Gå til innhold

Hva menes med skeiv ikke-binær transperson?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det betyr at man definerer seg selv som bortenfor den tradisjonelle tokjønnsmodellen (mann eller kvinne). At man enten opplever seg selv som begge kjønnskategoriene, som flytende eller eksempelvis som ingen av delene. Skeiv kan relatere til kjønnsidentiteten, men også til vedkommendes seksuelle identitet, altså hvem personen blir tiltrukket av.

AnonymBruker
XbellaX skrev (21 minutter siden):

Det betyr at man definerer seg selv som bortenfor den tradisjonelle tokjønnsmodellen (mann eller kvinne). At man enten opplever seg selv som begge kjønnskategoriene, som flytende eller eksempelvis som ingen av delene. Skeiv kan relatere til kjønnsidentiteten, men også til vedkommendes seksuelle identitet, altså hvem personen blir tiltrukket av.

Jeg skjønner ingenting av dette.

Anonymkode: eb043...79b

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ingenting av dette.

Anonymkode: eb043...79b

Er det dette med ikke-binær du ikke forstår? Det handler bare om at vedkommende ikke identifiserer seg som (utelukkende) mann/kvinne. Noen skiller litt mellom trans og ikke-binær, andre gjør det ikke. Det beste er å spørre hva vedkommende selv mener, og respektere det.

XbellaX skrev (9 timer siden):

Er det dette med ikke-binær du ikke forstår? Det handler bare om at vedkommende ikke identifiserer seg som (utelukkende) mann/kvinne. Noen skiller litt mellom trans og ikke-binær, andre gjør det ikke. Det beste er å spørre hva vedkommende selv mener, og respektere det.

Men om du ikke identifiserer deg som verken mann eller kvinne - hvordan kan du da si at du er homofil!?

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Transperson er jo ikke det samme som homofil.

Det å være "skeiv" er jo et annet ord for at man tiltrekkes av samme kjønn.

Hvordan kan man tiltrekkes av samme kjønn når man er ikke-binær?

Anonymkode: 33f29...d31

Sorry at jeg "gjentar meg selv".  Leker Kamala Harris 🙃

Hun hadde jo forresten vært den rette å spørre her! Sikkert fått en av hennes ordsalater som det ikke er antydning til logikk i. 

Det kan ikke gå an å være homofil når man ikke identifiserer seg som noe kjønn, det sier seg selv. Heller ikke å være transperson.

Endret av Kashmir
Lillemus skrev (23 minutter siden):

Men om du ikke identifiserer deg som verken mann eller kvinne - hvordan kan du da si at du er homofil!?

Vedkommende sier vel strengt tatt ikke det heller fordi skeivhet kan tolkes som et videre og mindre statisk begrep. Personen opplever ikke seg selv som heterofil, er det man kan hente ut av det.

Annonse

Skeiv er en fellesbetegnelse på alle som er heterofile og identifiserer seg med sitt biologiske kjønn.

Derfor er det overflødige å ta med skeiv.

Transperson er en som identifiserer seg med noe annet enn sitt biologiske kjønn.

Ikkebinær er en utgave av trans, hvor man er begge kjønn på en gang, ingen kjønn eller veksler mellom kjønn.

Esther Pirelli Benestad kaller seg ikkebinær trans-person. Han/hun veksler mellom å være mann og kvinne. Dermed også skeiv selv om han/hun er biologisk mann og liker kvinner.

Grendel skrev (3 minutter siden):

Skeiv er en fellesbetegnelse på alle som er heterofile og identifiserer seg med sitt biologiske kjønn.

Transperson er en som identifiserer seg med noe annet enn sitt biologiske kjønn.

Ikkebinær er en utgave av trans, hvor man er begge kjønn på en gang, ingen kjønn eller veksler mellom kjønn.

Esther Pirelli Benestad kaller seg ikkebinær trans-person. Han/hun veksler mellom å være mann og kvinne. Dermed også skeiv selv om han/hun er biologisk mann og liker kvinner.

Akkurat. Så når hen er kvinne, så er hun skeiv. 

Takk for oppklaring, for hodet mitt streiket her. 

Grendel skrev (22 minutter siden):

Det betyr det motsatte, kanskje du glemte et "ikke".

Grendel skrev (22 minutter siden):

For mange er det ikke det fordi det er flere måter å gjøre skeivhet på.

XbellaX skrev (6 minutter siden):

For mange er det ikke det fordi det er flere måter å gjøre skeivhet på.

Joda, men siden en transperson i utgangspunktet er skeiv så tilfører ikke ordet "skeiv" noe informasjon. Hvis personen mener noe annet med det så kommer det ikke frem.

XbellaX skrev (6 minutter siden):

Det betyr det motsatte, kanskje du glemte et "ikke".

Ja, det stemmer 🙂

Grendel skrev (1 minutt siden):

Joda, men siden en transperson i utgangspunktet er skeiv så tilfører ikke ordet "skeiv" noe informasjon. Hvis personen mener noe annet med det så kommer det ikke frem.

Jeg skjønner hva du mener og sånn helt overordnet så er vedkommende skeiv okke som. Det som gjør det nyttig/relevant er at vedkommende kan relatere skeivheten til sin seksuelle identitet. Dette kan være spesielt nyttig i møte med folk (bl.a. fagpersoner) som veldig raskt ramler av lasset og får tunnelsyn straks noen nevner noe med kjønn.

XbellaX skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener og sånn helt overordnet så er vedkommende skeiv okke som. Det som gjør det nyttig/relevant er at vedkommende kan relatere skeivheten til sin seksuelle identitet. Dette kan være spesielt nyttig i møte med folk (bl.a. fagpersoner) som veldig raskt ramler av lasset og får tunnelsyn straks noen nevner noe med kjønn.

Jobber du med dette? Jeg spør bare fordi jeg får inntrykk av at du er ganske engasjert og kunnskapsrik når dette kommer opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...