Gå til innhold

Blir det krig i Norge nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Kayia skrev (37 minutter siden):

Som jeg har sagt før her inne, jeg forstår meg ikke på de som ikke følger statens oppfordring om å etablere et beredskapslager hjemme.

I et liberalt demokrati må man ikke følge statens oppfordringer. Det er også mange historiske eksempler på at statens oppfordringer ikke har vært til individets og samfunnets beste i det lange løp. Dermed har staten som institusjon et troverdighetsproblem ovenfor innbyggerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kayia skrev (55 minutter siden):

Som jeg har sagt før her inne, jeg forstår meg ikke på de som ikke følger statens oppfordring om å etablere et beredskapslager hjemme. 

Beklager men forstår ikke helt hva du tror at et par kaker og noen liter vann, vil gjøre av forskjell, når russerne angriper oss ? Hva eksakt er det du ser for deg hvor det har noe som helst effekt på noe som helst ?

Lager er fint, for kortvarige problemer (som naturkatastrofer). Angriper russerne oss, er kortvarige problemer, ditt minste problem....

Anonymkode: 164eb...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (På 3.5.2024 den 16.19):

Du har nok misforstått om du hørte noen si at det blir krig i Norge nå. Samtidig er det ikke lenger utenkelig at Norge kan bli innlemmet i væpnet aksjon/operasjon i en eller annen form slik situasjonen i verden er akkurat nå.

Som jeg har sagt før her inne, jeg forstår meg ikke på de som ikke følger statens oppfordring om å etablere et beredskapslager hjemme. 

En ting er mat… men blir du virkelig hjemme dersom krigen utbryter? Jeg ville heller tenkt på flukt muligheter, som bensin / disel hvis du har bil som bruker dette. Ha en ekstra tank tilgjengelig. De med El bil sliter jo hvis de tar strømmen… og maten holder kun et par dager. 

Anonymkode: ee25c...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (På 3.5.2024 den 17.03):

I et liberalt demokrati må man ikke følge statens oppfordringer. Det er også mange historiske eksempler på at statens oppfordringer ikke har vært til individets og samfunnets beste i det lange løp. Dermed har staten som institusjon et troverdighetsproblem ovenfor innbyggerne.

Jeg har lest svaret ditt flere ganger men kan ikke se hvordan innspillet ditt har relevans for det jeg skrev til ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper det blir krig så jeg slipper å leve lenger. 

Anonymkode: c9230...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kayia skrev (18 timer siden):

Jeg har lest svaret ditt flere ganger men kan ikke se hvordan innspillet ditt har relevans for det jeg skrev til ts. 

Det er et innspill til din undring over hvorfor noen ikke finner det nødvendig å følge statens oppfordringer. Eller var det noe annet du undret deg over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (24 minutter siden):

Det er et innspill til din undring over hvorfor noen ikke finner det nødvendig å følge statens oppfordringer. Eller var det noe annet du undret deg over?

Så lenge Kayia har nok mat i boks så tror hun at da er hun trygg. 

Anonymkode: ee25c...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så lenge Kayia har nok mat i boks så tror hun at da er hun trygg.

Det er mulig, men kan hun dyrke sin egen mat og bygge sitt eget hus hvis det trengs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (14 minutter siden):

Det er mulig, men kan hun dyrke sin egen mat og bygge sitt eget hus hvis det trengs?

Ja hun får begynne å dyrke både grønnsaker og frukt midt i krigen. 

Anonymkode: ee25c...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
psykedeliker skrev (48 minutter siden):

Det er et innspill til din undring over hvorfor noen ikke finner det nødvendig å følge statens oppfordringer. Eller var det noe annet du undret deg over?

Ja jeg undrer meg over at folk velger å ignorere rådet.. Det betyr ikke at jeg tror at et demokrati pålegger oss dette, og derfor skjønner jeg lite av ditt innspill om at man velger fritt i er demokrati. Selvfølgelig gjør vi det. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kayia skrev (4 minutter siden):

Ja jeg undrer meg over at folk velger å ignorere rådet.. Det betyr ikke at jeg tror at et demokrati pålegger oss dette, og derfor skjønner jeg lite av ditt innspill om at man velger fritt i er demokrati. Selvfølgelig gjør vi det. 

Men hva er det du ikke skjønner? At noen gjør sine (ukloke) valg bare fordi de kan, og ikke trenger noen annen grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (12 minutter siden):

Ja jeg undrer meg over at folk velger å ignorere rådet.. Det betyr ikke at jeg tror at et demokrati pålegger oss dette, og derfor skjønner jeg lite av ditt innspill om at man velger fritt i er demokrati. Selvfølgelig gjør vi det. 

Hvem har sagt i denne tråden at vi ikke har mat på lager? Jeg stikker hjem til mine dersom det bryter ut i krig. Og jeg er en av dem som også har plan hvor jeg drar og med bil som selvfølgelig ikke har strøm. 

Anonymkode: ee25c...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Men hva er det du ikke skjønner? At noen gjør sine (ukloke) valg bare fordi de kan, og ikke trenger noen annen grunn?

Det er forskjell på å ikke skjønne og å ikke skjønne seg på. I dette tilfellet skjønner jeg, men skjønner meg ikke på et slikt valg.

Nå syns jeg vi er ferdige med denne diskusjonen, vi er uenige og det er helt ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

En ting er mat… men blir du virkelig hjemme dersom krigen utbryter? Jeg ville heller tenkt på flukt muligheter, som bensin / disel hvis du har bil som bruker dette. Ha en ekstra tank tilgjengelig. De med El bil sliter jo hvis de tar strømmen… og maten holder kun et par dager. 

Anonymkode: ee25c...164

Jeg vet ikke hva en uventet krisesituasjon gir meg mulighet til å gjøre, og nettopp derfor foretrekker jeg å rigge meg slik at jeg overlever hjemme en periode dersom det oppstår en krise. Jeg vil nok også prøve å forflytte meg til et annet, tryggere sted etterhvert vil jeg tro. Jeg har ikke egen bil, så diesel har jeg ikke nytte av. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge Kayia har nok mat i boks så tror hun at da er hun trygg. 

Anonymkode: ee25c...164

Nei trygg tror jeg ikke at jeg vil være i en krisesituasjon. 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja hun får begynne å dyrke både grønnsaker og frukt midt i krigen. 

Anonymkode: ee25c...164

Det har jeg mulighet til på hytta, dersom det blir nødvendig. Hjemme er det kun på urtenivå dessverre. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvem har sagt i denne tråden at vi ikke har mat på lager? Jeg stikker hjem til mine dersom det bryter ut i krig. Og jeg er en av dem som også har plan hvor jeg drar og med bil som selvfølgelig ikke har strøm. 

Anonymkode: ee25c...164

Jeg snakker ikke om de som har mat på lager i denne tråden, men de som ikke har mat, vann, mulighet til å lytte på radio, til å koke noe, eller få opp varme der de bor.

Men dette er slik jeg tenker. Du står imidlertid fritt til å velge en annen strategi.

Nå har jeg gjort rede for at jeg tenker sånn. at det er helt ok for meg at du gjør noe annet. Vi er enige om at det er vanskelig å forstå hverandre i denne saken og med det er vi nok i mål med denne diskusjonen.

Ha en fin søndag! 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg har sans for å ikke kaste bort energi på bekymringer før det begynner å bli rasjonelt å gjøre det. Sånn jeg ser det er faren for krig i Norge i dag svart liten. Noen år fram i tid tror jeg godt det kan være annerledes, men det er poengløst å bekymre seg for det før faren er konkret. Først da kan man legge en plan etter forholdene. De ukrainske og russiske mennene som kom seg ut mens det ennå var mulig analyserte situasjonen korrekt og handla deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (4 timer siden):

Jeg vet ikke hva en uventet krisesituasjon gir meg mulighet til å gjøre, og nettopp derfor foretrekker jeg å rigge meg slik at jeg overlever hjemme en periode dersom det oppstår en krise. Jeg vil nok også prøve å forflytte meg til et annet, tryggere sted etterhvert vil jeg tro. Jeg har ikke egen bil, så diesel har jeg ikke nytte av. 

Nei trygg tror jeg ikke at jeg vil være i en krisesituasjon. 

Det har jeg mulighet til på hytta, dersom det blir nødvendig. Hjemme er det kun på urtenivå dessverre. 

Jeg snakker ikke om de som har mat på lager i denne tråden, men de som ikke har mat, vann, mulighet til å lytte på radio, til å koke noe, eller få opp varme der de bor.

Men dette er slik jeg tenker. Du står imidlertid fritt til å velge en annen strategi.

Nå har jeg gjort rede for at jeg tenker sånn. at det er helt ok for meg at du gjør noe annet. Vi er enige om at det er vanskelig å forstå hverandre i denne saken og med det er vi nok i mål med denne diskusjonen.

Ha en fin søndag! 

Det er vel av grunner som om de tror det ikke vil skje. De fleste som tenker to tanker samtidig følger anbefalingene, god søndag til deg også. 

Anonymkode: ee25c...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123
AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 20.56):

Hørte på nyhetene noe om det…

Anonymkode: ee25c...164

Det har de ikke sagt noe om. Ta det helt med ro. Men Ukraina kan ikke tape mot Russland, da ligger vi tynt an. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Håper det blir krig så jeg slipper å leve lenger. 

Anonymkode: c9230...3ec

Det var tøft sagt, du kan ikke mene det. Da blir det ikke bare du som dør. Ta deg sammen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel
AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 17.22):

Beklager men forstår ikke helt hva du tror at et par kaker og noen liter vann, vil gjøre av forskjell, når russerne angriper oss ? Hva eksakt er det du ser for deg hvor det har noe som helst effekt på noe som helst ?

Lager er fint, for kortvarige problemer (som naturkatastrofer). Angriper russerne oss, er kortvarige problemer, ditt minste problem....

Anonymkode: 164eb...2f7

Jeg tror det kan hjelpe på en del situasjoner allikevel. Hvis en vannforsyning eller vei inn til en by blir ødelagt så tar det ikke nødvendigvis veldig lang tid å fikse det, men det er greit at alle har et lite buffer.

Det første som skjer i kriser er at butikkene blir tømt fordi folk hamstrer. Da er det også greit at alle har litt fra før.

Det går uansett ikke an å være forberedt på alt som kan skje i en krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...