Gå til innhold

Hva syns dere om dødstraff?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg syns det er veldig spesielt at de i USA ihvertfall lager avlivningen til et show der tilskuere kan komme å se på. Fangen ligger fastspent inne på et rom og så er det mange vinduer og gardiner som trekkes fra slik at tilskuere som sitter i rommet ved siden av kan se på at personen dør. 

Anonymkode: 7a0b1...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er barbarisk. 

"Vi skal vise deg hvor lite vi tolerer at du tar liv ved at vi tar ditt liv".  Dobbelmoral på sitt beste (verste?)

At etterlatte får lov til å se på hører ikke hjemme i et moderne samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Vhanja skrev (50 minutter siden):

Jeg synes det er barbarisk. 

"Vi skal vise deg hvor lite vi tolerer at du tar liv ved at vi tar ditt liv".  Dobbelmoral på sitt beste (verste?)

At etterlatte får lov til å se på hører ikke hjemme i et moderne samfunn.

Stort sett er jeg enig med deg, men om noen hadde voldtatt og mishandlet et av barna mine... Da hadde det ikke vært mulig å oppdrive streng nok straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Stort sett er jeg enig med deg, men om noen hadde voldtatt og mishandlet et av barna mine... Da hadde det ikke vært mulig å oppdrive streng nok straff.

Den ser jeg. Hadde noen gjort noe slikt mot noen av mine nære så hadde jeg nok følt nøyaktig det samme.

Det er derfor rettsvesenet ikke må styres av følelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg syns det er bedre straff at de sitter i fengsel resten av livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
Vhanja skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er barbarisk. 

"Vi skal vise deg hvor lite vi tolerer at du tar liv ved at vi tar ditt liv".  Dobbelmoral på sitt beste (verste?)

At etterlatte får lov til å se på hører ikke hjemme i et moderne samfunn.

Kan være enig i dette. En annen ting er at innimellom blir uskyldige dømt til døden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er imot dødsstraff som idømt, men jeg lurer litt på om jeg til en viss grad tenker at de som er idømt fengselsstraff for resten av livet kunne fått anledning til å velge dødsstraff i stedet, hvis de personlig foretrakk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
ISW skrev (1 minutt siden):

Jeg er imot dødsstraff som idømt, men jeg lurer litt på om jeg til en viss grad tenker at de som er idømt fengselsstraff for resten av livet kunne fått anledning til å velge dødsstraff i stedet, hvis de personlig foretrakk det.

Den vrien har jeg ikke tenkt på før. Ja, jeg hadde iallefall blitt helt gæern hvis jeg skulle sitte fengslet resten av livet. Da hadde jeg kanskje ville ha tatt imot et slikt tilbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Vhanja skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er barbarisk. 

"Vi skal vise deg hvor lite vi tolerer at du tar liv ved at vi tar ditt liv".  Dobbelmoral på sitt beste (verste?)

At etterlatte får lov til å se på hører ikke hjemme i et moderne samfunn.

100% enig. Om man grunnleggende er i mot drap og straffer dette, så gir det null mening å ha dødsstraff.

Satt på spissen: du straffes fordi du har voldtatt noen, så la oss voldta deg mens noen ser på. I mitt hode så er det kortslutning ett sted…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
ISW skrev (11 minutter siden):

Jeg er imot dødsstraff som idømt, men jeg lurer litt på om jeg til en viss grad tenker at de som er idømt fengselsstraff for resten av livet kunne fått anledning til å velge dødsstraff i stedet, hvis de personlig foretrakk det.

Syns ikke de fortjener det, de har kanskje drept og voldtatt til og med barn. De burde sitte i fengsel livet ut.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
ISW skrev (22 minutter siden):

Jeg er imot dødsstraff som idømt, men jeg lurer litt på om jeg til en viss grad tenker at de som er idømt fengselsstraff for resten av livet kunne fått anledning til å velge dødsstraff i stedet, hvis de personlig foretrakk det.

Mja... Det ville nok føre til at en del selvmordskandidater så en gyllen mulighet, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er motstander av dødsstraff. 
 

Samtidig kan jeg i enkelttilfeller som jeg hører om kjenne på at det føles rettferdig at en forferdelig forbryter henrettes. Men som @Vhanja sa - viktig det ikke er følelsesstyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg syns det er veldig spesielt at de i USA ihvertfall lager avlivningen til et show der tilskuere kan komme å se på. Fangen ligger fastspent inne på et rom og så er det mange vinduer og gardiner som trekkes fra slik at tilskuere som sitter i rommet ved siden av kan se på at personen dør. 

Anonymkode: 7a0b1...a1f

Jeg tror Viggo Kristiansen er ganske glad vi ikke har den type straff i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (3 timer siden):

Jeg er imot dødsstraff som idømt, men jeg lurer litt på om jeg til en viss grad tenker at de som er idømt fengselsstraff for resten av livet kunne fått anledning til å velge dødsstraff i stedet, hvis de personlig foretrakk det.

Det dør hundrevis av innsatte hvert år i USA av selvmord så de som vil klarer det uansett. 

Lillemus skrev (4 timer siden):

Stort sett er jeg enig med deg, men om noen hadde voldtatt og mishandlet et av barna mine... Da hadde det ikke vært mulig å oppdrive streng nok straff.

Så du ønsker at personen som voldtok ditt barn skal drepes? Helt seriøst? Drap er mye verre enn voldtekt. 

Anonymkode: 7a0b1...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du ønsker at personen som voldtok ditt barn skal drepes? Helt seriøst? Drap er mye verre enn voldtekt. 

Anonymkode: 7a0b1...a1f

Det kommer an på alderen på offeret. Voksne som voldtar små barn er avskum og fortjener en lang og vond straff, ev. de fortjener ikke å få leve. Det er min oppriktige mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Jeg er imot da feks Viggo Kristiansen viste seg å være uskyldig. Og det i en sak som nok ville blitt en dødsstraff sak.

 

Man kan heller ikke skille it saker der man blir tatt på fersken type utøya, fra saker som blir oppklart gjennom etterforskning der feil kan skje.

 

Det vil jo føre til mye rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dødsstraff slipper man jo problemet med «justismord». Saken blir lagt død og ingen vet sannheten. Mindre ressurser, ingen dårlig samvittighet, ingen skandaler.

Men det er selvsagt å snu problemstillingen helt på hodet.

Jeg er motstander av dødsstraff uansett skyld. Det er barbarisk å ta livet av et annet menneske, planlagt, i en institusjon.

Men hvis noen hadde voldtatt og drept begge barna mine skulle jeg ikke brydd meg om en rettssak med «verdighet», da er det godt mulig jeg hadde tatt saken i egne hender. Da hadde jeg ikke hatt noe å tape lenger heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (33 minutter siden):

Med dødsstraff slipper man jo problemet med «justismord». Saken blir lagt død og ingen vet sannheten. Mindre ressurser, ingen dårlig samvittighet, ingen skandaler.

Jeg mener på jeg har hørt om minst en sak der de fant ut i ettertid at personen var uskyldig? Men jeg husker dessverre verken personen eller saken det dreide seg om da. Tenk hvor forferdelig det må være...

Anonymkode: 5fc26...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg mener på jeg har hørt om minst en sak der de fant ut i ettertid at personen var uskyldig? Men jeg husker dessverre verken personen eller saken det dreide seg om da. Tenk hvor forferdelig det må være...

Anonymkode: 5fc26...980

Ja, det skjer dessverre. Det er helt forferdelig. Jeg mener også det er helt forferdelig uavhengig av skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...