Gå til innhold

Bruker du sminke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Hvis jeg må forklare det til deg, så er du enda mer lost enn jeg trodde. 

Men takk for at du bekreftet for meg alt som er galt med dagens fokus på det kunstige som det som er vakkert.

Jeg er ikke lost? Skjønner ikke hva du mener når du svarer så useriøst. Nå må jeg se på maling tørke mens du blir seriøs igjen. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke lost? Skjønner ikke hva du mener når du svarer så useriøst. Nå må jeg se på maling tørke mens du blir seriøs igjen. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Er din holdning vanlig blant andre 20-åringer eller har du litt andre holdninger til dette enn de du kjenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Er din holdning vanlig blant andre 20-åringer eller har du litt andre holdninger til dette enn de du kjenner?

Jeg er ikke 20 år. Nå tror jeg du tar feil mellom anonyme her… jeg kjenner mange som har kosmetikk som yrke. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke 20 år. Nå tror jeg du tar feil mellom anonyme her… jeg kjenner mange som har kosmetikk som yrke. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Godt mulig, ikke lett å skille mellom alle dere anonyme alltid. Men egentlig enda verre med slike holdninger hvis du er eldre enn 20 år.

Jeg ser ikke helt relevansen med at du kjenner folk som har kosmetikk som yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Godt mulig, ikke lett å skille mellom alle dere anonyme alltid. Men egentlig enda verre med slike holdninger hvis du er eldre enn 20 år.

Jeg ser ikke helt relevansen med at du kjenner folk som har kosmetikk som yrke.

Så du mener sminke og mine holdninger tilsvarer jeg er enten 13, 20 eller er for gammel for holdningene? Begynn med presentasjon selv før du kommer med sånne krenkende påstander neste gang. Min interesse er sminke uten at jeg er mindre verdt enn deg. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du mener sminke og mine holdninger tilsvarer jeg er enten 13, 20 eller er for gammel for holdningene? Begynn med presentasjon selv før du kommer med sånne krenkende påstander neste gang. Min interesse er sminke uten at jeg er mindre verdt enn deg. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Ikke sminke, men holdningene. Ja, jeg synes det er trist hvis noen over 17 har slike holdninger, og det står jeg for. 

Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg er mer verdt enn deg. Jeg mener vel egentlig at du er mer verdt enn du mener du er selv. Jeg mener du er verdt nok til at det å gå ut i verden uten sminke burde vært helt problemfritt. Du er verdt så mye at det å sparkle deg selv ikke er nødvendig for å føle deg vel. Deg og den du er er nok til at du kan føle deg vel.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Sminke gjør folk penere. Det er det ingen tvil om. Folk i min alder , trenger sminke. Man bør ikke ta på for mye, synes jeg. Det blir man bare seende eldre ut av. 

Hvis jeg går uten sminke, føler jeg meg ikke ordentlig påkledd. Det har ingen hensikt å kle seg pent, hvis ikke man " har kledd på" ansiktet. 

Hvis man har sluttet å sminke seg, lar håret bli grått osv i for tidlig alder, ser det litt ut som om man har gitt opp livet. Jeg håper ikke jeg kommer dit at jeg ikke lenger gidder å ta vare på meg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel
Nicklusheletida skrev (8 minutter siden):

Sminke gjør folk penere. Det er det ingen tvil om. Folk i min alder , trenger sminke. Man bør ikke ta på for mye, synes jeg. Det blir man bare seende eldre ut av. 

Hvis jeg går uten sminke, føler jeg meg ikke ordentlig påkledd. Det har ingen hensikt å kle seg pent, hvis ikke man " har kledd på" ansiktet. 

Hvis man har sluttet å sminke seg, lar håret bli grått osv i for tidlig alder, ser det litt ut som om man har gitt opp livet. Jeg håper ikke jeg kommer dit at jeg ikke lenger gidder å ta vare på meg selv..

Det virker, men ser jo at folk blir avhengige. Hvis man aldri har vist seg uten sminke så blir det skummelt å droppe det.

Hvis ingen kvinner hadde brukt det så hadde alle stilt likt. Det blir et slags våpenkappløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Nicklusheletida skrev (16 minutter siden):

Sminke gjør folk penere. Det er det ingen tvil om. Folk i min alder , trenger sminke. Man bør ikke ta på for mye, synes jeg. Det blir man bare seende eldre ut av. 

Hvis jeg går uten sminke, føler jeg meg ikke ordentlig påkledd. Det har ingen hensikt å kle seg pent, hvis ikke man " har kledd på" ansiktet. 

Hvis man har sluttet å sminke seg, lar håret bli grått osv i for tidlig alder, ser det litt ut som om man har gitt opp livet. Jeg håper ikke jeg kommer dit at jeg ikke lenger gidder å ta vare på meg selv..

Jeg deler ditt syn. Min svært godt voksne mor er fremdeles forfengelig, og det syns jeg er et gode på linje med at hun fremdeles planlegger mange år fram i tid til tross for høy alder. Da hun nylig pusset opp kjøkkenet snakket hun om at "nå blir det mye hyggeligere å få besøk", akkurat som hun sier når hun steller seg om morgenen eller klipper og legger håret. Hun hadde spart penger på å gi blanke, men hadde det gjort henne til et sunnere menneske? Neppe.

Å ønske å framstå så fin man kan overfor andre er hverken sykelig eller representerer noe grusomt, snarere tvert om slik jeg ser det.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Grendel skrev (4 minutter siden):

Det virker, men ser jo at folk blir avhengige. Hvis man aldri har vist seg uten sminke så blir det skummelt å droppe det.

Hvis ingen kvinner hadde brukt det så hadde alle stilt likt. Det blir et slags våpenkappløp.

Du er klar over at Kleopatra påviselig sminket seg? Sminke ble ikke oppfunnet i vår tid, det har alltid vært der.

Med det sagt, flere i denne tråden snakker som at det finnes bare to nivå av sminke - alt på en gang eller ingenting. Sånn er det selvfølgelig ikke, som Nicklusheletida så korrekt påpeker. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (15 minutter siden):

Sminke gjør folk penere. Det er det ingen tvil om. Folk i min alder , trenger sminke. Man bør ikke ta på for mye, synes jeg. Det blir man bare seende eldre ut av. 

Hvis jeg går uten sminke, føler jeg meg ikke ordentlig påkledd. Det har ingen hensikt å kle seg pent, hvis ikke man " har kledd på" ansiktet. 

Hvis man har sluttet å sminke seg, lar håret bli grått osv i for tidlig alder, ser det litt ut som om man har gitt opp livet. Jeg håper ikke jeg kommer dit at jeg ikke lenger gidder å ta vare på meg selv..

Nå vet jeg ikke hva du mener med i «min alder» men jeg er enig med deg i at det er viktig og ta vare på seg selv. For en stund siden så jeg et menneske som ca 40 år med helt grått hår. Hun så ut som hun var i 60 årene. Dette synes jeg er er trist syn. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå vet jeg ikke hva du mener med i «min alder» men jeg er enig med deg i at det er viktig og ta vare på seg selv. For en stund siden så jeg et menneske som ca 40 år med helt grått hår. Hun så ut som hun var i 60 årene. Dette synes jeg er er trist syn. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Jeg er i slutten av 50-åra, men ca 40 på innsiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (22 minutter siden):

Ikke sminke, men holdningene. Ja, jeg synes det er trist hvis noen over 17 har slike holdninger, og det står jeg for. 

Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg er mer verdt enn deg. Jeg mener vel egentlig at du er mer verdt enn du mener du er selv. Jeg mener du er verdt nok til at det å gå ut i verden uten sminke burde vært helt problemfritt. Du er verdt så mye at det å sparkle deg selv ikke er nødvendig for å føle deg vel. Deg og den du er er nok til at du kan føle deg vel.

Jeg pleier ikke å gi folk alder på meningene sine så dette var nytt for meg. Jeg tenker vi er ulike og slik jeg har forstått deg bruker du ikke sminke i hverdagen så da blir det sikkert for deg vanskelig med forståelse for meg. Jeg bruker ikke mer enn 5 min hver dag etter jeg har pusset tennene til å bli klar for dagen. Dette er fordi jeg har falske eller vippe extensions for å spare tid, for tid er noe jeg sjeldent har om morgen. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Kayia skrev (16 minutter siden):

Jeg deler ditt syn. Min svært godt voksne mor er fremdeles forfengelig, og det syns jeg er et gode på linje med at hun fremdeles planlegger mange år fram i tid til tross for høy alder. Da hun nylig pusset opp kjøkkenet snakket hun om at "nå blir det mye hyggeligere å få besøk", akkurat som hun sier når hun steller seg om morgenen eller klipper og legger håret. Hun hadde spart penger på å gi blanke, men hadde det gjort henne til et sunnere menneske? Neppe.

Å ønske å framstå så fin man kan overfor andre er hverken sykelig eller representerer noe grusomt, snarere tvert om slik jeg ser det.

Jeg satt ved siden av da min 89-årige svigermor døde. Hun var ikke klar for døden enda. Alt skjedde veldig fort. Hun hadde akkurat pusset alle vinduer og hun lå der med nylakkede negler da hun sovnet inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (21 minutter siden):

Jeg deler ditt syn. Min svært godt voksne mor er fremdeles forfengelig, og det syns jeg er et gode på linje med at hun fremdeles planlegger mange år fram i tid til tross for høy alder. Da hun nylig pusset opp kjøkkenet snakket hun om at "nå blir det mye hyggeligere å få besøk", akkurat som hun sier når hun steller seg om morgenen eller klipper og legger håret. Hun hadde spart penger på å gi blanke, men hadde det gjort henne til et sunnere menneske? Neppe.

Å ønske å framstå så fin man kan overfor andre er hverken sykelig eller representerer noe grusomt, snarere tvert om slik jeg ser det.

Den aller beste versjonen av seg selv blir man om man opererer seg. Da blir man helt perfekt. 

Anonymkode: dbc8e...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (39 minutter siden):

Hvis man har sluttet å sminke seg, lar håret bli grått osv i for tidlig alder, ser det litt ut som om man har gitt opp livet. Jeg håper ikke jeg kommer dit at jeg ikke lenger gidder å ta vare på meg selv..

Jeg tenker motsatt. Jeg respekterer de som lar håret bli grått og som ikke er redd for å vise sin alder. Det betyr på ingen måte at man har gitt opp. Det kan også bety at man har vokst forbi den fasen hvor man forsøker å se yngre ut enn man faktisk er. Noe som for meg er et sunnhetstegn.

Min mor og min ene tante farger fortsatt håret. Min andre tante har aldri farget det og har grått hår lenge før dem. Hun er en av de tøffeste damer jeg kjenner, ei av de som har satt sine spor i mitt liv og som jeg ser opp til, fordi hun alltid har våget å gå sin egen vei. Helt uavhengig av farge på håret.

Ikke misforstå, jeg er ikke motstander av å ta vare på seg selv. Jeg trener og spiser sunt for å få en sunnere livsstil. Jeg farger håret og jeg sminker meg. Men jeg MÅ ikke gjøre det. Etter jeg har farget håret så føler jeg meg vel og tenker at jeg vil holde det slik. Men etterhvert falmer fargen og jeg rett og slett glemmer å friske det opp før det har gått kanskje ett år. 

Samme med sminke. Jeg sminker meg før ny jobb, føler meg vel og tenker at dette vil jeg fortsette med. Også glemmer jeg det.

For så lite betyr det for meg. Ja, jeg føler meg vel med nyfrisert og nyfarget hår, med pene klær og pen sminke. Selvsagt gjør jeg det. Men jeg holder det til spesielle anledninger. Og, ikke minst, jeg er ikke avhengig av farget hår og sminke for å føle meg vel i hverdagen.

Folk må selvsagt få lov til å ha andre meninger omkring dette enn meg. Men som all annen avhengighet så synes jeg ikke avhengighet til sminke er positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manakins

Nei, aldri. Jeg kan le så tårene pipler og gni meg i øynene når jeg vil, uten bekymring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Den aller beste versjonen av seg selv blir man om man opererer seg. Da blir man helt perfekt. 

Anonymkode: dbc8e...4db

Det føler ikke jeg for min egen del, men makeup vil jeg ha. Hva du gjør og velger er opp til deg og lommeboken din, men det er ikke gitt at jeg syns feks du ble vakrere etter et inngrep. Uansett har det lite betydning hva jeg mener om deg - håper jeg. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Vhanja skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker motsatt. Jeg respekterer de som lar håret bli grått og som ikke er redd for å vise sin alder. Det betyr på ingen måte at man har gitt opp. Det kan også bety at man har vokst forbi den fasen hvor man forsøker å se yngre ut enn man faktisk er. Noe som for meg er et sunnhetstegn.

Min mor og min ene tante farger fortsatt håret. Min andre tante har aldri farget det og har grått hår lenge før dem. Hun er en av de tøffeste damer jeg kjenner, ei av de som har satt sine spor i mitt liv og som jeg ser opp til, fordi hun alltid har våget å gå sin egen vei. Helt uavhengig av farge på håret.

Ikke misforstå, jeg er ikke motstander av å ta vare på seg selv. Jeg trener og spiser sunt for å få en sunnere livsstil. Jeg farger håret og jeg sminker meg. Men jeg MÅ ikke gjøre det. Etter jeg har farget håret så føler jeg meg vel og tenker at jeg vil holde det slik. Men etterhvert falmer fargen og jeg rett og slett glemmer å friske det opp før det har gått kanskje ett år. 

Samme med sminke. Jeg sminker meg før ny jobb, føler meg vel og tenker at dette vil jeg fortsette med. Også glemmer jeg det.

For så lite betyr det for meg. Ja, jeg føler meg vel med nyfrisert og nyfarget hår, med pene klær og pen sminke. Selvsagt gjør jeg det. Men jeg holder det til spesielle anledninger. Og, ikke minst, jeg er ikke avhengig av farget hår og sminke for å føle meg vel i hverdagen.

Folk må selvsagt få lov til å ha andre meninger omkring dette enn meg. Men som all annen avhengighet så synes jeg ikke avhengighet til sminke er positivt.

Men det er jo fint at vi er forskjellige og tenker ulikt om ting. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke sminker meg for å se yngre ut. Jeg vet at alderen er umulig å skjule uansett. For meg handler det om velvære. Jeg føler meg mer opplagt og finere med sminke. 

Under coronaperioden f.eks med kun hjemmekontor, sluttet jeg å bry meg. Jeg dasset usminket i pyjamasbukse frem til lunsj. Noen dager hele dagen. Ikke fikk vi lov til å trene heller. Jeg ble apatisk og jeg la på meg. 

Det er sunt for den psykiske helsa og pynte seg, mener jeg. 

Jeg tør å vise meg uten sminke både til venner og alle andre. Jeg er på hyttetur med vennegjenger og alle har sett meg uten sminke. Jeg er ikke avhengig, men jeg ser bedre ut med sminke på. Derfor bruker jeg det daglig ( unntak hjemmekontor ) 

Mange er fine med grått hår. Det kan hende jeg kommer til å ha det i fremtiden. Foreløpig er jeg ikke helgrå, så det ville ikke blitt pent på meg. Samboeren min er helgrå og har en flott gråhvit manke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (37 minutter siden):

Jeg satt ved siden av da min 89-årige svigermor døde. Hun var ikke klar for døden enda. Alt skjedde veldig fort. Hun hadde akkurat pusset alle vinduer og hun lå der med nylakkede negler da hun sovnet inn. 

Vakkert syns jeg. Jeg håper jeg vandrer ut av tiden på samme vis, optimistisk og fremdeles med blikk mot morgendagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...