Gå til innhold

Oppskrifter på seiretter/ andre fiskeretter ( minus laks)

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Vi spiser for lite fisk for tiden. Jeg spiste mye mer fisk før jeg møtte samboeren. Nå spiser jeg mye makrell i tomat og sild på brødskiva for å kompensere. 

Jeg elsker sei i rømmesaus eller bare sei med stekt løk. Samboeren er ikke begeistret.

Den eneste fisken samboeren vil ha er laks og det spiste vi oftere før. Men det er helt stopp for min del etter at jeg så et tvprogram om oppdrettslaks. Tanken på at jeg kanskje spiser selvdaua laks gjør meg kvalm. Jeg orker ikke. Fiskepinner vil samboeren ha da og det spiser vi en del, men det er vel ikke spesielt sunt.

Så jeg må teste ut litt forskjellige fiskeretter på samboeren som ikke er laks. 

Hva lager du hjemme av fiskeretter ?

Endret av Nicklusheletida
.

Fortsetter under...

påskelilje
Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Vi spiser for lite fisk for tiden. Jeg spiste mye mer fisk før jeg møtte samboeren. Nå spiser jeg mye makrell i tomat og sild på brødskiva for å kompensere. 

Jeg elsker sei i rømmesaus eller bare sei med stekt løk. Samboeren er ikke begeistret.

Den eneste fisken samboeren vil ha er laks og det spiste vi oftere før. Men det er helt stopp for min del etter at jeg så et tvprogram om oppdrettslaks. Tanken på at jeg kanskje spiser selvdaua laks gjør meg kvalm. Jeg orker ikke. Fiskepinner vil samboeren ha da og det spiser vi en del, men det er vel ikke spesielt sunt.

Så jeg må teste ut litt forskjellige fiskeretter på samboeren som ikke er laks. 

Hva lager du hjemme av fiskeretter ?

Hm... Vi spiser også for lite fisk, men følgende fiskemiddager har vi fra tid til annen:

*fiskekarbonader/fiskeburgere med poteter og salat/grønnsaker inntil

*fiskegrateng, poteter, raspet gulrot

*fisk i form; fiskefileter, ulike grønnsaker (f.eks løk/purre/rødløk + gulrot+ selleri), krydder og litt fløte/matfløte i ovnen.

*kokt torsk, poteter, gulrot, smeltet smør, sennep, persille

*stekt seifilet (rulles i egg, og så melblanding og krydder), stekt løk, poteter

*stekt makrell, agurksalat, potet og rømme

Stekt sei med masse stekte tomater og løk er kjempegodt. Har prøvd makaronistuing, ris og potetmos til, og ris er best syns jeg. Det er også godt med oliven og/ eller fetaost i tomat og løk- blandingen! Og nå skal jeg ha sei i morgen vet jeg. Beste fisken jeg vet. 

Har lagd mye fiskegrateng også, og stekt makrell med rømme.

Endret av Kashmir

Annonse

To relativt enkle og gode måter å tilberede sei på:

1:  Tempurasei (barnas favoritt her i huset 😉

Lag tempura-røre f.eks. denne:  https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/tempurarore/

Skjær seien i fingertykke strimler. Dypp i røra og frityrstek i olje ved 170-180gr til gylne.

2: Bretagne sei 

Lag en tykk saus av en pose https://www.toro.no/produkter/bretagne-kyllingsaus/ ved å redusere væskemengden.

Skjær seien i terninger og legg i ildfast form. Hell over sausen. 

Legg på noen ringer paprika og strø over med reven ost.

Gratineres i stekeovn til gylden farge på osten og fisken gjennomstekt.

Begge rettene serveres med jasminris og grønnsaksalat etter ønske.

Endret av kaNor
AnonymBruker

Selvdaua laks ja. Hva med selvdaua ku og selvdaua gris? Hva med griseungene bonden står å slår i veggen eller skyter i hodet med pistol? Hvis dere har sett grisedokumentaren fra NRK så vet dere hva jeg mener. 

Anonymkode: 5dd96...6d7

Jeg spiser mye laks (jada, jeg vet...), er ikke særlig glad i sei, men torsk og kveite er kjempegodt! Torsken steker jeg bare og lager litt saus med sjyet som kokes ut med litt creme fraiche og sitronpepper, ev. trekker den i kokende vann og har på en god smørklatt ved servering. Bruker masse grønnsaker til, gjerne søtpotet og rosenkål som deles i biter, kokes til mørt og deretter krydres med salt og pepper og en liten dæsj olivenolje. Nam! 

Grendel skrev (10 timer siden):

Vi bruker mye fra Trines matblogg. Noen av oppskriftene forenkler vi litt når vi blir fortrolig med dem.

Samme her. Liker Trines matblogg godt, men hopper over/forenkler ofte de mest tidkrevende stegene.

Trinity80

En veeeeldig enkel oppskrift krever 4 ingredienser.

- torskefilet

- løk

- fetaost

- spinat

Kjør fetaost og løk i miksmaster/ hakk det til en røre

Spinat, torsk og så røre på toppen  salt og pepper. Stek i stekeovn. Smaker feinschmecker uten at det er avansert 😉 

Annonse

Trinity80 skrev (13 minutter siden):

En veeeeldig enkel oppskrift krever 4 ingredienser.

- torskefilet

- løk

- fetaost

- spinat

Kjør fetaost og løk i miksmaster/ hakk det til en røre

Spinat, torsk og så røre på toppen  salt og pepper. Stek i stekeovn. Smaker feinschmecker uten at det er avansert 😉 

Det så godt ut, men bytter ut torsk med sei.

Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Jeg ble bråsulten nå 😅 Denne tråden skal jeg sjekke ut når jeg skal lage fisk denne uken 👏👏👏

Ble inspirert i går, og hadde laks med tempurarøre og  rå grönnsaker med sitron og rømme i dag. Det var godt for å si det mildt!

Endret av Kashmir

Jeg er  veldig glad i fisk og spiser det ofte. Men er dessverre alt for dårlig som kokk. Jeg er ikke interressert i bruke særlig tid på kjøkkenet så har en tendens til å ty til kjedelige og dyre løsninger som fjordland, ferdigretter fra ferskvaredisken, osv.

Skal definitivt prøve ut noen av de enkle rettene i tråden. Kom gjerne med flere tips, helst med steketid og grader og slikt også for jeg må ha det inn med teskje 😆

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...