Gå til innhold

Jeg er så ufattelig lei av å aldri lykkes med å gå ned i vekt (ønsker gå ned 20 kg i år!) - Trenger ALLE tips dere har for å klare det...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kashmir-
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er sant. Jeg har begynt dagen i dag bra da med omelett med bl.a. spinat og brokkoli med brødskiver til også ett glass sukkerfri saft og en te med suketter og havremelk. For jeg VET jo veldig godt hva jeg burde spise og ikke for å klare å gå ned i vekt, det er bare gjennomføringsevnen min som dessverre har blitt ett stort problem for meg. 

Jeg er helt enig med deg! Det er veldig gøy å følge "reisen"  til Vhanja og det hun får til ☺️

Anonymkode: b63ee...c03

Jeg vet ikke om - hvor mye- er viktugere enn -hva- du spiser? 

Ofte får jeg inntrykk av at noen legger helt om kosthold og slutter å spise det de liker/ god mat. Hvis det er sjokolade og chips til hvert måltid, så skjønner jeg det jo, men det er sånn de færreste lever. Jeg er mer for at man skal kose seg med maten, men begrense mengder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

frosken skrev (11 timer siden):

Gøy å lese om hvordan du bygger sten på sten - og hvordan du har klart å holde det innenfor synsfeltet helt siden du ble hjerteoperert:-) 

Takk, for en fin tilbakemelding! :) Om bare noen dager er det to år siden operasjonen, så det har jo tatt litt tid. Men, som du sier, har gradvis bygget meg opp til hvor jeg er nå.

 

(Forresten ser jeg at jeg skrev feil i innlegget. Jeg skeier ikke ut annenhver måned, men annenhver uke. Dvs annenhver helg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (2 minutter siden):

Takk, for en fin tilbakemelding! :) Om bare noen dager er det to år siden operasjonen, så det har jo tatt litt tid. Men, som du sier, har gradvis bygget meg opp til hvor jeg er nå.

 

(Forresten ser jeg at jeg skrev feil i innlegget. Jeg skeier ikke ut annenhver måned, men annenhver uke. Dvs annenhver helg).

Også jeg som var så overrasket - og imponert - over at du hadde redusert utskeielsene så voldsomt😉 Men det forandrer ikke på at dette er veldig bra jobba!

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er helt enig med deg! Det er veldig gøy å følge "reisen"  til Vhanja og det hun får til ☺️

Anonymkode: b63ee...c03

Tusen takk, så kjekt å høre (lese). ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (3 minutter siden):

Også jeg som var så overrasket - og imponert - over at du hadde redusert utskeielsene så voldsomt😉 Men det forandrer ikke på at dette er veldig bra jobba!

Haha, ikke helt der enda, nei. Men takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (6 timer siden):

Jeg vet ikke om - hvor mye- er viktugere enn -hva- du spiser? 

Ofte får jeg inntrykk av at noen legger helt om kosthold og slutter å spise det de liker/ god mat. Hvis det er sjokolade og chips til hvert måltid, så skjønner jeg det jo, men det er sånn de færreste lever. Jeg er mer for at man skal kose seg med maten, men begrense mengder. 

Tja, hvor mye man spiser er vel det som spiller mest inn i forhold til vektnedgang. Det gjelder jo "bare" å spise i kaloriunderskudd, det er jo egentlig i utgangspunktet det samme om man spiser kyllingfilet og grønnsaker eller potetgull og sjokolade. MEN igjen så er det jo MYE mer kalorier i potetgull og sjokolade enn det er i sunn mat, så det vil jo si at man ikke vil kunne spise seg mett på potetgull og sjokolade dersom man skal klare å gå ned i vekt, også metter det nok mindre også slik at man fortere vil kjenne sult og gjerne da også overspise? Tenker jeg da i alle fall... 

Vhanja skrev (5 timer siden):

Tusen takk, så kjekt å høre (lese). ❤️ 

❤️

Anonymkode: b63ee...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja, hvor mye man spiser er vel det som spiller mest inn i forhold til vektnedgang. Det gjelder jo "bare" å spise i kaloriunderskudd, det er jo egentlig i utgangspunktet det samme om man spiser kyllingfilet og grønnsaker eller potetgull og sjokolade. MEN igjen så er det jo MYE mer kalorier i potetgull og sjokolade enn det er i sunn mat, så det vil jo si at man ikke vil kunne spise seg mett på potetgull og sjokolade dersom man skal klare å gå ned i vekt, også metter det nok mindre også slik at man fortere vil kjenne sult og gjerne da også overspise? Tenker jeg da i alle fall... 

Anonymkode: b63ee...c03

Om du spiser bare sjokolade og potetgull vil du jo bli feilernært så det holder etter en stund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
eple12345

Noen tips som har funket for meg.
Hvis jeg ikke ser snop så tenker jeg ikke så mye på snop, så da holder det å ikke kjøpe snop. Noen steg i riktig retning hjelper.
La merke til at jeg blir skrubbsulten, gjerne på kveldene, hvis jeg tar mye B-vitaminer (kanskje det er b12?) og spiser ting med MSG (sånn som aromat).
Prøver å ha noen typer mat lett tilgjengelig, sånn som axa blåbærmüsli (personlig favoritt når det er travelt) og helmelk, knekkebrød og ost, mandariner, div bær hvis prisen er fornuftig. Har typisk 70% mørk sjokolade liggende, men sjelden jeg spiser mer enn en liten bit (det er jo ikke veldig godt). Da er det lettere å gjøre valg som er litt sunnere, spesielt om kvelden.
Jeg velger å gå hvis det tar mindre enn 10-15 minutter å gå (i stedet for bil, buss, elsparkesykkel e.l.). F eks til butikk eller jobb. Det blir mange småturer til sammen. Liker ikke å jogge.

Ellers er det mange påstander i både ene og andre retning angående rapsolje (seed oils), mat med tilsatt sukker, og det kan hende de har et poeng, så der prøver jeg å typisk holde meg til å spise ting som definitivt er ekte mat. Lite ferdigmat altså. Men er ikke redd for å spise mye kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, frukt, melk, ost, osv. Går opp i vekt når jeg spiser "hele døgnet", småspiser, eller spiser mat/snop/drikke med høyt sukkerinnhold (juice inkludert), og føler meg stort sett værre. Enklere når jeg bare trenger å gjøre gode valg i de minuttene jeg er på kiwi/coop/rema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 19.29):

Det aller største problemet mitt er nok at jeg er alt for glad i mat og overspiser. Tror nok det ligger litt psykiske problemer bak overspisingen også (jeg sliter mye med depresjoner og dårlig kontakt med følelser, kjedsomhet osv). 

Mitt råd er å ta tak der problemet ligger, dvs få hjelp til å ta ta i årsaken til overspisingen sammen med en behandler. Lag deg derretter rutiner som kan bli varige, ikke en midlertidig diett. Dietter varer a l d r i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker

Nå har du gjort dette en månde allerede. Hvordan har det gått? Hvor mange kilo har det blitt? 😃 

Anonymkode: 6c3f2...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nå har du gjort dette en månde allerede. Hvordan har det gått? Hvor mange kilo har det blitt? 😃 

Anonymkode: 6c3f2...610

Uff. Jeg har gått opp 8 kg. Det er helt sykt og jeg skammer meg over det. MEN jeg har bestemt meg for å ta grep nå. Det blir ingen godteri nå i helgen og jeg skal på Kiwi i morgen for å ukes handle mye proteiner (kylling, kesam osv) og grønnsaker og frosne bær til smoothie. SÅ jeg håper på endelig endring nå...

Anonymkode: b63ee...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uff. Jeg har gått opp 8 kg. Det er helt sykt og jeg skammer meg over det. MEN jeg har bestemt meg for å ta grep nå. Det blir ingen godteri nå i helgen og jeg skal på Kiwi i morgen for å ukes handle mye proteiner (kylling, kesam osv) og grønnsaker og frosne bær til smoothie. SÅ jeg håper på endelig endring nå...

Anonymkode: b63ee...c03

Har du gått opp 8 kg på en måned? Ønsker deg lykke til på veien videre! ⚘

Anonymkode: 8d11f...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Uff. Jeg har gått opp 8 kg. Det er helt sykt og jeg skammer meg over det. MEN jeg har bestemt meg for å ta grep nå. Det blir ingen godteri nå i helgen og jeg skal på Kiwi i morgen for å ukes handle mye proteiner (kylling, kesam osv) og grønnsaker og frosne bær til smoothie. SÅ jeg håper på endelig endring nå...

Anonymkode: b63ee...c03

Jeg har ikke lest hele tråden, men har du  overspisningslidelse? Noen steder i landet tilbyr nå Frisklivssentralene et forskningsbasert opplegg for folk med overspisningslidelse. Hvis et slikt kurs finnes der du bor, så kan det være vel verdt å bli med på. Når man strever med overspisning, så bør behandlingen gå langs "2 spor" - det bør både handle om konkrete ting som mat og aktivitet OG psyken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har du gått opp 8 kg på en måned? Ønsker deg lykke til på veien videre! ⚘

Anonymkode: 8d11f...67f

Ja! Det er helt sykt! Som du ser så har jeg skrevet i svaret mitt nedenfor her til Frosken så sliter jeg med overspising. Skammer meg veldig og har ett håp om å få orden på det snart da... 

frosken skrev (1 time siden):

Jeg har ikke lest hele tråden, men har du  overspisningslidelse? Noen steder i landet tilbyr nå Frisklivssentralene et forskningsbasert opplegg for folk med overspisningslidelse. Hvis et slikt kurs finnes der du bor, så kan det være vel verdt å bli med på. Når man strever med overspisning, så bør behandlingen gå langs "2 spor" - det bør både handle om konkrete ting som mat og aktivitet OG psyken. 

Jeg har ikke fått en offisiell diagnose av en behandler på overspisinglidelse men jeg har det definitivt uten tvil ja. Jeg skulle så virkelig ønske at her fantes Frisklivssentral her i byen for jeg har hørt så mye bra om dem. Men så vidt jeg vet finnes det ikke (ennå). Synes det er litt rart da siden det er jo en forholdsvis  stor by med over 50 000 innbyggere. Men jeg tok like greit å sendte en e-post til kommunen og spurte jeg, om det stemte at de ikke hadde Frisklivssentral og om det var planer om å starte opp en. 

Hvilken erfaring har du ellers med Frisklivssentralen? Har du vært der selv eller kjenner du andre som har vært der? Har de vært fornøyde?

Anonymkode: b63ee...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...