Gå til innhold

Hva syntes dere om aktiv dødshjelp i norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er så mange der ute som sliter psykisk eller fysisk. Som står fast i livene sine, men kanskje de ikke våger å ta livet sitt av flere grunner. 

Hadde det ikke vært bedre om vi hjalp disse menneskene på en annen måte? 

Anonymkode: 4adae...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Seriøst? 
 

Jeg er helt for aktiv dødshjelp til de som ville kun hatt noen uker eller måneder i sterke smerter, dersom de ønsker det. MEN seriøst; dødshjelp for suicidale???

Troller du?

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg argumenterte for en gang. Husker ikke saken som startet det, men jeg klarer ikke å ta stilling til det nå. Syns det er alt for vanskelig, og komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svart på det flere ganger før:

Hvis folk har store smerter og ligger for døden får de i realiteten dødshjelp allerede i dag. Forskjellen på aktiv og passiv er utvisket.

Jeg har ingen forståelse for at folk som er i stand til å få på egne ben skal få aktiv dødshjelp. Hvis folk ønsker å ta livet sitt kan de gjøre det selv. Det må være det enkleste i verden, rent praktisk. I alle fall enklere enn å gå gjennom masse prosedyrer for å bli godkjent.

Siden det praktiske behovet for aktiv dødshjelp ikke eksisterer tror jeg spørsmålet handler om noe helt annet. Det handler om å få en offisiell godkjenning av valget man tar. Det er kanskje det som menes med verdig avslutning. Uansett er der ikke noe man skal belaste helsevesenet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (2 timer siden):

Jeg har svart på det flere ganger før:

Hvis folk har store smerter og ligger for døden får de i realiteten dødshjelp allerede i dag. Forskjellen på aktiv og passiv er utvisket.

Jeg har ingen forståelse for at folk som er i stand til å få på egne ben skal få aktiv dødshjelp. Hvis folk ønsker å ta livet sitt kan de gjøre det selv. Det må være det enkleste i verden, rent praktisk. I alle fall enklere enn å gå gjennom masse prosedyrer for å bli godkjent.

Siden det praktiske behovet for aktiv dødshjelp ikke eksisterer tror jeg spørsmålet handler om noe helt annet. Det handler om å få en offisiell godkjenning av valget man tar. Det er kanskje det som menes med verdig avslutning. Uansett er der ikke noe man skal belaste helsevesenet med.

Problemet er jo at for en del syke så kan de lide lenge før de ligger for døden. 

Jeg støtter aktiv dødshjelp for de som har en somatisk lidelse som det ikke finnes noen kur for. Når de gradvis blir verre til de dør og det ikke er noe som kan gjøres, så synes jeg de skal få lov til å avslutte livet slik at de kan slippe mer lidelse.

Ironisk nok lar vi dyr få slippe. Hvis min hund var uhelbredelig syk og slet med smerter og pusteproblemer, så hadde jeg - med rette - blitt ansett som en fæl dyremishandler om jeg ikke tok ham til dyrlegen og fikk ham avlivet. Men vi tillater ikke at mennesker kan få slippe i tilsvarende situasjoner.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er så mange der ute som sliter psykisk eller fysisk. Som står fast i livene sine, men kanskje de ikke våger å ta livet sitt av flere grunner. 

Hadde det ikke vært bedre om vi hjalp disse menneskene på en annen måte? 

Anonymkode: 4adae...e27

Hvis folk ikke våger å ta livet sitt på egen hånd så feiger de ihvertfall ut når må gjennom en så lang prosess som en offentlig selvmordsprosess ville vært. 

Anonymkode: e9d2b...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis folk ikke våger å ta livet sitt på egen hånd så feiger de ihvertfall ut når må gjennom en så lang prosess som en offentlig selvmordsprosess ville vært. 

Anonymkode: e9d2b...e94

Hvordan er prosessen? Må man fylle ut forskjellige skjema og papirer og gå gjennom intervjuer og slikt for å få det godkjent eller hvordan fungerer det?

Anonymkode: 58526...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan er prosessen? Må man fylle ut forskjellige skjema og papirer og gå gjennom intervjuer og slikt for å få det godkjent eller hvordan fungerer det?

Anonymkode: 58526...93a

Det vet vel ikke jeg. Det fins jo ikke sånt i Norge 🙄 dessuten kunne du enkelt Googlet deg til dette selv om du er så interessert. 

Anonymkode: e9d2b...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det vet vel ikke jeg. Det fins jo ikke sånt i Norge 🙄 dessuten kunne du enkelt Googlet deg til dette selv om du er så interessert. 

Anonymkode: e9d2b...e94

Okei? Trodde det var vanlig å spørre spørsmål på ett diskusjonforum? Så og si (nesten) alt som spørres om her inne kan man jo heller google, men da hadde vel forumet her vært rimelig dødt vil jeg tro...

Anonymkode: 58526...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Okei? Trodde det var vanlig å spørre spørsmål på ett diskusjonforum? Så og si (nesten) alt som spørres om her inne kan man jo heller google, men da hadde vel forumet her vært rimelig dødt vil jeg tro...

Anonymkode: 58526...93a

Ja men du visste jo allerede at det ikke fins i Norge og det kommer heller aldri til å bli. 

Anonymkode: e9d2b...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja men du visste jo allerede at det ikke fins i Norge og det kommer heller aldri til å bli. 

Anonymkode: e9d2b...e94

Joda, men tenkte i ett tenkt scenario da.

Anonymkode: 58526...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (36 minutter siden):

Problemet er jo at for en del syke så kan de lide lenge før de ligger for døden. 

Jeg støtter aktiv dødshjelp for de som har en somatisk lidelse som det ikke finnes noen kur for. Når de gradvis blir verre til de dør og det ikke er noe som kan gjøres, så synes jeg de skal få lov til å avslutte livet slik at de kan slippe mer lidelse.

Ironisk nok lar vi dyr få slippe. Hvis min hund var uhelbredelig syk og slet med smerter og pusteproblemer, så hadde jeg - med rette - blitt ansett som en fæl dyremishandler om jeg ikke tok ham til dyrlegen og fikk ham avlivet. Men vi tillater ikke at mennesker kan få slippe i tilsvarende situasjoner.

Jeg tror det normale er å avslutte livsforlengende behandling og kun behandler smertene når alt håp er ute. For eksempel i siste fase av kreft. Hvis en lege er litt raus med smertestillende i den fasen så tror jeg alle ser en annen vei.

Det er mulig det finnes noen få mennesker som bare lider og ikke er fysisk i stand til å ta sitt eget liv. Det kan ikke være mange.

TS snakke om de som "står fast i livet sitt". Ikke om folk på dødsleiet. Jeg tror de fleste som tar opp diskusjonen er folk med psykisk smerte som drømmer om at de kan gå en plass og avslutte det hele under omsorgen til noen andre. Jeg kan forstå det på et plan, men tenker det ikke er en oppgave for helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (6 timer siden):

Seriøst? 
 

Jeg er helt for aktiv dødshjelp til de som ville kun hatt noen uker eller måneder i sterke smerter, dersom de ønsker det. MEN seriøst; dødshjelp for suicidale???

Troller du?

Nei, jeg troller ikke. Sliter utrolig mednmin psykiske og det hadde jeg søkt om, hvus det var i norge

Anonymkode: 4adae...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei, jeg troller ikke. Sliter utrolig mednmin psykiske og det hadde jeg søkt om, hvus det var i norge

Anonymkode: 4adae...e27

Hva er det som gjør at det ville vært lettere å gjort dette offentlig vs å gjøre det helt selv? 

Og egentlig hvis man gjør dette offentlig så blir det på en måte ikke selvmord, men drap siden noen andre injiserer stoffer i deg som gjør at du dør?

Anonymkode: e9d2b...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og egentlig hvis man gjør dette offentlig så blir det på en måte ikke selvmord, men drap siden noen andre injiserer stoffer i deg som gjør at du dør?

Mener å ha lest at det er en selv som inntar giften. Oppgaven til de andre er "bare" å legge til rette for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det som gjør at det ville vært lettere å gjort dette offentlig vs å gjøre det helt selv? 

Og egentlig hvis man gjør dette offentlig så blir det på en måte ikke selvmord, men drap siden noen andre injiserer stoffer i deg som gjør at du dør?

Anonymkode: e9d2b...e94

Som andre nevner så gjør man det selv. Noen steder legger de frem piller som vedkommende tar. Så nettopp en dokumentar om ei som var dødelig syk og valgte å reise til Sveits for aktiv dødshjelp. Der ble giften plassert i en pose som ville dryppe direkte inn i blodårene, men det var hun selv som måtte åpne "porten" slik at giften gikk inn.

De vektlegger at man gjør det selv, det er ingen som "dreper" noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...