Gå til innhold

Er det noen andre som er bekymret for den svake norske kronen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fulgt med på utviklingen av den norske kronen de siste månedene, og jeg må innrømme at jeg begynner å bli litt bekymret. Som mange av dere kanskje har lagt merke til, har kronen svekket seg betydelig mot både euro og dollar. Dette påvirker oss på flere måter, fra prisene på importerte varer til reiseutgifter.

For de av oss som liker å reise, har feriene blitt dyrere. Vi får mindre for pengene våre når vi veksler til utenlandsk valuta, noe som betyr at vi kanskje må stramme inn på reisebudsjettet eller vurdere andre alternativer. I tillegg ser vi at prisene på importerte varer, som elektronikk og klær, har økt, noe som gjør hverdagen dyrere for mange.

Jeg er også bekymret for hvordan dette påvirker norsk økonomi i det lange løp. En svak krone kan være gunstig for eksportindustrien, men det er en balanse som må opprettholdes for å sikre at ikke husholdninger og andre sektorer blir for hardt rammet.

Jeg lurer på hva andre her i forumet tenker om dette. Er det noen som deler bekymringene mine, eller er det noen som ser på dette som en midlertidig situasjon som vil bedre seg over tid? Hvordan håndterer dere de økte kostnadene, og hva tror dere vi kan forvente fremover?

Anonymkode: 196e3...644

Fortsetter under...

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det noen som deler bekymringene mine, eller er det noen som ser på dette som en midlertidig situasjon som vil bedre seg over tid?

Siden hele vårt økonomiske system bygger på en vrangforestilling om at fiktivverdier er det samme som realverdier (ref. Bertram D. Brochmann m.fl.) , bryr det meg ikke nevneverdig.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Siden hele vårt økonomiske system bygger på en vrangforestilling om at fiktivverdier er det samme som realverdier (ref. Bertram D. Brochmann m.fl.) , bryr det meg ikke nevneverdig.

Han er det kun hasj-røykende anarkister, noen fra Rødt og andre skrullinger som tar alvorlig. Og jaggu uttrykte han ikke støtte til Hitler og ble sågar dømt for landsvik etter krigen.

psykedeliker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og jaggu uttrykte han ikke støtte til Hitler

Nei, det gjorde han ikke. Han uttrykte støtte til Hitlers økonomiske politikk, ikke til nazismen. Og landssvikdommen ble aldri effektuert.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (15 minutter siden):

Nei, det gjorde han ikke. Han uttrykte støtte til Hitlers økonomiske politikk, ikke til nazismen. Og landssvikdommen ble aldri effektuert.

Brochmann gikk offentlig ut til fordel for Tyskland og nasjonalsosialismen sommeren 1940. I en tale i NRK støttet han tyskernes kamp for å gjennomføre den nasjonalsosialistiske verdensrevolusjonen. Brochmann utdypet dette synspunktet i flere foredrag og i boka Den 9de april Norge og verdensrevolusjonen, som utkom høsten 1940.

Ellers var fengslene fulle og han ble satt i husarrest. 

psykedeliker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Brochmann gikk offentlig ut til fordel for Tyskland og nasjonalsosialismen sommeren 1940. I en tale i NRK støttet han tyskernes kamp for å gjennomføre den nasjonalsosialistiske verdensrevolusjonen. Brochmann utdypet dette synspunktet i flere foredrag og i boka Den 9de april Norge og verdensrevolusjonen, som utkom høsten 1940.

Det gjorde han for å beskytte medlemmene av sitt eget parti, ikke fordi han var nazist.

Men du har ikke argumentert for at skillet mellom real- og fiktivøkonomi ikke er reéllt.

Flere moderne økonomer skiller også mellom de to konseptene, men bruker andre begreper og forklaringsmodeller.

Endret av psykedeliker

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...