Gå til innhold

Er sykelønnsordningen altfor god og fristende i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gjør samme jobb i samme bedrift: Ansatte i Norge er sykere enn i Sverige

I Posten Bring er sykefraværet for ansatte i Sverige 3,1 prosent, mens fraværet i Norge er 7,1 prosent. Trenden er den samme i andre bedrifter med virksomhet i begge land.

Svenskene får 80% sykelønn i ett år, vi får 100%. Er det grunnen?

https://www.nrk.no/norge/gjor-samme-jobb-i-samme-bedrift_-ansatte-i-norge-er-sykere-enn-i-sverige-1.16974907'

Anonymkode: 3042b...b57

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Man kan snu på det også. Er sykelønnsordningen i Sverige for dårlig? Tvinger folk seg til å gå på jobb når de egentlig skulle vært hjemme? Smitter de kollegaene sine med influensa og covid mer enn i Norge? Hvordan er produktiviteten hvis du har tvunget deg på jobb mens du egentlig skulle vært i senga?

Og hvis vi snakker om mer langvarig fravær og mer prinsipielt: Er det rettferdig at du skal tape økonomisk hvis du får en sykdom, eller hvis du trenger en operasjon og blir tvunget til å være borte fra jobb en lenger periode?

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (34 minutter siden):

Man kan snu på det også. Er sykelønnsordningen i Sverige for dårlig? Tvinger folk seg til å gå på jobb når de egentlig skulle vært hjemme? Smitter de kollegaene sine med influensa og covid mer enn i Norge? Hvordan er produktiviteten hvis du har tvunget deg på jobb mens du egentlig skulle vært i senga?

Og hvis vi snakker om mer langvarig fravær og mer prinsipielt: Er det rettferdig at du skal tape økonomisk hvis du får en sykdom, eller hvis du trenger en operasjon og blir tvunget til å være borte fra jobb en lenger periode?

Er det rettferdig at de virkelig langtidssyke på AAP må klare seg med kun 66% av lønn?

AnonymBruker

Jeg er en av de som presser meg selv altfor hardt og går på jobb der andre hadde vært hjemme. Jeg og en kollega er slik. Da vi gikk ut i ferie var hun så sliten at hun ble syk da hun endelig kunne senke skuldrene - hun kunne gått til legen og sykemeldt seg sånn at hun hadde fått igjen ferien (slik andre kolleger gjør), men hun hadde ikke samvittighet til det. 

Jeg har ofte tenkt: er det egentlig verdt det, når vi ser holdningen andre har - hvorfor skal vi presse oss så hardt som vi gjør, det blir jo ikke en gang satt pris på at vi er så stabile og møter opp. 

Jeg føler også at jeg ikke har noe liv på fritiden fordi jobben «tar» alt. For at jeg og min kollega skal kunne stå i full jobb, må vi hvile mye på fritiden samt legge oss før kl 22. Andre ser på oss som late fordi vi ikke er så sosiale og gjør så mye på fritiden. Men vi må jo bare, for at vi skal klare å stå i full jobb. 

Jeg har lurt mer og mer på: er det verdt det å presse seg så hardt at det går utover livskvaliteten på fritiden. Skulle jeg vært flinkere til å være hjemme når kroppen og hodet skriker.  

Min holdning til meg selv når det gjelder sykefravær har lenge vært å tenke slik: er jeg så syk at jeg kan akseptere å bli trukket i lønn dersom vi ikke hadde fått lønn under sykdom? Da kan jeg trygt bli hjemme den dagen - hvis ikke går jeg på jobb og bare presser meg og holder ut arbeidsdagen. 

Anonymkode: cdc01...6c4

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I snitt har man 7 sykelønnsdager i året lese jeg.

Er ikke det sykedager og ferie?  Og hvis man ikke bruker de opp så kan de spares til neste år.  Nå er det lenge siden jeg har diskutert det med noen, men venninna mi spart så hun hadde 21 dager da jeg var på besøk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...