Gå til innhold

Seriemorderen Arnfinn Nesset

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fra en artikkel i VG: 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJLV1j/kvinnene-som-avsloerte-seriemorderen 

Han fortalte om to makter inne i ham som kjempet en kamp.I et avhør fortalte han at hver gang han hadde planlagt å sette en giftsprøyte på en pasient, veide han for og imot om han skulle gjøre det.

«For meg var det et spenningsmoment å kunne spasere i korridorene på syke- og aldersheimen med oppbrettede ermer og sprøyten i lommen. Det var som å vandre på en knivsegg», sa Nesset til etterforskerne.I en skriftlig tilståelse formet som et brev til en politimann, fortalte han at han følte angst og svettet så sterkt etter enkelte drap at han måtte dusje.

Noen ganger innrømmet Nesset at han hadde tatt pasienter av dage av ren barmhjertighet – for å hjelpe den gamle «over den siste kneika». Andre ganger var det for å korte ventelistene.

Jeg tror han er skyldig.

Anonymkode: 5463a...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (3 timer siden):

Har aldri sett en seriemorder som ser snillere og godere ut enn han på sine gamle dager.  Helt usaklig da, men uansett syns jeg ikke den personen er noen overraskende seriemorder heller, tvert i mot.  

Grendel skrev (2 timer siden):

For å ta noen farlige tanker: Kan det være at veien fra passiv dødshjelp til drap ikke nødvendigvis føles som et veldig stort skritt?

De gir jo store doser smertestillende og stopper behandling noen ganger. Grensen mellom aktiv og passiv dødshjelp er ikke sylskarp. Det må være en viss fare for å bli litt nummen etter hvert i et sånt yrke. Det må være et risikabelt yrke for en person som kanskje sto litt langt bak i køen da empatien ble delt ut 

Jeg er helt enig at han fremstår som en godslig, snill kar på sine gamle dager. Og kanskje var han det også den gangen de gamle døde på sykehjemmet. Det er kanskje ikke så rart dersom han selv trolig mener dette er en barmhjertig ting å gjøre, enten overfor den gamle selv eller overfor andre gamle som dermed får plass, eller noe annet som han selv definerer som "altruistisk". Som Grendel er inne på - kanskje er ikke veien fra passiv dødshjelp til drap så veldig lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (31 minutter siden):

Jeg er helt enig at han fremstår som en godslig, snill kar på sine gamle dager. Og kanskje var han det også den gangen de gamle døde på sykehjemmet. Det er kanskje ikke så rart dersom han selv trolig mener dette er en barmhjertig ting å gjøre, enten overfor den gamle selv eller overfor andre gamle som dermed får plass, eller noe annet som han selv definerer som "altruistisk". Som Grendel er inne på - kanskje er ikke veien fra passiv dødshjelp til drap så veldig lang.

Vel. Jeg syns jo heller at det vitner om total mangel på empati, og en tro på at en selv er i en posisjon som kan avgjøre hvem som skal leve. Noen vil se på prostituerte som menneseker som lever helt uverdige liv, ( har jo vært ofre for seriemordere før- derav eksempelet ) men en kan ikke drepe dem eller andre en tenker lider ut fra eget ståsted for det. Det er vel også typisk de som dreper på den måten føler at de har en enorm makt og kontroll, så jeg heller nok mer dit i så fall. 

Ved passiv dödshjelp så er de nok sikre på at pasientene har svært liten livskvalitet. Det var jo ikke tilfellet i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Vel. Jeg syns jo heller at det vitner om total mangel på empati, og en tro på at en selv er i en posisjon som kan avgjøre hvem som skal leve.

Det er ingen motstrid mellom dette og det jeg skrev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
Grendel skrev (På 12.7.2024 den 9.16):

Nesset var en voksen og ressurssterk mann. Jeg tror det skal mer til å for få en falsk tilståelse da. Forklaringen hans som du gjengir her er bare merkelig: At han ofret seg så noen skulle slippe å bli obdusert.

Ja, den lyder merkelig i mine ører også. Selv synes jeg det virket som en oppkonstruert forklaring, men den passet sammen med hans livstro. Han var aktiv i Frelsesarmeen i hele sitt voksne liv før og mens han jobbet på sykehjemmet.

Grendel skrev (På 12.7.2024 den 10.17):

For å ta noen farlige tanker: Kan det være at veien fra passiv dødshjelp til drap ikke nødvendigvis føles som et veldig stort skritt?

De gir jo store doser smertestillende og stopper behandling noen ganger. Grensen mellom aktiv og passiv dødshjelp er ikke sylskarp. Det må være en viss fare for å bli litt nummen etter hvert i et sånt yrke. Det må være et risikabelt yrke for en person som kanskje sto litt langt bak i køen da empatien ble delt ut 

Dette er årsaker jeg også tenkte at egentlig kunne ligge bak. Forskjellen er at vanligvis tar en beslutning om å ikke ta i bruk livsforlengende behandling i et team og i samråd med pårørende.

Noe som slo meg og som jeg  ikke skrev om først, var at Nesse-saken har en del likheter med andre saker der drap er begått av helsepersonell i nyere tid. Det var en lignende sak som kom opp for retten rundt 2017-2018, der en sykepleier på et sykehus i Danmark var tiltalt for å ha drept mange syke og svake pasienter som hun mente ikke hadde et godt liv. Tilfellet er beskrevet i miniserien til Netflix "The nurse", men selv leste jeg boken som dannet grunnlaget for Nettflix-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie
Kashmir skrev (På 12.7.2024 den 13.14):

Ved passiv dödshjelp så er de nok sikre på at pasientene har svært liten livskvalitet. Det var jo ikke tilfellet i denne saken.

I denne saken ble ikke pasientene selv spurt om de opplevde god eller dårlig livskvalitet... Noe en person ser på som dårlig livskvalitet, kan personen selv se på som en god livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (2 timer siden):

I denne saken ble ikke pasientene selv spurt om de opplevde god eller dårlig livskvalitet... Noe en person ser på som dårlig livskvalitet, kan personen selv se på som en god livskvalitet.

Ok. Leste bare at de ikke var dødssyke og hadde antatt grei livskavlitet i mange av tilfellene.. Noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...