Gå til innhold

Vitenskapelig bevis?


Gjest jølle

Anbefalte innlegg

Ser på endel svar her at ting dras i tvil fordi det mangler vitenskapelig bevis.

Mye innen alternativ medisin lar seg faktisk ikke måle, så det får holde at kunden/pasienten er fornøyd.

Det meste i livet vårt lar seg faktisk ikke måle. Eksempel:

Herr X er veldig glad i dag.

Legen spør ham: "På en skala fra en til ti, hvor glad er du i dag? Er du 5.6 glad eller nærmere 8 glad? Dette er et problem som skolemedisinen ikke takler særlig godt, da de utelukkende baserer seg på såkalt evidensbasert medisin.

La folk selv avgjøre om de er fornøyd eller ikke , uavhengig av hva andre mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jølle, og takk for sist.

Du har en egenskap i å legge inn slike gode innlegg har på DOL. Du vet vel at LEGER ikke krever vitenskapelig bevis på kjemisk og skadelige medikamenter som de ikke på noen måte vil putte inn i sin egen "friske kropp". Disse tablettenes uttesting utenlands er aksepter og ikke utprøvd i Norge, mens vi som driver med alternativ behandling MÅ HA norsk utprøving og testing på våre produkter ! Synes dette er litt rart jeg også. Men legene har vel for mye makt i Norge. Se bare på Tyskland, hvor over 25 % av behandlingen av sykdommer og skavanker behandles alternativt, til og med på sykehusene.

Den norske stat refunderer alt for mye til legene, slik at de kan tillate seg slike umoralske ting. Panikken sprer seg etter hvert og legene går vel en dårligere tid i møte. Bare se på motstanden mot at fysioterapeuter og kiropraktikere skal få lov til å sykmelde folk. Nei legene er og blir et fordyrende mellomledd i mange sammenhenger, og attpåtil får de betalt for det.

Nei, stå på jølle. Vi skal legge legene i bakken i fellesskap.

Dette innlegget blir sikkert slettet, da kritikken i mot leger ikke kan godtas av dem selv. Suverenitet og monopol er en stor trussel ikke bare mot menneskene men også mot sykdommer.

jose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jølle,

Det du skriver er simpelthen ikke sant.

For det første, så KAN man måle resultater (eller mangel på sådanne) innen alternativ medisin som alt annet. Hva skulle være så spesielt med AM at man ikke kunne måle resultatene?

Og selvfølgelig kan man spørre folk om de føler seg "glad" eller "deprimert" - helt vitenskapelig.

Jeg synes rett og slett at du (mye mer enn skolemedisinen) skader AM med slike påstander. Hva er det du er redd for?

Hvis AM beviselig fungerer, så er intet bedre enn det. Og hvis alle resultater uteblir så tyder jo det på at det AM produktet faktisk ikke hjelper. DET må du også akseptere.

Du forlanger at vi skal akseptere AM som om det var en religion: "bare tro på det jeg sier".

Kritisk tankegang, og vitenskapelig undersøkelser, kan skille god AM fra dårlig AM.

Og ingen andre enn "falske profeter" er interessert i å formidle dårlig AM!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jølle, og takk for sist.

Du har en egenskap i å legge inn slike gode innlegg har på DOL. Du vet vel at LEGER ikke krever vitenskapelig bevis på kjemisk og skadelige medikamenter som de ikke på noen måte vil putte inn i sin egen "friske kropp". Disse tablettenes uttesting utenlands er aksepter og ikke utprøvd i Norge, mens vi som driver med alternativ behandling MÅ HA norsk utprøving og testing på våre produkter ! Synes dette er litt rart jeg også. Men legene har vel for mye makt i Norge. Se bare på Tyskland, hvor over 25 % av behandlingen av sykdommer og skavanker behandles alternativt, til og med på sykehusene.

Den norske stat refunderer alt for mye til legene, slik at de kan tillate seg slike umoralske ting. Panikken sprer seg etter hvert og legene går vel en dårligere tid i møte. Bare se på motstanden mot at fysioterapeuter og kiropraktikere skal få lov til å sykmelde folk. Nei legene er og blir et fordyrende mellomledd i mange sammenhenger, og attpåtil får de betalt for det.

Nei, stå på jølle. Vi skal legge legene i bakken i fellesskap.

Dette innlegget blir sikkert slettet, da kritikken i mot leger ikke kan godtas av dem selv. Suverenitet og monopol er en stor trussel ikke bare mot menneskene men også mot sykdommer.

jose

Hei Jose

Det er vel å ta ting litt langt ut det du sier om "å legge legene i bakken" og det er ikke mitt mål.

Jeg vil bare at de må avslutte makkerskapet med den farmasøytiske industrien og begynne å behandle folk med naturlige ting som bygger opp og hjelper kroppen til å reparere selv istedet for å "dope" folk ned med lykkepiller og alskens gift som gjør at kroppen går inn i en negativ spiral der den må ha mer og mer medisin og også medisin mot medisinen til slutt.

Jeg skjønner ikke at dette er så vanskelig å forstå da vi mennesker har jobbet slik i tusenvis av år, uten "vitenskapelig bevis" og farmasøytisk industri.

Det er klart vi må ha medisiner men det er ikke stedet å starte, da det heller bør brukes der intet annet hjelper.

Min spådom er at om ti år sitter helsevesenet igjen med hypokondere, benbruddene og de håpløse tilfellene. Resten går til andre. Tiden vil vise om dette klaffer.

Jeg vet at min innstilling virker ekstrem på utenforstående men begynn å let etter alternative løsninger og dere vil finne en ny verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jølle,

Det du skriver er simpelthen ikke sant.

For det første, så KAN man måle resultater (eller mangel på sådanne) innen alternativ medisin som alt annet. Hva skulle være så spesielt med AM at man ikke kunne måle resultatene?

Og selvfølgelig kan man spørre folk om de føler seg "glad" eller "deprimert" - helt vitenskapelig.

Jeg synes rett og slett at du (mye mer enn skolemedisinen) skader AM med slike påstander. Hva er det du er redd for?

Hvis AM beviselig fungerer, så er intet bedre enn det. Og hvis alle resultater uteblir så tyder jo det på at det AM produktet faktisk ikke hjelper. DET må du også akseptere.

Du forlanger at vi skal akseptere AM som om det var en religion: "bare tro på det jeg sier".

Kritisk tankegang, og vitenskapelig undersøkelser, kan skille god AM fra dårlig AM.

Og ingen andre enn "falske profeter" er interessert i å formidle dårlig AM!

Med vennlig hilsen

Ville bare ta et godt eksempel på hvordan "vitenskapelig bevis " kan være.

For endel år siden fikk vi nye instrukser tredjehvert år om hvordan spedbarn skulle ligge for å minimalisere risikoen for krybbedød.

Forrige instruks var basert på "vitenskapelig bevis" og den ble slått ihjel av den nye og slik er det hele tiden.

Var den forrige bare tull da eller?

Sånne eksempler dukker opp hele tiden så det er vel ikke rart at man setter spørsmålstegn ved verdien av disse resultatene.

jølle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jose

Det er vel å ta ting litt langt ut det du sier om "å legge legene i bakken" og det er ikke mitt mål.

Jeg vil bare at de må avslutte makkerskapet med den farmasøytiske industrien og begynne å behandle folk med naturlige ting som bygger opp og hjelper kroppen til å reparere selv istedet for å "dope" folk ned med lykkepiller og alskens gift som gjør at kroppen går inn i en negativ spiral der den må ha mer og mer medisin og også medisin mot medisinen til slutt.

Jeg skjønner ikke at dette er så vanskelig å forstå da vi mennesker har jobbet slik i tusenvis av år, uten "vitenskapelig bevis" og farmasøytisk industri.

Det er klart vi må ha medisiner men det er ikke stedet å starte, da det heller bør brukes der intet annet hjelper.

Min spådom er at om ti år sitter helsevesenet igjen med hypokondere, benbruddene og de håpløse tilfellene. Resten går til andre. Tiden vil vise om dette klaffer.

Jeg vet at min innstilling virker ekstrem på utenforstående men begynn å let etter alternative løsninger og dere vil finne en ny verden!

Hei Jølle,

Her går du like langt "andre veien".

Du ser for deg en "krig" mellom alternativmedisin og skolemedisin. Det er ikke der krigen er - den er for å få pasientene friske - og om man bruker aspirin, urtete, eller håndspåleggelser av spesialtrente marsvin er egentlig irrelevant, så lenge det fungerer!

Du har rett i at den farmasøytiske industrien gjør mye "slemt". Deres mål er å tjene penger - og sånn MÅ det være, så lenge verdenssystemet er slik det er. Hvis Pfizer plutselig ikke ville selge tabletter mer, så ville de forsvinne, og et annet firma som ville selge tabletter ta over.

Altså kan man konkludere at det er SYSTEMET det er noe dramatisk i veien med.

======

Det er lett å kritisere skole-medisin (altså, vitenskapelig dokumentert medisin), men det er umulig å komme med et bedre alternativ.

Du vet utmerket godt hva gj. levealder til mennesker var når man stolte på alternativ-medisin.

Og hvis du har lyst på et eksempel på hva som kan skje når man utelater å verifisere vitenskapelig om "behandlingen" fungerer:

Der jeg bodde før (rett ved siden av KwaZulu-Natal provinsen) sier de lokale alternative behandlerene (medisinmennene) at menn som har HIV/AIDS kan "bli friske" ved å elske med en jomfru!!!

Over 33% av befolkningen er HIV positiv som et resultat! Og 50% av alle kvinner har blitt voldtatt!

Dette er også "alternativ behandling", Jølle!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Jølle,

Her går du like langt "andre veien".

Du ser for deg en "krig" mellom alternativmedisin og skolemedisin. Det er ikke der krigen er - den er for å få pasientene friske - og om man bruker aspirin, urtete, eller håndspåleggelser av spesialtrente marsvin er egentlig irrelevant, så lenge det fungerer!

Du har rett i at den farmasøytiske industrien gjør mye "slemt". Deres mål er å tjene penger - og sånn MÅ det være, så lenge verdenssystemet er slik det er. Hvis Pfizer plutselig ikke ville selge tabletter mer, så ville de forsvinne, og et annet firma som ville selge tabletter ta over.

Altså kan man konkludere at det er SYSTEMET det er noe dramatisk i veien med.

======

Det er lett å kritisere skole-medisin (altså, vitenskapelig dokumentert medisin), men det er umulig å komme med et bedre alternativ.

Du vet utmerket godt hva gj. levealder til mennesker var når man stolte på alternativ-medisin.

Og hvis du har lyst på et eksempel på hva som kan skje når man utelater å verifisere vitenskapelig om "behandlingen" fungerer:

Der jeg bodde før (rett ved siden av KwaZulu-Natal provinsen) sier de lokale alternative behandlerene (medisinmennene) at menn som har HIV/AIDS kan "bli friske" ved å elske med en jomfru!!!

Over 33% av befolkningen er HIV positiv som et resultat! Og 50% av alle kvinner har blitt voldtatt!

Dette er også "alternativ behandling", Jølle!

Med vennlig hilsen

Jeg ser jo at vi er veldig enig om endel her men det er jo ikke bare jeg som tar den langt ut da.

Jeg trives kjempegodt med det jeg gjør og får bare ta med de daglige skrekkhistoriene om folks erfaringer med vårt helsevesen.

Skal ikke dra alle over èn kam men det er mye skremmende som foregår (ser du jeg kan moderere meg jeg også *smiler*)

Jeg jobber forresten ikke med folks lidelser men med deres almenntilstand.

Resultatene kommer av at kroppen ordner opp i ganske mye sjøl hvis den bare får anledning.

Er ikke det flott da?

En liten ting til,- i Norge regnes jo til og med kosttilskudd nesten som alternativ behandling av endel miljøer og det skremmer meg virkelig.

I utlandet er det ikke sjelden at til og med leger ordinerer antioksidanter og andre næringsrelaterte ting.

Fortsatt god helg!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo at vi er veldig enig om endel her men det er jo ikke bare jeg som tar den langt ut da.

Jeg trives kjempegodt med det jeg gjør og får bare ta med de daglige skrekkhistoriene om folks erfaringer med vårt helsevesen.

Skal ikke dra alle over èn kam men det er mye skremmende som foregår (ser du jeg kan moderere meg jeg også *smiler*)

Jeg jobber forresten ikke med folks lidelser men med deres almenntilstand.

Resultatene kommer av at kroppen ordner opp i ganske mye sjøl hvis den bare får anledning.

Er ikke det flott da?

En liten ting til,- i Norge regnes jo til og med kosttilskudd nesten som alternativ behandling av endel miljøer og det skremmer meg virkelig.

I utlandet er det ikke sjelden at til og med leger ordinerer antioksidanter og andre næringsrelaterte ting.

Fortsatt god helg!

Hilsen

Hei Jølle,

Jeg har to sykdommer som er dødelige uten "skolemedisin" (altså, ALLE som hadde bare en av disse sykdommene døde før), og derfor farger det nok mitt syn på tingene.

Videre er jeg helt enig i at kroppen ordner opp i mye selv. Men jeg har bodd i mange land (fra Sør Afrika til Portugal, fra Danmark til Brasil), og jeg tror ikke du finner noe land hvor legene er så *restriktive* med å gi ut medikamenter som i Norge.

I mange land tygger folk anti-biotika som om det var snop. Det er farlig for alle!

Med vennlig hilsen og fortsatt god helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jølle,

Jeg har to sykdommer som er dødelige uten "skolemedisin" (altså, ALLE som hadde bare en av disse sykdommene døde før), og derfor farger det nok mitt syn på tingene.

Videre er jeg helt enig i at kroppen ordner opp i mye selv. Men jeg har bodd i mange land (fra Sør Afrika til Portugal, fra Danmark til Brasil), og jeg tror ikke du finner noe land hvor legene er så *restriktive* med å gi ut medikamenter som i Norge.

I mange land tygger folk anti-biotika som om det var snop. Det er farlig for alle!

Med vennlig hilsen og fortsatt god helg

Kan jeg spørre hvilke "dødelige" sykdommer du har?

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jølle,

Jeg har to sykdommer som er dødelige uten "skolemedisin" (altså, ALLE som hadde bare en av disse sykdommene døde før), og derfor farger det nok mitt syn på tingene.

Videre er jeg helt enig i at kroppen ordner opp i mye selv. Men jeg har bodd i mange land (fra Sør Afrika til Portugal, fra Danmark til Brasil), og jeg tror ikke du finner noe land hvor legene er så *restriktive* med å gi ut medikamenter som i Norge.

I mange land tygger folk anti-biotika som om det var snop. Det er farlig for alle!

Med vennlig hilsen og fortsatt god helg

Kan jeg spørre hvilke "dødelige" sykdommer du har?

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jølle,

Jeg har to sykdommer som er dødelige uten "skolemedisin" (altså, ALLE som hadde bare en av disse sykdommene døde før), og derfor farger det nok mitt syn på tingene.

Videre er jeg helt enig i at kroppen ordner opp i mye selv. Men jeg har bodd i mange land (fra Sør Afrika til Portugal, fra Danmark til Brasil), og jeg tror ikke du finner noe land hvor legene er så *restriktive* med å gi ut medikamenter som i Norge.

I mange land tygger folk anti-biotika som om det var snop. Det er farlig for alle!

Med vennlig hilsen og fortsatt god helg

God helg til deg også.

Apropos antibiotika så klarer endel seg med grapefruktkjerne da dette er det nærmeste man kommer et naturlig antibiotika

(liten klype salt her da jeg ikke er sikker på om det var det eller druekjerne)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Hei Jølle,

Jeg har to sykdommer som er dødelige uten "skolemedisin" (altså, ALLE som hadde bare en av disse sykdommene døde før), og derfor farger det nok mitt syn på tingene.

Videre er jeg helt enig i at kroppen ordner opp i mye selv. Men jeg har bodd i mange land (fra Sør Afrika til Portugal, fra Danmark til Brasil), og jeg tror ikke du finner noe land hvor legene er så *restriktive* med å gi ut medikamenter som i Norge.

I mange land tygger folk anti-biotika som om det var snop. Det er farlig for alle!

Med vennlig hilsen og fortsatt god helg

Kjære Sør.

I Norge finnes de under 3000 registrerte legemidler og svært få av disse kombinerer ulike typer. I Tyskland finnes for eksempel over 80.000 legemidler og mange av dem er kombinasjonspreparater. Norske leger blir sterkt oppfordret av Folkehelsa og andre til å være restriktive med antibiotika (likevel bruker vi for mye).

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære jølle.

I mitt tilfelle forsøker jeg å svare på hvorvidt en metode er undersøkt eller ikke. Forskningsaktiviteten er stor og Aarbakkeutvalget (NOU 1998:21) fant blant annet over 30 studier av akupunktur mot kvalme og nærmere 200 studier vedr. homøopati. Det er viktig å understreke at om en metode ikke er vitenskapelig undersøkt, så kan den likevel være virksom. Folks erfaringer er viktige, også innen skolemedisinen. Ca 3 av 4 er fornøyd med behandlingen hos alternative utøvere, dvs de er blitt bedre eller helt bra. Det vanskelige med metoder som ikke er undersøkt er å uttale seg om sannsynlig effekt. Hvis 500 pasienter tester en behandlingsform og 5 av disse blir svært fornøyd og står frem i pressen vil dette gi et inntrykk av en svært effektiv behandling selv om 495 ikke ble bedre. Derfor trenger vi forskning for at alternativ behandling skal kunne utvikle seg videre gjennom at vi kan sammenligne ulike metoder.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Hei jølle, og takk for sist.

Du har en egenskap i å legge inn slike gode innlegg har på DOL. Du vet vel at LEGER ikke krever vitenskapelig bevis på kjemisk og skadelige medikamenter som de ikke på noen måte vil putte inn i sin egen "friske kropp". Disse tablettenes uttesting utenlands er aksepter og ikke utprøvd i Norge, mens vi som driver med alternativ behandling MÅ HA norsk utprøving og testing på våre produkter ! Synes dette er litt rart jeg også. Men legene har vel for mye makt i Norge. Se bare på Tyskland, hvor over 25 % av behandlingen av sykdommer og skavanker behandles alternativt, til og med på sykehusene.

Den norske stat refunderer alt for mye til legene, slik at de kan tillate seg slike umoralske ting. Panikken sprer seg etter hvert og legene går vel en dårligere tid i møte. Bare se på motstanden mot at fysioterapeuter og kiropraktikere skal få lov til å sykmelde folk. Nei legene er og blir et fordyrende mellomledd i mange sammenhenger, og attpåtil får de betalt for det.

Nei, stå på jølle. Vi skal legge legene i bakken i fellesskap.

Dette innlegget blir sikkert slettet, da kritikken i mot leger ikke kan godtas av dem selv. Suverenitet og monopol er en stor trussel ikke bare mot menneskene men også mot sykdommer.

jose

Kjære jose.

Som du vet er jeg en lege med utdannelse både fra skolemedisinen og alternativ medisin. Min oppfatning er at vi må være åpne begge veier og prøve å finne den beste måten å hjelpe pasientene på. Både pris, effekt, bivirkninger og miljøfaktorer er viktige momenter når vi vurderer en behandling. For meg er det ikke et "enten eller" men "både og" (slik som for mange kollegaer i Tyskland og Frankrike. Den tryggeste behandling er den som er vitenskapelig utprøvet enten den kommer fra den ene eller annen leir. Du har ikke rett i at vi leger godtar å bruke kjemiske og skadelige medikamenter uten vitenskapelige bevis. Tvert i mot er bevisbyrden for farmasøytisk industri svært stor.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Hei Jose

Det er vel å ta ting litt langt ut det du sier om "å legge legene i bakken" og det er ikke mitt mål.

Jeg vil bare at de må avslutte makkerskapet med den farmasøytiske industrien og begynne å behandle folk med naturlige ting som bygger opp og hjelper kroppen til å reparere selv istedet for å "dope" folk ned med lykkepiller og alskens gift som gjør at kroppen går inn i en negativ spiral der den må ha mer og mer medisin og også medisin mot medisinen til slutt.

Jeg skjønner ikke at dette er så vanskelig å forstå da vi mennesker har jobbet slik i tusenvis av år, uten "vitenskapelig bevis" og farmasøytisk industri.

Det er klart vi må ha medisiner men det er ikke stedet å starte, da det heller bør brukes der intet annet hjelper.

Min spådom er at om ti år sitter helsevesenet igjen med hypokondere, benbruddene og de håpløse tilfellene. Resten går til andre. Tiden vil vise om dette klaffer.

Jeg vet at min innstilling virker ekstrem på utenforstående men begynn å let etter alternative løsninger og dere vil finne en ny verden!

Kjære jølle.

Vedrørende makkerskap og farmasøytisk industri. Denne industrien er pålagt store dokumentasjonskrav av myndighetene og utviklingskostnadene for nye legemidler er formidable. Dette tar industrien igjen på prisene. De bruker ca 10 ggr mer til forskning enn forskning i offentlig regi og 100ggr mer enn forskning om alternative behandlingsformer. Industriens svar på et medisinsk problem vil alltid være et nytt legemiddel. Industrien bruker mer enn 80.000 Nkr per lege per år i markedsføring. Det er derfor viktig at legene selv søker informasjon om andre behandlingsformer som kan hjelpe pasientene.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Ville bare ta et godt eksempel på hvordan "vitenskapelig bevis " kan være.

For endel år siden fikk vi nye instrukser tredjehvert år om hvordan spedbarn skulle ligge for å minimalisere risikoen for krybbedød.

Forrige instruks var basert på "vitenskapelig bevis" og den ble slått ihjel av den nye og slik er det hele tiden.

Var den forrige bare tull da eller?

Sånne eksempler dukker opp hele tiden så det er vel ikke rart at man setter spørsmålstegn ved verdien av disse resultatene.

jølle

Kjære jølle.

Det er sant at halveringstiden på medisinske sannheter kan være kort. En professor sa når jeg ble uteksaminert fra universitetet: "Halvparten av det dere vet i dag vil være uaktuelt om 10 år - men jeg vet ikke hvilken halvpart." Det er en forbedring hvis våre råd baseres på undersøkelser og ikke "synsing". De første rådene angående krybbedød var basert på slik synsing. Forresten er det ikke ukjent at ting kommer og går innen alternativ behandling også. Hvem drikker askeavkok nå for tiden?

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Hei Jølle,

Det du skriver er simpelthen ikke sant.

For det første, så KAN man måle resultater (eller mangel på sådanne) innen alternativ medisin som alt annet. Hva skulle være så spesielt med AM at man ikke kunne måle resultatene?

Og selvfølgelig kan man spørre folk om de føler seg "glad" eller "deprimert" - helt vitenskapelig.

Jeg synes rett og slett at du (mye mer enn skolemedisinen) skader AM med slike påstander. Hva er det du er redd for?

Hvis AM beviselig fungerer, så er intet bedre enn det. Og hvis alle resultater uteblir så tyder jo det på at det AM produktet faktisk ikke hjelper. DET må du også akseptere.

Du forlanger at vi skal akseptere AM som om det var en religion: "bare tro på det jeg sier".

Kritisk tankegang, og vitenskapelig undersøkelser, kan skille god AM fra dårlig AM.

Og ingen andre enn "falske profeter" er interessert i å formidle dårlig AM!

Med vennlig hilsen

Kjære Sør.

Jeg deltok i mars på et stort symposium i USA om forskning på alternativ behandling. Arrangør var Harvard University som har gått i spissen for dette og amerikanske myndigheter har bevilget 50 mio USD til forskning på alternative metoder i inneværende år. Hovedtrenden er at man ikke lenger er så opptatt av å skille mellom alternativ medisin og skolemedisin, men derimot dokumentert og udokumentert behandling. Som kjent finnes det også udokumentert behandling innen skolemedisinen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Sør.

Jeg deltok i mars på et stort symposium i USA om forskning på alternativ behandling. Arrangør var Harvard University som har gått i spissen for dette og amerikanske myndigheter har bevilget 50 mio USD til forskning på alternative metoder i inneværende år. Hovedtrenden er at man ikke lenger er så opptatt av å skille mellom alternativ medisin og skolemedisin, men derimot dokumentert og udokumentert behandling. Som kjent finnes det også udokumentert behandling innen skolemedisinen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Hei Stig,

Du skriver: "Hovedtrenden er at man ikke lenger er så opptatt av å skille mellom alternativ medisin og skolemedisin, men derimot dokumentert og udokumentert behandling."

Den trenden er jeg enig med - og jeg påpekte nedenfor at når/hvis en bestemt alternativ medisin blir vitenskapelig dokumentert, så blir det vel "skolemedisin", men her diskuterer man egentlig definisjoner. Det er dokumentasjonen som er viktig, og mitt poeng var at resultatene for AM kan testes vitenskapelig, akkurat som skolemedisin.

Det er klart det er vanskelig med dobbel-blind tester med akupunktur, men det er også vanskelig med dobbel-blind tester med å gipse brukne ben! :-)

Derutover er det klart at de farmasøytiske firmaenes formål er å tjene penger, og de vil selvfølgelig prøve å diskreditere vitenskapelige resultater som de ikke kan tjene penger på, eller enda verre (for dem) taper marked på.

I motsatt retning så er den tilsynelatende mangelen på kvalitetskontroll (dosering, holdbarhet) for mye AM svært urovekkende.

Med vennlig hilsen

Sør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...