Gå til innhold

Nettopp gjennomført min første joggetur på 2,66 km og 25 min og avg pace: 9:39 km - Er det bra eller dårlig? Eller hvordan ville du rangert meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nettopp gjennomført min første kombinerte gå og joggetur på 2,66 km og 25 min og avg pace: 9:39 km - Disse 25 minuttene inkludereer 5 min oppvarming så 1 min løping og 1,5 min gåing vekselsvis også 5 min cooldown, husker ikke hva det heter på norsk hehe. Der jeg løp og gikk var det asfalt og aller mest flatt, men også en kort strekning med litt oppoverbakke og nedoverbakke. Jeg er helt utrent, til vanlig trener jeg aldri går bare til og fra busstoppet som tar meg 10 min en vei 4-5 dager i uka. Jeg er kvinne og litt overvektig (er 160 cm og 69 kg). Jeg registrerte løpeturen med en app (Runna heter den). Jeg har også pulsklokke som registrerte en genomsnitts puls på 129 og maks puls på 159. Og det er også en stemme som leser opp hvor fort man løper/går, så de periodene jeg gikk så fikk jeg mellom 10-13 km/min og da jeg løp på jeg på mellom 6,3-7 km/min. Det var meningen at man ikke skulle løpe så fort man klarte, men i "snakketempo", så jeg kunne jo løpt raskere om jeg virkelig gav alt jeg hadde da... Men som sagt, så løp jeg kanskje 70-80% av det jeg klarte for at det skulle bli  i rett tempo.

Er dette bra eller dårlig? Eller hvordan ville du rangert meg?

Anonymkode: c0b37...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Det er litt vanskelig å vurdere når du vekselvis har gått og løpt, men en hastighet på 6,5-7 min/km er en helt fin jogge/løpehastighet. Synes du skal fortsette med samme opplegg 2-3 ganger i uken utover våren.

Pusen din steg til ca 160 - også det helt normalt. Du er i helt fin form til å ikke trene så mye og kan få en fin formutvikling mot sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bra!

Du er flink 

Anonymkode: 17c14...433

Takk! Det var SÅ fint å jogge i dag faktisk, skikkelig sol og ganske så mildt i luften for å være begynnelsen av mars. Følte også at jeg fikk litt mer energi når jeg kom inn døra hjemme så laget middag for første gang på flere uker nå. Jeg har vært litt nede (ikke direkte deprimert, men jeg var redd for at jeg var på vei til å bli). Så jeg håper bare at været holder seg og samme med motivasjonen... 

Anonymkode: c0b37...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Hei,

Det er litt vanskelig å vurdere når du vekselvis har gått og løpt, men en hastighet på 6,5-7 min/km er en helt fin jogge/løpehastighet. Synes du skal fortsette med samme opplegg 2-3 ganger i uken utover våren.

Pusen din steg til ca 160 - også det helt normalt. Du er i helt fin form til å ikke trene så mye og kan få en fin formutvikling mot sommeren.

Ja, det er vel nok vanskelig å vurdere. Men kjekt å høre at jeg har klart å holde en helt fin hastighet. Planen er å fortsette i alle fall 2 dager i uken med gåing/jogging også har jeg også lagt inn 2 dager med styrketrening med egen kroppsvekt (jeg tør ikke å trene på treningssenter så det blir å trene hjemme i stua med bare treningsmatte ettersom jeg ikke har noe vekter eller annet utstyr). Jeg håper bare at jeg klarer å holde motivasjonen oppe. Som jeg svarte anonym over deg her så opplevde jeg det som veldig kjekt å jogge i dag og jeg kjente også at jeg fikk mer energi. Det blir jo på en måte vanskeligere og vanskeligere des flere uker som går ettersom man skal jogge i lenger og lenger strekk. Jeg trooor, om jeg ikke husker feil, at om 8 uker er det meningen at jeg skal klare å jogge 5 km i ett strekk uten å gå. Er ingen tidsfrist da, bare at man skal klare å jogge kontinuerlig. Så det er jo fin motivasjon! Jeg sliter jo også ofte med depresjon ettersom jeg har bipolar så jeg håper at jeg kan få en god effekt av å trene, som det ofte nevnes at man kan oppleve.

Anonymkode: c0b37...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel

Jeg vil rangere deg som nybegynner med bra potensiale.

Tempoet er, som @ISW sier, et helt greit joggetempo.

Jeg synes er greit mål i starten er å løpe lengre strekk om gangen i samme tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Grendel skrev (51 minutter siden):

Jeg vil rangere deg som nybegynner med bra potensiale.

Tempoet er, som @ISW sier, et helt greit joggetempo.

Jeg synes er greit mål i starten er å løpe lengre strekk om gangen i samme tempo.

Det høres bra ut det. Ja, jeg skal løpe lengre strekk om gangen etter hvert, som skrevet tidligere (vet ikke om du leste det) så er appen lagt opp slik at man gradvis skal jogge lengre og lengre og til slutt etter en 8 ukers tid klare å jogge sammenhengende i 5 km til sammen.

Anonymkode: c0b37...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde årets første joggetur i dag, det ble ca. 7,5 km på 1 time. Fornøyd med det, løp sammenhengende og har ikke jogget siden oktober. Planen er å jogge to ganger i uka, trene styrketimer på SATS to ganger i uka og markatur 15-20 km en gang i uka når snøen går. Hurra for deg som kom i gang med joggingen (jeg kaller det jogging, for løping er definert med en hastighet på over 10 km/t). 

Anonymkode: 1b91d...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde årets første joggetur i dag, det ble ca. 7,5 km på 1 time. Fornøyd med det, løp sammenhengende og har ikke jogget siden oktober. Planen er å jogge to ganger i uka, trene styrketimer på SATS to ganger i uka og markatur 15-20 km en gang i uka når snøen går. Hurra for deg som kom i gang med joggingen (jeg kaller det jogging, for løping er definert med en hastighet på over 10 km/t). 

Anonymkode: 1b91d...6b8

Så bra! Jeg har også håp om å gå mer på fjellet nå når våren og sommeren kommer, er bare at jeg ikke har bil så er litt begrenset hvor jeg kan gå dessverre. Aha, jeg visste faktisk ikke at det var forskjell på jogging og løping jeg trodde bare det var to forskjellige ord for samme ting hehe. 

Anonymkode: c0b37...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det høres bra ut det. Ja, jeg skal løpe lengre strekk om gangen etter hvert, som skrevet tidligere (vet ikke om du leste det) så er appen lagt opp slik at man gradvis skal jogge lengre og lengre og til slutt etter en 8 ukers tid klare å jogge sammenhengende i 5 km til sammen.

Anonymkode: c0b37...311

Høres ut som et bra opplegg.

Jeg startet også med 3 km da jeg begynte å jogge som voksen. Det ble krampe i leggene, men man kommer fort inn i det.

PS: Hvis du kjenner det litt i knær og føtter er det ikke farlig, men da bør du ta det litt roligere en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (14 minutter siden):

Høres ut som et bra opplegg.

Jeg startet også med 3 km da jeg begynte å jogge som voksen. Det ble krampe i leggene, men man kommer fort inn i det.

PS: Hvis du kjenner det litt i knær og føtter er det ikke farlig, men da bør du ta det litt roligere en periode.

Så bra du synes det høres ut som ett bra opplegg. Jeg håper bare og krysser fingrene for at jeg faktisk gjennomfører alle 8 ukene denne gangen! For jeg har faktisk startet opp en god del ganger allerede for jeg har endt opp med å fullføre noen få uker før jeg helt mister interessen/motivasjonen også ender det opp med at det går så mange uker mellom at jeg ender opp med å måtte starte på nytt.

Jeg bruker stort sett ikke kjenne så mye i knær og føtter når jeg jogger, bare av og til jeg kjenner det i anklene eller leggene når jeg jogger, men så snart jeg går eller kommer hjem så kjenner jeg det ikke lengre. Jeg tok faktisk en sånn fot scannings test hos Intersport (tror de ter det det heter?) da jeg tilfeldigvis gikk forbi der og fant ut at jeg faktisk har "severe overpronation" på venstre fot og "supination" på høyre fot. Og de går på en måte hver sin vei, så det kan jo ikke være så bra. Men jeg endte opp med å kjøpe ett par joggesko som hun som jobbet i butikken sa skulle passe til føttene mine da, så jeg håper på at hvis jeg trener litt og bruker riktige sko så vil det kanskje bli bedre?

Anonymkode: c0b37...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har nettopp gjennomført min første kombinerte gå og joggetur på 2,66 km og 25 min og avg pace: 9:39 km - Disse 25 minuttene inkludereer 5 min oppvarming så 1 min løping og 1,5 min gåing vekselsvis også 5 min cooldown, husker ikke hva det heter på norsk hehe. Der jeg løp og gikk var det asfalt og aller mest flatt, men også en kort strekning med litt oppoverbakke og nedoverbakke. Jeg er helt utrent, til vanlig trener jeg aldri går bare til og fra busstoppet som tar meg 10 min en vei 4-5 dager i uka. Jeg er kvinne og litt overvektig (er 160 cm og 69 kg). Jeg registrerte løpeturen med en app (Runna heter den). Jeg har også pulsklokke som registrerte en genomsnitts puls på 129 og maks puls på 159. Og det er også en stemme som leser opp hvor fort man løper/går, så de periodene jeg gikk så fikk jeg mellom 10-13 km/min og da jeg løp på jeg på mellom 6,3-7 km/min. Det var meningen at man ikke skulle løpe så fort man klarte, men i "snakketempo", så jeg kunne jo løpt raskere om jeg virkelig gav alt jeg hadde da... Men som sagt, så løp jeg kanskje 70-80% av det jeg klarte for at det skulle bli  i rett tempo.

Er dette bra eller dårlig? Eller hvordan ville du rangert meg?

Anonymkode: c0b37...311

Jeg løper samme strekning på 12 minutt. Er du nybegynner? 

Anonymkode: f99e4...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg løper samme strekning på 12 minutt. Er du nybegynner? 

Anonymkode: f99e4...540

TS er en absolutt nybegynner og det var en slags intervalløkt. Det står i innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg løper samme strekning på 12 minutt. Er du nybegynner? 

Anonymkode: f99e4...540

Ja, jeg er helt nybegynner. Leste du ikke innlegget før du svarte? Hehe... 

Anonymkode: c0b37...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Thebutterfly

Det handler ikke om tempo. Det viktigste er å være i fysisk aktivitet. Ja, så det er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...