Gå til innhold

Ser du ned på noen/har fordommer?


Glitter

Anbefalte innlegg

nachnoo skrev (3 minutter siden):

Nei, det må ikke være det.

Vel. Jeg må jo få tro det. De har jo åpenbart ikke lykkes? I mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (7 minutter siden):

Tror ikke det er så vanlig det du skisserer. 

Jeg er fullt klar over at jeg har fått mye hjelp og jeg skylder ikke på de rundt meg for at jeg har det dårlig. Men det er klart ting blir verre for meg av et ni års langt forhold fra 16 år alder med mye psykisk vold. Jeg gidder likevel ikke å sktylde på han for hvor dårlig jeg har vært. 

Tror ikke de fleste skylder alt på alt rundt seg.

Men du er snill. Du burde kanskje legge skyld på de rundt deg? Ikke alt ansvar. Men ærlig talt. Du roper ikke høyst.

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Glitter skrev (2 timer siden):

Det er veldig menneskelig å dømme andre. Det gjør vi hver gang vi møter nye mennesker. Det trenger ikke være en negativ dom.

Nei, det er menneskelig (og helt nødvendig for å kunne kommunisere) å ha en forforståelse for Den Andre, men det er ikke det samme som å dømme.

Dessuten har vi alle rett til å gjøre våre egne verdivurderinger, også av andres meninger og handlinger. Men vi har ingen plikt til det.

Endret av psykedeliker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har dessverre litt fordommer overfor veldig overvektige. Det er fordi jeg selv har hatt bmi 30 og slanket meg til bmi 19. Jeg vet hvordan man blir så overvektig, og det handler for de aller fleste om mange dårlige valg, mye usunn mat og lite/ingen aktivitet. Hører så mange overvektige klage over at ingenting av det de gjør nytter, og de vil ha slankesprøyte. Jo, det er fullt mulig å gjøre det, men du må forsake mye, gi slipp på mye som smaker godt, og komme deg opp av sofaen. Det er en tøff jobb, men det er fullt mulig. Slutt å klage hvis du heller vil sitte i sofaen og spise Smash. Vær ærlig med deg selv. 

Anonymkode: 20758...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Kashmir skrev (8 minutter siden):

Men du er snill. Du burde kanskje legge skyld på de rundt deg? Ikke alt ansvar. Men ærlig talt. Du roper ikke høyst.

Takk for det. Jeg ser jo at visse ting har påvirket meg, men  det er jo likevel jeg som må gjøre jobben. For å bli den jeg vil være. 

Som i sangen "save me" eller var det sangen "Glitter" "I am somewhere between tha man I jused to be and the man I wanna become"

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er menneskelig (og helt nødvendig for å kunne kommunisere) å ha en forforståelse for Den Andre, men det er ikke det samme som å dømme.

Dessuten har vi alle rett til å gjøre våre egne verdivurderinger, også av andres meninger og handlinger. Men vi har ingen plikt til det.

Ja. Skjønner hva du mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fordommer/ ser ned på mennesker som av en eller annen grunn synes de er bedre enn andre

Anonymkode: 4f110...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Takk for det. Jeg ser jo at visse ting har påvirket meg, men  det er jo likevel jeg som må gjøre jobben. For å bli den jeg vil være. 

Som i sangen "save me" eller var det sangen "Glitter" "I am somewhere between tha man I jused to be and the man I wanna be". 

Ja, jeg er enig i det, men det er jo deres jobb å få deg ( og andre ) til å innse jobben de må gjøre? Og kan de ikke hjelpe, så ja, da må de formidle det rett og slett! 

Du kommer i mål. Det tror jeg. Og da ser du bedre. Vi gjør alltid det i retroperspektiiv 🙂 Eller.. som regel da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har dessverre litt fordommer overfor veldig overvektige. Det er fordi jeg selv har hatt bmi 30 og slanket meg til bmi 19. Jeg vet hvordan man blir så overvektig, og det handler for de aller fleste om mange dårlige valg, mye usunn mat og lite/ingen aktivitet. Hører så mange overvektige klage over at ingenting av det de gjør nytter, og de vil ha slankesprøyte. Jo, det er fullt mulig å gjøre det, men du må forsake mye, gi slipp på mye som smaker godt, og komme deg opp av sofaen. Det er en tøff jobb, men det er fullt mulig. Slutt å klage hvis du heller vil sitte i sofaen og spise Smash. Vær ærlig med deg selv. 

Anonymkode: 20758...2b5

Det er definitivt en hard jobb. Å komme seg ut av spiseforstyrrelsen overspising er på nivå med å klare å bli varig rusfri. Kun to av ti er fortsatt rusfri to år etter behandling. Og etter min erfaring så har ofte ikke de som klarer det psykiske sykdommer i tillegg. Alle jeg kjenner som har klart det har vært mer balansert på andre områder i livet. Hva statistikken for rusavhengige med psykiske lidelser vet jeg ikke. Men vil tro statistikken er ennå verre der. 

Men viktig som du sier å være ærlig med seg selv. Gjelder all form for avhengighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marye skrev (16 minutter siden):

Har dessverre litt fordommer for damer i hijab

Damer i hijab som kler opp de små døtrene sine i det samme. 

Anonymkode: 4f110...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg er enig i det, men det er jo deres jobb å få deg ( og andre ) til å innse jobben de må gjøre? Og kan de ikke hjelpe, så ja, da må de formidle det rett og slett! 

Du kommer i mål. Det tror jeg. Og da ser du bedre. Vi gjør alltid det i retroperspektiiv 🙂 Eller.. som regel da.

Jeg er sikker på at ting blir lettere når jeg er ferdig med operasjonen og kan finne jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 minutter siden):

Jeg er sikker på at ting blir lettere når jeg er ferdig med operasjonen og kan finne jobb. 

BRA Glitter! Hold på den tanken 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (Akkurat nå):

BRA Glitter! Hold på den tanken 🙂

Skal det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
laban skrev (1 time siden):

Jeg tror faktisk man røyker som en skorstein og (eventuelt) drikker som en svamp. Hvis da ikke svamper har fått noen egenskaper jeg ikke kjenner til. 

Men det er nok litt gamlis-fakter å henge seg opp i sånt 😉

 

Kashmir skrev (47 minutter siden):

Det er det nok, og yngre noterer seg mer at hun oppførte seg dårlig mot sønnen...

😂 Man drikker som en svamp (det gjorde hun dog ikke!) og røyker som en skorstein ja! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (5 minutter siden):

 

😂 Man drikker som en svamp (det gjorde hun dog ikke!) og røyker som en skorstein ja! 

Jajaja. Jeg noterte meg bare dårlig oppførsel mot den stakkars ungen som alltid var høflig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Jajaja. Jeg noterte meg bare dårlig oppførsel mot den stakkars ungen som alltid var høflig... 

Ja, han var alltid det, stakkars gutt med den mora. :( Syntes utrolig synd på han og søstra og ikke minst den lille hunden som bodde i den innrøkte leiligheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Det er det nok, og yngre noterer seg mer at hun oppførte seg dårlig mot sønnen...

Jeg fikk med meg det også. Men @Lillemus skriver vanligvis så korrekt at det var litt fristende å pirke på det 🤭

Siden tråden handler om fordommer: Jeg tenker ikke automatisk masse stygt om folk som strever med staving eller med å formulere seg riktig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 minutter siden):

Ja, han var alltid det, stakkars gutt med den mora. :( Syntes utrolig synd på han og søstra og ikke minst den lille hunden som bodde i den innrøkte leiligheten!

Ja, det skjønner jeg godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk med meg det også. Men @Lillemus skriver vanligvis så korrekt at det var litt fristende å pirke på det 🤭

Siden tråden handler om fordommer: Jeg tenker ikke automatisk masse stygt om folk som strever med staving eller med å formulere seg riktig.

 

Ok. Min feil. Jeg skjønner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...