Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har alltid undret meg over hvorfor noen mennesker føler behovet for å være kontrære uansett situasjon. Det virker som om det finnes folk som konstant må innta en motsatt mening, selv når det er helt unødvendig.

Disse personene ser ut til å ha en indre trang til å motsi hva enn som blir sagt, uansett hvor logisk eller allment akseptert det måtte være. Sier du at himmelen er blå? Forbered deg på å høre en lang tirade om nyansene av grått. Mener du at vann er vått? Da må du nok høre en forelesning om definisjonen av "våt" og væskers egenskaper.

Det er som om de har en radar som fanger opp enhver form for enighet, bare for å kunne kaste seg ut i en intens og ofte unødvendig debatt. Uansett hvor mye kunnskap du har om et emne, kan du være sikker på at de mener de vet bedre, selv om de kun har overfladisk kjennskap til det.

Så hvorfor er noen slik? Kanskje det gir dem en følelse av å være unike eller intellektuelt overlegne. Eller kanskje de bare liker å utfordre andres meninger for utfordringens skyld. Uansett hva grunnen er, kan det være både slitsomt og frustrerende å forholde seg til.

Anonymkode: 7d335...6e8

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har alltid undret meg over hvorfor noen mennesker føler behovet for å være kontrære uansett situasjon. Det virker som om det finnes folk som konstant må innta en motsatt mening, selv når det er helt unødvendig.

Disse personene ser ut til å ha en indre trang til å motsi hva enn som blir sagt, uansett hvor logisk eller allment akseptert det måtte være. Sier du at himmelen er blå? Forbered deg på å høre en lang tirade om nyansene av grått. Mener du at vann er vått? Da må du nok høre en forelesning om definisjonen av "våt" og væskers egenskaper.

Det er som om de har en radar som fanger opp enhver form for enighet, bare for å kunne kaste seg ut i en intens og ofte unødvendig debatt. Uansett hvor mye kunnskap du har om et emne, kan du være sikker på at de mener de vet bedre, selv om de kun har overfladisk kjennskap til det.

Så hvorfor er noen slik? Kanskje det gir dem en følelse av å være unike eller intellektuelt overlegne. Eller kanskje de bare liker å utfordre andres meninger for utfordringens skyld. Uansett hva grunnen er, kan det være både slitsomt og frustrerende å forholde seg til.

Muligens fordi de ser fra et annet perspektiv uten ar det er et behov? At de bare ser det fra et annet ståsted, og  hva har det med å være intellektuelt overlegen å gjøre egentlig? 

Og dessuten så er ingen unike Absolutt ingen. 

psykedeliker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Uansett hva grunnen er, kan det være både slitsomt og frustrerende å forholde seg til.

Hvis man ikke vet hvordan man skal håndtere det, ja.

Ellers er det helt uproblematisk, for hvis det er et vedvarende personlighetstrekk vil de før eller siden motsi seg selv.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er det noen offentlige personer du kan gi som er slike tydelige eksempler?

Anonymkode: b4a70...74d

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror dette dreier seg om mennesker som har veldig lav selvtillit og har blitt mye mobbet i barndommen og dermed må prøve å ta det igjen ved å komme med masse unyttig kunnskap. 

Anonymkode: f6071...af1

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen offentlige personer du kan gi som er slike tydelige eksempler?

Hvordan kan du spørre om det hvis du bor i Norge? OFFENTLIGE/ KJENTE personer? Dette er Ibsens hjemland ! Den mest kontrære og tildels utskjelte ( som alle mot strømmen blir da ) Og flere kan vi jo ramse opp. 

Du tenkte deg ikke om nå?

AnonymBruker
Kashmir skrev (7 minutter siden):

Hvordan kan du spørre om det hvis du bor i Norge? OFFENTLIGE/ KJENTE personer? Dette er Ibsens hjemland ! Den mest kontrære og tildels utskjelte ( som alle mot strømmen blir da ) Og flere kan vi jo ramse opp. 

Du tenkte deg ikke om nå?

Beklager at jeg forsøkte å skjønne hva det handlet om.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beklager at jeg forsøkte å skjønne hva det handlet om.

Ok. Jeg skjønner. 

Men det handler om aggresivitet. For å være litt Johan Golden : Hvis ingen vil si det, så kan jeg si det jeg. 

Han har sine øyeblikk 🙂

AnonymBruker
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Ok. Jeg skjønner. 

Men det handler om aggresivitet. For å være litt Johan Golden : Hvis ingen vil si det, så kan jeg si det jeg. 

Han har sine øyeblikk 🙂

Det går bra :) Slik jeg har forstått det, .. kan det ikke tolkes både positivt og negativt?

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

hvor så du det positive?

hm, ja, jeg ser tydelig det negative i det, men jeg kan ikke si det er et utelukkende negativt begrep. ta kjetil rollness, for eksempel. en kverulerende og ofte slitsom fyr, kontrær de lux. men i blant har han poeng som er vel verdt å lytte til. (men om de poengene kan tas til inntekt for at begrepet kontrær også kan ha noe positivt ved seg .. det vet jeg ikke 100%). 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hm, ja, jeg ser tydelig det negative i det, men jeg kan ikke si det er et utelukkende negativt begrep. ta kjetil rollness, for eksempel. en kverulerende og ofte slitsom fyr, kontrær de lux. men i blant har han poeng som er vel verdt å lytte til. (men om de poengene kan tas til inntekt for at begrepet kontrær også kan ha noe positivt ved seg .. det vet jeg ikke 100%). 

Ja, men vi må forholde oss til HI her, Det er sinne. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...