Gå til innhold

Knuste gamle sparepærer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har googlet men finner ikke svar. Var så uheldig og fant noen knuste sparepærer i et rom, de lå inni eska si. Det er mulig de har lagt knust slik i flere år. så til det store sikkert vanskelige spørsmålet. Hvor lenge fordamper en sparepære kvikksølvdamp?  Kan det ha fordampet av de i flere år?

Anonymkode: 6857f...1a7

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/485489-knuste-gamle-sparep%C3%A6rer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
morsan skrev (38 minutter siden):

"Hvis de knuses, slipper kvikksølvet ut. Dette gir minimal helserisiko, men likevel er det en god regel å bli kvitt alt glass og alle kvikksølvrester."

Hva gjør du hvis sparepæra eller lysrøret knuses? - FHI

Det som har skjedd her er litt spesielt. Jeg hadde opprydding og fant tilfeldig to små esker med lyspærer som var knuste inne i eskene sine. Tror de har lagt slik lenge, kan være snakk om flere år.  Men  forhåpentligvis har det gått bra siden det er så liten mengde kvikksølv i de. Og jeg får håpe kvikksøvdampen er slik at den forsvinner fort, og at det ikke som visse malinger litt gift i lang tid,.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som har skjedd her er litt spesielt. Jeg hadde opprydding og fant tilfeldig to små esker med lyspærer som var knuste inne i eskene sine. Tror de har lagt slik lenge, kan være snakk om flere år.  Men  forhåpentligvis har det gått bra siden det er så liten mengde kvikksølv i de. Og jeg får håpe kvikksøvdampen er slik at den forsvinner fort, og at det ikke som visse malinger litt gift i lang tid,.

Jeg skjønte det at du ikke vet når de er knust. Men uansett skriver FHI at det gir minimal risiko, men at det er en god regel å bli kvitt alt. Du har kanskje her den fordelen at glasset fortsatt er inne i esken, istedenfor å være spredt på gulvet el lign.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...