Gå til innhold

Ser du ned på noen/har fordommer?


Glitter

Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd, har dere noen dere ser ned på? Dømmer uten å bli kjent med dem? 

Er det alltid slik at hvis vi ser ned på et individ eller en gruppe, så er det en projeksjon mot hvordan man ser seg selv? 

Det er veldig menneskelig å dømme andre. Det gjør vi hver gang vi møter nye mennesker. Det trenger ikke være en negativ dom. 

Jeg for eksempel har veldig medfølelse for veldig overvektige mennesker. Men har fot lengst skjønt at det handler egentlig ikke om dem, men min frykt for å havne i samme situasjon. Har jo slitt med spiseforstyrrelser og denne frykten for å bare fortsette å legge meg plager meg veldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan nok dömme andre der og da, men jeg dømmer meg selv også. Jeg vet ikke om det rettferdigjør noe, men jeg juler opp meg selv like mye som jeg gjør med andre, så en balanse er det.

Men de som irriterer meg mest er de som ikke VIL tenke videre, fordi de er late og vil slippe unna det å fortså bedre. Da kan jeg bli jævli provosert og tenke "jævla idiot". 

Men det går over. Takk og pris, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Glitter skrev (20 minutter siden):

Inspirert av en annen tråd, har dere noen dere ser ned på? Dømmer uten å bli kjent med dem? 

Her ønsker vel alle at de kunne si "Jeg nei? På iiiingen måte!" Jeg innrømmer dog glatt at jeg kan være forutinntatt så det holder... 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (6 minutter siden):

Her ønsker vel alle at de kunne si "Jeg nei? På iiiingen måte!" Jeg innrømmer dog glatt at jeg kan være forutinntatt så det holder... 🙈 

Er det å se ned på noen da? Du har vel sett en tendens og tenker ditt. Men en tendens er ikke en sannhet, og betyr det å se ned på noen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Kashmir skrev (3 minutter siden):

Er det å se ned på noen da? Du har vel sett en tendens og tenker ditt. Men en tendens er ikke en sannhet, og betyr det å se ned på noen? 

Jeg må vel innrømme at jeg tenker mitt om en del av disse rosa-bloggerne og dere mannlige motstykker. Noen gjør det jo økonomisk gørrbra, hos andre virker det virkelig som om det ikke er noen hjemme. Men jeg passer meg alltid godt for ikke å si det høyt så andre enn mannen og ungene (de er voksne nå altså) hører meg. :D 

Jeg hadde en gang en nabo som var prototypen på det man gjerne kan tenke når man hører om "uføretrygdet alenemor i kommunal leilighet" og ja, jeg så i alle fall ikke opp til henne. Hun var temmelig overvektig, røyket som en svamp (det var nesten ikke mulig å gå i oppgangen om hun hadde døra til leiligheten oppe for det stinket så hinsides innrøkt, stakkars unger og hund!) og jeg overhørte henne en gang (via luftesjakten på bad/toalett) brøle:"Din forbanna drittunge!" til sin ca. 12-årige sønn som alltid var høflig og vennlig når jeg møtte ham i oppgangen. Hun så jeg ned på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 minutter siden):

...røyket som en svamp

Jeg tror faktisk man røyker som en skorstein og (eventuelt) drikker som en svamp. Hvis da ikke svamper har fått noen egenskaper jeg ikke kjenner til. 

Men det er nok litt gamlis-fakter å henge seg opp i sånt 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (5 minutter siden):

Jeg må vel innrømme at jeg tenker mitt om en del av disse rosa-bloggerne og dere mannlige motstykker. Noen gjør det jo økonomisk gørrbra, hos andre virker det virkelig som om det ikke er noen hjemme. Men jeg passer meg alltid godt for ikke å si det høyt så andre enn mannen og ungene (de er voksne nå altså) hører meg. :D 

Jeg hadde en gang en nabo som var prototypen på det man gjerne kan tenke når man hører om "uføretrygdet alenemor i kommunal leilighet" og ja, jeg så i alle fall ikke opp til henne. Hun var temmelig overvektig, røyket som en svamp (det var nesten ikke mulig å gå i oppgangen om hun hadde døra til leiligheten oppe for det stinket så hinsides innrøkt, stakkars unger og hund!) og jeg overhørte henne en gang (via luftesjakten på bad/toalett) brøle:"Din forbanna drittunge!" til sin ca. 12-årige sønn som alltid var høflig og vennlig når jeg møtte ham i oppgangen. Hun så jeg ned på. 

Ta første avsnittet ditt nå, for det får meg til å tro at jeg er en god menneskekjenner ( bare for å plusse meg selv 😆 ), for det var nøyaktig det jeg tenker om deg! Du er sånn voksen og lite aggressiv, men sier fra. Og jeg har aldri oppfattet deg som fordømmende, og så tenkte jeg : hun er bare så voksen at hun vet å holde munn.

Hva er NØDVENDIG å si utenfor husets vegger? 😄 Det er jo fornuftig, ergo det vi kaller voksent.

Og vel, det siste.. jo, ja.. det var ikke så ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har fordommer. F.eks mot de som skriver at de har gått "livets harde skole" på Facebook. Da ser jeg for meg noen med slitt, bleket hår som sitter i en gammel sofa og røyker og stemmer FrP fordi de vil ha bort innvandrerne "som tar jobben våres og ikke kan snakke norsk engang" og vil ha billig alkohol.

Det betyr vel egentlig at jeg har fordommer mot FrP-velgere og den lavere arbeiderklasse, spesielt om de overlapper. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (25 minutter siden):

Her ønsker vel alle at de kunne si "Jeg nei? På iiiingen måte!" Jeg innrømmer dog glatt at jeg kan være forutinntatt så det holder... 🙈 

Ja det mener jeg også. Å være forutinntatt og støte ut de som var annerledes var en del av eksistensen maaaaange år tilbake. Og dette med fremmedfrykt. Det ligger i oss naturlig. 

Men vi kan i dag med intellektuelle evner velge å prøve å forstå eller fortsette i det samme dømmende sporet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (31 minutter siden):

Ja, jeg har fordommer. F.eks mot de som skriver at de har gått "livets harde skole" på Facebook. Da ser jeg for meg noen med slitt, bleket hår som sitter i en gammel sofa og røyker og stemmer FrP fordi de vil ha bort innvandrerne "som tar jobben våres og ikke kan snakke norsk engang" og vil ha billig alkohol.

Det betyr vel egentlig at jeg har fordommer mot FrP-velgere og den lavere arbeiderklasse, spesielt om de overlapper. 😛 

Men.. De føler seg truet, ikke sant? De med livet "på stell", med gode/ ok/ greie utdannelser og jobb er selvsagt ikke truet av innvandrere. De er safe, men det er derimot ikke de du nevner.

De lever allerede utrygt, og er helt avhengig av velferd, og jo flere om velferden, jo mer utsatt er de. Så det er på en måte forståelig at de blir aggressive? Selv om det kanskje blir for fordomsfullt og "hatefullt"?   Vi må jo spörre oss selv om hvem innvandrere virker truende på?  Det er neppe de som har all verden fra før.

Jeg sier ikke at de oppfører seg hverken adekvat eller riktiig, men det er ikke så vanskelig å forstå? Sånn egentlig?

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Merker jeg ser ned på folk som lyger mye. Det er jo ikke mitt problem men det irriterer meg, lyger så mye at de tror det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har fordommer og jeg ser ned på enkelte - men jeg holder det godt inne i mott eget hode (og mannens) og lar det bli med det 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Men.. De føler seg truet, ikke sant? De med livet "på stell", med gode/ ok/ greie utdannelser og jobb er selvsagt ikke truet av innvandrere. De er safe, men det er derimot ikke de du nevner.

De lever allerede utrygt, og er helt avhengig av velferd, og jo flere om velferden, jo mer utsatt er de. Så det er på en måte forståelig at de blir aggressive? Selv om det kanskje blir for fordomsfullt og "hatefullt"?   Vi må jo spörre oss selv om hvem innvandrere virker truende på?  Det er neppe de som har all verden fra før.

Jeg sier ikke at de oppfører seg hverken adekvat eller riktiig, men det er ikke så vanskelig å forstå? Sånn egentlig?

Og ironisk nok stemmer de da på FrP, som vil redusere velferden de lever på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Og ironisk nok stemmer de da på FrP, som vil redusere velferden de lever på.

Nei, egentlig ikke. Frp har vel en historie om å nettopp sette grupper opp mot hverandre? Så noen er det da, og andre er det nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser med skuffelse og fortvilelse på klimafornektere og vaksinemotstandere (som vanligvis også er Trump-tilhengere).

"Haha - varmerekorder sier de. Her var det 4 grader og regn i formiddag"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 time siden):

Jeg tror faktisk man røyker som en skorstein og (eventuelt) drikker som en svamp. Hvis da ikke svamper har fått noen egenskaper jeg ikke kjenner til. 

Men det er nok litt gamlis-fakter å henge seg opp i sånt 😉

Det er det nok, og yngre noterer seg mer at hun oppførte seg dårlig mot sønnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser ned på de som bare klager og klager over at de ikke får hjelp selvom de får samtaler når de vil og månedslange innleggelser. Allikevel så er det alltid helsevesenet som har skyld i at det og det har skjedd med de. Det er alltid andres skyld. Ser ned på slike mennesker ja. 

Anonymkode: d494e...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ser ned på de som bare klager og klager over at de ikke får hjelp selvom de får samtaler når de vil og månedslange innleggelser. Allikevel så er det alltid helsevesenet som har skyld i at det og det har skjedd med de. Det er alltid andres skyld. Ser ned på slike mennesker ja. 

Anonymkode: d494e...7c7

Men hallo? Hvis de har fått samtaler og månedslange innleggelser og det ikke hjelper. Da MÅ det jo være "hjelpen" de har fått som er feil? Eler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Men hallo? Hvis de har fått samtaler og månedslange innleggelser og det ikke hjelper. Da MÅ det jo være "hjelpen" de har fått som er feil? Eller? 

Nei, det må ikke være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ser ned på de som bare klager og klager over at de ikke får hjelp selvom de får samtaler når de vil og månedslange innleggelser. Allikevel så er det alltid helsevesenet som har skyld i at det og det har skjedd med de. Det er alltid andres skyld. Ser ned på slike mennesker ja. 

Anonymkode: d494e...7c7

Tror ikke det er så vanlig det du skisserer. 

Jeg er fullt klar over at jeg har fått mye hjelp og jeg skylder ikke på de rundt meg for at jeg har det dårlig. Men det er klart ting blir verre for meg av et ni års langt forhold fra 16 år alder med mye psykisk vold. Jeg gidder likevel ikke å sktylde på han for hvor dårlig jeg har vært. 

Tror ikke de fleste skylder alt på alt rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...