Gå til innhold

Oppskrifter på seiretter/ andre fiskeretter ( minus laks)

Anbefalte innlegg

Trinity80
Martine skrev (9 timer siden):

Jeg er  veldig glad i fisk og spiser det ofte. Men er dessverre alt for dårlig som kokk. Jeg er ikke interressert i bruke særlig tid på kjøkkenet så har en tendens til å ty til kjedelige og dyre løsninger som fjordland, ferdigretter fra ferskvaredisken, osv.

Skal definitivt prøve ut noen av de enkle rettene i tråden. Kom gjerne med flere tips, helst med steketid og grader og slikt også for jeg må ha det inn med teskje 😆

Jeg er lik som deg @Martine Ikke interessert i å lage mat, men veldig interessert i å spise godt da.

Må maks ta 30-45 mins for at jeg skal orke. Finnes ikke interessert ellers 🙄

Fortsetter under...

Trinity80 skrev (30 minutter siden):

Jeg er lik som deg @Martine Ikke interessert i å lage mat, men veldig interessert i å spise godt da.

Orker du å utdype oppskriften du la ut, med litt detaljer om mengder (spesielt på tilbehøret - bruker du rødløk? vanlig "bladspinat"?), temperatur etc.? Jeg søkte litt og fant ut flere varianter med liknende ingredienser, men de hadde blandingen nederst i formen? 

Jeg liker oppskrifter uten all verdens rare greier (av typen 1 teskje ditt og datt som jeg sjelden bruker), derfor ble jeg veldig interessert😉

Grendel skrev (På 18.8.2024 den 11.00):

Vi bruker mye fra Trines matblogg. Noen av oppskriftene forenkler vi litt når vi blir fortrolig med dem.

Inspirert av dette kikket jeg innom Trines matblogg for inspirasjon. Skuffelsen var stor når jeg ser man nå må være betalende medlem for å få tilgang til oppskriftene, så vidt jeg kan se.

Ekstra skrev (9 minutter siden):

Inspirert av dette kikket jeg innom Trines matblogg for inspirasjon. Skuffelsen var stor når jeg ser man nå må være betalende medlem for å få tilgang til oppskriftene, så vidt jeg kan se.

Lån bøkene hennes på biblioteket.  😁

Lillemus skrev (6 minutter siden):

Lån bøkene hennes på biblioteket.  😁

Hehe, kokebøker har jeg nok av, liker oppskrifter lett tilgjengelig på nett. Skjønner det kan koste litt å lage disse oppskriftene og nettsiden, men håpet reklameinntekter var tilstrekkelig. Tviler på at jeg kommer til å abonnere.

Annonse

Ekstra skrev (19 minutter siden):

Jeg har aldri betalt noe.  Bare å trykke på bildene.

Trinity80 skrev (5 timer siden):

Ja, det er nettopp det. I tillegg er jeg ikke flink til å lage gode retter. Jeg kan følge oppskrifter hvis de ikke er for avanserte, med få ingredienser og nøyaktige beskrivelser, men det er ikke noe jeg gjør med lyst og iver for å si det slik. 

Heldigvis spiser jeg nok av andre ting gjennom hele dagen, så det er ikke så krise om middagene blir ensformige og kjedelige. Dessuten blir jeg ofte invitert på gode middager hos et vennepar, så det er jo fint da.

Jeg lurer også på det Laban spør om, også steketid :) 

Ekstra skrev (4 timer siden):

Hehe, kokebøker har jeg nok av, liker oppskrifter lett tilgjengelig på nett. Skjønner det kan koste litt å lage disse oppskriftene og nettsiden, men håpet reklameinntekter var tilstrekkelig. Tviler på at jeg kommer til å abonnere.

Vi abonnerer faktisk. Kjedelig, men Trine skal vel leve av noe hun også.

Martine skrev (43 minutter siden):

Jeg lurer også på det Laban spør om, også steketid 

Mitt beste råd der er å bruke et nøyaktig steketermometer av den typen man holder i hånden og stikker inn i maten et par sekunder.

Jeg skjønte ikke poenget da jeg fikk det i gave, men nå er jeg helt avhengig og bruker jeg det hele tiden til omtrent all slags mat.

Hvis man baker typiske stykker med fisk som man får kjøpt så trenger de ca 14 minutter i ovnen, men det er kort vei fra ferdig til tørt

https://www.kitchn.no/kjokken/kjokkenutstyr/steketermometer/eti/

Fisk skal være 55 grader i midten når du tar den ut av ovnen.

Grendel skrev (34 minutter siden):

Vi abonnerer faktisk. Kjedelig, men Trine skal vel leve av noe hun også.

Mitt beste råd der er å bruke et nøyaktig steketermometer av den typen man holder i hånden og stikker inn i maten et par sekunder.

Jeg skjønte ikke poenget da jeg fikk det i gave, men nå er jeg helt avhengig og bruker jeg det hele tiden til omtrent all slags mat.

Hvis man baker typiske stykker med fisk som man får kjøpt så trenger de ca 14 minutter i ovnen, men det er kort vei fra ferdig til tørt

https://www.kitchn.no/kjokken/kjokkenutstyr/steketermometer/eti/

Fisk skal være 55 grader i midten når du tar den ut av ovnen.

Takk! Det var jo enkelt å forholde seg til. En slik termometer skal absolutt vurderes :) 

Trinity80
laban skrev (7 timer siden):

Orker du å utdype oppskriften du la ut, med litt detaljer om mengder (spesielt på tilbehøret - bruker du rødløk? vanlig "bladspinat"?), temperatur etc.? Jeg søkte litt og fant ut flere varianter med liknende ingredienser, men de hadde blandingen nederst i formen? 

Jeg liker oppskrifter uten all verdens rare greier (av typen 1 teskje ditt og datt som jeg sjelden bruker), derfor ble jeg veldig interessert😉

Beklager at jeg ikke svarte @laban, så ikke spørsmålet før nå! Var absolutt ikke meningen.

Til to pers bruker jeg ett glass Apetina feta i terninger og en stor gul løk. To store pakker store spinatblader og en pakke frossen torsk som jeg tiner først.

Kjører hele glasset samt løken i maskinen til det er nesten flytende (oljen i glasset skal også med)

Steker til røren på toppen er godt gyllent og fisken gjennomstekt. Spinaten forsvinner litt i stekingen, men siden den ligger på bunn så blir det nok igjen at man før en god blanding. Derfor jeg har røren øverst så jeg skåner spinaten ☺️

Steketid har jeg ikke tatt, har bare sett an toppen av røra - hvis det gir mening. At den er fyllenstekt  

@Martine kanskje en 30 mins max på steketid. Tilberedning ca. 5 mins. 200 grader.

Annonse

påskelilje
Trinity80 skrev (På 18.8.2024 den 22.08):

En veeeeldig enkel oppskrift krever 4 ingredienser.

- torskefilet

- løk

- fetaost

- spinat

Kjør fetaost og løk i miksmaster/ hakk det til en røre

Spinat, torsk og så røre på toppen  salt og pepper. Stek i stekeovn. Smaker feinschmecker uten at det er avansert 😉 

Trinity, jeg laget fiskeretten din i dag! Det var knallgodt!!! Takk 💚

Trinity80
påskelilje skrev (1 minutt siden):

Trinity, jeg laget fiskeretten din i dag! Det var knallgodt!!! Takk 💚

Sååååå utrolig hyggelig å høre, nå ble jeg hjertevarm på kvelden! Njuta livet @påskelilje ❤️❤️

påskelilje
Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Sååååå utrolig hyggelig å høre, nå ble jeg hjertevarm på kvelden! Njuta livet @påskelilje ❤️❤️

Jaaaaa! Og dattera på 20, som ikke legger noe i mellom hvis det er noe hun ikke liker 🤪, skrøyt veldig av maten!

Og jeg fortalte om retten til noen på koret i kveld, og de hadde lyst til å lage det, de og!

Trinity80
påskelilje skrev (2 minutter siden):

Jaaaaa! Og dattera på 20, som ikke legger noe i mellom hvis det er noe hun ikke liker 🤪, skrøyt veldig av maten!

Og jeg fortalte om retten til noen på koret i kveld, og de hadde lyst til å lage det, de og!

Hehe så fantastisk! Delt glede er dobbel glede🥰

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...