disse kategoriene.

psykedeliker skrev (9 minutter siden):

Jeg har allerede redegjort for dette. Jeg legger til grunn at dette er en myndig person som har bestått grunnskolen og er i stand til å skjønne hva han er med på.

Dersom han hadde vært i en sårbar situasjon, manglet grunnleggende skolegang og/eller vært umyndiggjort ville det stilt seg annerledes. Private helseforetak har alt for mye å tape på å utnytte mennesker i disse kategoriene.

Du tenker altså at når du er 20 år og har grunnskole, så er du ikke i posisjon til å bli utnyttet eller være så sårbar. 

Ok? 

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Du tenker altså at når du er 20 år og har grunnskole, så er du ikke i posisjon til å bli utnyttet eller være så sårbar. 

Sist jeg sjekket så er grunnleggende borgerrettigheter og deltakelse i demokratiet fortsatt pensum i grunnskolen. Jeg har ikke noe grunnlag for å vite om det er spesifikke forhold som tilsier at vedkommende befinner seg i en sårbar situasjon eller blir utnyttet på noen måte, så da legger jeg til grunn at det ikke er tilfelle.

Kashmir skrev (2 timer siden):

Hvis "Sigurd" ønsker å kjempe mot nedleggelse av det private behandlingsstedet, så synes jeg det er feil å nekte ham det. Han må få lov til å ytre seg om det er det han ønsker. 

Det er o stor grad mediene som gjør at saker fremstilles så personfokusert. Jeg har ved et par anledninger forsøkt å få mediene til å ta opp viktige prinsipielle saker, og de har sagt rett ut at uten en privatperson som "vil stå frem" med en personlig historie, så ville de ikke ta opp saken. 

psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Sist jeg sjekket så er grunnleggende borgerrettigheter og deltakelse i demokratiet fortsatt pensum i grunnskolen. Jeg har ikke noe grunnlag for å vite om det er spesifikke forhold som tilsier at vedkommende befinner seg i en sårbar situasjon eller blir utnyttet på noen måte, så da legger jeg til grunn at det ikke er tilfelle.

Nei. 

Men da kan jeg fortelle min historie om et lignende tilfelle. Og jeg var eldre enn 20 år. 

Stedet jeg var innlagt på sto i et eierskifte og drama jeg ikke visste om. Jeg var ikke kjent i området i det hele tatt, men var ganske nyinnflyttet da jeg kom dit. 

Jeg er ikke den mest tilbakeholdne uansatt miljø og steder, selv om jeg er introvert av natur. 

Så jeg ble bemerket, og en i ledelsen spurte om jeg kunne skrive et innlegg til lokalavisen. Hun var faktisk pågående. Og det var svette og nerver, men jeg følte meg forpliktet til det siden de jo "reddet meg" der. 

Så etter mye drama med journalister osv, hvor ALLE ble påvirket, så møtte jeg den nye ledeten fordi han ville "bli kjent" med oss. Han var jo kjempehyggelig og alt var helt surrealisrisk egentlig.

Litt sært og sikkert uvanlig tilfelle sånn sett, men poenget er : la pasienter i fred! De er der av em grunn. 

De kan snakke så mye de vil etterpå og under andre omstendigheter. Ikke mens de er innlagt og redde for å miste plass, håp og diverse. Det er så provoserende at de spiller på pasienter sin frykt og/ eller lojalitet. Ikke legg ansvar feil vei.

Annonse

frosken skrev (10 minutter siden):

Hvis "Sigurd" ønsker å kjempe mot nedleggelse av det private behandlingsstedet, så synes jeg det er feil å nekte ham det. Han må få lov til å ytre seg om det er det han ønsker. 

Det er o stor grad mediene som gjør at saker fremstilles så personfokusert. Jeg har ved et par anledninger forsøkt å få mediene til å ta opp viktige prinsipielle saker, og de har sagt rett ut at uten en privatperson som "vil stå frem" med en personlig historie, så ville de ikke ta opp saken. 

Nettopp. Og det siste du skriver er akkurat det som kan bli et press på pasienten! 

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Og det var svette og nerver, men jeg følte meg forpliktet til det siden de jo "reddet meg" der. 

Lærte du på skolen at man skal gjøre noe bare fordi man føler seg forpliktet til det?

Kashmir skrev (12 minutter siden):

Hva vet du om det? 

Såpass mye tillit har jeg til institusjonene, selv om det kan finnes et og annet unntak. Men hovedpoenget mitt er at det også blir feil å nekte Sigurd - akkurat som det blir veldig feil om institusjonen presser ham. 

Det er jo helt selvfølgelig at det er ugreit om pasienten føler seg presset til å stille opp, og det mener jeg at de fleste fagfolk har nok yrkesetikk til å innse. 

Endret av frosken

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...