Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

påskelilje skrev (1 time siden):

Jeg er også med i soppgruppe på fb, og det ser ut som om det bugner overalt! Men ikke her. 

Makrellen skal vi steike i dag + at min far skal legge resten til gjæring for hummeragn! Store makrell røyker han, men de vi fikk i dag, var små.

Jøss, så hummer liker makrell altså? Jeg har aldri forsøkt å få hummer, men setter mye krabbeteiner. Der legger vi aldri makrell, kun sei, lyr eller torsk. Det sies at krabber ikke vil ha makrell, men det bruker vi derimot på kveitelina :) 

påskelilje
Kayia skrev (5 minutter siden):

Jøss, så hummer liker makrell altså? Jeg har aldri forsøkt å få hummer, men setter mye krabbeteiner. Der legger vi aldri makrell, kun sei, lyr eller torsk. Det sies at krabber ikke vil ha makrell, men det bruker vi derimot på kveitelina :) 

Joda, makrell er hovedagnet for hummerfiskerne! Det strides om makrellen skal være fersk eller råtten/halvparten i saltlake. Min far sverger til det siste. Nå skal den ligge og godtgjøre seg i tønne frem til 1.oktober 😳😳😳

I krabbeteina legger vi annen type fisk ja. Skal ha krabber i morgen! 

Annonse

påskelilje skrev (10 minutter siden):

Joda, makrell er hovedagnet for hummerfiskerne! Det strides om makrellen skal være fersk eller råtten/halvparten i saltlake. Min far sverger til det siste. Nå skal den ligge og godtgjøre seg i tønne frem til 1.oktober 😳😳😳

I krabbeteina legger vi annen type fisk ja. Skal ha krabber i morgen! 

Hummer har jeg også skikkelig lyst til å prøve meg på. Får høre med kjæresten om vi skal prøve i høst. Når er det sesong? 

påskelilje
Kayia skrev (15 timer siden):

Hummer har jeg også skikkelig lyst til å prøve meg på. Får høre med kjæresten om vi skal prøve i høst. Når er det sesong? 

Hummerfiske starter 1.oktober klokka 08.00 (den morgenen myldrer det av båter ute for å sette teiner). Tror det er tillatt å ha teinene ute ut året, men det er jeg usikker på - de fleste gir seg etter et par uker.

En må registrere seg i hummerfiskemanntallet hos Fiskeridirektoratet. Alle bøyer må bære merket med den koden du får der + navn og tlfnr. Hver hobbyfisker har lov til å ha inntil 10 teiner.

Det er minstemål og maksimal, som måles nøyaktig på hummeren. De som er for små eller for store må kastes ut igjen. Rognhummer kastes ut igjen uansett størrelse.

Det er veldig moro, men tar jo tid da, en må sjekke teinene hver dag.

påskelilje skrev (På 31.7.2024 den 9.17):

Sorbet eller is med bringebær var en god idé! Takk!

😊

Så bra at det har vært så mange fine bringebær i år og nesten helt uten "proteiner" i🤭

P.s håper du/dere kan finne en annen soppplass☺️ har aldri plukket selv men har fått kantareller, og børstet og tørket de, åh de er så gode stekt sammen med bacon løk fløte og diverse saus med pasta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...