Gå til innhold

Er det helt crazy å bruke 47 000 kr på nytt kamera som hobby eller kan det rettferdig gjøres?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, altså det frister veldig å kjøpe det dyreste men jeg sliter med å rettferdiggjøre bruke så mye penger for jeg føler jeg burde bruke de på noe som sees på som mer fornuftig som å betale ned på boliglånet.

17000 kr nedbetaling på boliglånet er piss i havet. Med 5% rente sparer det deg for 71 kr i rentekostnader per mnd. I en tid med høy inflasjon er det bare fint å ha litt gjeld. For inntekter og alle priser stiger, mens gjelden ikke gjør det. Det betyr at gjelden blir relativt sett mindre verdt over tid.

La boliglånet være og kos deg. Livet er for kort til å være fornuftig hele tiden.

En annen sak er at du kanskje blir mer fornøyd med det billigere kameraet, som Grendel er inne på, men det må du føle på selv. Uansett, jeg ville ikke latt eventuell nedbetaling av boliglånet være noe som virker inn på beslutningen din. 

psykedeliker skrev (På 1.8.2024 den 17.50):

Jeg er faktisk veldig usikker på hva som står i manus om akkurat dette spørsmålet. @Trinity80 og @Sokk, kan dere hjelpe meg her?

Manus sier at enkelte ganger, når en ikke har svært god kunnskap, bør en avstå fra å kommentere. 

Til TS: Støtter de andre som sier at dette kan du kjøpe når du vet at det blir brukt. 
Men trenger du en fast 50mm når du har en zoom som dekker området?

Etter at jeg kjøpte en fantastisk 24-120, har både 50 og 85mm blitt svært lite brukt. 

psykedeliker
nachnoo skrev (1 time siden):

Manus sier at enkelte ganger, når en ikke har svært god kunnskap, bør en avstå fra å kommentere.

Nei, det forutsetter både kritisk tenkning og selvinnsikt - og de tingene har ingenting i manus å gjøre!

Kom på en ting. Jeg har en meget bra samling med hus og objektiv. Men alt har jeg kjøpt svært lite brukt, like bra som nytt og i snitt kanskje for 60% av nypris.  Her synes jeg bruktmarkedet på foto er unikt. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...