Gå til innhold

Råd til en håpløs som ønsker å starte livsstilsendring for hundrede gang og som aldri har lykkes før?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har 17 kg som jeg trenger å gå ned. Og på mandag har jeg planer om å virkelig gå all in og starte livsstilsendringen som jeg nå har som mål at skal bli varig og fungere. Jeg har virkelig forsøkt de siste 3 årene men vekten har knapt rikket seg, eller jeg går ned noen kg for så å senere legge på meg igjen kjapt etterpå. Så motivasjonen har vært veldig lav og jeg har i lange perioder bare gitt f. Jeg sier at jeg virkelig har forsøkt tidligere, men jeg tror jeg må gå ennå hardere til verks denne gangen. Så jeg har bestemt meg for å skrive handleliste og holde meg til den, bare ha sunn mat i hus og slutte helt å spise godteri, sukker og annet i den kategorien. Jeg skal også telle kalorier har jeg bestemt meg for. Fokusere på å spise normale porsjoner, mye grønnsaker og mat med proteiner også redusere så mye jeg klarer på karbohydratene. 

Hvilke råd har dere til meg nå videre? Setter pris på alle svar!

Anonymkode: d5612...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvilke råd har dere til meg nå videre? Setter pris på alle svar!

Du må tenke at du skal endre nåværende kosthold til et kosthold du skal leve med i mange år, ikke bare til 17 kg er borte - om du da går tilbake til det gamle kostholdet igjen så fyker jo kiloene på igjen.

Ikke gap over for mye av gangen, å kutte helt ut sukker og godterier er et stort skritt, noen klarer det, mange klarer det ikke. Hvis du har så stor sukkeravhengighet at du ryker utpå sukkerkjøret om du får i det bare litt så er det best å ligge helt unna. Om du ser som meg, at du ikke har noe problem med å spise bare litt sukker innimellom, så ville jeg laget en avtale med meg selv. F.eks. at du en gang i uka kan spise en liten sjokolade / litt potetgull / 100 g smågodt - eller noe sånt. Og så spise litt mer grønnsaker til måltidene hver dag i første omgang. :) Vi hadde en lengre periode der jeg bakte lavkarbo-kaker, enten sjokoladekake eller eplekake, delte i stykker og frøs ned. Dette hadde vi som lørdagskos hos oss, helt perfekt for oss. :) Inneholder kalorier ja, men lite karbohydrater.

Mannen og jeg prøver å spise ren og ordentlig mat og ikke så mye ultraprosessert, altså mat med lange innholdslister med ting man ikke engang kan uttale - det legger vi tilbake i butikkhylla og finner på noe annet. Vi har byttet ut poteter / ris / pasta med grønnsaker og det går mye i ovnsbakte rotgrønnsaker eller mos av f.eks. blomkål sammen med sellerirot, kun blomkål eller brokkoli. Mitt siste påfunn som ble veldig godt er rosenkål og søtpotet, delt i mindre biter, kokt møre, dampet og så krydret med salt og pepper og en liten dæsj olivenolje. Ble kjempegodt til både fisk og kjøtt! Og kjempesunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (36 minutter siden):

Du må tenke at du skal endre nåværende kosthold til et kosthold du skal leve med i mange år, ikke bare til 17 kg er borte - om du da går tilbake til det gamle kostholdet igjen så fyker jo kiloene på igjen.

Ikke gap over for mye av gangen, å kutte helt ut sukker og godterier er et stort skritt, noen klarer det, mange klarer det ikke. Hvis du har så stor sukkeravhengighet at du ryker utpå sukkerkjøret om du får i det bare litt så er det best å ligge helt unna. Om du ser som meg, at du ikke har noe problem med å spise bare litt sukker innimellom, så ville jeg laget en avtale med meg selv. F.eks. at du en gang i uka kan spise en liten sjokolade / litt potetgull / 100 g smågodt - eller noe sånt. Og så spise litt mer grønnsaker til måltidene hver dag i første omgang. :) Vi hadde en lengre periode der jeg bakte lavkarbo-kaker, enten sjokoladekake eller eplekake, delte i stykker og frøs ned. Dette hadde vi som lørdagskos hos oss, helt perfekt for oss. :) Inneholder kalorier ja, men lite karbohydrater.

Mannen og jeg prøver å spise ren og ordentlig mat og ikke så mye ultraprosessert, altså mat med lange innholdslister med ting man ikke engang kan uttale - det legger vi tilbake i butikkhylla og finner på noe annet. Vi har byttet ut poteter / ris / pasta med grønnsaker og det går mye i ovnsbakte rotgrønnsaker eller mos av f.eks. blomkål sammen med sellerirot, kun blomkål eller brokkoli. Mitt siste påfunn som ble veldig godt er rosenkål og søtpotet, delt i mindre biter, kokt møre, dampet og så krydret med salt og pepper og en liten dæsj olivenolje. Ble kjempegodt til både fisk og kjøtt! Og kjempesunt!

Du har ett godt poeng og jeg tror nok at det er det at jeg ikke har klart å finne ett kosthold som fungerer for meg i lengden som stadig gjør at jeg feiler. Men jeg føler egentlig at ingenting fungerer for meg egentlig? Samme om jeg forsøker spise ingen sukker, bare litt sukker hver dag eller en fast dag i uken så feiler jeg. Er så oppgitt over meg selv...

Jeg har nok en ganske så stor sukkeravhengighet vil jeg tro. Jeg kan lett ende opp med å spise sukker (og ellers annen usunn mat) hver eneste dag i en over en uke når jeg først ryker ut på sukkerkjøret. Jeg er dessverre litt sånn bygd sammen at dersom jeg tar ett eneste lite feilsteg så er alt ødelagt. Så om jeg f.eks har klart å holde meg unna sukker i en uke og jeg da smaker på en kake i ett selskap så ender jeg opp med å dra på butikken og kjøper absolutt alt det jeg kommer over som jeg har lyst på i det jeg kommer hjem igjen. Og etter det holder jeg det gjerne gående i flere dager også, "fordi alt er uansett ødelagt". Jeg vet jo veldig godt at dette er ett veldig dumt tankesett å ha, men det er nå dessverre slik det har blitt for meg likevel.

Det høres veldig fornuftig ut å prøve å spise så ren og ordentlig mat som mulig, jeg tror det vil bli ett av mine mål også. Takk for tips til hva jeg kan bytte ut poteter, pasta og ris med. Har som mål å spise mindre av det. Det hørtes veldig godt ut med rosenkål og søtpotet så det skal jeg prøve ved neste mulighet.

Anonymkode: d5612...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har nok en ganske så stor sukkeravhengighet vil jeg tro.

Du kan jo ta en titt på bøkene til Bente Josefsen om sukkeravhengighet, hun har selv vært svært sukkeravhengig og kjent det på kroppen. Hun har også en fb-gruppe som deler oppskrifter f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (10 timer siden):

Du kan jo ta en titt på bøkene til Bente Josefsen om sukkeravhengighet, hun har selv vært svært sukkeravhengig og kjent det på kroppen. Hun har også en fb-gruppe som deler oppskrifter f.eks.

 

chickpea skrev (8 timer siden):

Takker for boktips. Jeg skal se om de er å få lånt på biblioteket til uka tenker jeg. 

Anonymkode: d5612...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...