Gå til innhold

Bruker du sminke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (39 minutter siden):

Jeg satt ved siden av da min 89-årige svigermor døde. Hun var ikke klar for døden enda. Alt skjedde veldig fort. Hun hadde akkurat pusset alle vinduer og hun lå der med nylakkede negler da hun sovnet inn. 

Kommer en avsporing nå. Jeg hang meg opp opp i at hun ikke var klar for døden. Hvorfor døde hun? Jeg antar det var alderen men så grusomt det må ha vært for hun og dere. Bare døde hun plutselig? 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (4 minutter siden):

Det er sunt for den psykiske helsa og pynte seg, mener jeg. 

 

Det er jeg enig i.

Det er ikke sunt for helsa om man ikke kan vise seg utenfor døren uten sminke. Om man ikke føler seg vel uten sminke. Da har det bikket over, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Det er jeg enig i.

Det er ikke sunt for helsa om man ikke kan vise seg utenfor døren uten sminke. Om man ikke føler seg vel uten sminke. Da har det bikket over, mener jeg.

Nei det har det ikke! Du har bikket 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det har det ikke! Du har bikket 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Jo, jeg mener det har bikket over. Nå sier du bare tull uten at det er gjennomtenkt.

Det er positivt å pynte seg. Det er positivt å ha lyst å se ekstra pen ut.

Det bikker over til å bli negativt når man blir avhengig av det. Som all annen avhengighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Kayia skrev (10 minutter siden):

Vakkert syns jeg. Jeg håper jeg vandrer ut av tiden på samme vis, optimistisk og fremdeles med blikk mot morgendagen.

Jeg synes også det var vakkert ❤️ Ser for meg at det ville vært fint både for mine foreldre og meg selv - å dø sånn, når en nettopp har gjort noe fint for den nærmeste tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer en avsporing nå. Jeg hang meg opp opp i at hun ikke var klar for døden. Hvorfor døde hun? Jeg antar det var alderen men så grusomt det må ha vært for hun og dere. Bare døde hun plutselig? 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Hun og svigerfar skulle på legevakta en tur. Hun var ikke dårlig og jeg husker ikke hva de skulle der. Bare ta noen prøver eller fornye resept eller noe, mener jeg.  Svigerfar har fortalt at hun spøkte og lo da de dro dit. De dro dit med t- banen. Hun var frisk som bare det. Da de skulle hjem, skulle hun bare en liten tur på do. Svigerfar hørte hun ropte der inne. Han fikk tak i noen som låste opp døra. Hjertet hadde da stoppet. De klarte å få i gang hjertet igjen. Hun ble sendt til sykehuset og ble holdt kunstig i live. Vi fikk beskjed om at det ikke var noe liv å våkne opp til og det var der på sykehuset jeg satt da hun døde. 

Mentalt og fysisk var hun ikke klar for å dø nei, men alderen tilsa jo at hva som helst kunne skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

Jo, jeg mener det har bikket over. Nå sier du bare tull uten at det er gjennomtenkt.

Det er positivt å pynte seg. Det er positivt å ha lyst å se ekstra pen ut.

Det bikker over til å bli negativt når man blir avhengig av det. Som all annen avhengighet.

Det er en morgen rutine som alt annet. Det er en del av personlig hygiene. Det er like naturlig som å bruke tampong, pusse tennene og være et helt menneske. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Hun og svigerfar skulle på legevakta en tur. Hun var ikke dårlig og jeg husker ikke hva de skulle der. Bare ta noen prøver eller fornye resept eller noe, mener jeg.  Svigerfar har fortalt at hun spøkte og lo da de dro dit. De dro dit med t- banen. Hun var frisk som bare det. Da de skulle hjem, skulle hun bare en liten tur på do. Svigerfar hørte hun ropte der inne. Han fikk tak i noen som låste opp døra. Hjertet hadde da stoppet. De klarte å få i gang hjertet igjen. Hun ble sendt til sykehuset og ble holdt kunstig i live. Vi fikk beskjed om at det ikke var noe liv å våkne opp til og det var der på sykehuset jeg satt da hun døde. 

Mentalt og fysisk var hun ikke klar for å dø nei, men alderen tilsa jo at hva som helst kunne skje. 

Oi, livet er skjørt når jeg leser dette. Svigerfaren din må ha vært i sjokk, hvem vet hvordan livet kan ende?! Du minner meg på at det er viktig og leve hver dag, få maks ut av dagen. Var det hjerteinfarkt, eller hjertestans? (Eller er det det samme)? Det må være tøft, å se på. Jeg har ikke sett noen dø før, døden virker skremmende. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en morgen rutine som alt annet. Det er en del av personlig hygiene. Det er like naturlig som å bruke tampong, pusse tennene og være et helt menneske. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Det kan man si om alt.

Jeg har ikke den morgenrutinen når det kommer til sminke, og føler meg fortsatt som et helt menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Det kan man si om alt.

Jeg har ikke den morgenrutinen når det kommer til sminke, og føler meg fortsatt som et helt menneske.

Kanskje du ikke forstår dette. Du forstår ikke hvordan eller hvorfor noen ikke kan ikke klage seg uten. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje du ikke forstår dette. Du forstår ikke hvordan eller hvorfor noen ikke kan ikke klage seg uten. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Jeg trenger ikke forstå det. På samme måte som jeg ikke trenger å forstå hvorfor en alkoholiker ikke klarer å komme seg gjennom en dag uten alkohol. 

Avhengighet er avhengighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Jeg trenger ikke forstå det. På samme måte som jeg ikke trenger å forstå hvorfor en alkoholiker ikke klarer å komme seg gjennom en dag uten alkohol. 

Avhengighet er avhengighet. 

Det var et elendig argument. Du kan ikke i fulle alvor mene at det kan sidestilles? 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var et elendig argument. Du kan ikke i fulle alvor mene at det kan sidestilles? 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Avhengighet er avhengighet, og det er uheldig uansett hvilken form den kommer i. Selv om graden av hvor skadelig det er for en selv og for samfunnet varierer.

Du klarer ikke å anerkjenne at du er avhengig av sminke.

Jeg er avhengig av kaffe. Jeg vil få dårlig fokus og hodepine hvis jeg ikke drikker kaffe på jobb en tidlig morgen. Det kommer av avhengighet. Det har veldig lite å si for meg og for samfunnet.

Du kan ikke gå ut døren uten sminke. Det er også avhengighet. Det har veldig lite å si for deg i hverdagen, men er en del av et større problem i samfunnet når det kommer til skjønnhetsideal.

Klarer du virkelig ikke å se det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja må bruke sminke, men kan og gå ut på butikker uten sminke. Alt etter som. Vet om ei som måtte sminke seg før hun skulle i postkassen hver dag. Det gidder ikke jeg.

Anonymkode: cd14b...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Avhengighet er avhengighet, og det er uheldig uansett hvilken form den kommer i. Selv om graden av hvor skadelig det er for en selv og for samfunnet varierer.

Du klarer ikke å anerkjenne at du er avhengig av sminke.

Jeg er avhengig av kaffe. Jeg vil få dårlig fokus og hodepine hvis jeg ikke drikker kaffe på jobb en tidlig morgen. Det kommer av avhengighet. Det har veldig lite å si for meg og for samfunnet.

Du kan ikke gå ut døren uten sminke. Det er også avhengighet. Det har veldig lite å si for deg i hverdagen, men er en del av et større problem i samfunnet når det kommer til skjønnhetsideal.

Klarer du virkelig ikke å se det?

Nei jeg ser ikke på det som avhengighet. Det å uten sminke er som og føles som å gå naken i ansiktet. Det føles feil og det jeg vil se rar ut, kanskje utslitt, kanskje forskrekkelig, hvem vet. Bra ut ser det uansett ikke. Det handler om å kle på seg, også i ansiktet før du treffer folk. Det er ikke avhengighet. Nei jeg føler du overdriver dette til sykelige idèer du har laget deg. Du sidestiller det med alkohol, seriøst liksom. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei jeg ser ikke på det som avhengighet. Det å uten sminke er som og føles som å gå naken i ansiktet. Det føles feil og det jeg vil se rar ut, kanskje utslitt, kanskje forskrekkelig, hvem vet. Bra ut ser det uansett ikke. Det handler om å kle på seg, også i ansiktet før du treffer folk. Det er ikke avhengighet. Nei jeg føler du overdriver dette til sykelige idèer du har laget deg. Du sidestiller det med alkohol, seriøst liksom. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Du fornekter at du er avhengig, selv når hvert ord i innlegget du skriver definerer avhengighet. Da har vi ikke mer å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Du fornekter at du er avhengig, selv når hvert ord i innlegget du skriver definerer avhengighet. Da har vi ikke mer å diskutere.

Nei dette er vi ikke enig om. Du er avhengig av kaffe som er skadelig for deg, ødelegger tennene dine og gir kroppen koffein som også er skadelig hvis du overdriver. Drikk i stedet melk så blir du mer positiv til sminke, det vil hjelpe deg. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei dette er vi ikke enig om. Du er avhengig av kaffe som er skadelig for deg, ødelegger tennene dine og gir kroppen koffein som også er skadelig hvis du overdriver. Drikk i stedet melk så blir du mer positiv til sminke, det vil hjelpe deg. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Så du ser min avhengighet, men ikke din egen? Og skal moralisere ovenfor meg helt uten selvinnsikt om deg selv?

Jeg tror vi legger ballen død her, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Oi, livet er skjørt når jeg leser dette. Svigerfaren din må ha vært i sjokk, hvem vet hvordan livet kan ende?! Du minner meg på at det er viktig og leve hver dag, få maks ut av dagen. Var det hjerteinfarkt, eller hjertestans? (Eller er det det samme)? Det må være tøft, å se på. Jeg har ikke sett noen dø før, døden virker skremmende. 

Anonymkode: 81fa0...9cc

Ja, for han kom det som et sjokk der og da, men han har det fint han nå. Man må se litt realistisk på det. Det var en godt voksen dame og ingen lever evig. Jeg vet ikke om det var hjerteinnfarkt eller hjertestans. Det ble sagt noe om en lekasje på en åre. 

Hun hadde sagt ca 14 dager før hun døde til sitt barnebarn at hun synes hun hadde vært heldig med livet sitt. Hun hadde hatt et godt liv, hadde vært frisk og ingen store sorger i livet. Hun var heldig og det er salvsagt godt å tenke på for de nærmeste. 

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (15 minutter siden):

Så du ser min avhengighet, men ikke din egen? Og skal moralisere ovenfor meg helt uten selvinnsikt om deg selv?

Jeg tror vi legger ballen død her, jeg.

Forskjellen er at det du er avhengig er er skadelig for deg, du har ikke godt av kaffe hvis dette medfører at du får bivirkninger uten. Det jeg gjør, skader ingen.

Anonymkode: 81fa0...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...