Gå til innhold

Fra i morgen av SKAL jeg ned i vekt - Hvordan kan jeg endelig lykkes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette er sykt flaut. Jeg er bare 161 cm og buksene som jeg kjøpte for noen måneder siden i størrelse 42 får jeg ikke opp over lårene lengre en gang og de var til og med litt for store da jeg kjøpte dem. Skammer meg sånn over denne vektoppgangen. Men jeg har alltid vært glad i mat og sånt, så for meg er det ekstremt lett å gå opp i vekt om jeg ikke passer ekstra godt på hva jeg spiser og hvor store porsjoner jeg spiser. 

Jeg er drittlei av meg selv og å være så overvektig. Og jeg har sagt til meg selv i mange måneder nå at: "NÅ er det NOK, jeg kan ikke gå opp mer i vekt ned nå og må fokusere og gi alt jeg har for å lykkes med vektnedgangen". Men så blir jeg tilbudt en kanelbolle eller kakestykke også PANG er på en måte alt ødelagt og jeg drar etterpå på butikken for å kjøpe mer usunn mat. Og siden "alt er ødelagt uansett" så kan jeg bare fortsette dagen etterpå også og til slutt har hele uken gått og plutselig har jeg gått mye opp i vekt også 😕

Anonymkode: 37887...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og siden "alt er ødelagt uansett" så kan jeg bare fortsette dagen etterpå også og til slutt har hele uken gått og plutselig har jeg gått mye opp i vekt også 😕

Det er her du må ta deg selv kraftig i nakken. Nå går jeg ut fra at du faktisk er overvektig og har problemer med selvkontrollen når det gjelder mat da, ikke at det ligger noe annet bak. Kutt ned på søtsaker og karbohydrater, det trigger søtsuget voldsomt og det ligger biologiske grunner bak. Fra tidenes morgen har mennesket hungret etter karbohydrater for de kunne sikre at vi fikk nok fett på kroppen og den gangen var det jo ikke så mye av det - kun frukt og bær på denne tiden av året + honning. Ellers gikk det jo i fett og proteiner. Og hjernen vår lever fremdeles på steinalderstadiet.

Og hold deg hard. Du er ikke nødt til å takke ja til kanelbollen eller kakestykket. Ja, det smaker godt der og da, men er det verdt etterpå? Er det verdt det når du sprekker så det synger i mange dager etterpå og de nye buksene også blir for små? Vet ikke om det var deg jeg tipset om boka til Bente Josefsen, "Sukkeravhengig? Bli frisk uten sukker"; men ta en titt på den og se om du kjenner deg igjen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (28 minutter siden):

Det er her du må ta deg selv kraftig i nakken. Nå går jeg ut fra at du faktisk er overvektig og har problemer med selvkontrollen når det gjelder mat da, ikke at det ligger noe annet bak. Kutt ned på søtsaker og karbohydrater, det trigger søtsuget voldsomt og det ligger biologiske grunner bak. Fra tidenes morgen har mennesket hungret etter karbohydrater for de kunne sikre at vi fikk nok fett på kroppen og den gangen var det jo ikke så mye av det - kun frukt og bær på denne tiden av året + honning. Ellers gikk det jo i fett og proteiner. Og hjernen vår lever fremdeles på steinalderstadiet.

Og hold deg hard. Du er ikke nødt til å takke ja til kanelbollen eller kakestykket. Ja, det smaker godt der og da, men er det verdt etterpå? Er det verdt det når du sprekker så det synger i mange dager etterpå og de nye buksene også blir for små? Vet ikke om det var deg jeg tipset om boka til Bente Josefsen, "Sukkeravhengig? Bli frisk uten sukker"; men ta en titt på den og se om du kjenner deg igjen. Lykke til!

Ja, jeg er faktisk overvektig altså og jeg har problemer med selvkontrollen. Tusen takk for alle tips, setter veldig pris på at du tar deg tid til å svare!

Anonymkode: 37887...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cappella33
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, jeg er faktisk overvektig altså og jeg har problemer med selvkontrollen. Tusen takk for alle tips, setter veldig pris på at du tar deg tid til å svare!

Anonymkode: 37887...af8

Hei Ts. Jeg kan gi deg noen gode råd, så pm meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men så blir jeg tilbudt en kanelbolle eller kakestykke også PANG er på en måte alt ødelagt og jeg drar etterpå på butikken for å kjøpe mer usunn mat. Og siden "alt er ødelagt uansett" så kan jeg bare fortsette dagen etterpå også og til slutt har hele uken gått og plutselig har jeg gått mye opp i vekt også 😕

Med det utgangspunktet bør du ikke gå drastisk til verks og tro at du skal klare å spise veldig lite. Jeg har liten tro på strenge kurer der man går fort ned, de færreste orker å følge dem lenge om gangen, og da er det lett å legge på seg igjen. Man må finne en balanse som er til å leve med.  

Spis nok til at du ikke kjenner deg sulten, men hold deg til noe sunt. Finn noe du liker som er mat, ikke tomme kalorier, og ha det tilgjengelig. For meg funker f.eks. gulrøtter, grove knekkebrød (med nok krydder/smak til at jeg ikke trenger pålegg) og små (50-60 g) poser med usaltet nøttemiks som "nødmat" mellom måltidene.  

Spis ordentlige, faste måltider. Kald mat som holder meg mett lenge, er havregryn (kok grøt hvis du foretrekker det) og grove brødvarer med fiskepålegg eller egg. 

La middagen inneholde mye grønnsaker, bruk det du liker best. 

Dropp alt søtt bakverk og godteri - hold ut, så forsvinner søtsuget etter en stund. Spis søt frukt som lørdagsgodt, f.eks. melon. Mange sverger til smoothie, nettet er fullt av oppskrifter som forvandler frukt og bær til forholdsvis sunn kos/dessert. 

Når du har fått et mer normalt forhold til søtt, kan du sikkert tillate andre utskeielser også, men jeg ville kuttet ut alle sukrede godsaker i startfasen. Tenk på godterihyllene i butikken som noe som ikke angår deg. Jeg har ikke katt, derfor kjøper jeg aldri kattemat. Godteri stiller liksom i samme klasse - det er noe jeg ikke trenger og derfor aldri kjøper (for å spise det selv). 

Ikke drikk kalorier, kun te, svart kaffe og vann med eller uten kullsyre og smakstilsetning. 

Jeg etterlever ingen prinsipper mht. karbohydrater eller andre ting, så det er sikkert noen som er uenige i enkelte punkter ovenfor. De er erfaringsbaserte, ikke noen diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cappella33 skrev (På 12.8.2024 den 21.03):

Hei Ts. Jeg kan gi deg noen gode råd, så pm meg :)

Kunne du skrevet det her i tråden? Hadde satt veldig pris på det!

laban skrev (På 12.8.2024 den 21.29):

Med det utgangspunktet bør du ikke gå drastisk til verks og tro at du skal klare å spise veldig lite. Jeg har liten tro på strenge kurer der man går fort ned, de færreste orker å følge dem lenge om gangen, og da er det lett å legge på seg igjen. Man må finne en balanse som er til å leve med.  

Spis nok til at du ikke kjenner deg sulten, men hold deg til noe sunt. Finn noe du liker som er mat, ikke tomme kalorier, og ha det tilgjengelig. For meg funker f.eks. gulrøtter, grove knekkebrød (med nok krydder/smak til at jeg ikke trenger pålegg) og små (50-60 g) poser med usaltet nøttemiks som "nødmat" mellom måltidene.  

Spis ordentlige, faste måltider. Kald mat som holder meg mett lenge, er havregryn (kok grøt hvis du foretrekker det) og grove brødvarer med fiskepålegg eller egg. 

La middagen inneholde mye grønnsaker, bruk det du liker best. 

Dropp alt søtt bakverk og godteri - hold ut, så forsvinner søtsuget etter en stund. Spis søt frukt som lørdagsgodt, f.eks. melon. Mange sverger til smoothie, nettet er fullt av oppskrifter som forvandler frukt og bær til forholdsvis sunn kos/dessert. 

Når du har fått et mer normalt forhold til søtt, kan du sikkert tillate andre utskeielser også, men jeg ville kuttet ut alle sukrede godsaker i startfasen. Tenk på godterihyllene i butikken som noe som ikke angår deg. Jeg har ikke katt, derfor kjøper jeg aldri kattemat. Godteri stiller liksom i samme klasse - det er noe jeg ikke trenger og derfor aldri kjøper (for å spise det selv). 

Ikke drikk kalorier, kun te, svart kaffe og vann med eller uten kullsyre og smakstilsetning. 

Jeg etterlever ingen prinsipper mht. karbohydrater eller andre ting, så det er sikkert noen som er uenige i enkelte punkter ovenfor. De er erfaringsbaserte, ikke noen diett.

Takk for veldig gode tips! Skal forsøke følge disse, har bare blitt dårlig i mellomtiden dessverre så i dag ble det potetgull... 

Anonymkode: 37887...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei! Her er vi nok mange som  kjenner oss igjen. Mye følelser i forhold til mat, trøstespising og alt eller ingenting tankegang. Vaner er utfordrende å jobbe med, så her må man bestemme seg hardt. Hva med å endre en og en vane av gangen. Feks kutte ut all kaloririk drikke. Mye kalorier i juice og brus med sukker. Ha et sunt alternativ til Kos på lur som du kan nyte når det feks er kake på jobb. Selv synes jeg feks  en skyr yoghurt er stas å kose seg med. øke inntaket av grønnsaker. Jeg har stort sett alltid salat til middagen. 
 

alkohol er det mye kalorier i, så begrense inntaket og holde seg til vin istedenfor drinker og øl. 
 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 18.00):

Kunne du skrevet det her i tråden? Hadde satt veldig pris på det!

Takk for veldig gode tips! Skal forsøke følge disse, har bare blitt dårlig i mellomtiden dessverre så i dag ble det potetgull... 

Anonymkode: 37887...af8

Hvordan går det med deg nå?

 

Jeg kan forstå tanken om at "nå er alt kjørt likevel, siden jeg spiste det og det..." - men er det egentlig det? En dags eller ukes utsettelse, er ikke det samme som at der var den muligheten over... Livet har flere dager. I neste uke er det en ny ubrukt uke... Men - selv ville jeg ikke ha startet på en mandag. Jeg ville bare ha startet en tilfeldig dag, uten nedtelling - men det er meg...

 

Jeg lurte på; spiser du mye styrt av følelser? F.eks. om du er ensom, sliten, lei deg, skal feire, skal unne deg noe e.l.? Det er i så fall veldig vanlig...

 

Jeg synes at @laban har kommet med gode råd. Om du spiser mye følelser, tror jeg det er enda viktigere å spise jevnt utover dagen, og spise mye kalorier. Da er det ikke så lett at en går etter tomme kalorier når følelsene kommer.

 

Og, jeg synes ikke du skal bebreide deg selv - men kanskje du kan si til noen høyt at du nå jobber med å gå ned i vekt. Da blir det mer forpliktende? Andre velger å sette inn de pengene som ellers ville blitt brukt til mat, på en egen konto - velg hva du vil gjøre med det når et ev. vektmål er nådd. Du kan ev. se hva som passer for deg, men personlig har jeg mer tro på gulrot enn pisk som motivasjonsmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...