Gå til innhold

Hvorfor er så mange mot VAR i fotball?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Lillemus

Kan noen forklare meg hvorfor så mange er imot VAR i fotball? Man skulle jo tro at det var til det bedre at dommeren kan gå tilbake og dobbelsjekke i situasjoner hen er usikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er så mange det da?

Kanskje det er de som sitter på tribuen(eller hva det heter)? At de blir så happy når sitt lag skårer så ser de på filmen at det er feil, så blir det annulert også blir de så skuffet? At de bare vil at det skal dundres på uten avbrytelser og rettelser? Kanskje noe i den duren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
farløs skrev (1 minutt siden):

Er så mange det da?

Kanskje det er de som sitter på tribuen(eller hva det heter)? At de blir så happy når sitt lag skårer så ser de på filmen at det er feil, så blir det annulert også blir de så skuffet? At de bare vil at det skal dundres på uten avbrytelser og rettelser? Kanskje noe i den duren? 

Har inntrykk av at det er mange, men jeg følger lite med på fotball egentlig - men kunne jo ikke unngå å få med meg de hjernetomme fansene på Lerkendal i kveld hvor det endte med avlyst kamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Har inntrykk av at det er mange, men jeg følger lite med på fotball egentlig - men kunne jo ikke unngå å få med meg de hjernetomme fansene på Lerkendal i kveld hvor det endte med avlyst kamp.

Hva, avlyste de en kamp? Hvorfor det?

Endret av farløs
Rettet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
farløs skrev (14 minutter siden):

Hva, avlyste de en kamp? Hvorfor det?

Storkamp RBK - LSK ble avlyst fordi fansen fra begge lag kastet ting på banen selv etter flere stans og advarsler. Det var visst en protest mot VAR. 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (20 minutter siden):

Storkamp RBK - LSK ble avlyst fordi fansen fra begge lag kastet ting på banen selv etter flere stans og advarsler. Det var visst en protest mot VAR. 🤷‍♀️

Åh, åj.. hm.. så det har ikke vært vanlig med kamera greier før her da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

Kan noen forklare meg hvorfor så mange er imot VAR i fotball? Man skulle jo tro at det var til det bedre at dommeren kan gå tilbake og dobbelsjekke i situasjoner hen er usikker?

Noe av spontaniteten og flyten i kampen blir jo borte, når dommeren stadig må sjekke VAR. 

Anonymkode: 4a1ac...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er VAR?

Anonymkode: 043f0...140

Videodømming, altså at dommeren kan stoppe kampen og se situasjonen på film for å se den igjen om hen er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
farløs skrev (6 timer siden):

Åh, åj.. hm.. så det har ikke vært vanlig med kamera greier før her da?

Nei, det er ganske nytt ja.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Noe av spontaniteten og flyten i kampen blir jo borte, når dommeren stadig må sjekke VAR. 

Anonymkode: 4a1ac...842

Ok, jeg kan skjønne den, men er det ikke i alles interesse at det faktisk dømmes rettferdig og riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 timer siden):

(…) men er det ikke i alles interesse at det faktisk dømmes rettferdig og riktig?

Fordelingen mellom de som liker og ikke-liker i Norge er ca 50/50. Noe høyere mot blandet fans enn i klubbene.

Det er ingen garanti for at VAR sikrer rettferdig eller riktig dømming, det er mange gråsone-situasjoner i fotball. Svært mange situasjoner må derfor tolkes der og da av dommerne, og dette endres i liten grad om du kikker på en situasjon tusen ganger. Mange mener derfor at man ikke oppnår annet enn å stykke opp spillet, ødelegge flyten i kampen og fjerne sjarmen rundt St gråsonesituasjoner kan diskuteres lenge etterpå  Jeg gjetter at de som syns det er kult å Google i alle diskusjoner sånn at svar skal bli riktig liker VAR, mens vi som liker diskusjonen like godt er mot. 

I tillegg oppleves VAR enda dårligere for de på tribunen enn TV-seere. Det finnes ikke skjermer på en stadion som viser repriser, så feks et mål man jublet for to min tidligere blir bare plutselig annullert.

I tillegg er det dyrt for klubbene.

Jeg ser mye fotball og misliker VAR. I EM resulterte feks VAR til at Tyskland sli Danmark, men en tå skal ikke avgjøre kamper, det blir bare kjedelig og uinteressant. Fotball handler ikke om cm eller sekunder slik noen andre idretter har utviklet seg til å gjøre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Fordelingen mellom de som liker og ikke-liker i Norge er ca 50/50. Noe høyere mot blandet fans enn i klubbene.

Det er ingen garanti for at VAR sikrer rettferdig eller riktig dømming, det er mange gråsone-situasjoner i fotball. Svært mange situasjoner må derfor tolkes der og da av dommerne, og dette endres i liten grad om du kikker på en situasjon tusen ganger. Mange mener derfor at man ikke oppnår annet enn å stykke opp spillet, ødelegge flyten i kampen og fjerne sjarmen rundt St gråsonesituasjoner kan diskuteres lenge etterpå  Jeg gjetter at de som syns det er kult å Google i alle diskusjoner sånn at svar skal bli riktig liker VAR, mens vi som liker diskusjonen like godt er mot. 

I tillegg oppleves VAR enda dårligere for de på tribunen enn TV-seere. Det finnes ikke skjermer på en stadion som viser repriser, så feks et mål man jublet for to min tidligere blir bare plutselig annullert.

I tillegg er det dyrt for klubbene.

Jeg ser mye fotball og misliker VAR. I EM resulterte feks VAR til at Tyskland sli Danmark, men en tå skal ikke avgjøre kamper, det blir bare kjedelig og uinteressant. Fotball handler ikke om cm eller sekunder slik noen andre idretter har utviklet seg til å gjøre.  

Jeg er 100 % enig med deg. Misliker VAR jeg også.  Tuppen av en stortå innenfor, og målet blir annullert pga offside, det blir kjedelig å se på.  Det var veldig mange sånne avblåsninger og annulleringer i EM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus
Kayia skrev (1 time siden):

Fordelingen mellom de som liker og ikke-liker i Norge er ca 50/50. Noe høyere mot blandet fans enn i klubbene.

Det er ingen garanti for at VAR sikrer rettferdig eller riktig dømming, det er mange gråsone-situasjoner i fotball. Svært mange situasjoner må derfor tolkes der og da av dommerne, og dette endres i liten grad om du kikker på en situasjon tusen ganger. Mange mener derfor at man ikke oppnår annet enn å stykke opp spillet, ødelegge flyten i kampen og fjerne sjarmen rundt St gråsonesituasjoner kan diskuteres lenge etterpå  Jeg gjetter at de som syns det er kult å Google i alle diskusjoner sånn at svar skal bli riktig liker VAR, mens vi som liker diskusjonen like godt er mot. 

I tillegg oppleves VAR enda dårligere for de på tribunen enn TV-seere. Det finnes ikke skjermer på en stadion som viser repriser, så feks et mål man jublet for to min tidligere blir bare plutselig annullert.

I tillegg er det dyrt for klubbene.

Jeg ser mye fotball og misliker VAR. I EM resulterte feks VAR til at Tyskland sli Danmark, men en tå skal ikke avgjøre kamper, det blir bare kjedelig og uinteressant. Fotball handler ikke om cm eller sekunder slik noen andre idretter har utviklet seg til å gjøre.  

Takk for super forklaring - nå skjønner jeg hvorfor mange ikke vil ha det, selv om det å ødelegge kamper ikke er riktig måte å protestere på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Takk for super forklaring - nå skjønner jeg hvorfor mange ikke vil ha det, selv om det å ødelegge kamper ikke er riktig måte å protestere på. :) 

Godt du greide å tolke det jeg skrev med alle skrivefeil🤪 Kombinasjonen ferie og sol på liten skjerm er ikke bra for skriftlig diksjon ser jeg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

Takk for super forklaring - nå skjønner jeg hvorfor mange ikke vil ha det, selv om det å ødelegge kamper ikke er riktig måte å protestere på. :) 

Ja det samme sier jeg å😊

 

En tå er tullball ja. Men jeg husker en kamp i EM nå, husker ikke hvilket lag som spilte men, en som fikk hands, så så de på filmingen da, og der så de at jo hånden var på den men kunne jo så tydelig se at han ikke mente å ta hender på ballen men at ballen kom i kjempe fart og kom bort i hånden hans, men det ble fortsatt dømt som hands. 

Vi får se da om dette bare blir noe som engang VAR, eller om det vil VARe 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for VAR av følgende grunn. Toppkampene tas uansett opp. Dermed blir tvilsomme situasjoner gjentatt på VAR-lignende vis i dagene etterpå. Da risikerer en at det dokumenteres at utfallet av kampen ble feil grunnet feil dømming. Da er det bedre at det blir riktig med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at flertallet av dere trøndere misliker VAR - når man er så bortskjemte med at dommeren dømmer i favør RBK som man er, så ser jeg at det er vondt at dette blir omgjort 😊

Jeg er for VAR. Det er kvalitetssikring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
ISW skrev (13 minutter siden):

Jeg forstår at flertallet av dere trøndere misliker VAR - når man er så bortskjemte med at dommeren dømmer i favør RBK som man er, så ser jeg at det er vondt at dette blir omgjort 😊

Jeg er for VAR. Det er kvalitetssikring. 

Er det flere trøndere enn folk fra andre landsdeler som er mot VAR altså? Jeg har fått med meg at styret i RBK er mot det og om det du sier stemmer så er det kanskje noe der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (10 timer siden):

Er det flere trøndere enn folk fra andre landsdeler som er mot VAR altså? Jeg har fått med meg at styret i RBK er mot det og om det du sier stemmer så er det kanskje noe der. ;)

Jeg registrerer bare at nå som VAR har kommet, gjør ikke RBK det så bra :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...