Gå til innhold

Har du inntrykk av at media favoriserer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Demokratene? Og snakker ned Trump og co?

Bør ikke NRK som er eid av det norske folk, gi oss balanserte nyheter? Det er ikke bare der det skorter på objektiviteten heller. Feks får Rødt ekstremt mye plass i sendeflaten.

Hadde Hagen rett når han døpte NRK til ARK?

Anonymkode: 3cc8b...487

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/485689-har-du-inntrykk-av-at-media-favoriserer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Bør ikke NRK som er eid av det norske folk, gi oss balanserte nyheter? Det er ikke bare der det skorter på objektiviteten heller. Feks får Rødt ekstremt mye plass i sendeflaten.

Ja.

Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Har ikke inntrykk av at norske medier gjør dette, nei. Har du konkrete eksempler på hvordan Trump og republikanerne snakkes ned?

Denne har mediene holdt på med i årevis. Man har stadig lest om Trumps 5000/ 10 000 / 20 000 og 30 000 usannheter (det øker stadig):

https://www.aftenposten.no/verden/i/8mgyKW/falske-utsagn-og-rene-eventyr-donald-trump-er-faktasjekkerens-droem-og-mareritt-her-er-de-ti-verste-usannhetene

Dette blir oppfattet som en liste over løgner. Det er nok også hensikten, men listen inneholder ganske få direkte løgner. Den omfatter også blant annet "selektiv fremstilling av virkeligheten" eller utsagn som "utelater betydelige fakta".  Med de kriteriene kunne man laget en lang liste fra hvilken som helst politiker. 

Sjekk selv:

https://www.washingtonpost.com/graphics/politics/trump-claims-database/?tid=a_inl_manual

Ta det journalistene i WP trekker frem som den aller største løgnen:

"We also built the greatest economy in the history of the world…Powered by these policies, we built the greatest economy in the history of the world"

Er det en løgn? Nei. USA var faktisk verdens største økonomi på det tidspunktet. Det har aldri vært noen større øknomi heller. Uttalelsen er helt sann.

Faktasjekkerne kaller det "Trumps største løgn" fordi det var sterkere vekst under andre presidenter, men Trump sa ingen ting om vekst.

Så kan du si at dette ikke er norske medier, men norske medier har gjengitt dette helt ukritisk. De har ikke forstått at det er en politisk kampansje.

Endret av Grendel
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har bedt NRK om litt mer berikende mangfold, siden de hevder de er for berikende mangfold, men nope de kjører på som før med ensidig/woke/venstre vinkling på alt. NRK HATER mangfold, men de elsker å kunne late som de er for mangfold, gjerne ved å finne personer med forskjellig hudfarge som mener det NRK mener er rett, da har vi mangfold, med en hvit, en gul  og en svart, som alle mener A som NRK mener er rett, DET er ekte mangfold, når alle mener det samme, mener NRK. 

Jegs synes NRK bør få et ultimatum, enten innfør mangfold i organisasjonen, eller mist finansieringen over skatten. Hadde elsket å høre NRK si nei vi nekter mangfold, vi legger heller ned NRK enn å innføre berikende mangfold, vi hater mangfold. Ahhh for en verden vi kunne hatt, om høyresiden i Norge hadde litt baller, og ikke lot venstresiden vinne skoler og medier uten en kamp. Trolig hadde norge og sverige aldri havnet der vi er idag, uten disse medienes ensidige idiotiske woke vinkling på alt.

Anonymkode: 52c4d...913

Annonse

AnonymBruker

Jeg har inntrykk at media snakker ned de fleste politikere og ledere. Ikke bare Trump, men også Putin, Erdogan, Meloni og andre.

For eksempel, vil du ha et sannferdig inntrykk av Trump er det neste norske avisen å lese Document.

Anonymkode: 5d2dd...dc6

Drømmeautomat
Grendel skrev (39 minutter siden):

Så kan du si at dette ikke er norske medier, men norske medier har gjengitt dette helt ukritisk. De har ikke forstått at det er en politisk kampansje.

Det er litt dobbelt med Trump føler jeg. Han kommer med ekstraordinært mange løgner, og enkelte av dem er farlige, som at valget i 2020 ble stjålet fra ham. En annen ting er at mange av løgnene hans er så åpenbare at en journalist ville følt seg dum om hun bare gjenga dem uten å signalisere at hun forsto at det var en løgn.

Demokratene lyger selvsagt også om en god del. Amerikansk media som CNN eller MSNBC har en klar demokratisk bias og dekker slett ikke ting objektivt. Jeg tviler ikke på at norske media gjengir ting feil noen ganger. Trumps løgner har jo også blitt en komisk meme, nettopp fordi de er så lett å gjennomskue.

En annen ting jeg tror gir inntrykk av at norske medier har en bias er at når de bruker kommentatorer som f.eks. Sofie Høgestøl så skinner det gjennom hva hun syns om Trump, men hun er jo ikke en journalist hos NRK. Jeg tror rett og slett et av problemene er at det er vanskelig å finne oppegående mennesker i Norge som kan omtale Trump with a straight face.

De favoriserer Ukraina og snakker ned Russland. Selvsagt, og slik skal det være.

USA har hatt flotte Presidenter fra begge parti. Men akkurat nå har republikanerne en kriminell narsissist (psykopat?), og da synes jeg det er helt rimelig at dette kommer frem i NRK sin dekning.

Ubalanse synes jeg det er når de favoriserer palestinere og snakker ned Israel. Det var tross alt Hamas som startet dette og som fremdeles har gisler.

Drømmeautomat skrev (15 timer siden):

Det er litt dobbelt med Trump føler jeg. Han kommer med ekstraordinært mange løgner, og enkelte av dem er farlige, som at valget i 2020 ble stjålet fra ham. En annen ting er at mange av løgnene hans er så åpenbare at en journalist ville følt seg dum om hun bare gjenga dem uten å signalisere at hun forsto at det var en løgn.

Demokratene lyger selvsagt også om en god del. Amerikansk media som CNN eller MSNBC har en klar demokratisk bias og dekker slett ikke ting objektivt. Jeg tviler ikke på at norske media gjengir ting feil noen ganger. Trumps løgner har jo også blitt en komisk meme, nettopp fordi de er så lett å gjennomskue.

En annen ting jeg tror gir inntrykk av at norske medier har en bias er at når de bruker kommentatorer som f.eks. Sofie Høgestøl så skinner det gjennom hva hun syns om Trump, men hun er jo ikke en journalist hos NRK. Jeg tror rett og slett et av problemene er at det er vanskelig å finne oppegående mennesker i Norge som kan omtale Trump with a straight face.

Jeg mener ikke at media skal ha en falsk balanse, men ganske enkelt referere fakta på en rimelig måte. Et annet eksempel er påstanden om at 5 eller 6 ble drept i stormingen av kongressen, mens sannheten er 1 eller 2. Du kan sjekke det i alle kilder.

Man kan tenke det ikke betyr noe i den store sammenhengen, men du kan være sikker på at alle republikanere får med seg at media vrir på sannheten. De mister bare tillit til media og finner opp sin egen virkelighet.

Jeg tror dette er et uttrykk for panikk. Man er redd for Trump (med god grunn), og ryggmargsrefleksen er å snakke med størst mulig bokstaver. Det virker ikke.

Jeg synes mediene har blitt mye bedre de siste par årene. 

Endret av Grendel
nachnoo skrev (19 minutter siden):

Ubalanse synes jeg det er når de favoriserer palestinere og snakker ned Israel. Det var tross alt Hamas som startet dette og som fremdeles har gisler.

Du har rett i at akkurat denne konflikten var det Hamas som startet. Men jeg tror det også er viktig å se på rotårsaken - Hamas som organisasjon oppsto av en grunn. Denne grunnen er etter mitt syn at staten Israel behandler palestinere som annenrangs mennesker, og at Netanyahu (som etter mitt syn er verre enn Trump både når det gjelder kriminalitet og ekstremisme) har en regjering med mennesker fra ytre høyre som vil utslette Palestina. 

Hadde Israel overholdt tostatsløsningen og Oslo-avtalen, så tror jeg ikke dette hadde vært en problemstilling.

Jeg kommer heller ikke unna å tenke at Israel har "melket" dette terrorangrepet for det det er verdt, og skaffet seg en unnskyldning for å knuse Gaza. En proporsjonal respons ville vært å likvidere Hamas sine ledere, ikke å legge hele Gaza i grus og drepe 40.000 mennesker (til nå). 

Israel er jo litt som USA hva angår ekvivalenter til MAGA-bevegelsen, osv. Ultraradikale krefter får for mye innflytelse, og de bryter allerede inngåtte avtaler, okkuperer land og anerkjenner ikke Palestina. 

Endret av ISW
AnonymBruker
ISW skrev (20 minutter siden):

Du har rett i at akkurat denne konflikten var det Hamas som startet. Men jeg tror det også er viktig å se på rotårsaken - Hamas som organisasjon oppsto av en grunn

Rotårsaken er faktisk at muslimer hater jøder. De vil aldri gi jødene er "fair" deal. 

(mange) Europeere hatet jøder også, men vi endret oss etter 2.verdenskrig, muslimene endret seg ikke, som du vet er deres tro ganske fastlåst, homofile skal kastes av tak, voldtatte kvinner skal steines til døde, jøder er profetdrepere. osv osv

https://global100.adl.org/map/meast  (ADL undersøkelse av folks holdninger til jøder i forskjellige land, trykk på kartet for å se)

Du virker tro at det er bare bare å inngå avtale med folk som hater deg/har tysker teorier om deg, men det er det faktisk ikke, du har veldig mange ting å frykte i det forsøket, at det bare er Israel sin skyld at det ikke går blir for dumt.

ISW skrev (42 minutter siden):

har en regjering med mennesker fra ytre høyre som vil utslette Palestina. 

Så bare for ordens skyld, tenk deg at du har et hus og naboen et hus, og naboen har en plan om å utslette deg. Er du da en ekstremist for å ønske å utslette naboen ? Selvbevarelse er ikke ekstremisme, det er kun ekstremisme om teorien (om naboen) er falsk. Så det du må bevise er at  teoriene om naboene og deres ønske om å utslette Israel er falske. Og det vil du slite veldig med ;) 

Og bare så det er sagt, jeg mener både jødedommen, og islam, er forferdelige ideologier som bidrar til utrivelige leveforhold for tilhørende folk. Trolig er det der løsningen ligger, få folk til å slutte å tro på idiotiske ting, og skal en tro på gud gå for kristendommen den har vist seg å være mindre ille enn de to andre ;) 

Lykke til !

Anonymkode: 52c4d...913

Annonse

Drømmeautomat
nachnoo skrev (2 timer siden):

Dette startet ikke 7. oktober. Israel har under Netanyahu vært med på å bygge opp Hamas for å hindre en tostatsløsning (https://archive.ph/iZD4u). Netanyahu har heller ikke nå noe ønske om å få gislene tilbake i live. Hans politiske karriere er tvert imot avhengig av at krigen fortsetter. Det er store demonstrasjoner i Israel fordi Netanyahu motarbeider en avtale som kan løslate gislene. Den Israelske avisen Haartez beskriver Netanyahus syn på gislene som "disposable goods" (https://archive.ph/ptDtx).

Selvsagt har Hamas ansvar for 7. oktober og for at de holder gislene, men hvis en terrorgruppe i Norge hadde kidnappa 120 svensker tror jeg få hadde hatt særlig forståelse for at svenskene svarte med å drepe 40.000 nordmenn, de fleste av dem barn, bombe sykehus og universiteter og hindre mat og medisiner i å komme inn i Norge.

Israels hensikt er en kollektiv avstraffelse av palestinerne der alle anses skyldige. Det har ingenting med å få gislene tilbake å gjøre, men er et forsøk på å ødelegge et helt folk. Ikke ulikt hva Russland har forsøkt på i Ukraina, bare at Israel klarer å drepe sivile mer effektivt fordi de stadig tilføres bomber av USA.

Endret av Drømmeautomat
Drømmeautomat
Grendel skrev (1 time siden):

Man kan tenke det ikke betyr noe i den store sammenhengen, men du kan være sikker på at alle republikanere får med seg at media vrir på sannheten. De mister bare tillit til media og finner opp sin egen virkelighet.

Dette er jeg enig i, og det gjelder både liberale og konservative media. Amerikanere har i stor grad mista tilliten til mainstreamjournalistikk, og det er simpelthen fordi den tilliten ikke lenger er fortjent. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...