Gå til innhold

Innvandring og gjengkriminalitet: Kripos-topp mener det er naivt å tro at Norge ikke kan ende opp som Sverige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
psykedeliker skrev (10 minutter siden):

I prinsippet full legalisering av både produksjon, salg og bruk. I praksis kan vi ha en ordning med kommersiell produksjon og salg gjennom vinmonopol eller apotek. Så kan ressursene heller brukes å fjerne årsakene til at folk misbruker rus.

Riktig, det heter liberalt demokrati. Du får ta det opp med alle de enkeltindividene som ikke støtter opp om det liberale demokratiet verken gjennom liv eller lære.

Hva tror du ville skjedd med El Salvador om de kopierte Norske lover? 

Vet ikke hva jeg skal ta opp med hvem, et land uten grenser er ikke et land... Er som å sitte ved en elv og ta opp en diskusjon med vanndråpene. Vet ikke hva det vil oppnå. 🙄

frosken skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det er avgjørende å ha nok ressurser i skolen og et inkluderende arbeidsmarked. Alt for mange unge gutter faller mer eller mindre ut av skolen og for mange unge menn får ikke jobb. Da blir de enkelt bytte for de som rekrutterer til de kriminelle miljøene. 

Er jo innvandring av nye folk som pusher lønninger ned for de på bunn, som ofte er tidligere innvandrere selv.  Er du for innvandring av ufaglært arbeidskraft, selv om det rammer minoriteter i Norge og gir et mindre inkluderende arbeidsmarked for ufaglærte ? 

ISW skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det er en forenkling å si at mennesker fra en annen kultur nærmest er født kriminelle og av den grunn at samfunnet må beskytte seg mot dem.

Stråmann !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 🙄

ISW skrev (17 minutter siden):

Hvorfor velger mennesker å selge dop i stedet for å gå på skole?

Folk gjør det som oppfattes best for dem gitt deres situasjon. Og som du ser, vil kultur da spille en rolle. Og andre ting utenfor kultur spiller også en rolle. At kultur ikke er 100%, betyr jo ikke at kultur ikke er viktig. 

Folks gener og slikt får vi ikke gjort så mye med, så en må nesten fokusere på de tingene en har kontroll over, som er kulturen i landet som en kan beholde, eller bytte ut med andre kulturer, som kan være bedre eller dårligere, på forskjellige områder, og Lovene da.

Importerer vi masse kinesere f.eks vil nok kriminaliteten gå ned, men risikoen for kommunisme går betydelig opp ;) Antar at du er enig i det, i at kultur kan påvirke land, du slår meg ikke som "magisk jord" teori typen, så vi er nok egentlig enige i bunn, selv om du trolig er litt mer glad i billig arbeidskraft enn meg ;)

Anonymkode: 978da...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja hele det Norske samfunn blir mer og mer ødelagt, så det får bare gå som det går. 

Anonymkode: 8ed39...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva tror du ville skjedd med El Salvador om de kopierte Norske lover?

Det har jeg ingen forutsetning for å vite noe om, så hva vil du frem til her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (6 timer siden):

Man kan legalisere narkotika slik at de kriminelle mister inntektsgrunnlaget

Også stoffer som kokain, heroin og amfetamin?

Uansett regner jeg med at staten kommer til å avgiftsbelegge dette på samme måte som alkohol og tobakk, så da blir det fortsatt et illegalt marked.

Anonymkode: 493ef...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Også stoffer som kokain, heroin og amfetamin?

Dette har jeg allerede redegjort for, og ser ingen grunn til å gjenta meg selv.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

så da blir det fortsatt et illegalt marked.

Riktig, men grunnlaget for veldig mye av tilleggskriminaliteten faller bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (4 timer siden):

Jeg tror det er avgjørende å ha nok ressurser i skolen og et inkluderende arbeidsmarked. Alt for mange unge gutter faller mer eller mindre ut av skolen og for mange unge menn får ikke jobb. Da blir de enkelt bytte for de som rekrutterer til de kriminelle miljøene. 
Jeg tror også at i det minste delvis legalisering av narkotika, vil fjerne grunnlaget for en del kriminalitet. 

Det er jeg enig med deg i. Mye kriminalitet er knyttet opp mot narkotika. Både i større og mindre grad

Anonymkode: a83c9...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (På 9.6.2024 den 12.47):

Jeg synes det er en forenkling å si at mennesker fra en annen kultur nærmest er født kriminelle og av den grunn at samfunnet må beskytte seg mot dem.

Eksempel: I Europa er "konsensus" (og gjerne årsaken til framveksten av ganske høyreekstreme bevegelser og partier) at det er muslimene som er problemet. Muslimer har en annen kultur enn oss, gjerne definert som en "steinalderkultur" og av denne grunn er det muslimene som er duste, eller farlige. I USA er problemstillingen helt annerledes. De kriminelle i USA er kristne, men gjerne enten med afrikansk-amerikansk bakgrunn eller spansk bakgrunn (f.eks. fra Latin-Amerika/Mexico/Colombia, etc). Min tolkning av dette paradokset er at det neppe er religionen som er problemet i alle fall. Man kan si hva man vil om Islam (eller religion generelt) men jeg tror ikke veldig mange i Europa går ut og gjør forbrytelser i Allahs navn, eller tilsvarende i Guds navn i USA.

Kriminalitet har alltid eksistert. Min definisjon her er at kriminalitet er en måte å skaffe seg goder på en illegal måte. Man kan kanskje spørre seg om hvorfor dette behovet eksisterer. Etter mitt syn er mer politi eller strengere straffer til en viss grad hjelpsomt, men det løser ikke rotårsaken, kun den kriminelles risikovurdering og muligens prisen på dopet. Hvorfor velger mennesker å selge dop i stedet for å gå på skole? Hvorfor ser man et behov for å "organisere" seg i gjenger utenfor samfunnet for å nå sine mål i livet. DET er et komplekst spørsmål, og jeg synes det er der diskusjonen bør ligge, framfor å peke på hudfarge, religion, kultur, etc. 

Det at andre grupper er overrepresentert i usa ikke et argument for å slå oss til ro med at enkelte fjernkulturelle  grupper er overrepresentert her.

Snarere kan man si at noen grupper har problemer med integrering. Dysfunksjonelle kulturer som etter århundrer ikke har utviklet seg noe særlig, krasjer med oppfatningen innvandringsnaive tror det vil gå seg til. Kultur skiller folk akkurat  som religioner. Det er grenseløst dumt å tro at tiltak og velvilje kan hjelpe til med dette. Akkurat slik venstresiden hevder. Alt har vært prøvd. Det er på tide å lukke grensene å inkludere / assimilere de som har kommet. Ikke at det kan gjøres fullstendig. Men jeg føler de naive bør komme med noe revolusjonerende, skal vi ta inn flere muslimer. Vi kommer til å trenge arbeidskraft og må ta inn mer produktive grupper. Som feks helsearbeidere fra sør øst Asia .

Anonymkode: 5746c...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Snarere kan man si at noen grupper har problemer med integrering.

En innvandrer sa en gang at "nordmenn klarer ikke integrere seg selv en gang", så vi må nok begynne der.

Endret av psykedeliker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (49 minutter siden):

En innvandrer sa en gang at "nordmenn klarer ikke integrere seg selv en gang", så vi må nok begynne der.

100% enig. Begynn der, og når vi lykkes, kan vi gå videre på større prosjekter. 

Men en kan ikke starte på større prosjekter før en klarer små prosjekter. Det sier seg selv.

Og det er der bla.a sverige gikk feil, og vi, med politikken de fleste dolerne er for, er på vei i samme retning. Vi klarer ikke integrere de vi allerede har, så, ta inn mange flere mennesker vi ikke klarer integrere, fordi siden vi ikke klarer integrere dem så må vi ta imot flere som ikke kan integreres, fordi et eller annet "virtue signal ord" berikende flott mangfold etc etc

404

Anonymkode: 978da...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 1.07):

Kanskje de må bosette folk litt andre steder enn kun Oslo? 

Anonymkode: 7620a...f7b

Vi vil ikke ha de overalt. Bra de er i Oslo og herjer. Kriminelle bør sendes ut av landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (På 9.6.2024 den 1.18):

Jeg er rimelig lei alle som advarer og vet og tror. Hva skal vi med de opplysningene om ingen har noen LØSNINGER? Da er vi akkurat like langt, og ja det kan bli slike tilstander her også. Kan noen komme med forslag til hvordan å jobbe med dette? 

Har du noen forslag?

Anonymkode: 493ef...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

med politikken de fleste dolerne er for

Jeg tviler sterkt på at du har noe sikkert grunnlag for å vite hva "de fleste" dolerne er for eller mot.

erik123 skrev (3 timer siden):

Vi vil ikke ha de overalt.

Hvem er "vi" og hvem er "de"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (16 minutter siden):

Jeg tviler sterkt på at du har noe sikkert grunnlag for å vite hva "de fleste" dolerne er for eller mot.

Altså ingen sier noenting rett ut nå til dags. Men jeg har en god BS radar, som kan se hva folk sier og forstå hva de egentlig mener. Tiår med fake news propaganda har gjort meg til en ekspert på området. 

Så får du bare tror hva du vil om hva jeg vet og ikke vet :) Jeg vet ikke bare hva folk mener, jeg vet at DU vet hva folk mener. ;);) 

Anonymkode: 978da...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker skrev (15 timer siden):

Jeg tviler sterkt på at du har noe sikkert grunnlag for å vite hva "de fleste" dolerne er for eller mot.

Hvem er "vi" og hvem er "de"?

Vi er 85% av det norske folk!!De er kriminelle gjenger med invandrerbakgrunn. Forsvarer du pøbler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er usannsynlig at det skal bli like ille i Norge som i Sverige. De tok inn alt for mange innvandrere på kort tid. Det sier jo både høyresiden og venstresiden i Sverige i dag. Den diskusjonen er de ferdige med.

Spørsmålet er hvorfor innvandrere er mer kriminelle. Jeg tenker det er litt fordi er fattige, men enda mer fordi de føler seg som annenrangs borgere. De får med seg alt det negative som blir sagt om dem og kulturen deres.

Det å bli gangster gir en slags respekt og er bedre enn å være ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (21 minutter siden):

Jeg synes det er usannsynlig at det skal bli like ille i Norge som i Sverige. De tok inn alt for mange innvandrere på kort tid. Det sier jo både høyresiden og venstresiden i Sverige i dag. Den diskusjonen er de ferdige med.

Spørsmålet er hvorfor innvandrere er mer kriminelle. Jeg tenker det er litt fordi er fattige, men enda mer fordi de føler seg som annenrangs borgere. De får med seg alt det negative som blir sagt om dem og kulturen deres.

Det å bli gangster gir en slags respekt og er bedre enn å være ingenting. 

Det er på tide at vi snakker om elefanten i rommet. Det er visse grupper innvandrere skiller seg negativt ut (i motsetning til f.eks. indere eller asiatere). Det er store og økende utfordringer med innvandring fra MENA-land, som er forankret i kulturelle og religiøse forskjeller, og en motvilje mot å integrering i det vestlige samfunnet. Stor motstand mot vestlige normer og verdier. Det er mange innvandrere fra ulike land og religioner som lever under samme økonomiske forutsetninger, uten at det gir utslag på kriminalstatistikken. Innvandrere fra MENA-land er sterkt overrepresentert. Innvandrere fra India er totalt på andre enden av skalaen. Dette er statistikk, ikke meninger. 
 

Anonymkode: 493ef...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Jeg synes det er usannsynlig at det skal bli like ille i Norge som i Sverige. De tok inn alt for mange innvandrere på kort tid. Det sier jo både høyresiden og venstresiden i Sverige i dag. Den diskusjonen er de ferdige med.

Spørsmålet er hvorfor innvandrere er mer kriminelle. Jeg tenker det er litt fordi er fattige, men enda mer fordi de føler seg som annenrangs borgere. De får med seg alt det negative som blir sagt om dem og kulturen deres.

Det å bli gangster gir en slags respekt og er bedre enn å være ingenting. 

Da får vi mange gangstere i fedrelandet. Trist å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (2 timer siden):

Spørsmålet er hvorfor innvandrere er mer kriminelle. 

De får med seg alt det negative som blir sagt om dem og kulturen deres.

Så mener du at en ikke bør si slemme ting om dårlige kulturer, fordi da vil kulturenes borgere bli "gangstere"? Setter du ikke samfunnet opp til å bli gisler for eventuelle "dårlige" kulturer da ? 

Hva mener du bør sies til folk med det du anser som dårlige kulturer, f.eks ta en hypotetisk kultur som tvinger norskfødte jenter til å gå under laken offentlig (hadde flere slike i min skoleklasse btw). Vil du, juble, eller si kritiske ting ? Og, hva skal du eventuelt gjøre med gangsteren du skapte ved å si negative ting?

Virker som planen er at de over tid skal kopiere din kultur, men det kan fort bli motsatt og at dine etterkommere vil kopiere deres kultur, ville det gjort deg stolt? Særlig om du ikke vil si at din kultur er best, da er det ingen grunn til at dine etterkommere skal velge din kultur ovenfor de nye tilflyttede kulturene.

Grendel skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er usannsynlig at det skal bli like ille i Norge som i Sverige.

Men selv om du har rett, og vi får bare 5% eller 10% eller 20% svenske tilstander, og ikke 100%, er det virkelig verdt det synes du ? Er "ikke så ille som Sverige", bra nok ? Hvorfor ikke gå for 0% svenske tilstander. Er virkelig oppsiden verdt nedsiden synes du?

Anonymkode: 978da...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (På 12.6.2024 den 18.23):

Stor motstand mot vestlige normer og verdier.

Er den egentlig så mye større enn den motstanden nordmenn selv viser mot vestlige normer og verdier - eller er problemet egentlig at motstanden i innvandrermiljøene har en annen form enn vi er vant til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (På 12.6.2024 den 18.00):

Jeg synes det er usannsynlig at det skal bli like ille i Norge som i Sverige. De tok inn alt for mange innvandrere på kort tid. Det sier jo både høyresiden og venstresiden i Sverige i dag. Den diskusjonen er de ferdige med.

Spørsmålet er hvorfor innvandrere er mer kriminelle. Jeg tenker det er litt fordi er fattige, men enda mer fordi de føler seg som annenrangs borgere. De får med seg alt det negative som blir sagt om dem og kulturen deres.

Det å bli gangster gir en slags respekt og er bedre enn å være ingenting. 

Da får vi mange gangstere i fedrelandet. Trist å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...