Gå til innhold

Ensidig kosthold?


axelyj1979

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om jeg har et for ensidig kosthold. I løpet av en dag så får jeg i meg følgende: Smoothie med spinat, ananas, avacado, mango, biola naturell og chiafrø. Grovt rugbrød med syltetøy (med 80 % bær og uten tilsatt sukker) og peanøttsmør med 99,4 % peanøtter. Til middag varierer jeg med kyllingkjøttdeig/fiskeburger/laks og alltid med grønnsaker (brokkoli, gulerøtter, blomkål), bønner, erter, og løk. Alltid en blanding av ris og quinoa til middagen. Jeg drikker kaffe, te og vann (mest vann) Jeg drikker hjemmelaget kakao hver dag på kvelden med sukrinmelis (uten sukker). Mange dager spiser jeg kun dette i ulike mengder. I tilegg tar jeg tran og vitamin D som anbefalt. Er det farlig å spise så ensformig? Hva bør jeg eventuelt forandre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

axelyj1979 skrev (1 time siden):

Hei! Jeg lurer på om jeg har et for ensidig kosthold. I løpet av en dag så får jeg i meg følgende: Smoothie med spinat, ananas, avacado, mango, biola naturell og chiafrø. Grovt rugbrød med syltetøy (med 80 % bær og uten tilsatt sukker) og peanøttsmør med 99,4 % peanøtter. Til middag varierer jeg med kyllingkjøttdeig/fiskeburger/laks og alltid med grønnsaker (brokkoli, gulerøtter, blomkål), bønner, erter, og løk. Alltid en blanding av ris og quinoa til middagen. Jeg drikker kaffe, te og vann (mest vann) Jeg drikker hjemmelaget kakao hver dag på kvelden med sukrinmelis (uten sukker). Mange dager spiser jeg kun dette i ulike mengder. I tilegg tar jeg tran og vitamin D som anbefalt. Er det farlig å spise så ensformig? Hva bør jeg eventuelt forandre på?

Jeg synes virkelig det høres ut som du spiser helt flott jeg - selv om du spiser mye det samme så betyr ikke det at det er et dårlig kosthold. :) Med mye grønnsaker, noe nøtter og fisk eller kylling + tran så får du nok i deg det du trenger. :) Om du er usikker så kan du jo få tatt blodprøve hos legen og sjekke hvordan verdiene dine er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (På 19.12.2023 den 21.28):

Jeg synes virkelig det høres ut som du spiser helt flott jeg - selv om du spiser mye det samme så betyr ikke det at det er et dårlig kosthold. :) Med mye grønnsaker, noe nøtter og fisk eller kylling + tran så får du nok i deg det du trenger. :) Om du er usikker så kan du jo få tatt blodprøve hos legen og sjekke hvordan verdiene dine er. 

😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som slår meg, er at det kan kanskje være litt lite kalsium (for å opprettholde beinbygningen)? Med tanke på det, er det bra du har oppi Biola og hjemmelaget kakao. En generell huskeregel innen melkeprodukter, er "tre om dagen", dvs. at et glass melk regnes som én om dagen (altså koppen med kakao), et beger yoghurt regnes som en om dagen (som i ditt tilfelle blir Biola i smoothien), to skiver ost regnes også som en om dagen etc.

 

Trives du med dette kostholdet eller opplever du selv at det blir lite variert?

 

Jeg lurer også litt på hvorfor du ikke bruker potet i ulike varianter inntil maten - er det andre grunner enn at du ikke liker den? Poteten er ofte en ingrediens med et ufortjent dårlig rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdet virker trist, kjedelig og ensformig. Så mange matvarer og smaker du går glipp av dersom du spiser det samme hver dag. 
 

Selv om du får i deg tilstrekkelig næringsstoffer og kalorier, fremstår det for meg ikke-friskt dersom man spiser det samme hver dag - og utelukker en rekke matvarer fra kostholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...