Gå til innhold

Villeda vestlige vitenskapsfolk oss angående Covids opprinnelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Drømmeautomat skrev (33 minutter siden):

Interessant sak i VG som underbygger at viruset stamma fra laben i Wuhan.

https://www.vg.no/nyheter/i/OooK9w/kan-bli-tidenes-stoerste-skandale

Slik jeg leste artikkelen, så underbygger den mest at det de fleste antok var konspirasjonsteorier, i dette tilfellet ikke var det. Synes forskerne som uttaler seg heller mot å si at de fortsatt ikke med sikkerhet vet opphavet, men at flere som tidligere avviste lab-leak teorien, nå mener den ikke kan avvises som konspirasjonsteori. Interessant artikkel:-)

Drømmeautomat
frosken skrev (58 minutter siden):

Slik jeg leste artikkelen, så underbygger den mest at det de fleste antok var konspirasjonsteorier, i dette tilfellet ikke var det.

Jeg kan godt være enig i den tolkingen, men jeg vil si de norske forskerne som uttaler seg til VG heller mot labteorien. Jeg tror det vil gå lang tid før vi får noe endelig svar på dette.

Jeg synes ikke at det er så interessant om viruset kommer fra lab eller ikke. 

Det som er skandalen er at selve hypotesen om lab-lekkasje ble stemplet som en konspirasjonsteori. Det skjedde blant annet med  et brev i the Lancet hvor forskere ikke bare forkastet, men bokstavelig talt fordømte hypotesen som farlig. Facebook og Twitter ble presset til å sensurere innlegg som støttet lab-lekkasje.

Det har kommet frem at noen av forskerne som skrev brevet privat mente at lab-lekkasje var ganske sannsynlig. Det var politikk og delvis penger.

Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Jeg kan godt være enig i den tolkingen, men jeg vil si de norske forskerne som uttaler seg til VG heller mot labteorien. Jeg tror det vil gå lang tid før vi får noe endelig svar på dette.

Ikke Spurkeland, men de andre trekkes nok i den retningen. 

Trinity80

Denne måten å håndtere pandemi på fikk faktisk mange til å miste tiltro til vitenskap/ forskning/ helsevesen.

Forskning er ofte kjøpt og betalt, og nå så vi virkelig de dype røttene som eksisterer i kapitalismen. 

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (22 timer siden):

Denne måten å håndtere pandemi på fikk faktisk mange til å miste tiltro til vitenskap/ forskning/ helsevesen.

Forskning er ofte kjøpt og betalt, og nå så vi virkelig de dype røttene som eksisterer i kapitalismen. 

Mister også tiltro til norske helsemyndigheter som lukker øynene for langvarige plager etter covid. Forskes masse på i andre land og er drøssevis med kunnskap og dokumentasjon på hvordan folk sliter. Og at det gjelder maaange!

Anonymkode: bdc88...b37

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mister også tiltro til norske helsemyndigheter som lukker øynene for langvarige plager etter covid. Forskes masse på i andre land og er drøssevis med kunnskap og dokumentasjon på hvordan folk sliter. Og at det gjelder maaange!

Dette er jeg enig i. FHI viste seg å være skremmende uvitenskapelige fra dag én av pandemien. De er fortsatt ikke villige til å forholde seg til internasjonal forskning i tilstrekkelig grad, men vil heller bare ta utgangspunkt i det de finner det for godt å forske på her. De er rigide og baserer seg på forutinntatthet ("luftsmitte forekommer ikke" som de holdt fast på i alt for lang tid), og bestemmer seg noen ganger bare for at et problem ikke eksisterer. Dette er det motsatte av en vitenskapelig holdning, der man lar observasjoner av virkeligheten drive hypoteser. Jeg ble sjokkert da jeg oppdaga hvor dysfunksjonell denne organisasjonen er.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det forskes på langtidsvirkninger også i Norge. Samtidig er det en fordel om ikke mulige langtidsvirkninger får for stort fokus i offentligheten, da for stort fokus på en del vage symptomer på individnivå, fort kan bli en form for selvoppfyllende profeti.

Drømmeautomat skrev (29 minutter siden):

Dette er jeg enig i. FHI viste seg å være skremmende uvitenskapelige fra dag én av pandemien. De er fortsatt ikke villige til å forholde seg til internasjonal forskning i tilstrekkelig grad, men vil heller bare ta utgangspunkt i det de finner det for godt å forske på her. De er rigide og baserer seg på forutinntatthet ("luftsmitte forekommer ikke" som de holdt fast på i alt for lang tid), og bestemmer seg noen ganger bare for at et problem ikke eksisterer. Dette er det motsatte av en vitenskapelig holdning, der man lar observasjoner av virkeligheten drive hypoteser. Jeg ble sjokkert da jeg oppdaga hvor dysfunksjonell denne organisasjonen er.

Når jeg finner ting interessante, så noterer jeg ganske mye når folk snakker live som i debatter og i intervjuer. Det som blir skrevet i pressen står jo der svart på hvitt. Jeg noterte ihvertfall tre ganger direkte løgn fra en av de som ble intervjuet ( orker ikke finne fram navn nå, men hun var en av de som snakket mye under pandemien ) Hun forsikret en gang, for så å gå tilbake på det neste gang. Og jeg ble ganske så provosert siden hun mente at hun hadde sagt noe annet første gang. Og så ble det så fort adoptert av vanlige folk som argumenterte for at "jo, dette hadde hun jo sagt"  Nei! Det gjorde hun ikke. 

Så mye tull. Og det er noe irriterende når folk benekter og andre vil tro, mer enn at de faktisk gjør det. Folk blir ofte sinte og angriper hvis noen stiller spørsmål ved vaksinene. Det er mye frykt de ikke vil innrømme tror jeg. Uten at jeg sier at de har grunn til større frykt..

frosken skrev (25 minutter siden):

Det forskes på langtidsvirkninger også i Norge. Samtidig er det en fordel om ikke mulige langtidsvirkninger får for stort fokus i offentligheten, da for stort fokus på en del vage symptomer på individnivå, fort kan bli en form for selvoppfyllende profeti.

Hva mener du nå? At folk som har "vage" symptomer kan få mistanke om at det handler om vaksine? Og det skal ties om? 

Drømmeautomat

Her snakker vi vel om langtidsvirkninger av covid og økt dødelighet i hvert fall i det påfølgende året, særlig når det gjelder hjerte/kar. Dette er godt dokumentert i masse internasjonal forskning, men sterkt underkommunisert i Norge. Det føres heller ikke noe norsk register for langtidsfølger av covid, og det blir nok ofte diagnostisert som andre lidelser.

Det er riktig at det forskes på long covid også i Norge, og funnene er i stor grad samsvarende med internasjonal kunnskap (10-30% får senvirkninger som varer over flere måneder). FHI har stort sett markert seg ved å så tvil om denne forskningen, på sitt sedvanlige uvitenskaplige vis, f.eks. i debatter med Søraas, som har gjort flere studier.

Annonse

frosken skrev (7 minutter siden):

Nei, det er ikke det jeg mener. 

Neivel. Så det er noen med vage symptomer som blir syke da. Jeg tror vel kanskje ikke at det er så mange at man bør holde tilbake info om hvor forskningen står og hva de har funnet ut så langt. Hvis det er så mange at det vil bli et problem, så er det muligens et signal om at folk er mye mer urolige enn de tør gi uttrykk for. Det kunne jo også vært interessant å undersøke kanskje, for da tyder det igjen på at helsemyndighetene ikke har den tilliten vi blir overbevist om at vi til enhver tid må ha til dem.

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Neivel. Så det er noen med vage symptomer som blir syke da. Jeg tror vel kanskje ikke at det er så mange at man bør holde tilbake info om hvor forskningen står og hva de har funnet ut så langt. Hvis det er så mange at det vil bli et problem, så er det muligens et signal om at folk er mye mer urolige enn de tør gi uttrykk for. Det kunne jo også vært interessant å undersøke kanskje, for da tyder det igjen på at helsemyndighetene ikke har den tilliten vi blir overbevist om at vi til enhver tid må ha.

Det ligger godt med informasjon om long covid på nettsider utarbeidet av helsemyndighetene. Det er ikke slik at forskningsresultater holdes tilbake. 

frosken skrev (1 minutt siden):

Det ligger godt med informasjon om long covid på nettsider utarbeidet av helsemyndighetene. Det er ikke slik at forskningsresultater holdes tilbake. 

Jo, men jeg kommenterte det du skrev om at du syns det er viktig at det ikke får for mye fokus i offentligheten, siden de med vage symptomer kunne bli syke av det...  Det så ikke så bra ut i mine øyne..

AnonymBruker
frosken skrev (29 minutter siden):

Norge kjører eget løp og forholder seg lite til utenlandsk forsking. De skal finne ut ting ut fra sin egen agenda. 

Ikke enig. Det er en enorm pasientgruppe som er kjempesyke og som ikke blir trodd/forstått / får hjelp pga dette. Dette er ikke noe man kan ibille seg. Du representerer her nettopp den holdninga som fhi tviholder på men som ikke stemmer overens med realiteten. Noe som også er tydelig i andre lands forsking. du bekrefter hele poenget mitt

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jo, men jeg kommenterte det du skrev om at du syns det er viktig at det ikke får for mye fokus i offentligheten, siden de med vage symptomer kunne bli syke av det...  Det så ikke så bra ut i mine øyne..

Du kan lese en oppsummering av ulike synspunkter på long covid her: Er long covid helt normalt, en ny sykdom eller massehysteri? (forskning.no)

AnonymBruker
Kashmir skrev (11 minutter siden):

Neivel. Så det er noen med vage symptomer som blir syke da. Jeg tror vel kanskje ikke at det er så mange at man bør holde tilbake info om hvor forskningen står og hva de har funnet ut så langt. Hvis det er så mange at det vil bli et problem, så er det muligens et signal om at folk er mye mer urolige enn de tør gi uttrykk for. Det kunne jo også vært interessant å undersøke kanskje, for da tyder det igjen på at helsemyndighetene ikke har den tilliten vi blir overbevist om at vi til enhver tid må ha til dem.

Se på tallene for økt aap de siste to årene. Myndighetene nekter å ta innover sg sammenhengen.

forøvrig veldig enig med drømmeautomat her.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Norge kjører eget løp og forholder seg lite til utenlandsk forsking. De skal finne ut ting ut fra sin egen agenda. 

Ikke enig. Det er en enorm pasientgruppe som er kjempesyke og som ikke blir trodd/forstått / får hjelp pga dette. Dette er ikke noe man kan ibille seg. Du representerer her nettopp den holdninga som fhi tviholder på men som ikke stemmer overens med realiteten. Noe som også er tydelig i andre lands forsking. du bekrefter hele poenget mitt

Hvis du leser kommentaren på forskning.no, så vil du se at ingen mener at folk ikke er syke, men at det er usikkert hva som forårsaker det. Er long covid helt normalt, en ny sykdom eller massehysteri? (forskning.no)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...