Gå til innhold

At brukere slutter her.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (22 minutter siden):

Nei, det skrev jeg ikke heller, og som jeg nevnte så var jeg mot at brukere ikke skulle kunne skrive om seovmordstanker. Det hadde ingenting med at regler skulle være i "takt med tiden" å gjøre, for flere klager har kommet fra forskjellige brukere her. 

Jeg kom med et eksempel- ikke at det nødvendigvis var sammenlignbart. Vold mot bsrn var tydeligvis ikke forbudt for 40 år siden. Det var også poenget mitt. Ting endrer seg.

Jeg syns bare det er kjipt at det blir så mye klaging på "hvordan forumet har blitt"  Dette forumet er og blir ganske unikt og forskjellig fra andre forum mht oppførsel fra brukere mot hverandre. Som jeg har forstått var det heller verre for noen år siden hvor moderering ble skjerpet nettopp pga brukere som "forurenset" miljøet her med gjentatte angrep og trolling? 

Jeg har hatt nytte av Kuptons innlegg her jeg også. Absolutt! 

Men det er faktisk også andre brukere som bidrar med fine og nyttige innlegg her. 

 

Det er sant at det har blitt færre av de AnonymBrukere som kom med masse brukerangrep. I alle fall opplever jeg ikke at jeg er forfulgt lenger og blir ikke stressa lengre når jeg blir sitert av AB. 

Men jeg tror ingen har sagt at det ikke er mange andre på forumet som også bidrar. Det er jo ikke de som bidrar som er problemet. Det er gradvis innføring av strengere regler som er det slik jeg ser det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (13 minutter siden):

Det er sant at det har blitt færre av de AnonymBrukere som kom med masse brukerangrep. I alle fall opplever jeg ikke at jeg er forfulgt lenger og blir ikke stressa lengre når jeg blir sitert av AB. 

Men jeg tror ingen har sagt at det ikke er mange andre på forumet som også bidrar. Det er jo ikke de som bidrar som er problemet. Det er gradvis innføring av strengere regler som er det slik jeg ser det. 

Kan du oppdatere meg på hvilke strenge regler som er blitt innført de siste årene? Som begrenser hva brukere kan skrive om? 

Du eller andre her. For jeg skjønner faktisk ikke hva du ( og andre ) snakker om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Jeg forstår at det er kjipt å miste Kupton. 

Saken er jo likevel at SELV OM han har både kompetanse og god kunnskap, så har han vært bruker på lik linje med alle andre her ift forumets regler og funksjon i flere år nå. Jeg visste fks ikke hvilket yrke han hadde da jeg ble bruker her. Det fikk jeg vite en god stund senere. Hvis jeg hadde oppfattet at han fikk særbehandling ift regler o.l så ville det jo vært veldig rart. 

Jeg vet heller ikke hvilke begrensninger forumet har for å ikke kunne gi brukere/ Kupton mulighet for gode og nyttige svar- annet enn at dosering av medisiner ikke er lov å anbefale her. Og da er vi tilbake til hva én bruker får tillatelse til, må alle få tillatelse til- slik forumet er. 

At vi ikke liker forandringer er typisk, men det er også kjipt når brukere klager på at forunet blir verre. Jeg vet ikke hvorfor du tror dette blir som KG, eller hva du mener om det. 

Du er selvfølgelig i din fulle rett til å mene dette.  Av ulike grunner, er jeg ikke enig - men tror ikke det er noe poeng å diskutere dette.  Akkurat det med endringene forumet har gått gjennom og forumets historikk, tror jeg betyr noe annet for de av oss som har vært her omtrent fra begynnelsen, enn for de som har kommet til de senere årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (48 minutter siden):

Jeg forholder meg til det jeg har lest her, og da var det heller anonyme som var problemet. 

Javel

Kashmir skrev (49 minutter siden):

Jeg tror bare ikke at forumet har blitt så mye verre. Jeg tror det er forandringer flere ikke takler.  

Om DOL har blitt "verre" eller "bedre" kommer jo helt an på hvilken del av det man fokuserer på - oppsett/utseende, tema/allsidighet, regler/moderasjon, nickbruk/anonymitet eller andre ting. Poenget mitt er at jeg ikke tror endring i moderering har med dårlige erfaringer med brukerangrep og nettroll å gjøre. Men det er helt greit at andre tror noe annet. 

Det har vært veldig mange forandringer her i årenes løp, naturlig nok. De som ikke takler det, har forsvunnet for lengst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga taushetsplikt o.l. kan jeg ikke gå ut med enkeltsaker, men jeg vil bare svare kjapt på noe her:

Glitter skrev (1 time siden):

Det jeg mener med at dette vil bli som KG, litt etter litt, er at reglene for hva som er lov å diskutere strammes inn. Det er ikke lenger lov å nevne dosering,

Ser at jeg kanskje skulle laget ett notis om dette. Men her ble det kommet til enighet at det er lov å nevne dose, og lov å anbefale dose, så lenge det er i henhold til felleskatalogens anbefalinger. Og der har jeg stått på mitt i ettertid selv om det har vært ønske om at dette ikke skal være lov.

 

Glitter skrev (1 time siden):

det blir kanskje ikke lov å skrive om vonde selvmordstanker,

Så lenge det er tanker og ikke metoder så vil dette fortsatt være lov. Grunnen til at dette er mot reglene på blant annet KG og foreldreforumet er fordi det har vært mye tråder hvor flere og flere brukere har hengt seg på tankene og dratt hverandre ned. Siden vi er såpass få her inne, og dere er kjappe på å rapportere om det blir for mye så ser jeg ingen grunn til at den muligheten skal fjernes. Men i det er forskjell på ett forum med 10-20 faste brukere, og ett forum med flere 1000 faste brukere. 

 

Glitter skrev (1 time siden):

eller om spiseforstyrrelser, osv. Og det er jo synd for det er jo mye hjelp i å kunne snakke om det med noen hvis man sliter. 

Samme med dette. Nå er det ganske lenge siden den regelen kom på KG, men det var i den heftigste pro-ana tiden, og nå som det begynner å blusse opp igjen, så kommer det mange av dem. Men ingen fare her litt av samme grunn som over. 

 

Reglene vi har er der av en grunn, og de fleste har vært der lenge før min tid. Dessverre er det folk som fra tid til annen pusher på de, og da må jeg være på for å forhindre de i å gjøre dette. 

 

Dere er det minste, aktive brukerforumet jeg har ansvar for, og det er mye her inne som jeg har stått på mitt om at slik skal det være! Nettopp fordi det er emner og problemstillinger jeg selv har kunnskap om og er ganske vokal i å dele kunnskapen om det blant annet som kursholder i Røde Kors. Noe som gjør det lettere for meg å forklare for andre hvorfor det nettopp er ok å ha disse temaene her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg om endringer av moderering siden jeg ikke har vært på dette forumet så lenge.

Men jeg synes selv dette med selvmordstanker er vanskelig. Det er lett å trå feil og i verste fall kan man skrive noe som kan gjøre situasjonen verre og ende opp med selvmord/selvmordsforsøk. Og om man da velger å ignorere tråden for å ikke skrive noe feil, så kan det å ikke få mange svar kanskje også være triggende fordi man får bekreftet negative tanker om at man blir oversett, ikke er verdt noe osv.

Dette er ikke et ansvar jeg synes vanlige folk på et forum skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (15 minutter siden):

Jeg skal ikke uttale meg om endringer av moderering siden jeg ikke har vært på dette forumet så lenge.

Men jeg synes selv dette med selvmordstanker er vanskelig. Det er lett å trå feil og i verste fall kan man skrive noe som kan gjøre situasjonen verre og ende opp med selvmord/selvmordsforsøk. Og om man da velger å ignorere tråden for å ikke skrive noe feil, så kan det å ikke få mange svar kanskje også være triggende fordi man får bekreftet negative tanker om at man blir oversett, ikke er verdt noe osv.

Dette er ikke et ansvar jeg synes vanlige folk på et forum skal ha.

Det er ikke lett. Det kan jeg være helt enig med deg i.

Men vi må huske at det aldri er noen andre sitt ansvar hvis noen blir trigget!! Det er veldig viktig at vi skjønner det fullt ut. Så om man svarer av gode intensjoner og med vilje til å forstå,  så kan man ikke gjøre mer. 

Det er også helt okay og til og med lurt å ikke svarer hvis man  føler at man ikke kan eller vil bidra i slike tråder. 

Jeg syns det er viktig at brukere kan dele, og jeg syns det er viktig at de kan få råd om hvor å henvende seg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 time siden):

Kan du oppdatere meg på hvilke strenge regler som er blitt innført de siste årene? Som begrenser hva brukere kan skrive om? 

Du eller andre her. For jeg skjønner faktisk ikke hva du ( og andre ) snakker om. 

Klart du ikke skjønner det når du er ny her.

Anonymkode: 48259...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Klart du ikke skjønner det når du er ny her.

Anonymkode: 48259...4c6

Jeg får ikke konkret svar på spørsmålet. Hadde jeg fått det, så ville jeg jo.skjønt det- "ny" eller ikke. Jeg forstår norsk godt og har ikke noen  intelektuelle utfordringer som gjør at jeg ikke ville forstå innholdet i et svar 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (27 minutter siden):

Jeg får ikke konkret svar på spørsmålet. Hadde jeg fått det, så ville jeg jo.skjønt det- "ny" eller ikke. Jeg forstår norsk godt og har ikke noen  intelektuelle utfordringer som gjør at jeg ikke ville forstå innholdet i et svar 🙂

Vi som har vært her siden årtusenskiftet forstår dette godt.

Anonymkode: 48259...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Vi som har vært her siden årtusenskiftet forstår dette godt.

Anonymkode: 48259...4c6

Da kan vel dere som har vært her siden årtusenskifet forklare det for oss som er nye her?

Anonymkode: c01e9...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da kan vel dere som har vært her siden årtusenskifet forklare det for oss som er nye her?

Anonymkode: c01e9...046

Jeg konkluderte med at de muligens ikke skjønner selv. Det er noen rare svar her, som at hvis forumet er blitt verre så kan det hansdle om mye. At man er uenig og bare vil.opplyse om det uten å se noe poeng i å forklare/ "diskutere" og at siden jeg er ny ( "ny ), så skjønner jeg så klart ikke.

Veldig lite konkret, for ikke å si veldig lite oppklarende. 

🙂

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (3 timer siden):

Kan du oppdatere meg på hvilke strenge regler som er blitt innført de siste årene? Som begrenser hva brukere kan skrive om? 

Du eller andre her. For jeg skjønner faktisk ikke hva du ( og andre ) snakker om. 

Det eneste jeg selv vet om er innstramming på å anbefale behandling og slikt, men forstod det ut ifra hva admin siterte meg på at de har moderert den innstrammingen noe. Og "frykten" for at det fortsetter med å stramme inn på hva man har lov til å diskutere har kommet av hva jeg har lest kan komme til å bli utfallet hvis ikke nåværende regler holdes. Men synes svaret admin kom med hørtes greit ut jeg. Jeg har vært på forumet i 5-6 år så vet ikke lenger bak enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (2 minutter siden):

Det eneste jeg selv vet om er innstramming på å anbefale behandling og slikt, men forstod det ut ifra hva admin siterte meg på at de har moderert den innstrammingen noe. Og "frykten" for at det fortsetter med å stramme inn på hva man har lov til å diskutere har kommet av hva jeg har lest kan komme til å bli utfallet hvis ikke nåværende regler holdes. Men synes svaret admin kom med hørtes greit ut jeg. Jeg har vært på forumet i 5-6 år så vet ikke lenger bak enn det. 

Takk 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Da kan vel dere som har vært her siden årtusenskifet forklare det for oss som er nye her?

Anonymkode: c01e9...046

Det er visse ting vi ikke kan si høyt.

Anonymkode: 48259...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Admin skrev (2 timer siden):

Pga taushetsplikt o.l. kan jeg ikke gå ut med enkeltsaker, men jeg vil bare svare kjapt på noe her:

Ser at jeg kanskje skulle laget ett notis om dette. Men her ble det kommet til enighet at det er lov å nevne dose, og lov å anbefale dose, så lenge det er i henhold til felleskatalogens anbefalinger. Og der har jeg stått på mitt i ettertid selv om det har vært ønske om at dette ikke skal være lov.

 

Så lenge det er tanker og ikke metoder så vil dette fortsatt være lov. Grunnen til at dette er mot reglene på blant annet KG og foreldreforumet er fordi det har vært mye tråder hvor flere og flere brukere har hengt seg på tankene og dratt hverandre ned. Siden vi er såpass få her inne, og dere er kjappe på å rapportere om det blir for mye så ser jeg ingen grunn til at den muligheten skal fjernes. Men i det er forskjell på ett forum med 10-20 faste brukere, og ett forum med flere 1000 faste brukere. 

 

Samme med dette. Nå er det ganske lenge siden den regelen kom på KG, men det var i den heftigste pro-ana tiden, og nå som det begynner å blusse opp igjen, så kommer det mange av dem. Men ingen fare her litt av samme grunn som over. 

 

Reglene vi har er der av en grunn, og de fleste har vært der lenge før min tid. Dessverre er det folk som fra tid til annen pusher på de, og da må jeg være på for å forhindre de i å gjøre dette. 

 

Dere er det minste, aktive brukerforumet jeg har ansvar for, og det er mye her inne som jeg har stått på mitt om at slik skal det være! Nettopp fordi det er emner og problemstillinger jeg selv har kunnskap om og er ganske vokal i å dele kunnskapen om det blant annet som kursholder i Røde Kors. Noe som gjør det lettere for meg å forklare for andre hvorfor det nettopp er ok å ha disse temaene her. 

Er du helsepersonell selv når du mener du har kompentanse god som Kupton? 

Anonymkode: 60678...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er visse ting vi ikke kan si høyt.

Anonymkode: 48259...4c6

Ikke sant.

 

🤣

Anonymkode: c01e9...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er du helsepersonell selv når du mener du har kompentanse god som Kupton? 

Anonymkode: 60678...4e7

Kupton kan være hvem som helst. At noen vet hvem kupton er betyr ikke at et forum kan gå god for den informasjonen som kommer fra det holdet heller. 

Sier seg vel egentlig selv. 

Selv er jeg ny og har ikke minste aning hvem Kupton er, forstår folk mener han er helsepersonell, men for meg kun et brukernavn  med meninger, som alle andre.

Anonymkode: 4919a...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kupton kan være hvem som helst. At noen vet hvem kupton er betyr ikke at et forum kan gå god for den informasjonen som kommer fra det holdet heller. 

Sier seg vel egentlig selv. 

Selv er jeg ny og har ikke minste aning hvem Kupton er, forstår folk mener han er helsepersonell, men for meg kun et brukernavn  med meninger, som alle andre.

Anonymkode: 4919a...4e4

Det samme gjaldt meg. Jeg forsto heller ikke hvem Kupton var, for det er flere med gode svar her. Det tok en stund før jeg skjønte hvilken kompetanse og yrke han hadde hatt. 

Han har tatt flere pauser herfra eller varslet at han vil av ulike grunner. Tror vel egentlig der handler om å bli lei. Hvilket er forståelig etter mer enn 20 år. Forstår bare ikke hvorfor han ikke kunne skrive det istedenfor å få så mange opprørte over regler og moderering her. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kashmir skrev (49 minutter siden):

Det samme gjaldt meg. Jeg forsto heller ikke hvem Kupton var, for det er flere med gode svar her. Det tok en stund før jeg skjønte hvilken kompetanse og yrke han hadde hatt. 

Han har tatt flere pauser herfra eller varslet at han vil av ulike grunner. Tror vel egentlig der handler om å bli lei. Hvilket er forståelig etter mer enn 20 år. Forstår bare ikke hvorfor han ikke kunne skrive det istedenfor å få så mange opprørte over regler og moderering her. 

Hvorfor skal du egentlig mene noe om dette i det hele tatt og engasjere deg så voldsomt, hvis han for deg er en vanlig bruker. Du er en kverulant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...