Gå til innhold

Slektsforskning og gentest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har tatt gentest i forbindelse med slektsforskning?

Jeg har lyst til å ta det fordi jeg har sort hår og mørkebrune øyne. Det er bare norske navn i mitt familietre. Og mine farger er ganske vanlige i min farsslekt. 

Jeg tror ikke jeg har noen samiske, romani eller andre norske minoriteter med norske navn heller.

Anonymkode: 625b8...a49

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/484764-slektsforskning-og-gentest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt gentest i forbindelse med slektsforskning.  Mest skandinavisk og litt finsk som kommer fra tippoldemora mi som var lulesame.

Og sikkert flere samer bakover som jeg ikke vet om.

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har lyst til å ta det fordi jeg har sort hår og mørkebrune øyne. Det er bare norske navn i mitt familietre. Og mine farger er ganske vanlige i min farsslekt. 

Jeg tror ikke jeg har noen samiske, romani eller andre norske minoriteter med norske navn heller.

psykedeliker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har lyst til å ta det fordi jeg har sort hår og mørkebrune øyne. Det er bare norske navn i mitt familietre.

Kommer familien din fra Vestlandskysten så er det en kjent sak at mange spanjoler og portugisere rekte i land der i seilskutetiden, og blandet seg med lokalbefolkningen.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Takk for svar. Vi er ikke fra Vestlandet.

Jeg har alltid hørt det samme om familien til mora mi der også alle er svarte i håret, men har grå øyne.  Men ingen portugiser og spanjoler hos oss heller. Derimot er det både samer og tatere, eller omreisende folk som det heter nå.  Og de var fra Rena.

AnonymBruker
Dorthe skrev (4 timer siden):

Jeg har alltid hørt det samme om familien til mora mi der også alle er svarte i håret, men har grå øyne.  Men ingen portugiser og spanjoler hos oss heller. Derimot er det både samer og tatere, eller omreisende folk som det heter nå.  Og de var fra Rena.

Rart du ikke fikk en prosent eller to indisk opphav da. Hvis du har reisende i slekten. De er jo fornorskede romfolk som kom rundt år 1500. Men det var stor miksing med etnisk norske, og der var kanskje ikke så mye rom igjen etterhvert.

Jeg har lurt litt på om jeg har reisende i slekten, men det er ikke noe som tyder på det.  Det må i såfall være lengre bak enn jeg har kommet.

Den eneste jeg kjenner som er reisende er blond og blåøyd, men slekten hennes lever som reisende og snakker romani og det hele.

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Han mørke i Ylvisåker hadde tatt gentest og han var 98% norsk og 2% somalisk.

Merker jeg har lyst til p ta en test og se om det blir noe spennende.

Tror ikke det ble bekreftet at han var 2% somalisk, men at han hadde 2% ikke-europeiske gener?

AnonymBruker
Ekstra skrev (5 minutter siden):

Har vurdert å ta slik test, men liker ikke helt tanken på at så mye informasjon om meg skal ligge i internasjonale databaser.

Jeg ts, tror også jeg dropper det, da jeg ser de sjekker helse også. Hvilke sykdommer man kan få, det er helt uaktuelt for meg.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 18.09):

Er dette noe man kan gjøre på nett, eller må man dra noe sted? 

Anonymkode: fefb9...853

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du bestiller en pakke til rundt 500 kr hos feks my heritage. Så sender du prøven inn med post og får svar i posten 

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du kan bestille en selvtest-pakke fra utlandet hvis du vil vite mer om din genetiske bakgrunn, slik det beskrives ovenfor her. De mest omfattende koster noen tusen, og det er viktig at du er forberedt på at resultatet kan inneholde info om sykdommer som kan virke skremmende hvis man ikke forstår betydningen. Alle er disponert for diverse sykdommer, så det er sjelden et poeng å vite om man har litt større eller mindre risiko enn gjennomsnittet for et eller annet. Unntaket er selvsagt hvis det er alvorlige, arvelige sykdommer i familien.

https://www.helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/gentester/

Hvis du "bare" lurer på ting som har med farskap og familiehemmeligheter å gjøre, kan du starte her: 
https://www.oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/rettsmedisinske-fag/genetisk-slektskap/

Endret av laban
Vhanja skrev (På 29.7.2024 den 7.15):

Tror ikke det ble bekreftet at han var 2% somalisk, men at han hadde 2% ikke-europeiske gener?

De har endret praksis litt der faren min har sendt inn testene. Før hadde de lavere terskel for å si at man hadde gener fra andre land. 

Det er jo veldig, veldig usannsynlig at Ylvisåker har 2% av slekta fra Somalia uten å vite det, men alle kommer fra Afrika om man går langt nok tilbake

Grendel skrev (1 time siden):

De har endret praksis litt der faren min har sendt inn testene. Før hadde de lavere terskel for å si at man hadde gener fra andre land. 

Det er jo veldig, veldig usannsynlig at Ylvisåker har 2% av slekta fra Somalia uten å vite det, men alle kommer fra Afrika om man går langt nok tilbake

Det er interessant, da, at ene broren har ikke-europeiske gener, mens andre broren ikke har det. Men har forstått at det faktisk er mulig.

Man ser det jo også på Vegard Ylvisåker. Morsomt at så liten prosentdel av gener kan vise så tydelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...