Gå til innhold

Løsningen på eldrebølgen: kall det ressursbølgen istedenfor !


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.nrk.no/mr/eldrebolga-kan-fore-til-skulekutt-i-kommunane_-vedgar-ordforarar-i-hustadvika-og-loten-1.16781774

Jeg lurer på hvordan Norge blir, når all "virtue signalingen" blir møtt med den brutale virkeligheten. En må komme med løsninger ikke fine ord.

Hva tror dere er løsningen på eldrebølgen vi står ovenfor "snart" ? Hva ville dere gjort om dere var ordfører eller politiker ? Og stemmer dere på de som er best til å virtue signale, eller til de som er realistiske og sier hva som må ofres?

Anonymkode: 6646c...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Blir skatteøkninger over hele fjøla.

Anonymkode: b7c23...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Blir skatteøkninger over hele fjøla.

Anonymkode: b7c23...270

Det blir det sikkert, men det vil aldri holde.

Tilbudet må ned, vil bli opp til familie å ta vare på de eldre i fremtiden vil jeg tro. Og de uten vil ikke få det særlig trivelig.

Synd, men regnestykket går ikke opp når så mange skal leve så lenge med så stort hjelpebehov. Vil aldri klare å hente inn så mye skatter.

Anonymkode: 6646c...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil aldri klare å hente inn så mye skatter.

Klart vi kan, det er bare å endre skattesystemet. Grunnrenteskatt er et steg i riktig retning, for da er det uttaket av naturressurser som skattlegges direkte, og ikke fiktive verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Klart vi kan, det er bare å endre skattesystemet. Grunnrenteskatt er et steg i riktig retning, for da er det uttaket av naturressurser som skattlegges direkte, og ikke fiktive verdier.

Har du regnet på dette? Er ikke småtteri vi snakker om av underskudd, har delt før men:

https://www.nettavisen.no/nyheter/hver-kvinne-koster-15-6-millioner-ingen-grunn-til-at-det-skal-tolkes-stigmatiserende-for-kvinner/s/12-95-3424089287

er nesten 200000 per person per år yrkesaktivt vi trenger i ØKTE skatter fra dagens nivå. Også kalt 3 oljefond. Grunnrenteskatt kan sikkert gi litt, men problemet blir for andre skatter vil jobbene forsvinne, så å skatte seg ut av slike situasjoner tror jeg blir helt umulig.

Anonymkode: 6646c...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du regnet på dette?

Utregningene ble gjort av Bertram D. Brochmann allerede på 1930-tallet. Han påpekte bl.a. den åpenbare feilen i at reélle utgifter bokføres som inntekter i statens regnskap, med alt det medfører. Han ønsket å sette opp et samfunnsregnskap som viste hvor mye realverdier som faktisk ble skapt, istedenfor BNP som bare viser fiktivverdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Han ønsket å sette opp et samfunnsregnskap som viste hvor mye realverdier som faktisk ble skapt

Ja "realverdi" vil skapes av at familiene må ta over omsorgsoppgavene for de eldre istedenfor de offentlige regnskapene og statens ansatte eller private tjenester. Men det blir bare som å ha to jobber, en dagjobb hvor du tjener penger, også en kveldsjobb hvor du passer dine eldre foreldre uten betaling. Arbeidet må utføres, men for de uten (villig)familie eller privat økonomi til å kjøpe tjenester vil få det mye verre enn i dag med dagens strategi. 

Alle tjenester som skal ytes må skaffes, enten betalt eller ubetalt. Sånn er det bare. Og det blir mye tjenester i fremtiden med dagens levealder.

 

Anonymkode: 6646c...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja "realverdi" vil skapes av at familiene må ta over omsorgsoppgavene for de eldre istedenfor de offentlige regnskapene og statens ansatte eller private tjenester.

Det er åpenbart at du ikke har lest noe av Brochmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

https://www.nrk.no/mr/eldrebolga-kan-fore-til-skulekutt-i-kommunane_-vedgar-ordforarar-i-hustadvika-og-loten-1.16781774

Jeg lurer på hvordan Norge blir, når all "virtue signalingen" blir møtt med den brutale virkeligheten. En må komme med løsninger ikke fine ord.

Hva tror dere er løsningen på eldrebølgen vi står ovenfor "snart" ? Hva ville dere gjort om dere var ordfører eller politiker ? Og stemmer dere på de som er best til å virtue signale, eller til de som er realistiske og sier hva som må ofres?

Anonymkode: 6646c...6b1

Synes det er nedverdigende og stygt å omtale eldre som en bølge som vil koste mye penger, og som vil gå ut over skoler og andre kommunale oppgaver. Norge er et veldig rikt land som har råd til begge deler. Da er det heller mye annet de kan vekkprioritere. De kan bygge ut sykehjem, de kan gi lønn til pårørende som tar hjelper sine eldre selv, de kan utdanne mer helsepersonell og mye mer.  

Anonymkode: a0c08...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (2 timer siden):

Det er åpenbart at du ikke har lest noe av Brochmann.

Kan du forklare forskjellen på "realverdier" og "fiktivverdier"?

Anonymkode: b7c23...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Norge er et veldig rikt land som har råd til begge deler.

Anonymkode: a0c08...cf6

Kilde ? 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Synes det er nedverdigende og stygt å omtale eldre som en bølge som vil koste mye penger, og som vil gå ut over skoler og andre kommunale oppgaver. 

Anonymkode: a0c08...cf6

Ja altså en kan gjerne kalle det noe annet om en vil (men ordet i seg selv er jo ikke problemet). Sålenge en løser problemet, er navnet på problemet irrelevant. Penger ut = penger inn. Sånn styres kommuner (i teorien). Så, jo mer ut, jo mer inn trenger du, ellers må du kutte utgifter. Sånn er matematikken, uansett hva vi føler om saken. Og uansett hvilket ord en bruker.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

de kan gi lønn til pårørende som tar hjelper sine eldre selv

Anonymkode: a0c08...cf6

Ja dette er vel den eneste mulige løsningen, men lønnen må bli lav, og da er det ikke sikkert så mange vil ønske den jobben.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du forklare forskjellen på "realverdier" og "fiktivverdier"?

Anonymkode: b7c23...270

Prøvde å lese meg opp siden jeg tydeligvis hadde misforstått (det var litt flaut :(), men ser at Bertram Brochman hadde gartnerutdanning, og hadde anarkistiske ideer, så sikkert derfor det er litt ovenfor min fatteevne. Minnet meg om gartnerne i CHAZ/CHOP da, USAs lille anarkist prosjekt, det prosjektet produserte veldig lite, inkludert lite mat, så jeg er noe usikker på om disse anarkist gartner ideologien er helt optimale for et velfunegrende samfunn. Men, det er også mulig det er litt som kommunisme, EKTE anarkist gårdsbruk samfunn har muligens ikke blitt prøvd enda, så da kan vi ikke si at det ikke fungerer. Noe sånt. (tror jeg, litt forvirret)

https://no.wikipedia.org/wiki/Bertram_Dybwad_Brochmann

 

Anonymkode: 6646c...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kilde ? 

Ja altså en kan gjerne kalle det noe annet om en vil (men ordet i seg selv er jo ikke problemet). Sålenge en løser problemet, er navnet på problemet irrelevant. Penger ut = penger inn. Sånn styres kommuner (i teorien). Så, jo mer ut, jo mer inn trenger du, ellers må du kutte utgifter. Sånn er matematikken, uansett hva vi føler om saken. Og uansett hvilket ord en bruker.

Ja dette er vel den eneste mulige løsningen, men lønnen må bli lav, og da er det ikke sikkert så mange vil ønske den jobben.

Prøvde å lese meg opp siden jeg tydeligvis hadde misforstått (det var litt flaut :(), men ser at Bertram Brochman hadde gartnerutdanning, og hadde anarkistiske ideer, så sikkert derfor det er litt ovenfor min fatteevne. Minnet meg om gartnerne i CHAZ/CHOP da, USAs lille anarkist prosjekt, det prosjektet produserte veldig lite, inkludert lite mat, så jeg er noe usikker på om disse anarkist gartner ideologien er helt optimale for et velfunegrende samfunn. Men, det er også mulig det er litt som kommunisme, EKTE anarkist gårdsbruk samfunn har muligens ikke blitt prøvd enda, så da kan vi ikke si at det ikke fungerer. Noe sånt. (tror jeg, litt forvirret)

https://no.wikipedia.org/wiki/Bertram_Dybwad_Brochmann

 

Anonymkode: 6646c...6b1

Lest meg opp på han nå, og forstår hvorfor han har gått i glemmeboken. Virker som en litt surrete kristen-fascist-anarkist som leflet med Hitler. I 1940 brukte han NRK til å oppfordre nord­menn til sam­arbeid med tysk­erne. I en tale i Bergen august 1940 uttalte han: "Slutt med det asosiale og la oss forsøke å samle hele Norge omkring Hitlers verdensrevolusjon." I sin bok "Den 9. april" skrev Brochmann: «Men vår siste sjanse blir denne at vi stiller oss på livets og ut­viklin­gens side og hjelper Hitler til å gjen­nomføre revolusjonen og reformasjonen." Han ble også, med rette, dømt til 3 1/2 års fengsel for landssvik etter krigen.

Anonymkode: b7c23...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som vil være eldre når dette virkelig slår inn. Det blir et problem siden man trenger 2 - 3x så mange helsearbeidere i følge ssb. Altså opp til 40% av alle i arbeid. Det kommer ikke til å skje. 

Det som gjør meg optimistisk er at vi allerede har 3x flere helsearbeidere enn da jeg var liten. Vi var ikke et u-land da heller. Ting var organisert annerledes og forventningene til hjelp for alt mulig må ha vært lavere.

En annen ting er at jeg tviler på om dobbel så mange 80-åringer betyr dobbelt så stort pleiebehov. Når folk lever lenger henger det sammen med at de er sprekere.

 Jeg er usikker på hvor mye teknologi kan hjelpe. Der skal man ikke være skråsikker i noen retning. Det kan i alle fall frigjøre arbeidskraft andre steder. Det skjer kontinuerlig.

Angående at eldre er en ressurs:

"På sjukeheimen i Elnesvågen har Elisabeth Hagerup sett seg ned saman med ein av bebuarane. Det er viktig å ha tid til å snakke saman. Og det gjer godt å ha ei hand å halde i.

Bodskapen frå dei som bur her er at det er behov for meir hjelp. Og situasjonen uroar Elisabeth Hagerup."

Her er det et par ting å ta tak i:

1. Når jeg blir gammel vil jeg ikke holde hender med politikere som reiser rundt. Hvis jeg gjør det så er det for å være høflig med dem.

2. Det at eldre trenger mer hjelp er det motsatte av at eldre er en ressurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grendel skrev (3 timer siden):

Jeg er en av de som vil være eldre når dette virkelig slår inn. Det blir et problem siden man trenger 2 - 3x så mange helsearbeidere i følge ssb. Altså opp til 40% av alle i arbeid. Det kommer ikke til å skje. 

Det som gjør meg optimistisk er at vi allerede har 3x flere helsearbeidere enn da jeg var liten. Vi var ikke et u-land da heller. Ting var organisert annerledes og forventningene til hjelp for alt mulig må ha vært lavere.

En annen ting er at jeg tviler på om dobbel så mange 80-åringer betyr dobbelt så stort pleiebehov. Når folk lever lenger henger det sammen med at de er sprekere.

 Jeg er usikker på hvor mye teknologi kan hjelpe. Der skal man ikke være skråsikker i noen retning. Det kan i alle fall frigjøre arbeidskraft andre steder. Det skjer kontinuerlig.

Angående at eldre er en ressurs:

"På sjukeheimen i Elnesvågen har Elisabeth Hagerup sett seg ned saman med ein av bebuarane. Det er viktig å ha tid til å snakke saman. Og det gjer godt å ha ei hand å halde i.

Bodskapen frå dei som bur her er at det er behov for meir hjelp. Og situasjonen uroar Elisabeth Hagerup."

Her er det et par ting å ta tak i:

1. Når jeg blir gammel vil jeg ikke holde hender med politikere som reiser rundt. Hvis jeg gjør det så er det for å være høflig med dem.

2. Det at eldre trenger mer hjelp er det motsatte av at eldre er en ressurs.

En liten detalj: Tror ikke det var politikeren som holdt hånda, men en spesialsykepleier. (JEg trodde også først det var politikeren som sa dette, og ble så irritert at jeg leste en gang til.)

Jeg tenker at det er viktig at man i fremtiden prioriterer å hjelpe eldre med det viktigste, og i den sammenhengen vil helseteknologi kunne være til noe hjelp. F.eks. vil bruk av medisinroboter kunne frigjøre en del sykepleierressurser som kan benyttes til annet enn å reise rundt å gi medisiner. Jeg tror også at det blir nødvendig at storfamilier bidrar ganske mye til å ivareta sine eldre. Utfordringen blir å finne måter som tilgjengeliggjør hjelp på gode - og hensiktsmessige - måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kilde ? 

Ja altså en kan gjerne kalle det noe annet om en vil (men ordet i seg selv er jo ikke problemet). Sålenge en løser problemet, er navnet på problemet irrelevant. Penger ut = penger inn. Sånn styres kommuner (i teorien). Så, jo mer ut, jo mer inn trenger du, ellers må du kutte utgifter. Sånn er matematikken, uansett hva vi føler om saken. Og uansett hvilket ord en bruker.

Ja dette er vel den eneste mulige løsningen, men lønnen må bli lav, og da er det ikke sikkert så mange vil ønske den jobben.

Prøvde å lese meg opp siden jeg tydeligvis hadde misforstått (det var litt flaut :(), men ser at Bertram Brochman hadde gartnerutdanning, og hadde anarkistiske ideer, så sikkert derfor det er litt ovenfor min fatteevne. Minnet meg om gartnerne i CHAZ/CHOP da, USAs lille anarkist prosjekt, det prosjektet produserte veldig lite, inkludert lite mat, så jeg er noe usikker på om disse anarkist gartner ideologien er helt optimale for et velfunegrende samfunn. Men, det er også mulig det er litt som kommunisme, EKTE anarkist gårdsbruk samfunn har muligens ikke blitt prøvd enda, så da kan vi ikke si at det ikke fungerer. Noe sånt. (tror jeg, litt forvirret)

https://no.wikipedia.org/wiki/Bertram_Dybwad_Brochmann

 

Anonymkode: 6646c...6b1

Man trenger vel ikke en kilde på at Norge er et rikt land? Det vet man jo.  Jeg synes man skal omtale mennesker med respekt. Det blir mange flere eldre i fremtiden, noe som kan medføre at flere trenger sykehjemsplass og helsehjelp enn i dag. Derfor må en nå planlegge hvordan man skal gjøre det så alle får den hjelpen de trenger.  Man kan også snakke om hvordan man kan forebygge sykdommer, fall, demens, så flest mulig kan klare seg selv.  

Anonymkode: a0c08...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Minnet meg om gartnerne i CHAZ/CHOP da, USAs lille anarkist prosjekt, det prosjektet produserte veldig lite, inkludert lite mat, så jeg er noe usikker på om disse anarkist gartner ideologien er helt optimale for et velfunegrende samfunn.

BDBs filosofi har ingenting med dette å gjøre. Anbefaler deg å lese bøkene hans istedenfor tolkninger av tolkninger som andre har skrevet. Bøkene er tilgjengelig på https://www.nb.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...