Gå til innhold

Kansellerte musikere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

🙂 Jeg forsøker kun å se litt på hvor grensene går. Når ville du satt ned foten? Dersom breivik ga ut en kjempe bra låt ( i dine øyne) ville du da spillt den og hatt den på spotify listen din på repeat?

Anonymkode: bd1b5...23b

Nå tenker jeg at det er en vesentlig forskjell på å være en etsblert artist eller kunstner som viser seg å ha en shady personlighet, versus at en som er kjent som massedrapsmann gir ut noe innen sjangrene. 

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kashmir skrev (3 minutter siden):

Nå tenker jeg at det er en vesentlig forskjell på å være en etsblert artist eller kunstner som viser seg å ha en shady personlighet, versus at en som er kjent som massedrapsmann gir ut noe innen sjangrene. 

Skal man fjerne alle som drivermed noe shady er det vel knapt folk igjen. Er bare usikkerpå hvor jeg selv hadde satt grensene. Jeg hadde nok ikke klart å lyttet til ABB for eksempel. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skal man fjerne alle som drivermed noe shady er det vel knapt folk igjen. Er bare usikkerpå hvor jeg selv hadde satt grensene. Jeg hadde nok ikke klart å lyttet til ABB for eksempel. 

ABB er ilkke noen artist eller kunstner heller.

Jeg visste ikke om Hamsun sin fortid, og fikk høre det etter å ha lest to bøker av ham. 

Det har vært ganske drøye rykter om Dostojevskij også. 

Og sånn kan vi fortsette.

Tid har også mye å si. Hvor nært ting er. Også hvordan samfunnet var og er når utøverne levde og lever. 

Det er aldri ok å høre ting om de bak produkter du liker. Det er derfor det er et uttrykk som sier st du aldri skal møte dine helter og heltinner. Vi liker visse illusjoner. Det er ikke så enkelt. Men i det store og hele skiller jeg kunst og person. Jeg er virlelig ikke glad i pop. Men jeg liker Michael Jackson fordi han var et geni på området. Og det helt uavhengig hva han har gjort og ikke. 

psykedeliker
Kashmir skrev (21 minutter siden):

Hvordan det? Man kan gi ut musikk anonymt, og da kan jo ingen vite forskjellen.

Annonse

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (11 minutter siden):

Men hva når kunsten er feks rasistisk? Hører du på de da? 

Dette er det vel ikke så mange som møter på av hit musikk, men snarere undergrunnsmusikk.

Du mener i selve teksten, eller han/hun som person. Ikke eksplisitt rasisme, det hadde jeg hatt vansker med å forsvare. Jeg elsker musikk, og opplever det som viktig å skille mellom arbeid og person, men jeg er usikker på om jeg hadde klart det. Jeg mister litt interessen om du skjønner dersom det viser seg at artisten herjer rundt på nett eller RL og sprer dritt. På samme tid tror jeg ikke det vil være vanskelige å ta meg i selvmotsigelser. Jeg hører på mye gammel rap/ hip hop og vold og drap var liksom hverdagskost i langt større grad enn det er i dag.  

Michael Jackson var en interessant sak, der kjenner jeg ingenting. Flere har stått frem som ofre. Jeg tror min manglene følelser handler om at han fikk aldri mulighet til å forsvare seg, ergo aner jeg ikke hva som egentlig skjedde. Jeg vet faktisk ikke. 

Worriesome Plenty 2 skrev (17 minutter siden):

Men hva når kunsten er feks rasistisk? Hører du på de da? 

Dette er det vel ikke så mange som møter på av hit musikk, men snarere undergrunnsmusikk.

Men da er det produktet og ikke bare  artist som er feil. Det blir jo annerledes. 

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du mener i selve teksten, eller han/hun som person. Ikke eksplisitt rasisme, det hadde jeg hatt vansker med å forsvare. Jeg elsker musikk, og opplever det som viktig å skille mellom arbeid og person, men jeg er usikker på om jeg hadde klart det. Jeg mister litt interessen om du skjønner dersom det viser seg at artisten herjer rundt på nett eller RL og sprer dritt. På samme tid tror jeg ikke det vil være vanskelige å ta meg i selvmotsigelser. Jeg hører på mye gammel rap/ hip hop og vold og drap var liksom hverdagskost i langt større grad enn det er i dag.  

Michael Jackson var en interessant sak, der kjenner jeg ingenting. Flere har stått frem som ofre. Jeg tror min manglene følelser handler om at han fikk aldri mulighet til å forsvare seg, ergo aner jeg ikke hva som egentlig skjedde. Jeg vet faktisk ikke. 

MJ hadde også en rasistisk sang.

Endret av Worriesome Plenty 2
AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (Akkurat nå):

MJ hadde også en rasistisk sang.

jew me sue me, kick me kike me.

Det visste jeg ikke, men alt må jo ses i lys av sin tid tror jeg. Vanskelig å dømme datidens tekster i lys av nåtid 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skjønner vel at ABB var et tenkt eksempel? Må alt tas så bokstavelig? :) 

Så kumne kanskje hans navn blitt utelatt da, og heller skrevet "terrorist", "massedrapsmann" eller noe. Ikke at jeg ser at det var noe å henge seg opp i. 

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (7 minutter siden):

Så kumne kanskje hans navn blitt utelatt da, og heller skrevet "terrorist", "massedrapsmann" eller noe. Ikke at jeg ser at det var noe å henge seg opp i. 

Nei, fordi ABB er nærmere oss i det norske samfunnet enn en terrorist fra andre steder i verden.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, fordi ABB er nærmere oss i det norske samfunnet enn en terrorist fra andre steder i verden.

Ja. Han ble av den grunn brukt som eksempel, og jeg svarte ut fra nettopp det. 

Jeg skjønner ikke hva du kverulerer om nå? 

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Ja. Han ble av den grunn brukt som eksempel, og jeg svarte ut fra nettopp det. 

Jeg skjønner ikke hva du kverulerer om nå? 

Fordi du skriver "ABB er ilkke noen artist eller kunstner heller." Selvsagt er han ikke det. Det var et tenkt eksempel...... 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...