Gå til innhold

Møbler som har forsvunnet i moderne tid


morsan

Anbefalte innlegg

Har bare en arvet kiste. Til gjengjeld har vi to puffer. Er ikke det litt gammeldags?

Burde divan stått på lista? Jeg har ikke det, men det er en stund siden jeg lå på divanen til Bestemor og høre på Barnetimen.

Mulig puff og divan er supermoderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grendel skrev (16 minutter siden):

Har bare en arvet kiste. Til gjengjeld har vi to puffer. Er ikke det litt gammeldags?

Burde divan stått på lista? Jeg har ikke det, men det er en stund siden jeg lå på divanen til Bestemor og høre på Barnetimen.

Mulig puff og divan er supermoderne.

Puffer finnes i alskens utforminger, både retro og mer moderne, og det å ha noe å slenge føttene oppå går vel neppe helt av moten. Divan derimot er vel ikke så vanlig lenger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (8 timer siden):

Var det fordi de hadde utedo?  

Min farmor hadde do i enden av et stoort kott i bygården. Ikke f.... om jeg gikk over det tre km lange kottet om natten nei. Så vi tisset også i en potte om natten. 

Hun fikk ikke vannklosett før for noen år siden. Og sånn er det i gamle bygninger i det landet. I mer fattige strøk i byen. Her i Norge er det mer et landlig fenomen? 

 

Ja, de hadde utedo. Min far bor i det huset nå, og han hadde utedo frem til for 5 år siden 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (8 timer siden):

Min farmor hadde do i enden av et stoort kott i bygården. Ikke f.... om jeg gikk over det tre km lange kottet om natten nei.

Hæ? Nå må vi to ha helt ulike oppfatninger av hva et kott er. :) Et kott er da et lite rom (typ max. 1x2 m) med hyller og kanskje en stang til å henge typiske sesongklær (vinterkåper) på. Et kott er ikke stort og/eller langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (8 timer siden):

Har bare en arvet kiste. Til gjengjeld har vi to puffer. Er ikke det litt gammeldags?

Burde divan stått på lista? Jeg har ikke det, men det er en stund siden jeg lå på divanen til Bestemor og høre på Barnetimen.

Mulig puff og divan er supermoderne.

Puff! ❤️ Vi har flere! En på hytta, er litt skuffet over at den ikke har oppbevaringsplass, og så har vi to her hjemme med oppbevaringsplass. De står oppe på loftet der ungene bor når de er her da. Elsker dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (8 timer siden):

Har bare en arvet kiste. Til gjengjeld har vi to puffer. Er ikke det litt gammeldags?

Burde divan stått på lista? Jeg har ikke det, men det er en stund siden jeg lå på divanen til Bestemor og høre på Barnetimen.

Mulig puff og divan er supermoderne.

Glemte kister! Mannen min kommer fra en kiste-familie 😁 I huset vårt har vi to; en eldgammel, som står bortgjemt inni et kott, og en som han fikk til konfirmasjonen. Den var i umalt treverk og sort metall frem til for 5 år siden. Da malte jeg soverommet vårt og den i samme farge. Ble veldig fin. Jeg likte den ikke før, men nå passer den fint inn. Jeg har juleduker oppi den.

Hos svigermor og på den gården vi har på Vestlandet er det uendelig mange kister 🙃😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (6 minutter siden):

Hæ? Nå må vi to ha helt ulike oppfatninger av hva et kott er. :) Et kott er da et lite rom (typ max. 1x2 m) med hyller og kanskje en stang til å henge typiske sesongklær (vinterkåper) på. Et kott er ikke stort og/eller langt...

Ja. LOFT mente jeg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (9 minutter siden):

Ja. LOFT mente jeg 😅

Aaah! Det blir noe annet ja - jeg er oppvokst i en gammel bygård og leiligheten på loftet måtte ut i gangen, inn på loftet med alle bodene og halvveis ned i baktrappen for å komme på do. Var glad jeg ikke bodde i den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Aaah! Det blir noe annet ja - jeg er oppvokst i en gammel bygård og leiligheten på loftet måtte ut i gangen, inn på loftet med alle bodene og halvveis ned i baktrappen for å komme på do. Var glad jeg ikke bodde i den!

ja, det var noe sånt 🙂 og det loftet var stort og fullt av skygger. Men på dagtid var det mer spennende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (17 timer siden):

Jeg synes denne lysbildeserien i lenken nederst var litt artig. Her vises det frem eksempler på "møbler som har forsvunnet i moderne tid", hvorav mange virkelig har gått ut av bruk for folk flest, slik som eget telefonbord i gangen eller vannseng.

Men jeg fant igjen flere av egne møbler på listen – jeg er jo en som setter pris på en del gamle møbler og ting. Her er tingene fra oversikten som jeg helt eller delvis gjenkjente meg selv i:

•  «overdimensjonert vitrineskap for å vise frem et fint servise», jeg har ikke et tradisjonelt vitrineskap med masse glass i dørene, men jeg har et stort, tungt gammelt framskap med tredører til servise og glass. Det har vel ikke «forsvunnet i moderne tid», eller hva?

• Både «sybord» og «syskrin» sto på lista. Syskrinet mitt hadde jeg fra ungdomstida til jeg for noen år siden (Max 10) byttet det ut med et lite, retro sybord i teak, funnet på finn. Ikke at jeg syr så mye, men digger å ha stæsjet mitt i et flott sybord.

• «Skatoll» har jeg! Et stort, tungt et, trolig fra midten av 1800-tallet. Synes det er pent og dekorativt, og skuffene rommer massevis av hobbysaker.

• Så nevner oversikten også «vaskeservant», altså ikke sånn veggfast porselensgreie, men slike gammeldagse bord som var ment til å ha vaskefat oppå. Jeg har en antikk slik en med marmortopp. Det brukes som gangmøbel, og ikke til vaskestell 

• «Kiste» – ja, jeg er jo enig i at kister ikke er det optimale stedet for oppbevaring av saker og ting, sammenlignet med skuffer og skap, men folk kvitter seg da vel ikke med gammelt arvegods sånn helt uten videre? Jeg har iallfall en arvekiste i behold. :) 

Hva har du av slike ting som lysbildeserien fokuserer på?

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/møbler-som-har-forsvunnet-i-moderne-tid/ss-AA1kP6ie?ocid=entnewsntp&pc=U531&cvid=db0366f60d6849cab2caba8fc0dc6e94&ei=36#image=1

Fine møbler, men noe pinlig artikkel. Artikkelforfatteren handler nok alle sine møbler på Illums, og det gjør nok alle vennene også. En bruktbutikk kan knapt ha blitt besøkt. Med unntak av telefonbord sees alle disse møblene både i hytter og hus fremdeles, iallefall der jeg vanker. Og disse har ikke helt tom lommebok de heller, så hadde de ikke hatt dans for tradisjoner og røtter hadde nok kontoene tillatt en steril Illums-stil om de ville.

Gjetter forresten at kidsa snart hiver seg over telefonbordene og pidestallene som står på ombrukutsalg rundt omkring nå, det er jo kule møbler. Husk, det er bare 20 år siden alle kvittet seg med tinn og teak, og hva skjedde bare litt senere? :D 

By the way, CD»er er på vei tilbake, vinyl har vært in lenge. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 minutt siden):

Fine møbler, men noe pinlig artikkel. Artikkelforfatteren handler nok alle sine møbler på Illums, og det gjør nok alle vennene også. En bruktbutikk kan knapt ha blitt besøkt. Med unntak av telefonbord sees alle disse møblene både i hytter og hus fremdeles, iallefall der jeg vanker. Og disse har ikke helt tom lommebok de heller, så hadde de ikke hatt dans for tradisjoner og røtter hadde nok kontoene tillatt en steril Illums-stil om de ville.

Gjetter forresten at kidsa snart hiver seg over telefonbordene og pidestallene som står på ombrukutsalg rundt omkring nå, det er jo kule møbler. Husk, det er bare 20 år siden alle kvittet seg med tinn og teak, og hva skjedde bare litt senere? :D 

By the way, CD»er er på vei tilbake, vinyl har vært in lenge. 

Ikke illums men Illum. 

Anonymkode: 98215...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (39 minutter siden):

Fine møbler, men noe pinlig artikkel. Artikkelforfatteren handler nok alle sine møbler på Illums, og det gjør nok alle vennene også. En bruktbutikk kan knapt ha blitt besøkt. Med unntak av telefonbord sees alle disse møblene både i hytter og hus fremdeles, iallefall der jeg vanker. Og disse har ikke helt tom lommebok de heller, så hadde de ikke hatt dans for tradisjoner og røtter hadde nok kontoene tillatt en steril Illums-stil om de ville.

Gjetter forresten at kidsa snart hiver seg over telefonbordene og pidestallene som står på ombrukutsalg rundt omkring nå, det er jo kule møbler. Husk, det er bare 20 år siden alle kvittet seg med tinn og teak, og hva skjedde bare litt senere? :D 

By the way, CD»er er på vei tilbake, vinyl har vært in lenge. 

Enig i dette. Artikkelforfatteren baserer seg nok på slik det er i boliger som er stylet for salg, og ikke ekte hjem 🙂 

Hva gjelder telefonbordene kan det nok hende de kan få en viss omsetning i bruktbutikkene, men jeg tviler på de vil bli voldsomt populære. De er jo ikke så veldig praktiske lenger, og mange vil da - tror jeg - heller benytte plassen til enten en ren sitteplass eller til et rent oppbevaringsmøbel, gjerne fra bruktforretninger. Men unntak finnes jo - slik som at det fortsatt finnes noen av de sjarmerende, gamle skolepultene rundt om kring. Det er ikke så lett å se at de er annet enn plasskrevende og støvsamlende i et hjem.

Skolepult -Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN / DigitaltMuseum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (12 timer siden):

Har bare en arvet kiste. Til gjengjeld har vi to puffer. Er ikke det litt gammeldags?

Burde divan stått på lista? Jeg har ikke det, men det er en stund siden jeg lå på divanen til Bestemor og høre på Barnetimen.

Mulig puff og divan er supermoderne.

Kom til å tenke på: Den moderne versjonen av divaner, kalles vel gjerne "daybed" i dag, som f eks. denne: 

image.png.1d490b2d2f9f405e234bb6dc5f450ecc.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...