Gå til innhold

Mener du at gudstro og personlig moral henger sammen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Man kan få en dårlig moral av å være kristen ja. Feks støtte Israel sin rasering av Gaza. Eller oppføre seg nedlatende mot homofile. Samt å føle seg høy på pæra fordi man er frelst. Og se på de som ikke blir ‘frelst’ som folk som ender i helvete. Det er også mye løgn og intellektuell kamelsvelging.

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (31 minutter siden):

Man kan få en dårlig moral av å være kristen ja. Feks støtte Israel sin rasering av Gaza. Eller oppføre seg nedlatende mot homofile. Samt å føle seg høy på pæra fordi man er frelst. Og se på de som ikke blir ‘frelst’ som folk som ender i helvete. Det er også mye løgn og intellektuell kamelsvelging.

Men dine skråsikre dommer over mennesker du egentlig ikke kjenner er greit?

Anonymkode: f0f8a...886

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Spør for en kristen "venn".

Anonymkode: 7669e...446

Det gjør det nok, både i positiv og negativ forstand, men kun som ett av flere mulige påvirkningsområder. Hvor du vokste opp og med hvem du vokste opp sammmen med spiller nok en like stor rolle, og det samme gjør nok kulturen på stedet og i miljøet du vokste opp, bare for å nevne noe.

Dette er et stort og kompleks spørsmål, og de som besvarer spørsmålet bastant og unyansert med et "ja" eller "nei" tar ganske enkelt feil. 

Annonse

Jeg er utrolig ambivalent til kristendommen og kirken.

På den ene siden liker jeg budskapene om nestekjærlighet og tilgivelse, og jeg synes vi som samfunn kanskje mangler fellesskap og rammer rundt livet som gjør at det føles trygt og meningsfylt. Kirken og andre trossamfunn kan utgjøre en slik ramme. Kanskje trenger egentlig samfunnet mer sjelesorg og diakoni og færre psykologer.

På den andre siden vet jeg om folk i et kristent miljø som har begått overgrep mot eget barn (og andre) og det er virkelig det mest hyklerske jeg kan se for meg. At noen utad kan fremstå som fromme og altruistiske og bak fasaden kan gjøre de grusomste ting.

Det har gjort meg skeptisk til hele det kristne miljøet. Ikke fordi jeg kan slutte fra én til hele gruppen, men fordi det gir meg en så ekstremt stor følelse av avsky.

Det å fremstå som kristen utad garanterer dessverre ikke at man handler i henhold til kristendommens lære. Det finnes mange skinnhellige. 

Drømmeautomat

En moralsk utfordring med religion er at man lett definerer de som ikke deler troen som en utgruppe og tilskriver dem mindre verdi, fordømmer dem og ønsker og kontrollere dem. Dette er selvsagt ikke særegent for religioner, men organisert religiøsitet har noen av de mest dogmatiske formene. Man kan også si at religiøse følger en umoden plikt-moral, der de blindt følger reglene til autoriteter i stedet for å ha kommet fram til etiske prinsipper ut fra en selvstendig refleksjon. I siste tilfelle er det sannsynligvis vanskeligere å rasjonalisere vekk egne overskridelser.

Religiøsitet er også et viktig element i mange former for hat og vold, f.eks. er folkemordet i Gaza dels motivert og støtta av religiøse forestillinger i jøde- og kristendommen, og mye islamistisk terrorisme har vært religiøst motivert.

Jeg tror ikke f.eks. kristne er mer eller mindre moralske enn andre, men en god del av de jeg har møtt virker en smule rigide.

Alle følger jo ti kristne ti bud og moralen i dem, om de er kristne eller ikke. Akkurat fordømmelse tror jeg også er like stor på begge side, selv om kristne helst bør være bedre på å skille handlinger enn mennesket i seg selv. Mulig de er det. 

Endret av Kashmir

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (44 minutter siden):

Alle følger jo ti kristne ti bud og moralen i dem, om de er kristne eller ikke.

Alle?

Du skal ikke ha andre guder enn meg?

Du skal ikke misbruke Guds navn?

Du skal holde hviledagen hellig?

Du skal ikke bryte ekteskapet?

Du skal ikke tale usant om din neste?

Du skal ikke begjære din nestes eiendom?

Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste?

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Alle?

Du skal ikke ha andre guder enn meg?

Du skal ikke misbruke Guds navn?

Du skal holde hviledagen hellig?

Du skal ikke bryte ekteskapet?

Du skal ikke tale usant om din neste?

Du skal ikke begjære din nestes eiendom?

Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste?

Det er ikke alle som følger alle bud nei. Men det er de som ligger under for den moralen vi har, i det store og hele. 

Det er fremdeles manges som  misliker det du ramser opp her, med unntak av at helligdager skale være stille av tradisjon og ikke lenger fordi de er hellige, og så lenge de ikke er kristne så blåser de i at man misbruker guds navn, men jeg får fremdeles både kritikk og kjeft fordi jeg banner her 🙃 det ligger i samme gate.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 14.05):

Spør for en kristen "venn".

Bibelen er en rettesnor som jeg prøver å følge etter, men mislykkes jo hele tiden med et eller annet. Derfor trenger jeg også tilgivelse og frelse, men stadig prøve å leve etter slik Gud har sagt og unngå å synde. 

Anonymkode: 88bc4...906

Det kan og bør henge sammen til en viss grad. Det tar seg dårlig ut å påstå at man er kristen uten at man har f. eks. kristen nestekjærlighet. Mange har det, men definitivt ikke alle, det ser vi mange eksempler på. Men vel så viktig er det å understreke at gode moralske verdier i aller høyeste grad kan være tilstede også blant ikke-troende. Det kan også diskuteres hva som er "god moral". 

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bibelen er en rettesnor som jeg prøver å følge etter, men mislykkes jo hele tiden med et eller annet. Derfor trenger jeg også tilgivelse og frelse, men stadig prøve å leve etter slik Gud har sagt og unngå å synde. 

Blir du ikke lei? Er ikke du underdanig mot noen du aldri en gang har sett, eller kan vite eksisterer?

Jeg synes denne frasen jeg har hørt flere ganger i kirken sier det meste;

Se i nåde til meg syndige menneske, som har syndet mot deg i tanker(!!), ord og gjerninger.

Det dreier seg om selvutslettning eller personlighet- begrensning å leve etter slike inhumane verdier.

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (25 minutter siden):

Blir du ikke lei? Er ikke du underdanig mot noen du aldri en gang har sett, eller kan vite eksisterer?

Jeg synes denne frasen jeg har hørt flere ganger i kirken sier det meste;

Se i nåde til meg syndige menneske, som har syndet mot deg i tanker(!!), ord og gjerninger.

Det dreier seg om selvutslettning eller personlighet- begrensning å leve etter slike inhumane verdier.

For meg handler det mer om at fred på jord, der alle har det godt, skjer ikke før alle gjør Guds vilje.  Det er når mennesker ikke gjør som Gud har sagt det blir problemer, enten for en selv eller andre

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For meg handler det mer om at fred på jord, der alle har det godt, skjer ikke før alle gjør Guds vilje.  Det er når mennesker ikke gjør som Gud har sagt det blir problemer, enten for en selv eller andre

Men hvorfor er din gud mer til å stole på enn hinduismens mange guder (visstnok 330 millioner!), eller Buddah eller Allah eller Spaghettimonsteret...?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...