Gå til innhold

Trening, kropp og trivsel


Babette

Anbefalte innlegg

Veldig mange har et nyttårsforsett om å trene mer og spise sunnere, treningssentrene forteller også om stor pågang i januar.

Ulike former for trening og hva som har dokumentert effekt var tema for "Debatten" på Nrk i forrige uke.

Der festet jeg meg særlig ved et innslag med Stian "Staysman" Thorbjørnsen, som er en av deltakerne i programmet 16 ukers helvete som vises denne våren. Jeg fikk ikke helt tak i om innspillingen fortsatt pågår, eller om den er avsluttet.

Uansett: Han fortalte at han savner Stian på 107 kg. Ikke at han savner å være tyngre, men han savner å ikke være opptatt av kropp og vekt.

Slik jeg forsto det, førte vekttapet og opplegget til at han ble "fanget" av en ekstrem opptatthet av kalorier, kropp og trening, og etter å ha blitt slank ser han på seg selv i speilet med kritiske øyne, der han tidligere ikke brydde seg.

Dette synes jeg er tankevekkende. "Alt med måte" er et godt motto.

Det handler om å finne gode hverdagsrutiner uten at det tar overhånd.  Og det handler om å finne en treningsform man trives med, slik at den blir varig. Jeg tror at den eneste motivasjonen for å opprettholde gode treningsvaner som holder i det lange løp, er at man liker det.

I begynnelsen må man kanskje ta seg litt i nakken, den gode følelsen kommer etter hvert.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babette skrev (2 timer siden):

Veldig mange har et nyttårsforsett om å trene mer og spise sunnere, treningssentrene forteller også om stor pågang i januar.

Ulike former for trening og hva som har dokumentert effekt var tema for "Debatten" på Nrk i forrige uke.

Der festet jeg meg særlig ved et innslag med Stian "Staysman" Thorbjørnsen, som er en av deltakerne i programmet 16 ukers helvete som vises denne våren. Jeg fikk ikke helt tak i om innspillingen fortsatt pågår, eller om den er avsluttet.

Uansett: Han fortalte at han savner Stian på 107 kg. Ikke at han savner å være tyngre, men han savner å ikke være opptatt av kropp og vekt.

Slik jeg forsto det, førte vekttapet og opplegget til at han ble "fanget" av en ekstrem opptatthet av kalorier, kropp og trening, og etter å ha blitt slank ser han på seg selv i speilet med kritiske øyne, der han tidligere ikke brydde seg.

Dette synes jeg er tankevekkende. "Alt med måte" er et godt motto.

Det handler om å finne gode hverdagsrutiner uten at det tar overhånd.  Og det handler om å finne en treningsform man trives med, slik at den blir varig. Jeg tror at den eneste motivasjonen for å opprettholde gode treningsvaner som holder i det lange løp, er at man liker det.

I begynnelsen må man kanskje ta seg litt i nakken, den gode følelsen kommer etter hvert.

Innspillingen er over, det ble spilt inn i høst, første episode gikk i dag. Både Staysman og Ronny Brede Aase (som ikke er med i programmet, men som har hatt en egen serie om livsstil) sier jo begge at de trives som overvektige og med den kroppen de har.  Det er jo absolutt greit det, men når det, som i Ronnys tilfelle, er så mye overvekt at det er helsefarlig så må man jo tenke litt lengre enn at "Jeg trives jeg!"

Hvis Staysman egentlig ikke var særlig interessert i å gå ned i vekt og komme i bedre form så skjønner jeg ikke helt hvorfor han sa ja til å bli med i programmet... Men det er jo, som du sier, en fare for at man blir ekstremt opptatt av kropp, trening og kosthold og at det blir sykelig og da har det selvfølgelig gått alt for langt - nå vet jeg ikke om Staysman er der, håper jo ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (20 minutter siden):

Hvis Staysman egentlig ikke var særlig interessert i å gå ned i vekt og komme i bedre form så skjønner jeg ikke helt hvorfor han sa ja til å bli med i programmet... Men det er jo, som du sier, en fare for at man blir ekstremt opptatt av kropp, trening og kosthold og at det blir sykelig og da har det selvfølgelig gått alt for langt - nå vet jeg ikke om Staysman er der, håper jo ikke det.

Jeg fikk absolutt inntrykk av at dette var noe han ønsket. Poenget er at han ble "overmannet" av disse tankene etter at vektnedgangen hadde skjedd, og dette var han ikke forberedt på.

Jeg opplevde noe av det samme selv da jeg for ørten år siden begynte å løpe. Jeg var slank fra før, men gikk rundt 5 kg ned i vekt (ufrivillig) i løpet av et halvt års tid som følge av all løpingen. Før dette var jeg ikke opptatt av kalorier eller vekt i det hele tatt. Men plutselig begynte jeg å lese om kaloriinnhold før jeg kjøpte varen, ble veldig forsiktig med hva jeg spiste og veide meg flere ganger om dagen. Dette kom som kastet på meg. Og tro meg, jeg var verdens minst forfengelige person i utgangspunktet.

Heldigvis klarte jeg å ta til fornuft og bekjempe de fikse ideene.

Det tror jeg også at Staysman klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg har trent styrke jevnlig siden høsten 2020, på treningssenter. Hadde aldri trodd at jeg skulle bli så glad i å trene styrke. Har jo trent litt av og på tidligere, men ikke jevnt over såpass lang tid.

Jeg tror noe av årsaken til at jeg fortsatt har motivasjon, er at det har gått opp for meg at styrketrening er viktig for at jeg skal klare både hverdagsaktiviteter uten vondter og slit, men også til å gå i ulendt terreng, renne slalåm, gå på ski etc. Jeg har ikke vondt i ryggen lenger, og jeg ser at kroppen er blitt strammere.

Jeg har nok blitt mer opptatt av trening og hvordan kroppen min ser ut. Er absolutt ikke forfengelig, men jeg opplever at det er godt for kroppen min å være aktiv. Så skulle jeg ønske at jeg hadde enda mer tod tilgjengelig for mer turer, løping, svømming og sånn, men jeg prioriterer styrketrening nå for tiden.

Jeg er litt overvektig, og tror at jeg vil få det bedre dersom jeg går ned noen kilo. Men dersom jeg ikke klarer/orker det, har jeg det helt greit likevel. Jeg tror ikke jeg kommer til å savne meg med den vekta jeg har nå, dersom jeg går ned. Men jeg er ganske avslappet altså 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47

Kanskje det sier mest om han og mange andres tendenser til å tenke at bare man tar et skippertak så ordner alt seg. Skal man lykkes med å forbli veltrent og ha optimal fettprosent må man gjøre varige livsstilsendringer. Det er ikke normalt for kroppen å kose seg med overskudd av kalorier og sukker daglig eller ukentlig. Godteri hører ikke hjemme i et kosthold om man ønsker opprettholde en god figur og en sterk kropp. Så hardt er det.  Truth hurts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøll47 skrev (10 timer siden):

Kanskje det sier mest om han og mange andres tendenser til å tenke at bare man tar et skippertak så ordner alt seg. Skal man lykkes med å forbli veltrent og ha optimal fettprosent må man gjøre varige livsstilsendringer. Det er ikke normalt for kroppen å kose seg med overskudd av kalorier og sukker daglig eller ukentlig. Godteri hører ikke hjemme i et kosthold om man ønsker opprettholde en god figur og en sterk kropp. Så hardt er det.  Truth hurts. 

Jeg forstår ikke hva du mener i første setning. Det jeg tar opp handler ikke om at man har en illusjon om at et skippertak er tilstrekkelig.

Det Staysman fortalte, var at vekttapet førte til at han ble fiksert på vekt og kalorier, uten at han ville det selv. Dette opplevde jeg også for mange år siden, som å bli invadert av uønskede tanker, og der jeg følte jeg "måtte" veie meg flere ganger om dagen.

Det er verken sunt eller godt å ha det slik.

Det er heller ikke helsebringende å gå rundt med konstant dårlig samvittighet.

Jeg slår et slag for gleden ved å trene, velværet man føler både mens man trener og etterpå. Musklene stritter i mot i starten hvis man ikke er vant til å utfordre kroppen, men det endrer seg etter hvert.

Man føler seg også vel ved å tilføre kroppen sunn mat. Men igjen: Alt med måte. Klart det må være lov å kose seg i blant.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Krøll47
Babette skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår ikke hva du mener i første setning. Det jeg tar opp handler ikke om at man har en illusjon om at et skippertak er tilstrekkelig.

Det Staysman fortalte, var at vekttapet førte til at han ble fiksert på vekt og kalorier, uten at han ville det selv. Dette opplevde jeg også for mange år siden, som å bli invadert av uønskede tanker, og der jeg følte jeg "måtte" veie meg flere ganger om dagen.

Det er verken sunt eller godt å ha det slik.

Det er heller ikke helsebringende å gå rundt med konstant dårlig samvittighet.

Jeg slår et slag for gleden ved å trene, velværet man føler både mens man trener og etterpå. Musklene stritter i mot i starten hvis man ikke er vant til å utfordre kroppen, men det endrer seg etter hvert.

Man føler seg også vel ved å tilføre kroppen sunn mat. Men igjen: Alt med måte. Klart det må være lov å kose seg i blant.

 

 

Kanskje ubehagelig fordi man da har en del tabu matvarer og -vaner. Men prisen for å holde formen er jo nettopp fokus på kosthold og aktivitet. Går vel hånd i hånd. 

Det å veie seg flere ganger daglig kan man legge av seg ved å sette noen regler for seg selv. Snakker av egenerfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...