Gå til innhold

Når private behandlingssteder bruker paienter for å bestå.

Anbefalte innlegg

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Nå svarer du ikke på det jeg spør om. Hva har skolen ikke med dette å gjøre?

Jeg svarer ikke av den grunn at skole er helt irrelevant her. Du dro den inn og jeg spurte hvorfor. Da bør du kunne svare istedenfor å stille nytt spørsmål. 

Fortsetter under...

frosken skrev (4 minutter siden):

Såpass mye tillit har jeg til institusjonene, selv om det kan finnes et og annet unntak. Men hovedpoenget mitt er at det også blir feil å nekte Sigurd - akkurat som det blir veldig feil om institusjonen presser ham. 

Ja du har tillit. Sikkert på grunn av at du ikke har erfaring med dette. 

Det har derimot jeg som forklart ovenfor, og dermed blir jeg provosert. 

Endret av Kashmir

Det er i skolen man lærer de grunnleggende rettsprinsippene i Norge. Derfor er det relevant.

Rettsprinsipper? Hva har det med saken å gjøre? 

Kashmir skrev (21 minutter siden):

Nei. 

Men da kan jeg fortelle min historie om et lignende tilfelle. Og jeg var eldre enn 20 år. 

Stedet jeg var innlagt på sto i et eierskifte og drama jeg ikke visste om. Jeg var ikke kjent i området i det hele tatt, men var ganske nyinnflyttet da jeg kom dit. 

Jeg er ikke den mest tilbakeholdne uansatt miljø og steder, selv om jeg er introvert av natur. 

Så jeg ble bemerket, og en i ledelsen spurte om jeg kunne skrive et innlegg til lokalavisen. Hun var faktisk pågående. Og det var svette og nerver, men jeg følte meg forpliktet til det siden de jo "reddet meg" der. 

Så etter mye drama med journalister osv, hvor ALLE ble påvirket, så møtte jeg den nye ledeten fordi han ville "bli kjent" med oss. Han var jo kjempehyggelig og alt var helt surrealisrisk egentlig.

Litt sært og sikkert uvanlig tilfelle sånn sett, men poenget er : la pasienter i fred! De er der av em grunn. 

De kan snakke så mye de vil etterpå og under andre omstendigheter. Ikke mens de er innlagt og redde for å miste plass, håp og diverse. Det er så provoserende at de spiller på pasienter sin frykt og/ eller lojalitet. Ikke legg ansvar feil vei.

Det er leit at du hadde den opplevelsen.  Og det er enkelt å være enig med deg i at det er feil å presse noen til å stå frem i pressen. Men jeg mener også at det blir feil å generalisere, og det blir også feil å frata folk som ønsker å ytre seg retten til å gjøre det. Det er jo ikke slik at man nødvendigvis kun kan ha en pasientrolle, det er mulig å ha andre roller i tillegg. 

Annonse

frosken skrev (1 minutt siden):

Det er leit at du hadde den opplevelsen.  Og det er enkelt å være enig med deg i at det er feil å presse noen til å stå frem i pressen. Men jeg mener også at det blir feil å generalisere, og det blir også feil å frata folk som ønsker å ytre seg retten til å gjøre det. Det er jo ikke slik at man nødvendigvis kun kan ha en pasientrolle, det er mulig å ha andre roller i tillegg. 

Jeg syns ikke pasienter skal ta den rollen mens de er innlagt. Det kan alt for fort føles som press på grunn av lojalitet. Vi har hvert vårt syn på dette. 

Det er i skolen vi lærer hva som er rett og galt i ulike situasjoner, ut fra rettsprinsippene i samfunnssystemet.

Hvordan handler dette om prinsippene og ikke skjønn?

Skjønn krever jo mer selvsagt, men er det dermed utelukket og feil å bruke det? 

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Det kan alt for fort føles som press på grunn av lojalitet.

Det er i så fall en lojalitet pasienten ikke er forpliktet til. Har pasienten bestått grunnskolen skal h*n kjenne til gyldige argumenter for å hevde sin rett til ikke-lojalitet.

Endret av psykedeliker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Jeg syns ikke pasienter skal ta den rollen mens de er innlagt. Det kan alt for fort føles som press på grunn av lojalitet. Vi har hvert vårt syn på dette. 

Og det er det helt greit at du mener. Jeg mener at man ikke skal frata pasienter retten til å ytre seg. 

Også tror jeg vi er enige i at enhver form for press til å stå frem i pressen på denne måten, er noe dritt. 

frosken skrev (Akkurat nå):

Også tror jeg vi er enige i at enhver form for press til å stå frem i pressen på denne måten, er noe dritt.

Jeg er enig, men det er hvert enkeltindivids ansvar å stå imot slikt press - med henvisning til lov og rett.

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Det er i så fall en lojalitet pasienten ikke er forpliktet til. Har pasienten bestått grunnskolen skal h*n kjenne til gyldige argumenter for å hevde sin rett.

Nå har du vært på alle sidelinjer som er uten å begrunne en eneste mening du har her.Jeg skrev ikke dette for å bruke tid på kverulering

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Nå har du vært på alle sidelinjer som er uten å begrunne en eneste mening du har her.Jeg skrev ikke dette for å bruke tid på kverulering

Jeg kverulerer ikke, jeg bare argumenterer for hvorfor jeg har rett.

Og du fremstår som du er tom for rasjonelle argumenter.

Annonse

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Du og psykedeliker kler hverandre. Like som to dråper vann 😂

Anonymkode: c19c9...88c

frosken skrev (3 minutter siden):

Og det er det helt greit at du mener. Jeg mener at man ikke skal frata pasienter retten til å ytre seg. 

Nei, jeg er helt og holdent enig i at pasienter også må få ytre seg. Ansolutt. Men jeg kan se motiver bak som ikke er heldige. Det er jo pga erfaring. 

Jeg vet du tar avstand til det selvsagt. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du og psykedeliker kler hverandre. Like som to dråper vann 😂

Anonymkode: c19c9...88c

Okay 😅 han tar det sikkert som et komplimemt! 

Endret av Kashmir

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...